Football Manager 2016: stále zajeté koleje (recenze)

Tak jako každý rok nám letos vychází nový díl Football Manageru. Každoročně přináší novinky z hlediska aktualizovaných soupisek a dalších vychytávek. Přijde letos i něco většího?

Football Manager je jedna z her, která vás prostě musí chytnout hned na začátku, jinak nemá cenu dále pokračovat. Tato série rozhodně není pro každého a ne každému sedne tak, jak je to u kolegy ze série FIFA. Pojďme si probrat, co vůbec potřebujeme na to, abysme si mohli hru užít.

V nejprvnější řadě potřebujeme fůru času, bez kterého se neobejdeme. Dalším důležitým faktorem je trpělivost, bez které to také nejde. Pokud patříte mezi typ, který na vše jde rychle a chce hru rychle dohrát, Football Manager vás vytrestá. Tím narážím na fakt, že moc nefunguje způsob hry, ve kterém vše necháte automaticky nastavit, rychle přeskakujete zápasy a nic neřešíte. Věřte nebo ne, ať si zvolíte jakoukoliv obtížnost, stejně skončíte nejlépe ve středu tabulky. Prostě hra vám nedá nic zadarmo. A to je dobře.

Postupně se v naší recenzi přesuneme k tomu, co vlastně můžeme ve hře dělat. Hned jako první si musíte zvolit, jestli chcete hrát offline nebo online. V online módu naše nervy potrápí klasický simulátor fotbalového manažera, kde si vyberete tým se vším všudy. Staráte se o mužstvo, zázemí, stadión, řídíte finance, chodíte na tiskovky a prostě všechny tyto sladké věci okolo.

Právě vytvoření vlastního klubu bylo dost žádanou novinkou a proto se vývojáři rozhodli tuto možnost přidat

Pokud dáváte přednost mnou zmíněné rychlé hře, doporučuji mód Football Manager Touch. To je zjednodušená verze výše zmíněného klasického simulátoru, která vám umožní rychlejší hraní. Zkrátka přesně to, co hledají ti, kteří se nechtějí moc trápit a chtějí rychle vidět výsledky. Dále tu máme jednu velkou novinku, a to možnost vytvořit si svůj vlastní klub, což je v zásadě to samé jako klasický manažer, jen si hráče musíte obstarat sami. Poslední dva módy v offline režimu jsou Touch mód s vytvořením klubu, což je opět to samé jako klasický Touch. Právě vytvoření vlastního klubu bylo dost žádanou novinkou a proto se vývojáři rozhodli tuto možnost přidat. Úplně nakonec nás čekají výzvy, v kterých hra prověří naše schopnosti naplno.

Ve výzvách narazíte na tým, který bojuje ve druhé polovině sezóny o udržení v tabulce, a vy ho musíte vytáhnout zpět na vrchol. Mě osobně přijde dost velkou výzvou ta, ve které jsou na vás hráči naštvaní a vy musíte zvednout týmovou morálku a ubráznit se vyhazovu z postu manažéra. U každé výzvy si zvolíte obtížnost, na kterou se cítíte. V online režimu se pak dočkáte jak klasického manažeru a touch manažeru, tak ještě tří dalších možností hraní.

Zajímavý je mód Versus, ve kterém se se svým vytvořeným týmem utkáte proti přátelům online. Prověříte si tak svoje kvality a to, jak dobře jste svoje hošánky vytrénovali. Poslední dva módy jsou Fantasy Draft a jeho zrychlená verze Touch, ve kterém si opět zvolíte tým a hrajeme online proti přátelům (nebo nepřátelům?).

Manažér jak má být

Pokračujeme v představování novinek a jednou z nich je vytváření postavy. Ano, pro některé zkušené hráče tohoto titulu to může být jen taková blbůstka, nicméně vývojáři se snaží soustředit i na rozšiřování svých "zákazníků." Upravení vašeho vzhledu do posledního detailu přidá hře na kráse a určitě přiláká další fotbalové nadšence. Pokud se ptáte na nějaké technické vychytávky, které přichází každý rok, letos jsou opravdu přínosné. Vývojáři zapracovali na systému zranění, takže je celkově realističtější a podle navyšující se obtížnosti i častější. Příjemnou novinkou je také editor rozestavení hráčů při standarních situacích, který vám dovolí si hráče dobře postavit a vytěžit tak z této příležitosti co nejvíc.

Když se mám zastavit nad tím, co mi v titulu vadí, tak se mi vybaví hlavně tréninkové menu. Celé plánování, jak individuálních tréninků hráčů, tak celého klubu, je divně rozházené a obecně se v tom nejde moc dobře vyznat. Nikdy pořádně nevíte, jak a co nastavit, aby to fungovalo a oříšek to je i pro zkušenější hráče série. Dalším negativem, a to zejména pro začátečníky, může být celkové ovládání. Ano, je pravda, že zapnete hru, zadáte si jméno manažera a jeho vzhled, vyberete tým, zúčastníte se úvodní tiskovky a jedete. Jenže zde nastává menší problémek. Sice se hra snaží nováčky navádět pomocí žlutých koleček s nápovědou, ale i tak je to směs několika tlačítek a celé to připomíná ovládání nějakého leteckého simulátoru.

Je zde nespočet možností a různých nastavení a přizpůsobování, že z toho jde hlava kolem

Je zde nespočet možností a různých nastavení a přizpůsobování, že z toho jde hlava kolem. Projít toto vše zabere hodně dlouhou dobu, a některé nováčky to může odradit. Nicméně já hraji Football Manager již od roku 2009, takže tyto problémy moc nemám. I tak si ale čas od času procházím menu a hledám různé změny, které jsou většinou kosmetické.

Pochvalu si ovšem zaslouží zápasový engine a celkový vzhled zápasu. Přímo hra vypadá pěkně a propracovaně. Je zde vidět, že si vývojáři dali záležet a i když to není přímo fotbalový simulátor, pěkně se na to dívá. Pohyby a celkově věrohodnost přenosu jsou překvapivě dobře propracované, a vy se tak těšíte na každý zápas.

Žánr: Simulátory | Sportovní simulátor
Výrobce: Sports Interactive
Začátek prodeje: 13. listopadu 2015
  • Propracovanost
  • Systém zranění
  • Čeština
  • Poutavá hratelnost
  • Složité nastavení
  • Občas dlouhé loadingy

Football Manager je zkrátka hra, které musíte dát čas. Pokud zvládnete první krůčky a naučíte se základy, hra vás poté vtáhne a vy u ní strávíte stovky hodin. Celkově působí pěkným dojmem a pokud jste začátečníci série, s klidem vám doporučím tento díl. Vše vám ukáže a provede hrou, potom už je jen na vás, jestli ten čas, který vám dal on, obětujeme i vy jemu.

Váš názor Další článek: Chivalry: Medieval Warfare dorazí na PS4 a Xbox One už v prosinci

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,