Forza Horizon 2: prodlužte si léto (recenze)

Závodní série Forza patří k Xboxu stejně jako třeba slunce k létu. Co se ale stane, pokud se všechno z toho namixuje do jednoho celku? Vznikne Forza Horizon 2, z níž vám přinášíme naši recenzi.

Značka jako taková má počátky už v minulém desetiletí jednadvacátého století. V roce 2005 totiž vyšla vůbec první hra ze série a to ještě na první Xbox. Další díly následovaly v rozpětí jednoho nebo dvou roků, a tak se z Forzy stala vlajková loď konzole od Microsoftu. V roce 2012 navíc série dostala jakýsi spin-off, podsérii s názvem Horizon, která slavila nebývalý úspěch. Nyní se píše rok 2014 a Playground Games (což jsou bývalí tvůrci ze zkušených studií jako Codemasters, Bizzare Creations, Criterion Games a dalších) ve spolupráci s Turn10 přináší Forza Horizon 2.

Dvojka volně navazuje na přednosti jedničky. Co si pod tím představit? Tak především to, že zachovává stejný koncept jako předešlý díl. Stále budete objevovat herní svět, závodit, nakupovat vozidla a účastnit se unikátních závodních událostí. V čem se vlastně nový díl liší? Největší změnou je rozhodně kompletně otevřený svět, ve kterém se lze zcela libovolně pohybovat.

Zatímco v jedničce jsme se proháněli jen po vyznačených cestách, dvojka hranice kompletně ruší a jezdit se tak bude po polích, lesích, řekách, horách, historických městech, ale i na klasických rychlostních silnicích v pohraničí Itálie a Francie. Open-world koncept je velkou změnou a musíme říct, že Horizon už si nikdy nebudeme moci představit jinak, hře to totiž sedí naprosto skvěle.

Nejen festival

Výrazným zlepšením oproti jedničce prošla hra také v oblasti počasí a denní doby. Jednička byla statická, dvojka ale přichází s dynamickou změnou nejen denního cyklu, tedy dne a noci, ale také přechodu v různé stavy počasí. V jednom závodě tak můžete vyjet v noci za prudkého deště, ale v cílové rovince už budete sledovat první ranní paprsky, odrážející se v kalužích na silnici. Počasí je perfektní prvek, který hře dodává na dynamice. Žádný závod už nevypadá stejně a vzhledem k tomu, že podnebné podmínky mají byť jen malý vliv i na stav vozovky a tedy ovládání vozidla (na dešti auta více kloužou), můžou mít pro výsledky závodu fatální následky. Proto je počasí zásadní novinkou série, avšak pouze na konzoli Xbox One, kde jsme také hru testovali. Starší verzi z X360 je značně ořezaná a mimo multiplayeru postrádá právě dynamicky se měnící počasí a kupu dalších efektů.

Další novinky se týkají především obsahu. Otevřený svět je hráči přístupný od prvních okamžiků, a tak záleží jen na něm, kam se vydá. Většina pravděpodobně zavítá do hlavní části Horizon Festivalu. Ta se skládá z několika stovek závodů, které jsou rozesety po celém světě. Do eventů se přihlašujete skrze na mapě umístěná speciální místa, kam se musíte přemístit v tzv. Road Tripu – to není závod, ale jízda na určené místo, přičemž na vaší cestě tam potkáte spoustu dalších závodníků, kteří míří stejným směrem. Nejde o nic nového, ale pocit z takového road-tripu je parádní.

Vybírat bude z čeho a vzhledem k tomu, že každá kategorie vozů obsahuje ještě několik podtříd, s výběrem přesně pro vás nebudete mít problém nikdy

Závodit budete v několika výkonnostních a rychlostních kategoriích: zmiňme třeba moderní supersporťáky, americké muscle káry, historická vozidla, exotické kousky, rallye bouráky či off-road buginy a další. Vybírat bude z čeho a vzhledem k tomu, že každá kategorie obsahuje ještě několik podtříd, s výběrem přesně pro vás nebudete mít problém nikdy.

