Flying Heroes – naučili jsme Unreal létat

Jsem spíše skeptický k vývoji české herní scény a připočítám-li k tomuto postoji navíc dobře známý fakt, že i ta nejuznávanější světová softwarová firma vydá dříve či později produkt, pro který je označení „propadák měsíce“ shovívavým popisem jeho kvalit, očekával jsem po Flying Heroes hru po vzoru posledního z dílů Lands of Lore – nakolik se má očekávání střetla s realitou není již nyní složité uhodnout.

Žánr: akční
Minimum: Windows 95/98/2000, Pentium 166 MMX, 64Mb RAM
3D: Direct3D
Multiplayer: ano
Výrobce: Pterodon/Illusion Softworks
Distributor:
Take 2

Tak mám takový zvláštní pocit, že Flying Heroes(FH) nejsou přesně tím kusem softwaru, který jsem od Illusion Softworks(IS) čekal. Jsem spíše skeptický k vývoji české herní scény a připočítám-li k tomuto postoji navíc dobře známý fakt, že i ta nejuznávanější světová softwarová firma vydá dříve či později produkt, pro který je označení „propadák měsíce“ shovívavým popisem jeho kvalit, očekával jsem hru po vzoru posledního z dílů Lands of Lore. IS má za sebou celosvětově bombasticky úspěšnou a zlatem vyvažovanou perlu známou pod označením Hidden&Dangerous. Jenom těžko se věří, že bude podobné tituly chrlit každých šest měsíců. Držet se byť jen na dohled celkové úrovni H&D je tak jistě výzva pro všechny vývojové týmy pod křídly IS. Sny a přání tvůrců na jedné straně a výsledná realita na druhé jsou však často zcela odlišné světy. Nevím o čem snili tvůrci z Pterodonu a kolik se jim toho podařilo promítnout do hry samotné, propadák ale zcela zjevně nevznikl. FH asi nezpůsobí poprask typu H&D, nebudou lámat rekordy v prodejnosti, kvality produktu jsou však jasně patrné už při prvním setkání se hrou samotnou.

Flying HeroesFlying Heroes

FH si nesnaží budovat jméno na základě originálního nápadu a nehraje si zbytečně na něco, čím ve skutečnosti není. Vím, zní to možná jako fráze z reklamní kampaně třetího mobilního operátor, ale FH opravdu boduje spíše skloubením více skvělých nápadů okoukaných u konkurenčních produktů než něčím kompletně novým. Není vůbec snadné FH jednou větou jednoznačně charakterizovat. Je to hra několika tváří, záleží jen na vás, kterou z nich chcete vidět. Někomu možná připomene zlaté časy Descenta, jiný v ní pozná Magic Carpet s ohromujícím množstvím zbraní, další zase Unreal Tournament na křídlech věrných pegasů. FH je skutečně podobný všem výše zmíněným hrám, ale zároveň žádné natolik, aby se jednalo o pouhou lacinou kopii.

Pozadí hry je zasazeno do fantasy světa Hesperie. Snaha autorů o vytvoření věrohodně působícího světa je jistě sympaticky vyhlížející počin, na vlastní hratelnost má však u totální akce, kterou FH bezesporu je, jen velmi malý vliv. Děj hry nás uvádí do světa stojícího na prahu vítězství chaosu, zla a nenávisti. Poslední kousky dobra v srdcích obyvatel Hesperie zmizely už před desítkami generací, nikdo si nepamatuje kdo začal tak krutou válku zuřící všude kolem. Zdá se, že už není úniku. A přece se najde cesta vedoucí ven ze slepé uličky. Jeho veličenstvo Atlanton II (nebylo by lepší jméno Celerton II? :) neomezený a nejjasnější vládce Hesperie přiměl zástupce znesvářených stran k alternativnímu způsobu souboje. Pouze ti nejlepší z nejlepších se utkají v arénách na svých létajících strojích. Tito stateční bojovníci si získají neomezený obdiv lidu a budou až do konce věků oslovování titulem Flying Heroes. Zajímavé, co říkáte? No dobrá, uznávám, že existují stovky daleko chytlavějších příběhů, ale srovnávejme pouze se srovnatelnými. V porovnání s takovou „storyline“ v Q3A je to pořád docela slušné čtení.

