Fallout: New Vegas – hazard se životem (recenze)

vytisknout velikost písma
Vyprahlá radioaktivní Pustina není vůbec tak pustá, jak by se mohlo zdát. Vsaďte na modrožlutou, nebudete litovat.
Seznam kapitol
  1. Nadechněte se popela, pane Free… Kurýre
  2. Toulky spálenou krajinou

Sloužit jako kurýr není žádný med. Však posuďte sami: pořád se musíte trmácet přes tu blbou poušť, bandité si myslí, že máte něco cenného, a snaží se vás proto okrást, v tom horším případě pak i zabít. A tak ostatně začíná i New Vegas – přesněji řečeno, začíná okamžikem vaší smrti. Jenže patříte mezi ty lidi, kterým příroda nadělila do vínku nehorázné štěstí. Proto vás vykope robotický kovboj Viktor a dovleče vás k doktorovi, jenž už se postará o to, abyste se z průstřelu hlavy vylízali.

 

Ale co teď? Nepamatujete si vůbec nic, VaultBoy mluví jen o jakési zásilce a místní fauna není zrovna nakloněná tomu, aby nechala přežít dezorientované a slabé. Nezbývá proto nic jiného, než zatnout zuby, rozkoukat se v prvním městečku a hned ze startu si udělat prvních pár přátel i nepřátel. Potom se už vezete v nekonečném kolotoči službiček, menší či větších úkolů a spravedlivých odměn, respektive trestů za dobré skutky. Kolotoč však připomíná spíš horskou dráhu.

falloutnewvegas_01.jpg falloutnewvegas_02.jpg

Jednotlivé úkoly jsou totiž výjimečně originální a musím přiznat, že ačkoliv jsem od hry v tomto směru nečekal až tak moc, je právě v otázce designu suverénně nejlepší. Ať už pomáháte ghúlům s letem do vesmíru, nebo zprovozňujete obří solární elektrárnu (fotovoltaika asi ve Vegas ještě není sprosté slovo), vždycky cítíte na jazyku drobný náznak ironie, vtipu, nebo naopak smrtelnou vážnost celé situace.

Ať už pomáháte ghúlům s letem do vesmíru, nebo zprovozňujete obří solární elektrárnu

Nezřídka je totiž právě na vás, jestli vás bude zajímat nějaké morální dilema, nebo místo pobíhání a řešení questů prostě popadnete brokovnici a vyřešíte problém tou nejpřímější cestou.

Tisíc a jedna klička

Samozřejmě však není třeba vždy využívat soubojový systém, který zůstal hybridem klasické FPS a tahového režimu VATS: z mnoha úkolů je možné se vykroutit za pomoci bystrých odpovědí, plížení se mimo dosah nepřátel, nebo hackováním terminálů a páčením různých zámků. Nebo se k nim dá nesprávným postupem také zcela uzavřít přístup. Hra tak kráčí ve stopách odkazu prvních dvou dílů mnohem víc, než její starší bratříček.

falloutnewvegas_03.jpg falloutnewvegas_04.jpg

Přestože si z Fallout 3 vypůjčuje engine i některé prvky, je výrazně více založen na starých RPG principech – mnohem více tady tak záleží na vybavení i skillech, samotné střílení je zatlačeno lehce do pozadí a ustupuje vyprávění příběhu.

Fallout: New Vegas je mnohem ukecanější než trojka

To umožňují jak skvělé charaktery, tak fakt, že Fallout: New Vegas je mnohem ukecanější než trojka. Konečně jsem zde cítil, že postavy mají určitou motivaci, že se umí přetvařovat a že nejsem jediný hybatel děje na celém širém světě.

falloutnewvegas_05.jpg falloutnewvegas_06.jpg

Stejně tak mě potěšilo, že si nemůžete hrát na žádného velkého geroje. Platí totiž to samé, co v životě, a přílišné hrdinství většinou znamená rychlou smrt. Striktně vám proto nedoporučuji, abyste se snažili jít na prvním levelu bojovat se supermutantem. Zatímco ve trojce to ještě jakž takž prošlo, v New Vegas se mé první setkání s těmito kreaturami neslo v duchu prastaré mantry „ó božský loade.“ Na dané místo jsem se ale vrátil o několik levelů a kilo výbavy později, což vyústilo v dlouhou přestřelku, která mně vynesla až povážlivě dobrou kořist. A to se vyplatí, no ne?