Závody ve zmíněných kategoriích mají několik druhů. Jezdí se klasické závodní okruhy na několik kol, časovky, sprinty z místa A do místa B, duely rivalů a vytrvalostní, třeba dvacetiminutové závody přes celou mapu herního světa. To jsou základní závody, Forza Horizon 2 nicméně nabízí ještě netradiční a dobrovolné eventy, které představují úžasné zpestření mezi těmi klasickými.

Za všechny zmiňme závody s jinými závodními prostředky než vozidly (postavíte se nejen letadlům, ale také vlaku či horkovzdušným balónům), hledání vraků v zákoutích virtuálního světa, srážení zkušenostních a kreditových desek, nebo speciální události, do nichž vstoupíte tak, že naleznete ukryté vozidlo, nastoupíte do něj a v něm vás čeká třeba časovka, či hra na skóre v demolici okolního prostředí. Hratelnost díky tomu neupadá do stereotypu, ba naopak, hráč v podstatě kdykoliv může narazit na něco naprosto nového.

Výstavní skříní závodních her je vždy vozový park. Tvůrci z Playground Games to samozřejmě ví, a tak ve Forza Horizon 2 naleznete více než dvě stovky do detailu propracovaných modelů vozidel nejznámějších světových výrobců. Jmenovitě třeba krásky od Ferrari, Volkswagenu, Fordu, Porsche, Lamborghini, BMW a desítek dalších. Nutno podotknout, že některá vozidla sice jsou v nabídce, ale přístup k nim je možný pouze prostřednictvím VIP passu, samozřejmě placeného. Každé auto nejen vypadá zcela odlišně, ale rovněž se zcela odlišně chová. Ačkoliv to nebude tak znát v rámci jedné kategorie, napříč nimi to pocítíte doopravdy hodně. Projevuje se tu váha vozidla, rychlost, přilnavost a tak dále.

Závodní rpgčko

Pakliže vám parametry vozidla nevyhovují, lze je přizpůsobit v podrobném tuningovém centru a pohrát si s tlaky, citlivostí brzd a desítkami dalších vychytávek, které ocení především milovníci vrtání se v autech zevnitř. Ti ostatní zase ocení, že auto si můžete dle libosti přizpůsobit vlastnímu vkusu zevnějšku. A to doslova. Nejen, že můžete upravit barvu auta, ale můžete si na něj nalepit v podstatě cokoliv. Pakliže se vám s designem nechce dělat, mrkněte na nabízené designy online a dozajista si vyberete. A pokud se vám bude chtít, můžete to všechno nafotit.

Zkrátka a dobře, po stránce obsahu je Forza Horizon 2 pravděpodobně nejrozsáhlejší závodní hrou, kterou jsme kdy hráli. Nejde tak ani o počet vozidel nebo závodů, ale spíš o pestrost a variabilitu, kterou titul díky přítomnosti různých eventů, dodatečných úkolů a výzev hráči nabízí. Nejvýmluvnější bude asi následující údaj: po odehrání asi 70 závodů, 10 automobilových výzev a dvou stovkách projetých cest nám hra hlásila, že jsme zhruba v 15 procentech z celkového dokončení. To zní neskutečně robustně a těší, protože investované peníze se vám vrátí zpátky desítkami hodin zábavné hratelnosti.

Zatímco kredity užijete k nákupu nových vozidel, rychlému cestování a nákupu designů, zkušenostní body uplatníte v RPG systému

K té přispívá i léty osvědčený model kreditů a zkušenostních bodů. Obojí získáváte za odježděné závody, plnění výzev i stylové triky prakticky nepřetržitě. Zatímco kredity, které fungují jako peníze, užijete k nákupu nových vozidel, rychlému cestování a nákupu designů, zkušenostní body uplatníte v jakémsi – veřte tomu nebo ne – RPG systému. Lze je totiž použít k vylepšení vašeho výkonu. Můžete upgradovat například tak, abyste za vyhrané závody dostávali o deset procent více zkušenostních bodů nebo abyste v multiplayerových kláních měli výhodu nad ostatními.

