FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

FlatOut jistě nikdy nepatřil do kategorie závodních simulací. Nutno dodat, že se o to vlastně ani v nejmenším nepokoušel. Ba naopak, jednotlivé díly série lákaly hráče vždy na něco úplně jiného než věrný jízdní model. Hlavní charakteristikou série se tak stala agresivita, demolice, zběsilost, bezohlednost a totální arkádovost. Díky své lehkosti, vyladěnosti a vysoké míře zábavy si tak série vybudovala na poli závodních her nemalé renomé.

Ani to však není vše, co nám FlatOut nabídl. Díky své filosofii, na které byl tvůrci od počátku budován, tedy „totálních závodů“, vznikl jeden z klíčových prvků – destrukční model vozidel a hlavně zničitelné prostředí. Vývojáři se ostatně před samotným vydáním hodně chvástali a lákali právě na plně zničitelné prostředí a je třeba říci, že svého slova dostáli. K tomu se však dostaneme později.

3-11-2017_4-26-27_PM.jpg3-11-2017_4-26-29_PM.jpg3-11-2017_4-26-32_PM.jpg
Klíčovým prvkem FlatOutu vždy byla zběsilá jízda hlava nehlava. Vítejte zpět!

Zběsilost především

Začněme herními módy, které FlatOut 4: Total Insanity nabízí a věřte, není jich málo. Tak předně se sluší začít od úplného základu a tedy rozlišení na samotné závody na okruzích, demoliční derby v arénách a veleoblíbený stunt mód. Co se demoličního derby týče, tady asi není co dodávat. Jste vrženi do arény s dalšími soupeři a svádíte souboj na život a na smrt. Cílem je pochopitelně vydržet co nejdéle a zároveň získat co nejvíce bodů díky likvidaci protivníků. Pomáhat vám k tomu budou nejrůznější boosty, štíty apod.

 

Zahrát si můžete FlatOut mód, což jsou v podstatě nejrůznější výzvy, za které získáváte body, dle medaile

 

Co se měření sil na okruzích týče, jsou rozděleny do několika menších módů. Tak předně jsou to klasické závody racetrack proti jedenácti soupeřům, dále skutečně zběsilý assault mód se zbraněmi, kterými se snažíte škodit ostatním jezdcům. Zvolit můžete také tzv. carnage. K dispozici jsou ještě dva další módy, ve kterých bude vaším soupeřem především čas. Jde o měřený okruh s cílem dostat se pod určitou časovou hranici a mód Beat the bomb, který je zběsilejší variantou ke klasickým průjezdům checkpointy s tím rozdílem, že vám pod zadkem tiká bomba. Zahrát si můžete ještě FlatOut mód, což jsou v podstatě nejrůznější výzvy, za které získáváte body, dle medaile.

3-11-2017_4-27-11_PM.jpg3-12-2017_10-00-34_AM.jpg3-12-2017_10-00-42_AM.jpg3-12-2017_10-02-25_AM.jpg
Výbuchy a rozlétávající se prostředí okoo trati nejsou nic neobvyklého. 

Stunt, aneb vystřel svého řidiče

Kategorie stunt je potom kapitolou sama o sobě. Je až zarážející, jak může vlastně být tak oblíbenou. Klíčem k úspěchu je snad jedině její absurdita, ironie a nadsázka. Ať tak či tak, věřte, že si užijete mnoho legrace a to zejména v jednotlivých výzvách či porovnávání se skutečnými hráči. Měřit své síly můžete celkem ve dvanácti dovednostech, kterými jsou: golf, soccer, high jump, long jump, billiards, finnish pins, cup pong, baseball, curling, rings of fire, total destruction a stone skipping. Osobně mi nejvíce přirostl k srdci soccer a total destruction, naopak nemalou nenávist díky neustálým neúspěchům jsem si vypracoval k házení žabek po vodní hladině ve finnish pins.

Zmíněné tři základní herní módy lze odehrát buďto v režimu rychlé hry, multiplayeru nebo samozřejmě též bohaté kariéry, která je opět nemalým lákadlem. Kariéra pochopitelně kombinuje všechny výše zmíněné módy a jejich nejrůznější podkategorie, a to ve všech závodních třídách. Opět jsme se tedy dočkali jak klasických oprýskaných derby vozů z vrakoviště, tak i all star třídy zahrnující ty nejrychlejší kousky, na které je třeba nějaký ten čas vydělávat. Střed a pomyslná balance mezi těmito protiklady potom obstarává třída classic.

