Ghost Recon: Wildlands - z bláta do louže (recenze)

Ghost Recon: Wildlands až příliš nápadně připomíná příběh Watch Dogs či The Divison. Prezentace na E3 skvělá, s blížícím se datem vydání však vyplouvají na povrch nedostatky. Jaký je konečný verdikt?

Hry v otevřeném světě patří k těm nejoblíbenějším vůbec. A to zvlášť jsou-li povedené. Na druhé straně ale také spadají z pozice tvůrců do kategorie těch, které nezvládne udělat dobře kdokoliv. Ubisoft si na letošek jednu takovou hru s otevřeným světem připravil – jde o špionážní akci Ghost Recon: Wildlands. Ačkoliv ale hra nese název Ghost Recon, notoricky spojovaný se stealth hrami z pera Toma Clancyho, Wildlands umí být často velice...wild.

Hra je situována do jihoamerické Bolívie, která je, lapidárně řečeno, kompletně prolezlá drogami. Kartel Santa Blanca si vybudoval takové renomé, že její šéfík, který se řídí heslem „lhát se nemá“ (byť zabíjet a krást se může, a také to praktikuje), chce realizovat svou vizi velkého narko státu. V Bolívii jsou zřízeny speciální jednotky Unidad, ty ale situaci nezvládají.

Klasická zábava v bolivijském stylu

Proto se do situace – jak už to ostatně i v reálném světě bývá – začínají míchat Spojené státy americké. Vysílají čtyři speciální agenty, přičemž jedním z nich je hráč. Podobu postavy si určíte na samém počátku v docela rozsáhlém editoru, který je jedním ze světlých stránek titulu a dokáže vám užrat solidní kus herního času, jelikož se v něm neustále odemykají nové věci. 

GRW_Nvidia_GDC_Base_Jump.JPGGRW_Nvidia_GDC_FlyingLittleBird.jpgGRW_Nvidia_GDC_Montuyoc_Lake.JPG
Hra je plná různorodých prostředí, od pouští a lesů až po hory a vesnice.

Prakticky od počátku hraní se pak před hráčem otevírá obří svět virtuální Bolívie. Ten je – nutno uznat – opravdu veliký. Vedle jezer se do nebes tyčí tisícové hory, z husté džungle zase můžete vyrazit rovnou na solné pláně. Je tu celkem 21 svébytných provincií. Problémem ovšem je, že až na několik velmi výrazně se lišících lokací vypadají všechny džungle, všechny vesnice, všechny lesy, všechny kopce a tak dále jako přes kopírák.

Po pár hodinách hraní to velmi nepříjemně praští do očí – z bolivijské fauny a flóry je tak rázem spíše zklamání, protože na pestrost se ve Wildlands rozhodně nehraje. I když, výjimky se rozhodně najdou.

Podobně genericky je komponován i samotný herní obsah. Pakliže máte zkušenosti s Assassins’s Creed, The Division či Watch Dogs sériemi, budete tady jako doma – i zde je totiž kopa lineárních, brzo velmi stereotypních a stále dokola se opakujících hlavních i vedlejších misí (které navíc plnit musíte, abyste získali podporu místních rebelů a ty na oplátku podpořili vás – no je to jako pohádka z Blízkého východu).

GRW_Nvidia_GDC_Raffinery_Attack.JPGGRW_Nvidia_GDC_San_Mateo_Canyon.JPGGRW_Nvidia_GDC_Swamp_Boat.jpg
Dojdi, zastřel, vyzvedni, vyfoť. Toť k základní náplni misí, co vás čeká.

Neustále cestujete mezi vesnicemi, v nich něco hledáte, někoho osvobozujete, anebo naopak někoho hledáte a chcete ho zlikvidovat. Sem tam přepadnete konvoj, hledáte indicie, zásoby a označujete je, zapínáte místní rádia, vypínáte rušičky a předáváte informace dále. Dobrá – taková charakterizace by se s trochou nadsázky dala použít na jakoukoliv hru.

 

Neustále cestujete mezi vesnicemi, v nich něco hledáte, někoho osvobozujete, anebo naopak někoho hledáte a chcete ho zlikvidovat

 

Jenže v případě Wildlands byl alespoň proklamován volný způsob řešení misí. A byť je opravdu volný (protože dojedete k vesnici a tu můžete buď vystřílet rychle, nebo vystřílet pomalu), rozhodně nevypadá tak, jako v naskriptovaných trailerech.

Tom Clancy's Ghost Recon® Wildlands_20170306212349.jpgTom Clancy's Ghost Recon® Wildlands_20170307123820.jpgTom Clancy's Ghost Recon® Wildlands_20170307124441.jpg
Misí a úkolů je spousta, všechny jsou ale na jedno brdo. Situaci zachraňuje kooperace.

V mnoha případech můžete do obsazených vesnic nalítnout a v rambo stylu je vyčistit – stačí jen mít dostatečně upgradovanou postavu a výzbroj. Náplně, která nespadá pod tu hlavní (tzn. přepadávání konvojů, rádia, atd.), je tu hodně, ale prakticky okamžitě se vyprázdní a je z ní pouze nutný stereotyp.