Neotřelý systém funguje perfektně a oživuje závodní žánr jakýmsi systémem odměn. S tím budete mít ostatně čest i při postoupení do nového levelu vaší závodní kariéry, protože za každý takto získaný máte možnost si zatočit kolem štěstí. Na několika políčkách jsou především odměny ve formě herních kreditů, objevují se tam však i vozidla, která můžete – pakliže budete mít štěstí – získat a jezdit v nich. Hráč má tak ještě větší motivaci postupovat na vyšší úrovně. Jednoduché, ale skvělé.

Arkáda nebo simulátor?

Když mluvíme o závodních hrách, v rámci žánru je většinou dělíme na simulátory a arkády. Forza Horizon 2 je arkádou, nicméně s prvky simulátoru. Alespoň tak ji vnímáme. Hodně záleží na tom, jak si hráč přizpůsobí ovládání a chování vozidla. V momentě, kdy si necháte všechny asistenty zapnuté, půjde o čistou arkádu. Když ale všechno povypínáte, zatáčky už nejdou tak jednoduše vybrat, auto jde do smyku a přechod z asfaltu na bahno vám pořádně zamává s volantem. Pokud si zapnete i plnohodnotný model poškození, můžete auto zbořit a dál už se nepohnout. Samozřejmostí pak je, že za každého vypnutého asistenta vás hra odmění bonusovými zkušenostními body a kreditem navíc.

Forza Horizon 2 stejně jako Forza Motorsport 5 využívá pro výpočet umělé inteligence technologie Drivatarů. Ve zkratce jde o to, že umělá inteligence jako taková ve hře neexistuje, vytváří se totiž až z informací, které získá od hráčů, kteří hru hrají. V praxi to znamená, že na závodním okruhu, ačkoliv hrajete sekci pro jednoho hráče, se pohybují jezdci s parametry a vlastnostmi reálných lidí. V pokračování Horizonu jsme s tím neměli problém a tento systém nám přijde jako něco, co by se mohlo stát součástí každé závodní hry. Místy by sice potřebovali Drivataři usměrnit, aby nebyli tak agresivní, ale jinak fungují skvěle. A je sranda zazávodit si třeba s Majorem Nelsonem, na cestách jsme potkali i kolegu z Konzolisty.

Model poškození je neduhem většiny závodních her poslední doby. Jediná závodní série, která se snaží držet tempo s realitou, je GRID, protože v něm můžete auto pěkně kousek po kousku zdemolovat až do nepojízdného stavu. O tom si i ve Forza Horizon 2 můžete nechat jen zdát. Karosérie vozidel se sice ohne a poškrábe, nicméně i při nárazu v rychlosti 150km/h se jen trochu pochroumá přední blatník a třeba upadne zadní křídlo. Z pohledu kokpitu praská sklo, ale u toho to končí. Jsme zvědaví, jestli se někdy dočkáme perfektního modelu poškození ve hrách jako standardu.

Vedle základních závodních režimů multiplayer nabízí např. mód Infection, ve kterém se infikovaný hráč snaží předat infekci jinému

Hra nabízí i bohaté online rozhrání, které je provázáno se sociálními funkcemi. Proto můžete i ve Forza Horizon 2 zakládat závodní kluby, společně pořádat road-tripy, plnit hráčské nebo klubové výzvy a stoupat výše ve světovém žebříčku. Vedle základních závodních režimů multiplayer nabízí ještě mód Infection, ve kterém se infikovaný hráč snaží předat infekci jinému, a King Mode, v němž jde o to co nejdéle udržet královskou korunu. Závody podporují až dvanáctku živých hráčů a pakliže vlastníte zlaté členství Xbox Live, prakticky nepřetržitě můžete sledovat, kde se zrovna jede nějaký závod a jednoduše se připojit.