3-16-2017_4-37-55_PM.jpg3-16-2017_4-38-01_PM.jpg3-16-2017_4-38-11_PM.jpg
Zajezdíte si v mnoha rozličných typech vozidel, od vraků až po parádní žihadla.

Mód kariéry je díky své variabilitě hodně zábavný a jen tak neomrzí, nicméně absence jakéhokoli náznaku příběhu z ní činí samoúčelnou nutnost. Pravda, příběhy jsou u závodních her tak nějak vedlejší a pro někoho možná i zbytečné, absence jakékoli narace ale zkrátka zamrzí. Motivací se v tomto případě stává pouze honba za odemknutím nových vozů, tratí a získání nějakých těch zlaťáčků na upgrady, popřípadě nástřik vozu a vzhled nitra. Otázka však zní, jak by vlastně měl u takhle nesmyslného běsnění nějaký ten uvěřitelný příběh vypadat.  

Arkáda v každém ohledu

Kdo by u FlatOut čekal hardcore simulaci či reální jízdní model, byl by asi považován za blázna. Nejen, že se podobná představa v žádném případě neshoduje s tradicí značky a rozhodně není žádoucí, navíc by bylo něco podobného pravděpodobně opět neproveditelné a totálně nevhodné. FlatOut 4: Total Insanity tak představuje arkádový jízdní model v každém ohledu. Nutno ovšem dodat, že skutečně zábavný a v celkovém mixu jednotlivých herních módů i výborně vyladěný.

3-11-2017_4-25-55_PM.jpg3-11-2017_4-25-35_PM.jpg3-11-2017_4-25-50_PM.jpg3-11-2017_4-26-04_PM.jpg
Je libo žabky či fočus? Žádný problém!

V tomto ohledu však není důvod k obavám ze stereotypu. Jednotlivá vozidla se chovají mírně odlišně, a to v závislosti jak na jejich třídě, tak pochopitelně i na míře upgradů. Pozvolné vylepšování v oblasti ovládání vozidla či brzdícího systému je opravdu poznat, což v takto chaotických a divokých závodech nejeden jistě ocení.

 

Celkově si tvůrci připravili 27 vozidel, které se hráčům postupně odemykají

 

K celkovému dojmu navíc přispívá i poměrně slušně vybalancovaná umělá inteligence. Rozhodně nečekejte nějaké hardcore výzvy, nicméně počítačem ovládaní soupeři umí být občas pěkně mazaní a opravdu agresivní. Nevlastníte-li skutečně nadupanou káru, která svým výkonem zadupe všechny do země, budete často nuceni k zákeřnému chování. Ostatně, jak ty na mě, tak já na tebe.

3-16-2017_4-38-31_PM.jpg3-16-2017_4-38-34_PM.jpg3-16-2017_4-38-37_PM.jpg
Umělá inteligence je tak akorát akční, aby dělala závody zábavné a přitom neštvala.

Celkově si tvůrci připravili 27 vozidel, které se hráčům postupně odemykají. Toto číslo rozhodně nezní špatně, ovšem s přihlédnutím ke třem třídám se dostáváme na devět vozů v každé z nich, což už je spíše na hraně průměru. Na druhou stranu alespoň máte o vozech větší přehled a pravděpodobně si vybudujete i větší virtuální vztah.

Co se závodních okruhů týče, jsou umístěny do oku lahodících přírodních lokací, které ohromují nejenom svým bohatým prostředím, ale také množstvím nejrůznějších odboček, zkratek, slepých uliček a nepřekonatelných překážek. To z jedné strany vytváří předpoklady pro možnost nastudování jednotlivých okruhů dopodrobna a nalezení nejtajnějších cestiček, na straně druhé také pro prožití mnoha stresujících momentů.

Přestože se nový FlatOut honosí možností plně zničitelného prostředí, jsou prostě překážky, které ani v arkádě nepřekonáte. Díky silně členitému terénu tak budete často vystavování mnoha frustrujícím momentům, které vás budou postupem času zocelovat. V konečném důsledku tak pro nový FlatOut platí více než v jiných závodních hrách velký důraz na sledování herní mapy. V některých momentech jako např. v módu assault je to téměř nemožné, nicméně pro dobrý výsledek opravdu důležité. Vývojáři ovšem dostáli svých slov a představují prostředí, ve kterém lze zničit téměř opravdu vše.

