Fallout: New Vegas – hazard se životem (recenze)

vytisknout velikost písma
Vyprahlá radioaktivní Pustina není vůbec tak pustá, jak by se mohlo zdát. Vsaďte na modrožlutou, nebudete litovat.
Seznam kapitol
  1. Nadechněte se popela, pane Free… Kurýre
  2. Toulky spálenou krajinou

Sloužit jako kurýr není žádný med. Však posuďte sami: pořád se musíte trmácet přes tu blbou poušť, bandité si myslí, že máte něco cenného, a snaží se vás proto okrást, v tom horším případě pak i zabít. A tak ostatně začíná i New Vegas – přesněji řečeno, začíná okamžikem vaší smrti. Jenže patříte mezi ty lidi, kterým příroda nadělila do vínku nehorázné štěstí. Proto vás vykope robotický kovboj Viktor a dovleče vás k doktorovi, jenž už se postará o to, abyste se z průstřelu hlavy vylízali.

 

Ale co teď? Nepamatujete si vůbec nic, VaultBoy mluví jen o jakési zásilce a místní fauna není zrovna nakloněná tomu, aby nechala přežít dezorientované a slabé. Nezbývá proto nic jiného, než zatnout zuby, rozkoukat se v prvním městečku a hned ze startu si udělat prvních pár přátel i nepřátel. Potom se už vezete v nekonečném kolotoči službiček, menší či větších úkolů a spravedlivých odměn, respektive trestů za dobré skutky. Kolotoč však připomíná spíš horskou dráhu.

falloutnewvegas_01.jpg falloutnewvegas_02.jpg

Jednotlivé úkoly jsou totiž výjimečně originální a musím přiznat, že ačkoliv jsem od hry v tomto směru nečekal až tak moc, je právě v otázce designu suverénně nejlepší. Ať už pomáháte ghúlům s letem do vesmíru, nebo zprovozňujete obří solární elektrárnu (fotovoltaika asi ve Vegas ještě není sprosté slovo), vždycky cítíte na jazyku drobný náznak ironie, vtipu, nebo naopak smrtelnou vážnost celé situace.

Ať už pomáháte ghúlům s letem do vesmíru, nebo zprovozňujete obří solární elektrárnu

Nezřídka je totiž právě na vás, jestli vás bude zajímat nějaké morální dilema, nebo místo pobíhání a řešení questů prostě popadnete brokovnici a vyřešíte problém tou nejpřímější cestou.

Tisíc a jedna klička

Samozřejmě však není třeba vždy využívat soubojový systém, který zůstal hybridem klasické FPS a tahového režimu VATS: z mnoha úkolů je možné se vykroutit za pomoci bystrých odpovědí, plížení se mimo dosah nepřátel, nebo hackováním terminálů a páčením různých zámků. Nebo se k nim dá nesprávným postupem také zcela uzavřít přístup. Hra tak kráčí ve stopách odkazu prvních dvou dílů mnohem víc, než její starší bratříček.

falloutnewvegas_03.jpg falloutnewvegas_04.jpg

Přestože si z Fallout 3 vypůjčuje engine i některé prvky, je výrazně více založen na starých RPG principech – mnohem více tady tak záleží na vybavení i skillech, samotné střílení je zatlačeno lehce do pozadí a ustupuje vyprávění příběhu.

Fallout: New Vegas je mnohem ukecanější než trojka

To umožňují jak skvělé charaktery, tak fakt, že Fallout: New Vegas je mnohem ukecanější než trojka. Konečně jsem zde cítil, že postavy mají určitou motivaci, že se umí přetvařovat a že nejsem jediný hybatel děje na celém širém světě.

falloutnewvegas_05.jpg falloutnewvegas_06.jpg

Stejně tak mě potěšilo, že si nemůžete hrát na žádného velkého geroje. Platí totiž to samé, co v životě, a přílišné hrdinství většinou znamená rychlou smrt. Striktně vám proto nedoporučuji, abyste se snažili jít na prvním levelu bojovat se supermutantem. Zatímco ve trojce to ještě jakž takž prošlo, v New Vegas se mé první setkání s těmito kreaturami neslo v duchu prastaré mantry „ó božský loade.“ Na dané místo jsem se ale vrátil o několik levelů a kilo výbavy později, což vyústilo v dlouhou přestřelku, která mně vynesla až povážlivě dobrou kořist. A to se vyplatí, no ne?

