Far Cry Primal: cesta do pravěku (recenze)

Pakliže jste unavení z moderních futuristických válek, jste na správném místě. Ve Far Cry Primal se totiž cestuje opačným směrem, do minulosti a to velmi vzdálené.

Série Far Cry si za dobu své existence, kterážto letoškem dosahuje úctyhodného dvanáctiletého výročí, prošla spoustou změn. Teď nemáme na mysli jen to, že za původní hrou stojí němečtí Crytek a za dalšími již Ubisoft Montreal či to, že série jako taková má hned několik spin-offů, ale například i proměnu původního tématu z boje proti mutantům k samému výletu do pravěku. Právě ten je dějištěm posledního přírůstku série, Far Cry Primal.

Abychom byli naprosto přesní, jde o dobu kamennou, asi 10,000 př. n. l.. Regionem je fiktivní oblast s názvem Oros, jejíž předlohou se stala centrální Evropa a především Slovensko. Hráč se v příběhu vcítí do role jednoho z domorodých obyvatel, muže jménem Takkar, který při lovu na mamuta ztratí své veškeré souputníky, načež se jako ztracenec přidává ke kmenu Wenja. Jeho úkolem se posléze nestává nic menšího než se nepřátelským kmenům Orosu (například Udam, který napadne vesnici Wenji) postavit a Wenju znovu sjednotit.

Příběh je jednoduchý a prakticky od samého počátku má jen jednu jedinou motivaci, takže žádný zázrak ve stylu The Last Of Us neočekávejte. Co nicméně určitě oceňujeme, je věrohodný svět a více než solidně vyobrazené postavy. Některé z nich – i díky tomu, že praktikují spoustu rituálních, a mnohdy dosti bizarních, obřadů, zavádějících hráče do tajů snů, fantazií a představ – opravdu baví.

Napráskaný obsah

Pakliže jste hráli dva předešlé díly, budete v Primal jako doma, protože aktuální Far Cry je v tomto ohledu v zásadě přeskinovanou trojkou či čtyřkou. Nutno však důrazně dodat, že se spoustu dalšího obsahu a novinek navíc. Hráč je znovu vydán na pospas kompletně otevřenému světu. Ten je plný divoké, a často dosti nebezpečné, zvěře (mamuti, šavlozubí tygři, hyeny, medvědi, jeleni, supi, a další), ostatních obyvatel planety (spřátelených i znepřátelených), přírodních úkazů a záhadných lokací, náhodných méně či více čekaných setkání, misí s lovením vzácné zvěře, hledání unikátních artefaktů (pozůstatky vymřelých kmenů), bojů, záchytných bodů, zkrátka tuny originálního obsahu. Právě ten vnímáme jako největší přednost nového dílu, byť mechanismy stojí na fungujících základech předchozích dílů. Dovádí je ale ještě o kus dál.

Vedle klasických příběhových misí, které spočívají ve sběru vzácných surovin a dopravování je významnějším členům klanu, lovení zvěře, vraždění nepřátel či obraně osad, na vás čekají mise vedlejší. Na ty můžete narazit prakticky kdekoliv a kdykoliv. Tu se ocitnete uprostřed lovu mamuta, tu uprostřed krvelačné bitky. V Primal nechybí ani z předchozích Far Cry oblíbené podmaňování si území, tentokráte však ne prostřednictvím vysílacích věží, nýbrž skrze rozdělávání ohýnků. Prvků z předchozích her je tu dost.

Obsah a zasazení je samozřejmě největší novinkou nového přírůstku série, jen ty by ale k úspěchu nestačily

Důležité ovšem je, že ve finále je Primal po obsahové stránce opravdu nabušené. Nuda rozhodně nehrozí, protože doslova na každém kroku na vás něco čeká. Obsah a zasazení je samozřejmě největší novinkou nového přírůstku série, jen ty by ale k úspěchu nestačily. Toho si naštěstí Ubisoft Montreal byli dobře vědomi, a tak Primal zpestřují pomocí třech velkých, a nutno dodat, že skvělých, novinek. Způsob boje, možnost ochočovat si divokou zvěř a stavění vesnic, to jsou nové prvky. Tak se na ně pojďme podívat – ať v tom máme jasno – hezky popořádku.