225989 _screenshot_04_l.jpg225989 _screenshot_05_l (1).jpgFlatout 4 reveal trailer.jpg
Nechte se odpoutat a využijte nejsilnější zbraně hry - zničitelného prostředí.

Před vašimi zraky se tak odehrává vizuální koncert odletujících částí téměř čehokoli z okolí. A nejenže něco podobného dobře vypadá, likvidace zničitelného prostředí je vskutku žádoucí. Právě na jejím základě totiž sbíráte tolik důležité body, za které získáváte nitro boost či finanční odměny, které lze utratit dle vlastního uvážení za nové vozy, upgrady či customizaci svého čtyřnohého miláčka.

Každý z jednotlivých okruhů reprezentuje odlišné prostředí. Dostaneme se tak do lokací staré pily uprostřed hustého lesa, opuštěného městečka kdesi v prašné poušti, rzí prolezlé kličkované mezi sily industriální zóny či zasněžené krajiny silně evokující severskou really. Okruhů není zbytečně mnoho, jejich počet je ale znásoben díky využití reverzního převrácení.

3-16-2017_4-38-05_PM.jpg3-16-2017_4-37-25_PM.jpg3-16-2017_4-38-08_PM.jpg3-16-2017_4-38-11_PM.jpg
Tohle není Gran Turismo, nejezdí se v rukavičkách a už vůbec se nedbá na pořádek na trati. 

Graficky nový FlatOut rozhodně splňuje současné požadavky na opravdový nextgen. Výsledné vizuální zpracování na zadek rozhodně nikoho neposadí, nicméně v této oblasti lze vytknout asi opravdu máloco. Prostředí je skutečně hodně variabilní, navíc poměrně detailně zpracované. Člověk by při průjezdu lesní krajinou i očekával nějakou tu veverčičku poskakující v korunách stromů. Pravdou však zůstává, že díky zmiňovanému pekelnému tempu ani nebudete mít moc příležitostí podobné věci sledovat.

 

Prostředí je skutečně hodně variabilní, navíc poměrně detailně zpracované. Člověk by při průjezdu lesní krajinou i očekával nějakou tu veverčičku

 

Silnou stránkou je ovšem zvuková kulisa a dle očekávání vynikající soundtrack. Tak nějak jsme si zvykli, že FlatOut rovná se také parádní muzika. Nejinak je tomu i tentokrát. Hudební doprovod vás baví celou hrou od úvodního menu až po samotné závodění. Přestože hra nabízí možnost hudbu vypnout nebo ji alespoň utlumit, nedělal bych to. Převážně mainstreamově laděný soundtrack totiž vytváří perfektní atmosféru a tak nějak ještě více podtrhává celkovou zběsilost.

3-11-2017_4-26-51_PM.jpg3-11-2017_4-27-19_PM.jpg3-12-2017_10-02-58_AM.jpg
Skvělá hudební kulisa doprovází burácení motorů a skřípot brzd. 

Do toho je nutno započíst neustálé burácení motorů, skřípění brzd, všudypřítomné výbuchy a ohlušující zvuky muchlajícího se plechu a máme tu skutečně výbornou harmonickou operu, ze které budou mít především sousedi radost.

Nové pokračování FlatOut s podtitulem Total Insanity rozhodně napravilo nepříjemnou pachuť po svém předchůdci. Přestože se vývojáři nevyvarovali nějakým těm chybám, ve výsledku předkládají velice zábavnou a slušně vyladěnou závodní hru, která svým obsahem zaplňuje postupně se prohlubující mezeru v sekci demoličních závodů, která na herním trhu začala pomalu vznikat.

3-16-2017_4-38-21_PM.jpg

Nový FlatOut jistě není dokonalý a ani se tak netváří. Nabízí však skutečně dobrou hratelnost a hlavně zábavný obsah, jak v oblasti singleplayeru, tak i multiplayeru. Ten ovšem prověří až čas. FlatOut 4: Total Insanity tak navazuje na tradici a stává se nekorunovaným králem v oblasti destrukčních závodů. Tedy v oblasti, kde nemá zrovna velkou konkurenci.

Hodnocení: 4 / 5

Klady:

  • mnoho herních módů
  • kolizní model vozidel
  • zničitelné prostředí
  • stunt mód
  • výborný soundtrack

Zápory:

  • někdy až moc zběsilé tempo
  • místy nepřehledné okruhy
  • absence příběhu
Diskuze (10) Další článek: Nvidia láká na grafické orgie hry Mass Effect: Andromeda

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,