Fable Anniversary: stará banda v kupě (recenze)

Po deseti letech se původní kousek ze světa Fable dočkal revitalizace. Nové grafické zpracování je pěkné, nicméně obstojí i ostatní herní mechanismy v dnešní době?

Upřímně řečeno, recenzování podobných remake titulů nemám moc rád. Jejich následné hodnocení je totiž velmi obtížné a troufám si říct, že se u drtivé většiny hráčů může diametrálně lišit. Jedna skupina hráčů bude ráda, že jejich oblíbená hra se vrátila zpět s několika novými pozlátky a užijí si ji plnými doušky. A pak je tu druhá skupina škarohlídů, kteří si budou stěžovat, že je hra praktciky totižná a proč by za ní zase měli dávat peníze a tak dále, a tak dále. Recenzent samozřejmě musí být tak někde uprostřed.

Závan nostalgie

Původní kousek vyšel léta páně 2004. Pamětníci si jistě vzpomínájí na velké sliby Petera Molyneuxe a jeho týmu a následné vystřízlívění všech ostatních po vydání hry. Vlastně asi těžko byste hledali v herním průmyslu podobnou postavu, jako je právě Molyneux. Jistojistě velký vizionář, který toho však spíš víc namluví a následně se všem omluví.

Ačkoliv Fable nenaplnil úplná a nutno dodat sem tam i přehnaná očekávání, dohrál jsem ho s velkým nadšením. Určitě se řadí mezi vlajkové lodě Xbox her a na tom také staví i v novém Anniversary vydání. Fable nevynalezl novinky RPG žánru, na které jsme dnes zvyklí, ale šikovně je implementoval do svého světa. Jelikož autoři nechali herní systém prakticky totožný s původní verzí, i zde si můžete vybrat, zda budete hrát za klaďase, nebo záporáka a vaše činy a rozhodnutí váš status silně ovlivňují.

Zlí mágové dříve plešatí, ti hodní mají zase kolem sebe poletující motýli

Nejen to, na základě vašich rozhodnutí a následnému posunu k dobré či zlé straně se bude měnit i váš vzhled, v čemž Fable byl a stále je unikátní. Zlí mágové tak například dříve plešatí, ti hodní mají zase kolem sebe poletující motýli. Tak trošku infantilní věci, které nemají na příběh žádný vliv, ale je pozoruhodné si jich všímat.

Při probíhání malebným světem Albionu jsem se rozvzpomněl na staré dobré časy, kdy jsem pařil jedničku. Právě v tom je také největší krása Fable. Vesnice, které procházíte působí nesmírně živě, což spoustě moderních RPG chybí. Vejdete do hospody a lidé vám zatleskají. Opijete se a následně vyzvracíte na náměstí a lidé se od vás budou odtahovat. Tedy jen na chvíli, protože tu mají místní obyvatelé zdá se problémy s dlouhodobou pamětí.

Živý svět

Nicméně pokud jste světem Fable nepolíbení, vřele doporučuji se zaměřit právě na tyto radovánky. Mluvit se všemi, kdo se namane, brát si od nich různé nepovinné questy a věřte, že se budete královsky bavit. Pokud půjdete jen po hlavní příběhové linii, hrou proklouznete za nějakých circa deset hodin, jenže zmeškáte spoustu originální, místy možná až infantilní herní zábavy. A to by byla velká škoda. Fable Anniversary přináší totiž stejně vtipné dialogy nebo minihry, jako jeho předchůdce, a to je jen a jen dobře. No jen si vyzkoušejte takové kopání do slepic a pochopíte.

Původnímu Fable se vyčítalo pár nedostatků a byl jsem zvědav, jak se s nimi vývojáři poprali zde. Bohužel výsledek je tak někde na půli cesty. Zatímco ovládání je uzpůsobeno dnešním hrám, takže útok je na tlačítku X, automatický „lock on target“ je stále nesmírně problémový. Často se vám tak stane, že vaše postava vystřelí šípem na úplně jiného protivníka, než jste původně zamýšleli a o intuitivitě nemůže být ani řeč.

Hardware se za těch deset let pořádně posunul a nevidím důvod, proč bych měl neustále sledovat nahrávací obrazovky

Dalším nedostatkem jsou určitě neustálé loadingy. Věc, která byla pochopitelná v původní verzi je v té aktuální prostě neomluvitelná. Hardware se za těch deset let pořádně posunul a nevidím důvod, proč bych měl neustále sledovat nahrávací obrazovky. Ano, samotné loadingy jsou poměrně rychlé, nicméně to nic nemění na faktu, že by ve hře už zkrátka neměli být a nebo by jejich množství mělo být podstatně nižší.

Jednotlivá menu a pod-menu byla upravena, nicméně stále mi přijdou dost zmatená a chvíli vám bude trvat, než najdete, co přesně hledáte. Opět velká škoda, že se na to autoři ještě více nezaměřili.

Dostupné pro: X360, Xbox One
Žánr: RPG | Fantasy RPG
Výrobce: Lionhead Studios
Začátek prodeje: 7. února 2014
  • Vylepšená grafika
  • Nechybí původní humor
  • Svět Fable
  • Málo inovací
  • Přetrvávající chyby

Po grafické stránce se jedná samozřejmě o obrovský pokrok, ale přesto si Fable zachoval svou tvář a nabízí líbivou kreslenou grafiku, která je Fable tak typická. Příběh a herní systém zůstal nedotčený, takže si užijete praktický stejný herní zážitek, jako před lety. Bude vám to ale stačit?

To je otázka, na kterou se hledá těžko odpověď a bude hodně záležet na individuálním rozpoložení a jestli jste pamětníci, nebo ne. Nové hráče asi Fable Anniversary tak úplně nezaujme. Ti, co měli tu čest si zahrát původní verzi hry zde ale budou jako doma, tedy pokud si budou chtít obnovit vzpomínky.

Diskuze (1) Další článek: Na Steamu jsou obří víkendové slevy na hry Ubisoftu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,