FIFA 16: na půl plynu a to je dobře (recenze)

Po představení nového ročníku jsme trochu s obavami očekávali, jaký fotbal nám letos EA Sports naservírují, když největší oznaménou novinkou byly ženské týmy. Změn je však mnoho a stojí za to!

Celá reklamní kampaň na fotbálek FIFA 16 se točila kolem ženských týmů a jejich implementování do hry. Samozřejmě tvůrci vydali i trailery zaměřující se na jednotlivé novinky v hratelnosti, těm jsme však nevěnovali velkou pozornost. Proč? Protože tyto videa vydávají každý rok a vždy se dušují, že jsou to změny velké a opravdu si jich všimneme. A málokdy tomu tak skutečně je. Letos se však vývojáři snažili a všechny tyto slibované prvky, ovlivňující hratelnost a celkové pojetí jednotlivých zápasů, ve hře opravdu jsou a hlavně si jich všimnete.

FIFA 16 Kariéra – zápas 0-0 LIV - ZEN, 1_ poločas_1.jpgFIFA 16 Kariéra – zápas 1-0 LIV - AVL, 1_ poločas_1.jpgFIFA 16 Výkop (v nabídkách).jpg

V první řadě je nutné se přizpůsobit a hrát zápasy jiným způsobem než v minulém ročníku. Prvek náhody je zde zastoupen v mnohem větší míře. Při střelách se tedy míč neodráží stále stejným směrem, jako tomu bylo doposud a ani střela skrze zahuštenou obranu již není bez šance se dostat až do brány. Velkých změn se dočkalo také příhrávání a pohyb hráčů. Při přechodu do útoku už nestačí pouze mačkat tlačítko pro nahrávku a takto se dostat až před bránu soupeře, pokud hráče nenecháte nejprve míč zpracovat, jeho následná přihrávka může být (a také často bude) velmi nepřesná.

Postupujete pomaleji, více promýšlíte, jak se skrz hřiště prodrat a nepřijít o míč

Zápasy se tímto zpomalí a taktika “rychle nahrát na křídlo na nejrychlejčího hráče a s ním až před bránu” letos nefunguje. Postupujete pomaleji, více promýšlíte, jak se skrz hřiště prodrat a nepřijít o míč. A to je skvělé a opět v této změně vidíme velký posun k reálnému fotbalu. Zde však musím zmínit jeden prvek, který zřejmě se změnou chování míče souvisí, ale není moc dobře nakonfigurován. Jde o počet tyček a břeven, kterých se dočkáte minimálně jedenkrát za zápas, průměrně však až třikrát. A to je prostě moc a zde ta zmiňovaná “náhoda” funguje až moc dobře. Snad se dočkáme odstranění v podobě patche.

FIFA 16 Kariéra – zápas (v nabídkách).jpg

Jako příjemné plus vítámé změnu celého prostředí z tmavého na velmi světlé. Působí příjemněji a přehledněji. Samozřejmě také návrat češtiny do hry může být důležitou novinkou pro hráče, kteří hrají offline kariéru, kde je textu (na sportovní hru) celkem dost. Kariéra se dočkala několika vylepšení, těmi hlavními jsou předsezonní turnaje a možnost trénování hráčů a tím zlepšování jejich statistik. To lze provádět jedenkrát týdně - vyberete maximálně pět hráčů, každému z nich zvolíte, na co se zaměří a poté buď necháte hru, aby trénink odsimulovala, nebo se ujmete hráče a trénujete vy.

FIFA 16 Turnaj 0-0 SPA - ENG, 1_ poločas.jpgFIFA 16 Výkop 0-0 BVB - FCB, 1_ poločas_3.jpgFIFA 16 Výkop 2-0 BVB - FCB, 1_ poločas.jpg

Lekcí je zde mnoho, zaměřených na obranu, přihrávky, driblink a střelbu. I po odehrání celé sezóny jsem se hráčů ujímal sám a trenování mě stále bavilo. V tomto režimu máte nově možnost poslat hostovat hráče až na dva roky, angažovat volné hráče kdykoliv v průběhu sezóny a také byl upraven přestup velkých hvězd i jejich cen. Novinek je v kariéře tedy mnoho, a proto i já se k ní budu často vracet. A to jsem ve FIFA 15 hrál výhradně online módy.