Nejslabší ze všech dravců

Fallout tak jako jedna z mála her uznává, že jedním z nejpomalejších a nejzranitelnějších stvoření na zemi je právě člověk, který navíc rozhodně není schopný utéct před letící kulkou. I krátký výšlap se může proměnit v boj o přežití, což hře dodává na už tak solidní atmosféře. Tu tvoří hlavně uvěřitelné a skvěle stylizované prostředí, kde se autoři nerozpakují ukázat, že je všechno v rozkladu. A nemusí jít zrovna jenom o rozpadající se podlahu – v rozkladu je i mnoho myslí falloutnewvegas_art2.jpgobyvatel Mohavské pouště.

TIP: Hbitý jazyk v kombinaci s dobrým ovládáním palných zbraní dokáže divy.

Všechno pak podbarvuje westernově laděná muzika a poměrně uvěřitelné zvuky zbraní. Trochu medvědí službu Falloutu bohužel dělá použitý grafický engine, který si mnohé bere z Oblivionu a je přeci jen znát, že už jde o kapku starší hru. Nic to však nemění na tom, že vypadá pořád hezky. Trochu smutné pak je, že autoři nějakým záhadným způsobem nevychytali podivné propady FPS na místech, kde k tomu nemá grafická karta žádný důvod. Můžete však doufat, že tuto drobnou chybku napraví patch.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: RPG | akční RPG
Výrobce: Obsidian Entertainment | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 19. října 2010 (Severní Amerika), 22.října 2010 (Evropa)
  • Znovuhratelnost
  • Originální úkoly
  • Skvělá atmosféra
  • Horší grafická stránka
  • Propady framerate
  • Drobné bugy
Související články
  1. Kinematograf: Hazard a spad ve Fallout New Vegas
  2. Preview: Fallout: New Vegas – partička nukleárního blackjacku
  3. Preview: Fallout: New Vegas – vsaďte vše na modrožlutou třináctku

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Grand Theft Auto V opět blíže realitě: nová modifikace vyráží dech

Grand Theft Auto V opět blíže realitě:…

Grand Theft Auto V je doslova pískovištěm pro hrátky všeho druhu. A tím myslíme i piplání grafické stránky.

10.  3.  2017 | | 20 N/A
10 skvělých her, které si na PC nezahrajete

10 skvělých her, které si na PC nezahr…

Na počítače vychází spousta skvělých her. Jsou tady ale takové, které si jinde, než na konkrétní konzoli nezahrajete. Dneska se podíváme na 10 exkluzivit, pro které se vyplatí kupovat konzole.

13.  3.  2017 | | 61 N/A
Hry jsou uměním: když grafika zraje (galerie)

Hry jsou uměním: když grafika zraje (g…

Občas vyjde populární hra a časem se člověk nemůže uvěřit, co vše je z ní možné graficky vytáhnout. Pojďme si podat zub času.

14.  3.  2017 | | 5 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
10 důvodů, proč se ponořit do hry Total War

10 důvodů, proč se ponořit do hry Tota…

Strategie nepatří dnes k nejpopulárnějším žánrům, nicméně nikde jinde neokusíte tak sladký pocit moci se všemi výhodami a nevýhodami. V Total War se dostanete do role vůdce zodpovědného za celý národ a závisí jen na vás, zda vaše země bude prosperovat.

15.  3.  2017 | | 8 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 5 N/A
Ghost Recon: Wildlands - z bláta do louže (recenze)

Ghost Recon: Wildlands - z bláta do lo…

Ghost Recon: Wildlands až příliš nápadně připomíná příběh Watch Dogs či The Divison. Prezentace na E3 skvělá, s blížícím se datem vydání však vyplouvají na povrch nedostatky. Jaký je konečný verdikt?

8.  3.  2017 | | 38 N/A
Simulátor skládání počítače - naučte se stavět stolní počítač

Simulátor skládání počítače - naučte s…

V době, kdy simulátor zemědělské techniky patří k nejúspěšnějším hrám, bylo jen otázkou doby, kdy někdo udělá simulátor, který skutečně využijete - simulátor skládání počítače.

16.  3.  2017 | | 4 N/A