FIFA 14: kosmetickými úpravami k lepšímu fotbalu (recenze)

Zatímco minulý ročník zreformoval herní styl a částečně také herní fyziku, nová FIFA na první pohled tolik velkých novinek nenabízí. Jsou to však spíše drobné úpravy, které posunují tento fotbal od EA opět o kousek blíže k realitě.

Samozřejmě stejně jako u NHL se největších změn dočkáme až na konzolích nové generace, ale i zde na vás pár novinek čeká, takže se soustřeďme hlavně na ně. Především fyzika hráčů se změnila k lepšímu. To pocítíte nejvíc při převzetí přihrávky, nebo při kličkování. Jinak jsou však změny oproti minulému ročníku spíše kosmetické.

Pohyby z televize

Animace rozhodně oku lahodí. Pokud se hráč pohne nějakým směrem, přenese celou váhu na danou stranu, což možná může vypadat na první pohled poněkud nemotorně, ale jedná se o velký posun k realitě. To stejné platí také pro přebírání přihrávek. Díky novému systému si budete muset navyknout na to, že míč je ještě více odlepený od kopaček hráčů, tudíž nebude jednoduché jen tak přihrávku přijmout. Nečekaným situacím pomůže také časté odskakování neposlušného míče, což vytváří příjemně realistické momenty.

Naštěstí je ve hře pomocník přes tlačítko L2, po jehochž stisknutí si hráč míč pokryje. To platí jak pro přebírání míču, tak i třeba pro útočení. Často jsem tak proniknul do vápna protihráče díky správnému krytí míče. Kombinačně to totiž už tak lehce nepůjde a jedná se o jednu z největších herních změn oproti loňskému ročníku. Letos se totiž dává daleko větší prostor hráčům, co preferují křídelní útoky a následné centry před bránu.

Jednou z novinek díky nové fyzice jsou realistické pohyby míče ve vzduchu

Tomu napomáhá také povedená AI spoluhráčů, takže můžete vzít jed na to, že po běhu vašeho křídla, centrem před branku určitě někoho najdete. Ba co víc, hráči si sbíhají i na přední tyč, což jen vylepšuje herní dojem. Další novinkou díky nové fyzice jsou pohyby míče ve vzduchu. Ty sice nijak zvlášť neovlivníte, ale opět to přidává další bonus ke hraní a najednou sem začal střílet branky, které jsem nikdy předtím ve FIFA neviděl.

Bohužel, nebo pro někoho bohudík, však křižná střela do protilehlého vinglu stále funguje a pokud budete mít po ruce například Ronalda nebo Messiho, máte obrovskou šanci, že míč správně do branky zakulatí a golman bude bez šance. Také podstatně přibylo nečekaných odrazů od hráčů, brankářů či brankových konstrukcí, což opět přináší větší herní rozmanitost, po které hráči neustále volají.

Pravá evoluce až na next-genu

Ve hře se dočkáme také nových animací, což je dalším pozitivním bodem. Snad jen škoda, že grafické vylepšení chybí, ale na to si zkrátka budeme muset počkat až na nové konzole.Tam totiž čeká FIFU nový Ignite engine, který posune audiovizuální zážitek na novou úroveň.

Při porovnání s novým Pro Evo si však nemůžu pomoct, ale samotné přihrávky jsou nepříjemně obtížnější k úspěšnému provedení. Například křižná přihrávka nebo lob přes šířku hřiště provedete úspěšně až po pár pokusech a celkově se přihrávkový systém netváří tak přívětivě, jako v sérii od Konami.

Největší novinkou je však pro mě určitě AI spoluhráčů. Ta už byla nakousnutá výše, nicméně jedná se o tak intuitivní věc, že ji rád zmínim znovu. Kdykoliv poběžíte s míčem, bude se vám nabízet několik volných spoluhráčů a je jen na vás, kterého si zvolíte na přihrávku. A výsledný efekt je opět v pozitivním smyslu, protože bude padat opět více branek a především budou více různorodé.

Nákup a prodej

Samozřejmě opět nechybí neustálé aktualizace statistik, výsledků apod. z reálného fotbalového světa. Navíc se vám teď nově budou zobrazovat nejzajímavější novinky o vašem oblíbeném týmu, takže při velkém transferu se o něm okamžitě dozvíte, stejně tak jako s informacemi o novém hráči. Opět spíše drobnost, která nesmírně potěší.

Pro fanoušky multiplayeru mám další dobrou zprávu. Do módu Ultimate Team se vrátila možnost hrát jednotlivé zápasy. Také počet jednotlivých divizí se zvětšil na deset, čili opět další novinka, po které fanoušci série volali. Hráče určitě potěší nové uživatelské rozhraní, ve kterém se rychle zorientujete a umožní vám lépe a rychleji vyhledávat hráče, o které máte opravdu zájem a jednotlivé herní prvky. V něčem má zkrátka "prostředí Metro" opravdu navrch, a tím je přehlednost.

Stejně jako v NHL 14 ani zde nechybí nové Chemistry Styles. Díky těmto RPG prvkům si můžete upravit styl svých hráčů, můžete jim upravit tzv. třídy a podle toho je lépe využít v zápasech. Tak například třída Artist se zaměří na hráčovy statistiky pro přihrávky a dribling a postupně je budete moci vylepšovat. Velmi chytrý přídavek, který funguje na jedničku!

PC
Dostupné pro: PC, X360, PS3, Wii U, PS4, Xbox One
Žánr: Sportovní | Fotbalový simulátor
Výrobce: EA Sports | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 26. září 2013
  • Vylepšené animace
  • AI spoluhráčů
  • Nové herní styly
  • Herní fyzika
  • Graficky minimální pokrok
  • Je třeba si zvyknout na nový systém krytí míče

FIFA 14 je opět skvělým fotbalem. Možná na první pohled nepřínáší takové bombastické novinky, ale jsou to právě relativní drobné úpravy a vylepšení, které dělají z tohoto fotbalového simulátoru opět o krok lepší hru, než byla loni. Z pohledu zábavnosti a nabídky herních možností se dítku z EA tvorby nikdo z konkurence rovnat nemůže.

Diskuze (3) Další článek: Eidos připravuje Deus Ex nové generace, vyjde na PC a konzolích

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,