Freedom Wars: velký méďa tě sleduje! (recenze)

vytisknout velikost písma
PS Vita se v poslední době stala spíš útočištěm indie titulů, nicméně Sony to nevzdává a zkouší to s novou značkou. Uspěje? To se teprve uvidí. Potenciál má.

Freedom Wars na první pohled vypadá jako sci-fi Monster Hunter a…víte co? Není to až tak daleko od pravdy. Nová third person akční hra staví na misích, ve kterých s dalšími bojovníky (ať už živými či ovládanými AI) masakrujete obří zrůdy. Freedom Wars však nejsou úplně přímou kopírkou jako třeba Toukiden, přinášejí totiž celou řádku zajímavých prvků. A po hříchu i pár špatných.

Freedom Wars 04.jpgFreedom Wars 05.jpgFreedom Wars 06.jpg

Zaujme už samotné příběhové zasazení, které hráče přenese 100 000 let do budoucnosti. Lidstvo vyplundrovalo prakticky veškeré zdroje a teď žije v podzemních městských státech pojmenovaných Panopticon. Lidé se dělí v podstatě na dvě skupiny – na Občany a Hříšníky. Občané dokáží společnosti něco dát, protože to bývají běžně například vědci. Hříšníci prý jen zatěžují Zemi, a proto jsou od narození odsouzení do vězení na absurdní 1 000 000 let.

Vražděním ke svobodě

Naštěstí mohou svůj trest snížit tím, že se zapojí do různých bojových misí mířících obvykle proti dalším Panopticonům, se kterými se vede nelítostný zdroj o suroviny (a to mohou být i vzdělaní Občané). Nad pořádkem bdí bystré oko Velkého Bratra, který má, protože jde o japonskou hru, podobu roztomilého kresleného medvěda.

Hříšníci nemají zpočátku žádná práva, nesmí odejít z cely, nesmí promluvit, nesmí ani spát, pokud jim to není dovolenou. Úspěšným plněním misí však si mohou práva a privilegia odemknout a postoupit do vyšších úrovní, kde je režim přeci jen trochu volnější. A hádejte co? Jedním z hříšníků s milionovým trestem jste i vy.

Trendy kriminálníci

Nebo Hříšnicí, další předností Freedom Wars je totiž bohatý systém úpravy postav. Módní styl hry je velmi líbivý a netradiční, se znatelným fetišem na sluchátka. Rysy postavy si můžete upravovat dle libosti i kdykoliv v průběhu hry, nicméně nové oblečky, doplňky a barvy si odemykáte postupně plněním misí (i tyto úpravy jsou totiž součástí systému privilegií zmíněného výše). Vyřádit se, kromě svého hrdiny, můžete i na svém Příslušenství (v originále Accessories), což je android, který funguje jako váš pomocník a strážce zároveň.

Freedom Wars 01.jpgFreedom Wars 02.jpgFreedom Wars 03.jpg

Co Freedom Wars nelze vyčíst, je to nedostatek obsahu a možností. Postupně si svého Hříšníka můžete různě vybavit (jsou tu zbraně na blízko i na dálku, nechybí lékárničky, granáty a podobně), získáte přístup k továrnám, kde lze vybavení vytvářet a modifikovat. Jakmile získáte to privilegium, můžete se pohybovat po Panopticonu, povídat si s NPC, nakupovat v obchodech a tak podobně.

Bičem na roboty

V bezpečí Panopticonu je sice fajn, ale hlavním vaším úkolem je vyrážet na různé mise (ať už příběhové či vedlejší). Mise probíhají v uzavřených oblastech, přičemž bohužel jejich pestrost není nejvyšší a do té samé lokace se budete vracet znova a znova. Ostatně zbytečné grindování představuje jedno z negativ hry. Sice to patří k základům žánru, nicméně hra prostě občas ztrácí spád a upadá do kolejí stereotypu.

Freedom Wars 07.jpgFreedom Wars 08.jpgFreedom Wars 09.jpg

Základní herní mechaniky fungují jako v klasických third person akčních hrách, ovšem najdete tu pár odlišností. Tou hlavní je přítomnost jakéhosi biče, má podobu trnového lasa a stejně se tak i jmenuje – Trn (Thorn). S jeho pomocí se můžete přitáhnout prakticky k jakékoliv překážce, díky čemuž hra dostává zajímavý vertikální rozsah. Přitáhnout se můžete i k svým protivníkům. Tedy pokud je to některý z Únosců (Abductor) – gigantických robotů, kteří se snaží krást Občany vašeho Panopticonu. Trny přidávají hře nádech Shadow of the Colossus, kdy na obludy skáčete a snažíte se do nich tesat, dokud vás nesetřesou.

