Far Cry 3 – nový vzor otevřených stříleček (recenze)

vytisknout velikost písma
Far Cry 2 dokázalo uhranout nádherně zpracovaným herním světem, ale herně to byla nuda. Ovšem Far Cry 3, to je už jiná liga.

Prý chybami se člověk učí. No, v případě Ubisoftu a Far Cry 3 to je bezesporu pravda. Tvůrci totiž opravili prakticky všechny nedostatky Far Cry 2. Pryč jsou otravné respawny, ježdění sem a tam z jednoho konce mapy na druhý bylo osekáno, stejně jako se dočkaly vymýcení polofunkční prvky v podobě parťáků, nebo pozvolné degradace zbraní. Far Cry 3 přitom stále představuje rozsáhlou otevřenou střílečku s nádherně uvěřitelným a živým herním světem, kde působí čirou radost jen pouhé prozkoumávání všech zákoutí a kochání se líbivými scenériemi.

far-cry-3-concept-art-falls.jpg

Džungle jako živá. Někdy až moc

Ve Far Cry 3 sice hrajete za Jasona Brodyho, který se snaží dostat z pirátského zajetí svoje zhýralé kamarády, s nimiž si užíval dovolené na špatném ostrově, ovšem hlavním hrdinou je někdo jiný – samotný tropický ostrov (vlastně jsou v kampani dva, ale to je v podstatě jedno).

Prostředí je organické, uvěřitelné a dýchající nezapomenutelnou atmosférou

Grafici a designéři odvedli naprosto fantastickou práci, když z polygonů a textur vystavěli skvěle vypadající kus země. Herní prostředí Far Cry 3 se vám zařízne do hlavy takovým způsobem, že nejednou zatoužíte vyrazit na nějakou dovolenou do Tichomoří.

Far Cry 3 10.jpgFar Cry 3 11.jpg

Síla tkví v detailech a pestrosti. Jednou se prodíráte zelenou a hustou džunglí, pak se kocháte pohledem na písečné pobřeží. Chvíli se brodíte podmáčenými močály, jindy se snažíte vyškrábat do prudkého kopce. Narazíte tu na přírodní jeskyně, vesnice domorodců, pevnosti pirátů, rýžová políčka, marihuanové plantáže, prastaré chrámy, pevnosti z druhé světové války, vraky lodí a trosky letadel, majáky, přehrady, vodopády, a tak dále, a tak dále.

Prostředí nepředstavuje jen pouhé kulisy, ale je i plné života. Ať už se jedná o flóru i faunu. Obojí slouží i jako herní prvky. Bylinky můžete sbírat a vyrábět z nich léčivé a další injekce, zvířata lze zabíjet a z jejich kůží vytvářet batohy na zbraně, munici, granáty a tak podobně. Zatímco Far Cry 2 byla na zvířátka poměrně chudá, trojka jejich variabilitu pořádně nakopla, takže tu najdete vše od much, přes hady, slepice, racky, psy, prasata, varany, až po medvědy, tygry a žraloky. Funguje tu i potravní řetězec, takže můžete být svědky toho, jak si třeba tygr loví divočáka k obědu. A pokud si nedáte pozor, můžete se stát aktivní součástí potravního řetězce sami – stačí vlézt do špatné jeskyně.

Far Cry 3 03.jpgFar Cry 3 04.jpg

Zvířata jsou prostě nebezpečná a bohužel až moc, protože často vydrží stejně zásahů, jako těžce opancéřovaný protivník. Což je mimochodem jinak další změna k lepšímu oproti dvojce. Zatímco v předchůdci jste do protivníka museli vysypat pomalu celý zásobník, tady na většinu stačí pár zásahů. Pochopitelně až na ty výjimky obalené v tlustých vrstvách pancíře. A když už jsem nakousl lidi, tak pochopitelně i ti představují důležitou součást ostrova. Ať už v podobě domorodců žijících si své životy, či hlídkujících pirátů. Nádherné na tom je, že žádné události nejsou naskriptované a prostě se dějí podle předem nastavených pravidel. Prostředí je organické, uvěřitelné a dýchající nezapomenutelnou atmosférou.

Je to vaše hřiště

Herní prostředí je sice úžasné, ale je k ničemu, pokud do něj nezasadíte i nějaký herní obsah. Ve Far Cry 3 je ho spousta. Jak už jsem zmínil, jedná se o otevřenou akci z vlastního pohledu. Po tradičním lineárním úvodu jsou vám představeny základní možnosti a dále je to už jenom na vás. Pochopitelně nezbytné je plnit jen příběhové mise, ten zbytek funguje v podstatě už jako volitelná zábava. Například podobně jako v Assassin’s Creed nevidíte podrobnosti herní mapy. Ta se postupně odkrývá šplháním na vysílací věže a jejich reaktivací. Zajímáním pirátských základen zase snižujete nepřátelskou aktivitu v oblasti a navíc získáváte záchytný bod pro rychlé cestování po mapě.