Zábava přijde až s kamarády

Taktický přístup si hra vynucuje pouze přemrštěnou obtížností, kdy na vás útočí nejen pěšáci, ale i helikoptéry, vojáci s minomety, a tak dále. Celé to působí podivně nesourodě, a co nejhorší – nezábavně, protože po pár takových misích se vám už do dalších chtít ani nebude. A to nejen z důvodu zmiňované stereotypnosti, ale také kvůli tomu, že i fundamentální hratelnostní prvky jsou zkrátka – jinak to říct nejde – špatně. Na mysli teď mám především ovládání, umělou inteligenci a ostatně i plytký příběh a nudné postavy.

Ovládání se netýká postavy samotné, to – dejme tomu – jakž takž funguje. Veliký problém jsou ale dopravní prostředky. Auta se chovají stejně špatně jako ve Watch Dogs, helikoptéra a motorky ujdou, ale letadlo je v zásadě neovladatelné. Proč Ubisoft nevyužil pro vehikly modely z The Crew? I 13 let staré Grand Theft Auto: San Andreas mělo lepší jízdní model.

Tom Clancy's Ghost Recon® Wildlands_20170306214421.jpgTom Clancy's Ghost Recon® Wildlands_20170307124422.jpgTom Clancy's Ghost Recon® Wildlands_20170307124905.jpg
Vozidla jsou ve hře každém kroku, jejich ovládání vám ale může způsobit zažívací potíže.

Kapitolou samou pro sebe je grafika jako taková. Na špatné efekty výbuchů už jsem si zvykl, ale na auta zabořená v zemi, zasekávající se o naskládané dřevo (nic kromě předem připravených barelů a pár plotů nejde rozbít ani srazit), vozidla, která se dostanou na střechu a zázračně se vracejí zpět na kola, prolínající se objekty, dokreslující se cesta pár metrů před vámi nebo doskakující či blikající objekty a stíny, to je dnes už neomluvitelné.

Wildlands však dokážou občas vypadat i naprosto famózně, především obrovská rozloha a efekty počasí dokáží vyrazit dech, stejně jako propracované modely zbraní a inventáře. Škoda jen, že to vše je zavaleno horou bugů.

Umělá inteligence je rovněž kamenem úrazu. Pomineme-li hloupost spolubojovníků, které lze naštěstí v singleplayerové kampani kompletně nahradit živými spoluhráči (i když k jejich cti – alespoň příkazy poslouchají na slovo a se střelbou čekají až na vás), a užít si tak alespoň trochu srandy, ani nepřátelé příliš nepobrali.

Právě kooperace s kamarády je něco, co hru vytahuje z šedi průměru na nádherně chaotickou improvizaci, protože je všeobecně známo, že i špatnou hru si lze s kamarády v uchu náramně užít. Wildlands rozhodně není  špatnou hrou, jen... veskrze průměrnou.

01-1140x641.jpg02-1140x641.jpg07-1140x641.jpg
Počítačem řízení kolegové umí poslouchat, s kamarády je to ale mnohem lepší zážitek.

Absenci inteligence navíc nepřátelé dohánějí nepřiměřeně silnými střelami, případně nastrčenou a podivně působící podporou ze vzduchu nebo jiných extrémně silných prvků. Jedním z nich je i přehnaná citlivost na zvuky – někdy je AI schopná slyšet i na hony vzdálenou střelbu s tlumičem.

 

Vylepšovat můžete postavu, zbraně, přesnost střelby, učit se nové dovednosti, upgradovat drona, získávat nové formy podpory od rebelů a tak dále

 

Co se mi na hře zamlouvalo, byla všudypřítomná možnost přizpůsobení. Vylepšovat můžete postavu v několika stromech schopností, zbraně, přesnost střelby, učit se nové dovednosti, upgradovat drona (jeho výdrž na baterii, případně i možnost házet s ním granáty nebo léčit spolubojovníky), získávat nové formy podpory od rebelů (střelba granátomety, později možnost přivolat auto či helikoptéru), a tak dále. Jde o funkční motivační prvek, který vás žene k tomu, abyste pomáhali obsazeným vesnicím a vůbec hráli dál. Jenže k čemu to je, když zbytek celé hry je tak jednotvárný?

012-1140x641.jpg

V březnu podala bolivijská vláda stížnost u francouzské ambasády v La Paz na to, jakým způsobem Ubisoft Bolívii vykresluje, totiž jako stát plný narko kartelů. Do jaké míry je stát prohnilý, posoudit bohužel nemohu, nicméně bych vládní garnituře Bolívie doporučil, aby Ubisoft žalovala také za to, jak nedotaženou hru je schopný po aférách s předchozími tituly vydat. Pokud ale máte po ruce několik věrných přátel, můžete o koupi minimálně uvažovat.

Hodnocení: 2.5 / 5

Klady:

  • nádherný svět Bolívie
  • bohaté možnosti úprav
  • Gunsmith
  • zábavná kooperace

Zápory: 

  • stereotypní hratelnost
  • všudypřítomné bugy
  • nepohodlné ovládání vozidel
  • plytký příběh

 

Diskuze (41) Další článek: Gran Turismo odhaluje karbonového ďábla Fittipaldi EF7 Vision

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,