Fallout 4: válka se nikdy nezmění (recenze)

vytisknout velikost písma
Velikán postapokalyptický her se vrací. Zaslouží si stále označení velikán?

Čtvrtý plnohodnotný díl série Fallout se prakticky okamžitě po svém ohlášení dostal na pozici jednoho z nejočekávanějších titulů letošního roku. Bethesda Softworks ohlásila titul teprve v polovině letošního roku, na jeho konci pak už Fallout 4 vydává. Titul vyšel před pár dny na PC, Xbox One a Playstation 4 a my jsme testovali verzi pro konzoli do Xbox One.

Fallout 4 se odehrává v postapokalyptickém, nukleární válkou zničeném Bostonu 23. století. Od konfliktu uběhlo 200 let. Hráč se ocitá v kůži jednoho z přeživších, kterému se dostalo privilegovaného místa v protiatomovém krytu Vault 111. Právě v něm je navzdory očekávání na dvě stovky let zmražen, aby pak při probuzení odhalil tragický osud své rodiny. Příběh není špatný, ale tristně mu chybí jakýsi filozofický přesah, jenž se v postapokylaptickém světě přímo nabízí.

a9639a46-115751.jpgf35e0767-110114.jpgf8c74882-115738.png.jpg

Na rozdíl od předchozích dílů hra začíná v ještě nezničeném městě, takže okusíte i jeho krásnou, nedotčenou tvář. Tvář hlavního hrdiny si zase budete moci přizpůsobit dle svých představ – a to od píky. Můžete si navolit pohlaví, obličej, tělesné proporce a tak dále. Pak už přichází na řadu to důležité – tedy přerozdělení a správné vybalancování postavy ve známých atributech SPECIAL (síla, percepce, výdrž, charisma, atd.), které ovlivňují chování a dovednosti postavy..

Pustá země

Fallout 4 je stejně jako předchůdci Fallout 3 a Fallout: New Vegas hrou s otevřeným a volně přístupným světem s možností přepínání mezi pohledem třetí a první osoby. Svět disponuje nepřeberným množstvím vedlejších postav, městeček, tajných míst, lesů, řek, pustých planin, skal, interaktivních průmyslových komplexů, hřbitovů, zamořených oblastí, ale také znepřátelených obyvatel, zmutovaných zvířat a netvorů.

25458984-115948.jpg

Virtuální svět je dostatečně velký, nesmírně pestrý a jeho prozkoumávání vám jednak zabere desítky hodin, jednak vás dostane svým detailním a atmosférickým ztvárněním. Apokalypsa totiž Boston a jeho okolí změnila k nepoznání, byla nastolena nová pravidla a život v něm je tak spíše bojem o přežití než plnohodnotným žitím. Samotné úkoly dostáváte od postav v něm, mnohdy se ale musíte přemístit z jednoho konce na druhý, a právě tady začíná onen správný survival – cestou totiž potkáte všechno možné. A naprostá většina z toho vás bude chtít zlikvidovat.

 

Každou věc ve Falloutu můžete nějak využít, ale ne všechny můžete nosit při sobě, takže je třeba taktizovat

 

I proto se vyplatí být připravený na všechno. To se jednoduše řekne, hůř dělá. Co to znamená ve Fallout 4 v praxi? Sbírání veškerého bordelu, který posléze uplatníte v rozsáhlém systému craftování, tedy vyrábění věcí, míchání lektvarů, vylepšování zbraní (těch je 50 základních s až 700 možnostmi modifikací), upgradování brnění, výrobě lékárniček, a tak dále. Každou věc ve Falloutu můžete nějak využít, ale ne všechny můžete nosit při sobě, takže je třeba taktizovat a také vhodně investovat získané zkušenostní body.

4544449d-110193.jpg970804fa-110188.jpgc0593cad-110191.jpg

Vybudujte si svou vlastní vesnici

Ty investujete do klasických již zmiňovaných atributů SPECIAL, anebo do speciálních perků, zvláštních dovedností a schopností, jichž je kolem 270. Týkají se lepšího stealth pohybu, větší síly určitých zbraní, preciznějších krádeží, a tak dále. Je toho spoustu, což dám dovolí vydat se přesně tou cestou, kterou chcete, neboť zaměřit se na specifikum, v němž budete vynikat a můžete jím třeba projít i celou hrou, je více než snadné, což rozhodně vítáme.

