GamesCom 2013 zavírá vrátka, stálo to za to?

Největší evropská videoherní akce Gamescom 2013 skončila, ale jestli vystavovatelé dokázali šokovat publikum v tom správném směru, to už si jistí nejsme. Ať už se má ale situace jakkoliv, akci jsme si užili. A co vy?

Nástup nové generace konzolí a herních titulů je už na spadnutí, proto dnešní rok přilákal na všechny různé videoherní akce rekordní počet lidí. Německý GamesCom, který se opět pořádal v Kolíně nad Rýnem, dokonce vyprodal všechny lístky ještě před samostatným zahájením a není se ani čemu divit, jelikož to byla první velká příležitost, kde si hráči mohli na vlastní kůži vyzkoušet nastupující novou generaci.

gamescom2012.jpg

Takto obří příležitost zviditelnit své produkty přilákala konkurenci z celého světa, ale většina hráčských očí vzhlížela především ke dvěma hlavním konkurentům, jimiž jsou odjakživa Sony a Microsoft. Oba dva slibovali, že představí další nášup her a nových informací, u kterých budeme valit bulvy a kroutit hlavou v plném úžasu. Ano, většina hráčů hlavou kroutila, ale ne z úžasu jako spíše ze zklamání.

Důvod byl jediný - nových informací přišlo minimum a šokujících věcí ještě míň. Jednoduše skutek utek. Microsoft představil především pár časových exkluzivit a Sony spíše poukázalo, jakým směrem se vydá. To však nemění nic na faktu, že rozhodně bylo na co koukat. Pojďme se na to podívat trošku bližším pohledem.

Sony neoslnilo

A začněme třeba hned u Sony. Každý ví, že evropský trh je pro něj nejdůležitější a v prohlášeních před konferencí to i jasně zmiňovalo, dále „prý“ pro nás nachystalo nespočet překvapení, kde velkou roli bude hrát Playstation 4, kus prostoru utrhne přenosná konzolka PS Vita spolu s PS3 a pochopitelně doposud neoznámené tituly.

Ovšem konference se nesla ve zcela jiném duchu, kde větší pozornost před PS4 dostala PS Vita a tuna her od nezávislých vývojářů. PS Vita se dočkala taktéž nové ceny, která je teď stanovena globálně na $199/€199. Dále pak dostane v Evropě tři nové balíčky a spousty nových her včetně pecek typu Borderlands 2 nebo Batman: Arkham Origins Blackgate. I přesto, jak je tato přenosná konzolka nabušeným hardwarem, neměla lehký start a určitě nenaplnila prodejní očekávání, proto se tyto kroky ze strany Sony daly očekávat. A PSV může svítat na lepší časy.

littlebigplanet.jpg psn-bundle.jpg REU-AUTOS-GAMESCOM-4-760x510.jpg

Opomenut nebyl ani Playstation 3, který má před sebou ještě určitě pár krásných let. Představeny byly exkluzivní balíčky pro nejočekávanější titul tohoto roku, Grand Theft Auto V. Stanoveno bylo datum vydání pro pokračování kultovních závodů Gran Turismo 6, které vyjdou 6. prosince letošního roku. V neposlední řadě byl odhalen bezplatný nástroj LittleBigPlanet Hub, v němž si můžete vytvořit do této bezchybné série vše, co si umanete. Sackboy prostě nikdy neomrzí.

 

Vypíchnout ze všech prezentovaných her bezesporu stojí famózně vypadající masivně multiplayerový simulátor War Thunder

 

Když konečně došlo na Playstation 4, byly předvedeny nové gameplay trailery a videa z doposud oznámených her jako inFamous: Second Son, DriveClub, Killzone: Shadow Fall apod. Opět zde byly představeny projekty od nezávislých vývojářů, které vyjdou při startu konzole. Vypíchnout ale ze všech prezentovaných her bezesporu stojí famózně vypadající masivně multiplayerový simulátor War Thunder, kde při sledování odhalujícího traileru běhal mráz po zádech. Nádhera.

warthunder-gamescom.jpg

Celkově konference místo nadupaných her ukázala směr, jakým se chce Sony v následujících letech vydat. I když byl představen slušný seznam nezávislých titulů, nešlo se pořád zbavit dojmu, že tomu něco chybí. Něco, co udělá pořádný „wow“ efekt. Především postrádány byly pořádné AAA tituly od zvučných studií. Naughty Dog? SCE Santa Monica Studio? Media Molecule? Nic. Doufejme v brzké odhalení.

