Fallout Shelter: postapokalyptické bydlení (mobilní recenze)

Kam byste se šli schovat, kdyby nastala jaderná válka? Co takhle získat trochu praxe ve stavbě protiatomového krytu ve Fallout Shelter?

Přiznáme se vám bez mučení, Fallout Shelter není tak úplně novinka. Pro iOS je dostupný už od června, nicméně teprve před pár dny přistál také na konkurenční platformě Google Play pro telefony s Androidem. Právě při této příležitosti jsme se rozhodli hru zrecenzovat.

Bethesdě se s Fallout Shelter povedl docela povedený kousek, hra se totiž jen během několika málo měsíců po uveřejnění na App Store vyšvihla na jeden z nejpopulárnějších mobilních titulů vůbec. Jde o budovatelskou strategii, v níž se vcítíte do role správce a budovatele protiatomového krytu.

Postapokalyptický bejvák

Činnosti ve Fallout Shelter lze v zásadě rozdělit do dvou oblastí. Tou první je rozšiřování, tedy samotná stavba krytu, druhou pak udržování spokojenosti obyvatel, kteří z válkou zdecimované země k vašemu obydlí zamíří. K budování je samozřejmě třeba materiál, jež získáváte jednak za vylepšování krytu, formou náhodných odměn či upgradu postav, jednak ho nachází samotní obyvatelé, které můžete vysílat na průzkum venkovní pustiny.

Potenciální nebezpečí lze odvrátit tím, že obyvatele vyzbrojíte a opatříte jim pořádné brnění

Při tom je ale třeba je sledovat, protože mohou narazit na nejrůznější nástrahy jako jsou ostatní poutníci, monstra, a tak dále. Potenciální nebezpečí lze odvrátit tím, že je vyzbrojíte a opatříte jim pořádné brnění. Z cest vám prostřednictvím deníkových záznamů podávají informace o tom, co dělají a co našli. Obyvatelstvo se rozšiřuje příchody tuláků, anebo plozením uvnitř krytu – stačí postavit obytnou místnost, umístit do ní muže a ženu a už jen čekat, až mezi nimi přeskočí jiskra.

Obyvatelé budou spokojení pouze tehdy, mají-li dostatek vody a jídla. Kryt jako takový zase potřebuje elektřinu, protože bez ní nebudou jednotlivé místnosti vůbec v provozu. Každý přeživší, který dorazí ke krytu, má různě nakombinované dovednosti a vlastnosti SPECIAL (strength, perception, endurance, charisma, inteligence, agility, luck). Některé z nich jsou charismatické, jiné inteligentní či svalnaté – dle těchto specifik je zařazujete k činnostem v různých místnostech. Siláci budou makat v elektrárně, zatímco inteligentní jedinci v rádiové stanici. Ty ostatní to naučíte ve školách či posilovnách. Úplní postapokalyptičtí simíci!

Systém jako takový je to zajímavý a pro poměry mobilní naprosto perfektně se hodící. Máte-li rádi hry, kde se musíte starat o obyvatelstvo, bude vás Fallout Shelter bavit. Alespoň na začátku určitě.

Stylové provedení

Bethesda Softworks si s Fallout Shelter pěkně pohráli v oblasti grafiky a výtvarného stylu. Titul vypadá skvostně! Nedokážeme si představit lepší styl než ten použitý. Grafika je malovaná a detailní a animace krásně plynulé. Velký podíl na kouzelném dojmu ze hry jako takové má také všudypřítomný humor a nadhled promítající se v pohybech postav, jejich dialozích i popiscích všude kolem či hudbě. Apokalyptický nádech má prakticky všechno. Fanoušci série Fallout budou mlaskat blahem. Navíc hra zcela bez problémů běží na většině strojů. Na zařízeních HTC One X+, iPad mini Retina i iPhone 6 jsme neměli nejmenší problém.

Možná si teď připadáte, že jsme vás zahltili spoustou informací a říkáte si, co dalšího vám asi řekneme teď. Snažili jsme se tak trochu modelovat i samotné dojmy z hraní Fallout Shelter. Do světa totiž naskočíte vmžiku a v pár okamžicích jste zahlceni herními koncepty a mechanismy. Když je zčásti ovládnete, začínáte se bavit, kryt roste, obyvatelstvo je spokojené, rozšiřuje se a pořádáte výpravy.

Právě v momentě, kdy všechno funguje tak, jak má, tedy po nějakých šesti hodinách ale začnete pátrat po nějakém dalším milníku či cíli. Ten Fallout Shelter bohužel nemá, a tak v podstatě není žádný důvod se ke hře vracet. Nezpestří ji ani občasné katastrofy, nehody a zkoušky v podobě infekce v jídelně, požáru v elektrárně, nájezdů nepřátel a dalších. A to je rozhodně škoda. Oceňujeme však možnost hrát zcela bez nutností placení jakýchkoliv dalších poplatků, přestože se jedná o free-to-play titul.

Dostupné pro: iPhone, Android
Žánr: Strategie | Budovatelská strategie
Výrobce: Bethesda Softworks
Začátek prodeje: 4. července 2015
  • Stylová grafika
  • Všudypřítomný humor
  • Budování krytu
  • Postupně upadající hratelnost
  • Opakující se mechanismy

Fallout Shelter má spoustu zábavných prvků. Management krytu a starání se o spokojenost obyvatel je skvělé, škoda že Bethesda Softworks nepřinesla prvek, který by jeho hranice překračoval. Mohlo to být válčení, plenění ostatních osad či cokoliv jiného, co by vás nutilo se ke hře po vybudování fungujícího atomového krytu vrátit. Škoda, šanci ale titulu rozhodně dejte. Na několik hodin vás příjemně zabaví.

Hra byla testována na zařízení HTC One X+ a iPhone 6 a je zcela zdarma ke stažení na Google Play a AppStore.

Za zapůjčení iPhonu děkujeme eshopu CZC.cz. logo_vertikalni_CZC.cz.jpg

Diskuze (10) Další článek: Sběratelka vylepšené verze Risen 3: Titan Lords odhalena