Trojice zásadních, skvělých novinek

Co se týče boje, obě předcházející hry obsahovaly klasické automatické střelné zbraně. Jenže to je pro pračlověka velká neznámá, a tak si musel vystačit s primitivnějšími postupy a dostupnými materiály. Primal tu má, co se týče arzenálu, opět propracovaný, ale intuitivní systém vyrábění zbraní a předmětů vůbec (pochva na šípy, pouzdro na kameny, teplejší oblečení do vyšších poloh, abyste neumrzli, atd.) a jejich upgradů (tyč s kamenem, posléze kopí s kovovým hrotem, zápalné šípy, „granáty“ z vosích hnízd, aj.). To všechno vede k tomu, že boj se proměňuje od základů. Daleko častěji se tu totiž budete s nepřáteli ocitat tělo na tělo, jen s klacky v ruce.

Důležitým pomocníkem pak bude samozřejmě i luk, ale také kotva na laně, pomocí níž lze šplhat, slaňovat se, přeskakovat propasti, a další vychytávky raně zručného člověka. Co z toho všeho plyne pro boj samotný? Je daleko pestřejší, lze volit zápas na blízko, na dálku, stealth postup (zabíjet potichu zezadu, odnášet mrtvá těla a zahlazovat stopy), přemisťovat se různými způsoby, do lokací přicházet odjinud, využívat prostředí (zapalovat celé lesy), budovat pasti, a spoustu dalšího. Vzhledem k tomu, že vylepšovat budete prostřednictvím jednoduchého RPG systému také postavu samotnou, bude jen na vás, co z toho zvolíte, na co se budete soustředit a jak celý postup hrou skombinujete s upgrady a dostupnými zbraněmi.

Jednou z největších novinek Primal je možnost zkrotit divokou zvěř. Proces to není příliš složitý, a k mání je opravdu pestrá škála bestií. Na začátku budete muset vystačit se sovou (do jejíž perspektivy se můžete přepnout, označit si tak nepřátele a do bojiště vstoupit na jistotu; později ale dokonce můžete podnikat výpady shora). Později na vás však čekají vyspělejší pomocníci – hyeny, divoké kočky, či jízda na šavlozubém tygru, to už je jiný level. Nejenže to je zábava, ale ochočená zvířata také nesmírně příjemným způsobem oživují už tak skvělou hratelnost.

FCP_ANNOUNCE_SCREEN_002_EMBARGO_OCT_6_9AM_PST_1444078361.jpgMammoth_Hunt_GOLD_1080p_221522.jpgmaxresdefault (1).jpg

To platí i o třetí velké novince série, stavění vesnic. Před nedávnem osady mohli stavět ve Fallout 4, jen o něco později se s nimi vytasili také tvůrci z Ubisoft Montreal. V čem budování vesnic spočívá a k čemu je užitečné? V podstatě k tomu samému jako u zmiňované post-apo hry, totiž k rychlejšímu získávání surovin. Zpočátku hry tak musíte výraznějším osobnostem Wenja klanu, které dovedete zpět ke své vlastní chýši a k ostatním přeživším, postavit i příbytky. Teprve potom vám budou dávat úkoly. Druhá fáze pak už spočívá v upgradování jejich obydlí, což vede jednak k růstu obyvatel celé osady (a tím pádem rychlejší produkci celkově), jednak k osvojování si nových technologií, receptů k výrobě lektvarů, nových zbraní, a tak dále. Systém je to intuitivní, funguje dobře a do Primal se dokonale hodí.

Audiovizuální a atmosférický skvost

Pojmout každou jednotlivinu ve Far Cry Primal opravdu není jednoduché. O obsahu (který vám na 100% dokončení zabere několik desítek hodin) již řeč byla, z mechanismů jsme zmínili tři velké novinky. Za ty, stejně jako za zachované starší a fungující, tvůrce rozhodně chválíme, protože se jim podařilo vytvořit mezi oběma v podstatě dokonalou symbiózu – zachovat fungující a zároveň přinést novinky. Pojďme ale teď na chvíli upustit od popisu hry a zaměří se na to, jak jsme ji vnímali. Právě dojem, který v nás Primal vzbuzoval, je totiž primárním důvodem k tomu, abyste hru vyzkoušeli i vy.