Svoboda chování se odráží i v možnostech odpovědí a také dopadech, které vaše volby v rámci příběhového dění mají. Reputační systém jako takový, tzn. že by se během hraní projevovalo to, jakým způsobem se během hry chováte, tu ale příliš nefunguje. Hlavní linii doplňují zábavné vedlejší questy a mise, které slouží k získání informací a zkušenostních bodů navíc. Je jich spousta a mnohdy jsou zábavnější než hlavní příběh.  

842c7ea9-115941.jpg

Velkou novinkou související se systémem výroby je možnost stavět budovy a celé vesničky. Pomocí některých objektů tak můžete uprostřed pustiny vystavět obyvatelný komplex. Tím to ale nekončí – do měst totiž můžete přivést elektřinu, což posléze přiláká přeživší zpustošeného virtuálního světa. Pakliže jim dodáte dostatečné zásoby a postaráte se o ně, začne vesnička prosperovat. Na druhou stranu se však stane i terčem nájezdů zvnějšku, před nimiž musíte komplex ochránit. Budování vesnice je parádní věc, díky níž můžete na svou stranu získat zástupy bojovníků, zároveň dát svému počínání ve virtuálním světe dvojnásobný smysl.

Táhneme do boje

Crafting a RPG systém hraje ve Fallout 4 nesmírně důležitou roli, přesto je však základním kamenem hraní samotná akce. Oproti předchozím dílům byl specificky na střelbu a boj kladen velký důraz. Znát to rozhodně je, protože zatímco předchůdci značně zaostávali za konkurencí, čtvrtý díl Fallouta se v pohodě vyrovná systémům aktuálních FPS stříleček.

22b081e2-115737.png.jpg62b6cec4-110106.jpg99fad4d3-115879.jpg

Souboje jsou daleko vyváženější, zároveň vyžadují cvik a vždy správnou výzbroj. A to i díky slušně fungující umělé inteligenci, která překvapuje, taktizuje a obstojně reaguje na aktuální situace. To platí nejen o zvířatech a mutantech, ale také ostatních lidských obyvatelích, ghúlech i synteticích, což je zcela nový typ nepřátel.

 

Všichni protivníci mají tělo složené z několika části, takže zásah do nohy je zpomaluje, zatímco do hlavy končí téměř okamžitou smrtí

 

Všichni protivníci mají tělo složené z několika části, takže zásah do nohy je zpomaluje, zatímco do hlavy končí téměř okamžitou smrtí. Oproti tomu ale vašim AI spolubojovníkům příliš do vínku dáno nebylo – pes po vašem boku se sice hodí na prozkoumávání okolí, ale při snaze vyhnout se nepříteli potichu je prakticky nepoužitelný. To platí i o lidských kolezích.

2e10b4d0-115763.jpg

V souvislosti s bojem je třeba zmínit ještě dva důležité aspekty. Jednak je to brnění Power Armor, do něhož se dostanete prakticky hned v úvodu hry, a které hraje ve hře významnou roli. Můžete ho různě vylepšovat a upravovat a cestu hrou si s ním lze zjednodušit. Má ale samozřejmě i své nevýhody – například v něm nelze provádět některé činnosti. Druhou věcí je V.A.T.S., zaměřovací systém umožňující trefovat se do specifických částí těla nepřátel a zpomalení času. Stále jde o efektní a efektivní záležitost, kterou oceníte především při větším množství nepřátel vedle sebe.

Bugy, bugy všude!

Vedle samotného ohlášení Fallout 4 v červnu letoška vyvolávala vášnivou diskuzi jeho technická stránka. Jmenovitě tedy grafická stránka, jež se mnohdy ocitla na pranýři pro svou nevzhlednost a předpotopnost. Jak je tomu ve skutečnosti? Fallout 4 rozhodně nevypadá špatně, zvláště otevřený svět a exteriéry jsou do detailu propracované a dýchají dokonalou atmosférou. Nalhávat si ale, že Fallout 4 je výkladnicí moderních technologií současnosti, je nesmysl. Prakticky na každém kroku se setkáte s texturami v nízkém rozlišení. Mimika postav je vyloženě slabá a ani modely jako takové nejsou k popukání, zvláště interiéry za moc nestojí.

35b0d8b7-115889.jpg866476ff-115945.jpg8ea46de6-110189.jpg

Z hlediska technického však Fallout 4 trpí daleko závažnějšími problémy, a to jsou všudypřítomné bugy. S nimi budete mít bohužel tu čest prakticky neustále. Třeba nám se při prvním spuštění hra zasekla v dialogu a museli jsme ji kompletně restartovat, teprve pak šlo pokračovat. Na denním pořádku je prolínání objektů, vznášející se předměty a postavy, zasekávání, a další. Chyb je tu opravdu hodně a, ač bychom rádi, přimhouřit oko nad takovým množstvím jen tak nelze.

