Freedom Wars: velký méďa tě sleduje! (recenze)

PS Vita se v poslední době stala spíš útočištěm indie titulů, nicméně Sony to nevzdává a zkouší to s novou značkou. Uspěje? To se teprve uvidí. Potenciál má.

Freedom Wars na první pohled vypadá jako sci-fi Monster Hunter a…víte co? Není to až tak daleko od pravdy. Nová third person akční hra staví na misích, ve kterých s dalšími bojovníky (ať už živými či ovládanými AI) masakrujete obří zrůdy. Freedom Wars však nejsou úplně přímou kopírkou jako třeba Toukiden, přinášejí totiž celou řádku zajímavých prvků. A po hříchu i pár špatných.

Freedom Wars 04.jpgFreedom Wars 05.jpgFreedom Wars 06.jpg

Zaujme už samotné příběhové zasazení, které hráče přenese 100 000 let do budoucnosti. Lidstvo vyplundrovalo prakticky veškeré zdroje a teď žije v podzemních městských státech pojmenovaných Panopticon. Lidé se dělí v podstatě na dvě skupiny – na Občany a Hříšníky. Občané dokáží společnosti něco dát, protože to bývají běžně například vědci. Hříšníci prý jen zatěžují Zemi, a proto jsou od narození odsouzení do vězení na absurdní 1 000 000 let.

Vražděním ke svobodě

Naštěstí mohou svůj trest snížit tím, že se zapojí do různých bojových misí mířících obvykle proti dalším Panopticonům, se kterými se vede nelítostný zdroj o suroviny (a to mohou být i vzdělaní Občané). Nad pořádkem bdí bystré oko Velkého Bratra, který má, protože jde o japonskou hru, podobu roztomilého kresleného medvěda.

Hříšníci nemají zpočátku žádná práva, nesmí odejít z cely, nesmí promluvit, nesmí ani spát, pokud jim to není dovolenou. Úspěšným plněním misí však si mohou práva a privilegia odemknout a postoupit do vyšších úrovní, kde je režim přeci jen trochu volnější. A hádejte co? Jedním z hříšníků s milionovým trestem jste i vy.

Trendy kriminálníci

Nebo Hříšnicí, další předností Freedom Wars je totiž bohatý systém úpravy postav. Módní styl hry je velmi líbivý a netradiční, se znatelným fetišem na sluchátka. Rysy postavy si můžete upravovat dle libosti i kdykoliv v průběhu hry, nicméně nové oblečky, doplňky a barvy si odemykáte postupně plněním misí (i tyto úpravy jsou totiž součástí systému privilegií zmíněného výše). Vyřádit se, kromě svého hrdiny, můžete i na svém Příslušenství (v originále Accessories), což je android, který funguje jako váš pomocník a strážce zároveň.

Freedom Wars 01.jpgFreedom Wars 02.jpgFreedom Wars 03.jpg

Co Freedom Wars nelze vyčíst, je to nedostatek obsahu a možností. Postupně si svého Hříšníka můžete různě vybavit (jsou tu zbraně na blízko i na dálku, nechybí lékárničky, granáty a podobně), získáte přístup k továrnám, kde lze vybavení vytvářet a modifikovat. Jakmile získáte to privilegium, můžete se pohybovat po Panopticonu, povídat si s NPC, nakupovat v obchodech a tak podobně.

Bičem na roboty

V bezpečí Panopticonu je sice fajn, ale hlavním vaším úkolem je vyrážet na různé mise (ať už příběhové či vedlejší). Mise probíhají v uzavřených oblastech, přičemž bohužel jejich pestrost není nejvyšší a do té samé lokace se budete vracet znova a znova. Ostatně zbytečné grindování představuje jedno z negativ hry. Sice to patří k základům žánru, nicméně hra prostě občas ztrácí spád a upadá do kolejí stereotypu.

Freedom Wars 07.jpgFreedom Wars 08.jpgFreedom Wars 09.jpg

Základní herní mechaniky fungují jako v klasických third person akčních hrách, ovšem najdete tu pár odlišností. Tou hlavní je přítomnost jakéhosi biče, má podobu trnového lasa a stejně se tak i jmenuje – Trn (Thorn). S jeho pomocí se můžete přitáhnout prakticky k jakékoliv překážce, díky čemuž hra dostává zajímavý vertikální rozsah. Přitáhnout se můžete i k svým protivníkům. Tedy pokud je to některý z Únosců (Abductor) – gigantických robotů, kteří se snaží krást Občany vašeho Panopticonu. Trny přidávají hře nádech Shadow of the Colossus, kdy na obludy skáčete a snažíte se do nich tesat, dokud vás nesetřesou.

Na rozdíl od PS2 klasiky však ve Freedom Wars nejdete na protivníky sami, ale s pomocí dalších hříšníků (až tři plus jejich Příslušenství). Každý z bojovníků může mít i jinou variantu Trnu, jeden dokáže trhat z robotů kusy, další zvládne léčit a poslední umí vytvářet bariéry. V podstatě tu tak funguje systém DPS, Tank, Healer známý z MMORPG. A když funguje, je to skvělý zážitek.

Neobroušený klenot

Bohužel jej kazí pěkných pár much. V první řadě ovládání – není intuitivní a i když je v nabídce pět nastavení, žádné mi nepřišlo úplně ideální. Samotný boj je dost často úplný chaos, protože příliš blízko posazená kamera nedává moc přehled o situaci. Malou pestrost prostředí jsem zmínil, bohužel to samé platí i pro náplň misí. Záchrana Občanů, likvidace protivníků, občas obrana…to je v podstatě vše, co se točí dokola.

Freedom Wars 10.jpgFreedom Wars 11.jpgFreedom Wars 12.jpg

Freedom Wars má potenciál a nabízí spoustu obsahu – dlouhá příběhová kampaň (děj však není nic extra), kooperativní i PvP multiplayerové módy, sociální prvky soutěže s dalšími Panopticony…je toho dost. Hra navíc i skvěle vypadá (i když dojem kazí dlouhé nahrávací doby). Bohužel základní herní mechanismy nejsou úplně vybroušené a postupem času navíc nastupuje i poměrně silný stereotyp.

Dostupné pro: Vita
Žánr: Akce | Third person akce
Výrobce: SCE Japan Studio | Webové stránky hry