Flying HeroesFlying Heroes

Přistupme k tomu nejdůležitějšímu a řekněme si, jak se FH vlastně hraje. Bez dlouhého napínání vám mohu prozradit, že je to výborná zábava. Předpokladem je ovšem trpělivost a dostatek času se sžít s ovládáním a především odlišným chováním létajících strojů. FH není simulátor, má tedy ovládání spíše podobné Q3A a UT – rozhlížení myší, pohyby vpřed a vzad, úkroky + několik specifických kláves na zaměřování nepřátel. Hlavní rozdíl oproti klasickým (pozemním) hrám je však značná setrvačnost létajících objektů a s ní logicky spojená horší manévrovatelnost. Výborně zpracované jsou propastné rozdíly mezi plavidly jednotlivých klanů. Naučíte se dokonale ovládat jedno a vzápětí vás čeká šok v nutnosti zcela odlišné herní taktiky pro čerstvě získaný nový stroj. Ve hře se setkáte se čtyřmi klany – s obratnými Lizard Riders, nevypočitatelnými nebeskými Mágy(Sky Magions), těžce vyzbrojenými Hammercrafy a rychlými Sky Knights. Stejně jako ve skutečném světě má i zde každý národ své přednosti i své Achillovy paty. Sky Knights sedlající obří opeřence proklouznou každou skulinou, jsou nedostižní v rychlosti letu, zmizí vám z obrazovky tak rychle,že se nestačíte ani zorientovat a vzápětí se objeví za vašimi zády – v jejich roli nejlépe vychutnáte svižně pracující engine hry. Hammercrafti jsou přesným opakem. Vládnou těžce ovladatelným a neskutečně pomalým létajícím strojům vlastní konstrukce. Všechny nedostatky se snaží kompenzovat maximálně zesílenými štíty a smrtícími zbraněmi. Mágové jsou zase podivíni ochotní osedlat vše od létajícího koberce přes kočárek až po čajovou konvici (tohle je už trochu silné kafe, páni autoři). Při navrhování Lizard Riders se autoři drželi přece jen o poznání více při zemi. Létajícími pomocníky jsou draci podobní těm ze hry Drakan. Ještěři jsou výborně ovladatelní, přijatelně rychlí a navíc i odolní vůči ohni.

Flying HeroesFlying Heroes

Herní arény jsou typickými představiteli prostoru pro akční hry. Všude kolem se válí různé bonus předměty (zrychlení, mana, povzbuzení zbraní atd.), tu a tam je ukryta příhodná skrýš. Arén nabízí hra celkem 14 a vzhledem k tomu, že je každá z nich originál, je tento počet zcela dostatečný. Na herních exteriérech je jasně patrná největší přednost hry, úchvatná grafika. Engine hry přitom při detailním přezkoumání nebudí známky supermoderní technologie. Výsledný efekt jasně dokazuje, že při vhodně zvolených texturách a střízlivém návrhu 3D objektů, je možno vymáčknout z enginu víc, než se na první pohled může jevit jako reálný požadavek. K tomu všemu ještě patří do detailu propracované 3D modely létajících strojů (především ptáci jsou úžasní) a visuální podívaná je kompletní. Grafická část se skutečně nad míru povedla.

O zábavu při hře jednoho hráče se stará u tohoto typu hry unikátní mód kariéry. Tento již jinde mnohokrát vyzkoušený model se výborně osvědčil i u FH. Hráč začíná hru s minimem prostředků a s podprůměrným létajícím strojem. Motivován možností finančního zisku (za sestřel nepřátel, vyhraný souboj atd.) je hnán vpřed přes tři úrovně obtížnosti nepřátel až k celkovému vítězství.

Grafika: 8/10
Zvuky: 7/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 8/10
Flying Heroes jsou českou reakcí na úspěch světových akcí Unreal Tournament a Quake Arena. Nedostatečná podpora síťové hry přes Internet je však hendikepem, který ji znemožní úplnou konkurenceschopnost s předními tituly.
Celkové hodnocení: 8/10
Váš názor Další článek: Undying v podání velmistra horroru

Témata článku: , , , , , , ,