Nejslabší ze všech dravců

Fallout tak jako jedna z mála her uznává, že jedním z nejpomalejších a nejzranitelnějších stvoření na zemi je právě člověk, který navíc rozhodně není schopný utéct před letící kulkou. I krátký výšlap se může proměnit v boj o přežití, což hře dodává na už tak solidní atmosféře. Tu tvoří hlavně uvěřitelné a skvěle stylizované prostředí, kde se autoři nerozpakují ukázat, že je všechno v rozkladu. A nemusí jít zrovna jenom o rozpadající se podlahu – v rozkladu je i mnoho myslí falloutnewvegas_art2.jpgobyvatel Mohavské pouště.

TIP: Hbitý jazyk v kombinaci s dobrým ovládáním palných zbraní dokáže divy.

Všechno pak podbarvuje westernově laděná muzika a poměrně uvěřitelné zvuky zbraní. Trochu medvědí službu Falloutu bohužel dělá použitý grafický engine, který si mnohé bere z Oblivionu a je přeci jen znát, že už jde o kapku starší hru. Nic to však nemění na tom, že vypadá pořád hezky. Trochu smutné pak je, že autoři nějakým záhadným způsobem nevychytali podivné propady FPS na místech, kde k tomu nemá grafická karta žádný důvod. Můžete však doufat, že tuto drobnou chybku napraví patch.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: RPG | akční RPG
Výrobce: Obsidian Entertainment | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 19. října 2010 (Severní Amerika), 22.října 2010 (Evropa)
  • Znovuhratelnost
  • Originální úkoly
  • Skvělá atmosféra
  • Horší grafická stránka
  • Propady framerate
  • Drobné bugy
Související články
  1. Kinematograf: Hazard a spad ve Fallout New Vegas
  2. Preview: Fallout: New Vegas – partička nukleárního blackjacku
  3. Preview: Fallout: New Vegas – vsaďte vše na modrožlutou třináctku

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Uncharted 4: grafické orgie, co prodávají platformu

Uncharted 4: grafické orgie, co prodáv…

Některé hry jsou hity. Další zase rovnou prodávají platformu. Uncharted, to je kapitola sama pro sebe.

11.  5.  2016 | | 46 N/A
Uncharted 4: A Thief

Uncharted 4: A Thief's End - poslední …

Uncharted 4 nás provedl mnoha nezapomenutelnými okamžiky. Dokáže uhranou i naposledy?

13.  5.  2016 | | 11 N/A
Uncharted 4 pod lupou: grafika nové generace z dílen Naughty Dog

Uncharted 4 pod lupou: grafika nové ge…

Uncharted 4 vypadá nádherně, co za tím ale stojí? Podívali jsme se, co dokáže interní grafický engine tvůrců.

16.  5.  2016 | | 14 N/A
DOOM: krvavé slzy nostalgie (recenze)

DOOM: krvavé slzy nostalgie (recenze)

I přes minulou slávu byl DOOM dnes již mrtvou sérií, dokud na E3 nepředstavili vývojáři z Id Software bombastický návrat v podobě nového dílu. Povedlo se jim to?

18.  5.  2016 | | 21 N/A
Call of Duty: Infinite Warfare - vzhůru mezi hvězdy

Call of Duty: Infinite Warfare - vzhůr…

Už snad nikoho nepřekvapí, že i letos si pro nás Activision připravilo nový díl své dlouholeté FPS série Call of Duty. Tentokrát už je to nějaký čtrnáctý díl a stále se drží svého zasazení do budoucnosti.

19.  5.  2016 | | 7 N/A
The VOID: virtualitu lze nyní uchopit zcela novým způsobem

The VOID: virtualitu lze nyní uchopit …

Zcela unikátní projekt založený na virtuální realitě a interaktivním prostředí, kde spolu obojí komunikuje v dokonalé symbióze. Po nasazení VR helmy se ocitnete v nejtemnější jeskyni ze všech, prohledáte starobylé májské ruiny nebo zažijete galaktické bitvy hvězdných korábů. To vše se skrývá pod zkratkou označující bránu vedoucí doslova do jiného času a prostoru.

13.  5.  2016 |
Vzhůru do jiných světů aneb jak funguje virtuální realita?

Vzhůru do jiných světů aneb jak funguj…

Všichni to chceme, málo kdo ale doopravdy chápe, co za tím stojí. Co je to virtuální realita?

včera | | 10 N/A
Nový DOOM ve světových recenzích drtí konkurenci

Nový DOOM ve světových recenzích drtí …

Návrat legendárního DOOMa se podle recenzí povedl na výbornou.

16.  5.  2016 | | 29 N/A