Nové Far Cry má skvělou atmosféru. Doba kamenná snad v herním světě ještě nebyla v lákavějším provedení. Tvůrcům se podařilo navodit jeden naprosto stěžejní pocit – nehostinnost pravěkého světa, která musela být tehdejšímu světu tak vlastní. Náhodná a nečekaná setkání jsou tím, co tuto nehostinnost ještě umocňují. Nikdy zkrátka nevíte, na co narazíte. Bude-li to divoká zvěř, bude-li to rozohněná krvelačná tlupa, která se do vás hlava nehlava pustí dřevěnými palicemi, past ukrytá v lese, shnilá a ohořelá těla v jeskyni, šaman praktikující na vás experimenty, či krokodýl, který na vás vyskočí přitom, když se brodíte potokem. Jde tu o holý krk. Tohle je ten pravý survival!

Jednou jste v hustém pralese, podruhé v kmenové osadě, potřetí v zasněžených horách, počtvrté u potoka pozorujete pasoucí se zvěř

Nehostinnost jde ruku v ruce s technickým zpracováním. Rozsáhlost světa je neskutečná. Nejenže přejít svět z jednoho konce na druhý zabere několik desítek minut, ale i jeho pestrost je obdivuhodná. Jednou jste v hustém pralese, podruhé v kmenové osadě, potřetí v zasněžených horách, počtvrté u potoka pozorujete pasoucí se zvěř. Nádhera. Atmosféře dodává na autentičnosti plnost (fauna i flóra) a detailnost světa a také změna denní doby – zvláště v noci, kdy se mění i chování nepřátel, zvěře a jejich výskyt, vše působí tajemně a o to drsněji. My si to při svitu měsíce a vytí vlků užívali dosyta.

Na dokonalém zážitku z hraní má lví podíl také technická stránka. Ať už je to perfektní a detailní grafika samotná, všudypřítomná krev, vnitřnosti, ohořelá těla, či jazyk, kterým se domorodci dorozumívají. Právě ten stojí za zvláštní zmínku. Tvůrci totiž rekonstrukcí prajazyků kmenů indoevropské jazykové rodiny došly k domnělé podobě jazyka doby kamenné. Byť je samozřejmě spekulací a jen fiktivním konstruktem, jeho jednoduchost a nesrozumitelnost (reflektovaná také v českém překladu, například: „Já jít lovit tygr“) působí nesmírně věrohodně. Perfektní je i ztvárnění postav po stránce voice-actingu a doprovodná hudba, která se objevuje povětšinou jen v dramatických pasážích, napomáhajících tak gradaci dané situace. Tady do sebe všechno skvěle zapadá.

Výtky nemáme ani k ovládání či k plynulosti hry – na Xbox One vypadá úžasně a navíc si drží stabilní příjemný framerate bez zpomalování či propadů. Na druhou stranu si však nešlo nevšimnout slabší umělé inteligence. A to i při zvýšené obtížnosti. Nepřátelé působí dosti zmateně, a to i v situacích, kdy o vás ví. Jejich likvidace je tak poměrně jednoduchá a o výzvě příliš hovořit nelze. Zmiňovaná větší obtížnost spočívá jen v silnějších úderech nepřátel, s nulovým dopadem na jejich chování. Vzhledem k propracovanosti hry po všech ostatních stránkách ale nad tímhle můžeme v pohodě přimhouřit oko. Oceňujeme možnost vypnout animace sběru plodin či kuchání zvířat!

Dostupné pro: PC, PS4, Xbox One
Žánr: Akce | Akční střílečka
Výrobce: Ubisoft Montreal
Začátek prodeje: 23. února 2016
  • Bojový systém
  • Skvělá hratelnost
  • Nehostinný svět
  • Atraktivní novinky
  • Slabší příběh
  • Problematická AI

Far Cry Primal by si s chutí určitě zahrál i Karel Zeman. Podle nás se mu totiž dokonalým způsobem podařilo vystihnout nehostinnost pravěkého světa. Co na tom, že tvůrci občas popustili uzdu fantazii a přidali tak prvky, které v mezolitu nemají co dělat. Ve finále je to úplně fuk, protože u téhle hry si člověk uvědomí, jak dobře se v dnešním civilizovaném světě má, jelikož se nemusí na každém kroku bát o svůj život. To v Primal ano. A to hra příliš často nedokáže. Od nás máte jednoznačné doporučení se do surového světa Oru vydat!

Diskuze (10) Další článek: Retro: Serious Sam - historka jednoho blázna