A když už jsem zmínil online čast hry, pojďme se na ni podívat podrobněji. Online sezóny jsou téměř totožné - 10 zápasů v každé sezoně a 10 lig, do kterých můžete postoupit, případně sestoupit. Změn se dočkal hlavně Fifa Ultimate Team, zkráceně FUT. Novinkou je takzvaný Draft Mode, do kterého si musíte vydělanými penězi zaplatit vstup a máte možnost odehrát čtyři utkání. Čím více výher, tím lepší odměna. Zajímavé však je, že nehrajete se svým týmem, ale hra vám vždy nabídne pět hráčů na každou pozici a vy si z nich jednoho vyberete.

Takto si sestavíte celý mančaft se kterým turnaj odehrajete. Jde o výbornou možnost zahrát si za ty největší hvězdy. EA Sports také slíbili větši rozpětí cen hráčů a tak bude obchodování férovější. Navíc se letos zaměřeli na bezpečnost a ceny, počet předmětů v aukcích by tak neměly ovlivňovat roboti a cheateři. No uvidíme. Vývojáři také nastavili mnohem přísnější postihy pro hráče, kteří si měnu do hry sháněli od neautorizovaných prodejců pochybným způsobem.

Největší avizovaná novinka, tedy přidání ženských týmů, je, přesně podle očekávání pouze okrajovou záležitostí. Na výběr je pouze přátelské utkání nebo turnaj a nejedná se o žádnou revoluci. Ano, určitě si zkusíte takto zahrát pár zápasů, zjistíte, že je znát jiný pohyb hráček, že jejich střely nejsou tak tvrdé a podobně, ale téměř jistě to nebude mód, u kterého strávíte mnoho hodin. Podobně jako v NHL i do letošní fotbalové hry tvůrci přidali interaktivního trenéra, který vám přímo při hraní dává rady a tipy jak hrát. Pro úplné nováčky jde o skvělou věc, vidíte kam míříte, nebo například když na vás letí přihrávka, vidíte jaké tlačítko zmáčknout pro střelu.

FIFA 16 Kariéra – trénink (v nabídkách).jpgFIFA 16 Kariéra – zápas (v nabídkách)_1.jpgFIFA 16 Výkop 0-0 BVB - FCB, 1_ poločas_2.jpg

Posledním aspektem hry je grafika a zpracování samotných zápasů. Grafika je skvělá, opět se o kousek posunula a zápasy vypadají výborně. Anglická Premier League a nově i německá Bundesliga obsahují reálnou grafiku známou z televize, a to opravdu přidává na autentičnosti. Komentátoři hojně využívají statistik, komentují nejnovější spekulace, pokud jste podali nabídku na koupi nového útočníka, nebo si například více všímají hráče, který hraje za nový klub poprvé.

Stadiony mnoha klubů jsou zpracovány na jedničku, fanoušci zpívají známé chorály, hráči se po faulu opravdu válejí po zemi a drží se za koleno (a jako v reálu se většinou po chvíli zvednou a pokračují), rozhodčí používá sprej při standartních situacích a tak bych mohl pokračovat. Zkrátka vás atmosféra zápasu pohltí a prožíváte jí stejně, jako když váš oblíbený klub hraje v televizi důležité derby. Bohužel ne derby z české ligy, protože ta opět schází. A to nechybí například švédská Allsvenskan nebo norská Tippeligaen, se kterými je ta naše, dle mého laického názoru, minimálně srovnatelná. No, snad za rok.

PC
Dostupné pro: PC, iPhone, Android, PS4, Xbox One
Žánr: Sportovní | Fotbalový simulátor
Výrobce: EA Canada
Začátek prodeje: 24. září 2015
  • Atmosféra zápasů
  • Reálnější hratelnost
  • Čeština
  • Změny v kariéře
  • Občasné kiksy při kolizích
  • Chybí česká liga
  • Počet tyček a břeven

Ano, je to opět “jen fotbal”, ale ne, nehraje se opět stejně. FIFA 16 přináší velkou změnu v hratelnosti, a tak musíme všichni vystoupit ze zajetých kolejí a trochu přizpůsobit styl hraní. Dle mého se jedná o dobrý krok a zápasy tak nepřipomínají závody sprinterů. Brankáři předvádějí lepší a uvěřitelnější zákroky, hráči nemají na kopačkách magnety a nahrávka tak nemusí letět přímo na ně. I přes občas vtipné kolize (kterých ale výrazně ubylo) vás zápasy budou bavit a atmosféra vás pohltí. A poslední ano - můžete objevit krásu fotbalu, jak zní letošní motto.

Diskuze (22) Další článek: Trailer představuje The Legend of Zelda: Tri Force Heroes

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,