 

Na to všechno se dá zvyknout, ale bugy jsou rozhodně největším nedostatkem

 

Ani ovládání není úplně uživatelsky přívětivé. Prakticky neustále musíte vyvolávat pip-boye a přeskládat si věci v inventáři, přehazování zbraní ani aktivování lékárniček také není zpočátku žádná sranda. Na to všechno se dá zvyknout, ale bugy jsou rozhodně největším nedostatkem, který vám bude hraní zbytečně znepříjemňovat. A to dost často.  

59b818d1-110097.jpg

Budeme-li se ale na Fallout 4 dívat z hlediska globálního, vypadá dobře. Ne díky speciálním efektům a dokonalým animacím, nýbrž kvůli fungující atmosféře a stylu. Na tom má samozřejmě lví podíl také zvolená paleta barev, cit pro ztvárnění zničeného světa, ale i ozvučení, gradující podmanivá hudba a hratelnost jako taková. Právě ta je pohonným motorem nového dílu. Díky survival konceptu vyžadujícímu od hráče vlastní přístup a neustálou pohotovost, nepředvídatelnosti a zrádnosti virtuálního světa, zábavným soubojům a rozsáhlému systému výroby vlastních věcí a upgradů za zahrání Fallout 4 rozhodně stojí.

         

Dostupné pro: PC, PS4, Xbox One
Žánr: RPG | Post-apokalyptické RPG
Výrobce: Bethesda Softworks
Začátek prodeje: 10. listopadu 2015
  • Komplexní svět
  • Zábavné souboje
  • Propracovaný crafting
  • Skvělá survival atmosféra
  • Velké množství bugů
  • Slabší grafika
  • Krkolomné ovládání
    

Fallout 4 se povedl. Stále si drží svou nezaměnitelnou atmosféru, baví dialogy a především hratelností, v níž rozšiřuje prvky tvorby předmětů, upgradů a přidává více než zajímavé stavění vesnic. Dokážete-li se přenést přes slabší grafiku a hlavně všudypřítomné bugy, budete se, stejně jako my, výborně bavit!

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Grand Theft Auto V opět blíže realitě: nová modifikace vyráží dech

Grand Theft Auto V opět blíže realitě:…

Grand Theft Auto V je doslova pískovištěm pro hrátky všeho druhu. A tím myslíme i piplání grafické stránky.

10.  3.  2017 | | 20 N/A
10 skvělých her, které si na PC nezahrajete

10 skvělých her, které si na PC nezahr…

Na počítače vychází spousta skvělých her. Jsou tady ale takové, které si jinde, než na konkrétní konzoli nezahrajete. Dneska se podíváme na 10 exkluzivit, pro které se vyplatí kupovat konzole.

13.  3.  2017 | | 61 N/A
Hry jsou uměním: když grafika zraje (galerie)

Hry jsou uměním: když grafika zraje (g…

Občas vyjde populární hra a časem se člověk nemůže uvěřit, co vše je z ní možné graficky vytáhnout. Pojďme si podat zub času.

14.  3.  2017 | | 5 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
10 důvodů, proč se ponořit do hry Total War

10 důvodů, proč se ponořit do hry Tota…

Strategie nepatří dnes k nejpopulárnějším žánrům, nicméně nikde jinde neokusíte tak sladký pocit moci se všemi výhodami a nevýhodami. V Total War se dostanete do role vůdce zodpovědného za celý národ a závisí jen na vás, zda vaše země bude prosperovat.

15.  3.  2017 | | 8 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 5 N/A
Ghost Recon: Wildlands - z bláta do louže (recenze)

Ghost Recon: Wildlands - z bláta do lo…

Ghost Recon: Wildlands až příliš nápadně připomíná příběh Watch Dogs či The Divison. Prezentace na E3 skvělá, s blížícím se datem vydání však vyplouvají na povrch nedostatky. Jaký je konečný verdikt?

8.  3.  2017 | | 38 N/A
Simulátor skládání počítače - naučte se stavět stolní počítač

Simulátor skládání počítače - naučte s…

V době, kdy simulátor zemědělské techniky patří k nejúspěšnějším hrám, bylo jen otázkou doby, kdy někdo udělá simulátor, který skutečně využijete - simulátor skládání počítače.

16.  3.  2017 | | 4 N/A