 

Konzole PS4 se v Evropě objeví 29. listopadu, o našem trhu ale zatím řeč nestojí

 

Tím nejzajímavějším na celé konferenci bylo oficiální oznámení data vydání konzole Playstation 4, která se objeví v obchodech 15. listopadu v Severní Americe a 29. listopadu v Evropě. Dohromady pak byl odhalen seznam 32 zemích, kde mimochodem zatím chybí Česká a Slovenská Republika. Jestli na nás zapomněli, nebo se s námi nepočítá do startu konzole zatím potvrzeno nebylo, takže čekáme na oficiální odhalení.

PS4-trailer1.png

Microsoft lákal na změny

Microsoft letos kvůli Xbox One udělal výjimku a po delší pauze naplánoval taktéž předváděčku na Gamescomu. Ta bohužel neběžela oproti Sony v živém přenosu a na informace z ní jsme museli chvíli počkat. Ono se není vlastně ani čemu divit, poněvadž byla ještě o dost chudší, než ta od Sony.

Určitě nejlepší novinkou byl program ID@Xbox, který otevřel cestu všem nezávislým vývojářům, což je sakra dobře. Díky tomu se stačí zaregistrovat a počkat, jestli právě na vás Microsoft ukáže prstem. Pokud přinesete nadějně vypadající nápad, tak obdržíte dvě vývojářské konzole s plným přístupem, jako mají všechna velká studia zcela zdarma. V záloze je připraven i tým specialistů přímo od Microsoftu, který pomůže všem začínajícím vývojářům.

ID@Xbox.png

Dále pak exkluzivně pro evropský trh připravila společnost partnerství s Electronic Arts, díky němuž všechny předobjednávky Xbox One obdrží v digitální podobě titul FIFA 14 zdarma a s časovou exkluzivitou vyjde Peggle 2 a Plants Vs Zombies: Garden Warfare. Jak jinak.

 

Microsoft v zásadě představil jen dvě nové hry - fantasy z univerza Fable a bojovku Fighter Within

 

Představeny byly i dva nové tituly. První z nich je nadějně vypadající Fable Legends od studia Lionhead. Vsázet bude především na kooperaci čtyř hráčů v obřím světě, kde si budete dělat to, co chcete a plnit jak chcete. Poběží rovněž na úplně novém enginu. Druhou hrou pak byl Fighter Within z dílen Ubisoftu, určenou pouze pro pohybovou kamerku Kinect. Půjde vlastně o vylepšenou verzi Fighters Uncaged a ze záběrů to špatně rozhodně nevypadalo. Nechme se překvapit.

1376994568-3.jpg 1376994571-2.jpg 1376994573-1.jpg

EA předvedlo nudu v pytli

I když konference Microsoftu a Sony nijak neoslnily, tak stejně byly kvalitou ještě o pár tříd výše, než katastrofální EA, kde za zmínku stojí pouze prezentace nového módu, mapy a dynamiky prostředí z chystané akční FPS střílečky Battlefield 4. Vše ostatní se dá zdrhnout několika slovy - trailery na očekávané pecky. Nic víc, nic míň. Největší pozornost byla tedy věnována sportovním titulům všeho druhu a připravovaným závodům Need for Speed: Rivals. Škoda, že Ubisoft na poslední chvíli odřekl svoji tiskovku, poněvadž ta skoro nikdy nezklame.

Je to za námi!

Gamescom 2013 je u konce. Největší videoherní výstava, kterou navštívilo rekordních 340 tisíc natěšených hráčů, uzavírá své brány a střádá plány na nový ročník, který proběhne od 13 do 17. srpna 2014. Letošní ročník, co se týče konferencí, nijak zvláště nezářil i přes obrovský potenciál next-gen titulů. Z 95% totiž sestával z trailerů a videí na hry, které jsme již měli možnost vidět. Samozřejmě nechyběla spousta dalších vývojářských studií, jejich oznámení se ale většinou týkala jen několika málo prvků, vše ostatní vám brzy přineseme v reportážích.

Ovšem samostatné výstaviště bylo opět nahuštěno herní atmosférou a skvělými hrami. Opomeneme-li pár technický chyb, tak není co vytknout. Nám se společně s týmem Indian podařilo ukořistit na slovíčko několik vývojářů a těšit se tak můžete na zajímavé rozhovory a reportáže, které vám brzy přineseme. Teď už na nás čeká pouze Tokyo Game Show, poslední z tria velkých akcí, která proběhne od 19. do 22. září letošního roku. A co říkáte na letošní výstavu vy? Podělte se s námi v diskuzi.

Diskuze (2) Další článek: Uwe Boll chce natočit Postal 2 pomocí Kickstarteru, přispějete mu?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,