Far Cry 3 56.jpgFar Cry 3 57.jpg

Právě dobývání pirátských základen patří mezi jeden ze zlatých hřebů hry, protože nejlépe ukazují hlavní lákadlo hratelnosti: herní svobodu. Existuje bezpočet způsobů, jak si to s protivníky vyřídit. Můžete klidně zkusit Rambo přístup, s řevem naběhnout přímo mezi protivníky, střílet a házet granáty na všechny strany. Ovšem musíte počítat s vyvolaným poplachem a příjezdem posil (je jich finální množství, žádné nekonečné respawny). Další možnost je vylézt na nedaleký kopec a prostě všechny postřílet odstřelovačkou s tlumičem. Ovšem protivníci jsou docela bystří, reagují na kulky svištící jim kolem hlavy i na mrtvá těla kolegů, schovávají se, a pokud zůstáváte na místě, dokáží si pro vás i přijít.

Far Cry 3 46.jpgFar Cry 3 47.jpg

Pokud dáváte přednost tiché práci zblízka, vsaďte na foťák, kterým si označíte všechny cíle, a následné plížení a bodání do zad bude hned o něco snazší. A pochopitelně nic vám nebrání vše organicky spojit a reagovat podle toho, jak si to situace žádá. Ostatně to bude asi nejčastější varianta. I kdyby se mohlo zdát, že osvobozování nepřátelských táborů se zvrhne do stereotypního vybíjení, není tomu tak díky zmíněné herní svobodě a rozmanitosti základen. Jedna je u moře, takže k ní lze doplavat, do další je třeba zase efektní doklouzat na rogalu.

Far Cry 3 22.jpgFar Cry 3 23.jpg

Vysílací věže a základny doplňují ještě další druhy vedlejších úkolů. Najdete tu například lov zvířat specifickými zbraněmi, likvidace pirátů nožem, jízda s časovým limitem, střelecké soutěže, různé závody, minihry typu vrhání nože a poker, sbírání dopisů, pokladů a tak dále.

Ve svém okolí máte prakticky vždy nějakou zábavu, která vás nenásilně zavede k další

Tvůrcům musím vyseknout poklonu za to, jak se jim podařilo podobné aktivity nádherně rozložit. Ve svém okolí máte prakticky vždy nějakou zábavu, která vás nenásilně zavede k další. Pravda, vedlejší úkoly jsou často poměrně generické, ale aspoň fungují jako takové krátké jednohubky. Žádné zbytečné cestování přes půl mapy, vše je v podstatě poblíž.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | Open-world akce
Výrobce: Ubisoft Montreal | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 29. listopadu 2012
  • Nádherné herní prostředí
  • Otevřenost a svoboda
  • Solidní herní doba
  • Editor map
  • Zajímavé postavy
  • Zábavný kooperativní mód
  • Nevýrazný příběh
  • Generické vedlejší mise
Související články
  1. Kooperace, editor a 10 minut dlouhý launch trailer na Far Cry 3
  2. Obrázkový průvodce začátkem české PC verze Far Cry 3
  3. Jason Brody, hlavní hrdina, přibližuje svůj osud ve Far Cry 3
  4. Seznamte se s Hoytem Volkerem z Far Cry 3, je to parchant
  5. Ve Far Cry 3 najdete i pár lidí, kteří se vás nepokouší zabít
  6. Far Cry 3 bude zcela evidentně plné magorů a šílenců
  7. Šílený Vaas není největším „drsňákem“ ve Far Cry 3
  8. Psychopati, drogy a další nebezpečí ve Far Cry 3

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celou Vídeň, podívejte se

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celo…

V Minecraftu můžete vytvořit téměř cokoliv, od fantasy dungeonů až po vesničku své babičky. Co ale takhle kompletně celou Vídeň?

14.  2.  2017 | | 11 N/A
Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od reality (galerie)

Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od re…

Závodní pecka Project CARS se oficiálně představuje ve svém druhém pokračování a kromě traileru se prezentuje i labužnickými 4K screenshoty. No nevypadá to famózně?

8.  2.  2017 | | 13 N/A
10 skvělých českých her, které vyšly v roce 2016

10 skvělých českých her, které vyšly v…

Češi mají na hry talent a ten prokázali i v minulém roce. Vybrali jsme deset her českých tvůrců vydaných v roce 2016, které považujeme za nejlepší!

14.  2.  2017 | | 7 N/A
Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku věrohodnosti (galerie)

Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku v…

Mnozí vidí Gran Turismo Sport jen jako další nástavbu slavné série. Je v tom ale mnohem více, především z hlediska vizuálu.

13.  2.  2017 | | 22 N/A
Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s příchutí Zaklínače a Bloodborne

Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s…

Pokud vám nestačil Zaklínač, Focus Home Interactive ve spolupráci se Spiders Games chystají zbrusu nové RPG.

11.  2.  2017 | | 6 N/A
Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje přístup hráče?

Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje…

Než o hře víme cokoliv dalšího, uděláme si obrázek podle toho, co vidíme. Jak tenhle předpoklad ovlivní náš přístup a jak toho můžou vývojáři využít?

7.  2.  2017 | | 5 N/A
Technologický skvost jménem Horizon: zápisky z Pravěku (obrazový speciál)

Technologický skvost jménem Horizon: z…

Vydali jsme se do budoucího Pravěku a přibalili do batohu foťák. Podívejte se, co kluci ze studia Guerrilla dokázali ve svém nejnovějším počinu.

20.  2.  2017 | | 2 N/A
For Honor: když čest dává zabrat (recenze)

For Honor: když čest dává zabrat (rece…

Ubisoft nám většinou přináší nekonečné série, a tak je příjemné vidět, že se občas pustí do něčeho nového. Jak dopadl krok novým směrem v podobě For Honor?

18.  2.  2017 | | 9 N/A