Na rozdíl od PS2 klasiky však ve Freedom Wars nejdete na protivníky sami, ale s pomocí dalších hříšníků (až tři plus jejich Příslušenství). Každý z bojovníků může mít i jinou variantu Trnu, jeden dokáže trhat z robotů kusy, další zvládne léčit a poslední umí vytvářet bariéry. V podstatě tu tak funguje systém DPS, Tank, Healer známý z MMORPG. A když funguje, je to skvělý zážitek.

Neobroušený klenot

Bohužel jej kazí pěkných pár much. V první řadě ovládání – není intuitivní a i když je v nabídce pět nastavení, žádné mi nepřišlo úplně ideální. Samotný boj je dost často úplný chaos, protože příliš blízko posazená kamera nedává moc přehled o situaci. Malou pestrost prostředí jsem zmínil, bohužel to samé platí i pro náplň misí. Záchrana Občanů, likvidace protivníků, občas obrana…to je v podstatě vše, co se točí dokola.

Freedom Wars 10.jpgFreedom Wars 11.jpgFreedom Wars 12.jpg

Freedom Wars má potenciál a nabízí spoustu obsahu – dlouhá příběhová kampaň (děj však není nic extra), kooperativní i PvP multiplayerové módy, sociální prvky soutěže s dalšími Panopticony…je toho dost. Hra navíc i skvěle vypadá (i když dojem kazí dlouhé nahrávací doby). Bohužel základní herní mechanismy nejsou úplně vybroušené a postupem času navíc nastupuje i poměrně silný stereotyp.

Dostupné pro: Vita
Žánr: Akce | Third person akce
Výrobce: SCE Japan Studio | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 29. října 2013
  • Systém úpravy postav
  • Zajímavý svět
  • Spousta obsahu
  • Podařená grafika
  • Chaos v bojích
  • Stereotyp
  • Omezený počet lokací a cílů

Nicméně pokud máte rádi lovecké hry typu Monster Hunter a k tomu pár přátel, se kterými je hrajete, stojí Freedom Wars rozhodně za zvážení. Zvlášť když je za poměrně příznivou cenu.

PS: Hra má jen japonskou zvukovou stopu, kterou doplňují anglické titulky.          
 

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Grand Theft Auto V opět blíže realitě: nová modifikace vyráží dech

Grand Theft Auto V opět blíže realitě:…

Grand Theft Auto V je doslova pískovištěm pro hrátky všeho druhu. A tím myslíme i piplání grafické stránky.

10.  3.  2017 | | 20 N/A
10 skvělých her, které si na PC nezahrajete

10 skvělých her, které si na PC nezahr…

Na počítače vychází spousta skvělých her. Jsou tady ale takové, které si jinde, než na konkrétní konzoli nezahrajete. Dneska se podíváme na 10 exkluzivit, pro které se vyplatí kupovat konzole.

13.  3.  2017 | | 61 N/A
Ghost Recon: Wildlands - z bláta do louže (recenze)

Ghost Recon: Wildlands - z bláta do lo…

Ghost Recon: Wildlands až příliš nápadně připomíná příběh Watch Dogs či The Divison. Prezentace na E3 skvělá, s blížícím se datem vydání však vyplouvají na povrch nedostatky. Jaký je konečný verdikt?

8.  3.  2017 | | 38 N/A
10 důvodů, proč hrát hry s otevřeným světem

10 důvodů, proč hrát hry s otevřeným s…

Pravděpodobně každý hráč se již během své herní kariéry setkal s nějakou tou hrou koncipovanou do otevřeného světa. Pojďme se podívat na to, proč nás to tam tak láká.

7.  3.  2017 | | 9 N/A
Hry jsou uměním: když grafika zraje (galerie)

Hry jsou uměním: když grafika zraje (g…

Občas vyjde populární hra a časem se člověk nemůže uvěřit, co vše je z ní možné graficky vytáhnout. Pojďme si podat zub času.

14.  3.  2017 | | 5 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
10 důvodů, proč se ponořit do hry Total War

10 důvodů, proč se ponořit do hry Tota…

Strategie nepatří dnes k nejpopulárnějším žánrům, nicméně nikde jinde neokusíte tak sladký pocit moci se všemi výhodami a nevýhodami. V Total War se dostanete do role vůdce zodpovědného za celý národ a závisí jen na vás, zda vaše země bude prosperovat.

15.  3.  2017 | | 8 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 6 N/A