Krása bez záseku

Teď se podíváme na to, jak Forza Horizon 2 vypadá po stránce vizuální. Odpověď je docela jednoduchá: parádně. Obrovský otevřený svět s přesně vymodelovanou krajinou, krásně zpracovanými městy, horami, útesy, jezery, políčky, vinicemi a planinami vypadá na Xbox One opravdu famózně. O samotných vozidlech pak snad ani není třeba mluvit, byla jim totiž věnována maximální péče, a tak posouvají grafiku dnešních her zase o kousek dál. Do detailu je vypiplaný ale i celý svět, v němž je navíc velká část objektů interaktivních, a tak je můžete srážet.

Krásného vizuálu si všimnete především v nočních deštivých závodech při svítícím měsíci. Kapky jsou osvíceny zářícími světlomety, v autech se odráží každičký detail a silnice se leskne. Potěší i dodatečné efekty jako ohňostroje, lampiony štěstí, efektní kapky deště v pohledu z kokpitu či celkové osvícení. Za menší nedostatek bychom snad označili občas pomalé načtení vzdálenějších objektů a někdy ne úplně hezké vykreslování stínů. Ale to jsou opravdu maličkosti a po stránce technické si nemůžeme na nic stěžovat, zvlášť když hra běží naprosto plynule i při 30 snímcích.

Forza Horizon 2 opět obsahuje desítky skvělých hitů, které perfektně sedí k festivalovému prostředí

To ostatně platí i pro ozvučení. Motory silných aut burácí, zatímco starší vozítka dokážou pořádně potrápit uši. Velkou pochvalu si autoři zaslouží za soundtrack. Byť to vzhledem k naprosto bezchybnému ozvučení prvního dílu není až takové překvapení, Forza Horizon 2 opět obsahuje desítky skvělých hitů, které perfektně sedí k festivalovému prostředí. Oproti jedničce se navíc počet stanic nafoukl o čtyři, a tak teď můžete poslouchat dohromady sedm rádiových frekvencí s rozpětím od drum-n-bass, přes indie pop až po vážnou hudbu.

Vedle toho, že Forza Horizon 2 funguje jako perfektní závodní hra, dokáže také navodit atmosféru neskutečné pohody a závodní horečky. Veškeré doprovodné věci v podobě náramků na ruku, perfektní hudby, festivalových zón, zasazení do Francie a Itálie a dalších detailů na hráče působí nejen jako hra, ale jako opravdová událost. Člověk při hraní jako by se přemístil do jiného světa, který doopravdy funguje, nasál atmosféru a byl kompletně pohlcen vším, co se v něm děje.

Dostupné pro: X360, Xbox One
Žánr: Závodní | Sandbox závody
Výrobce: Playground Games
Začátek prodeje: 3. října 2014
  • Nabušený obsah
  • Nádherná grafika
  • Různorodá hratelnost
  • Otevřený svět
  • Skvělá atmosféra
  • Drobné nedostatky

Ať se snažíme sebevíc, nemůžeme ze sebe dostat více malicherných záporů než ty, které jsme v recenzi uvedli. Playground Games ve Forza Horizon 2 dělají všechno tak, jak bychom si přáli. Perfektně dávkují dokonalou hratelnost, odměňují hráče, motivují ho a především v něm vzbuzují pocity. To se povede jen málokteré hře, natož pak hře závodní. Forza Horizon 2 je must-have titulem pro všechny milovníky virtuálního ježdění a také důvodem ke koupi konzole Xbox One. Chcete-li si prodloužit léto a znovu nasát atmosféru sluncem zalité krajiny, neváhejte!

Diskuze (8) Další článek: Ulice plné chaosu v Saints Row IV: Gat Out of Hell