PC | Recenze | Akce | RPG

Gothic 2 – Příruční pomocník drakobijcův

Kterak roštěnec z draka sobě připraviti a maličkost svoji při úkonu nesnadném pokud možno z mála poraniti. Postup následný zvolíte a sobě dobrý kus žvance v mžiku ukuchtíte. Třech statných chlapů sobě přivoláte. Ti krk bestie strašné k nebi obnaží a vy obratným párancem ten rozšklebíte a krev do necek zčásti zachytíte...

Platforma: PC
Typ hry: akční RPG
Multiplayer: ne
Minimální konfigurace: CPU 700 Mhz, 256 MB RAM, 2,2 GB na HDD, 32 MB graf. karta
Doporučená konfigurace: CPU 1,2 Ghz, 384 MB RAM, 2,2 GB na HDD, 64 MB graf. karta
Testovací konfigurace: Athlon XP 1500+, 512 MB RAM, 20 GB na HDD, Radeon 9500 Pro 128 MB
Výrobce hry: Piranha Bytes (
www.piranha-bytes.com)
Distributor hry: JoWood (
www.jowood.com)
Distribuce v Česku: zatím není rozhodnuto
Homepage:
www.gothic2.com

Počítám-li správně, tak to bude rok, co jsme měli možnost poprat se s ambiciózním projektem z německých dílen Pyranha Bytes. Přestože Gothic nepatřil mezi průměrné nebo špatné RPG, možná bude na místě nezúčastněným hráčům stručně vysvětlit, co bylo hlavním cílem snažení bezejmeného hrdiny v dobách nedávno minulých.

Bylo, nebylo...

Náš hrdina, trestanec, se dostal do nechvalně známé oblasti známé jako Údolí dolů (Valley Of Mines), kde musel dřít jako každý jiný trestanec až do úplného vyčerpání životních sil. Údolí bylo zdrojem kouzelné rudy nezbytné pro výrobu účinných zbraní proti stále větší hrozbě statných orků. Ti už nějaký ten pátek hrozili rozvrácením lidského království. Zcela pochopitelně se vězňům zadarmo makat nechtělo a jen zřídka některý z nich nevzal roha při první příležitosti. Král zadal úkol mágům, kteří měli dezerci vězňů jednou pro vždy zatrhnout tipec.

 

Bubák ošklivej * Ty jsi skončil, kámo!

Mágy napadlo vykouzlit obří bariéru, která by znemožňovala vězňům útěk ven z bariéry, ale vstupovat by bylo nadále možné. Nápad vtipný, bohužel jeho provedení si mágové určitě diplomovat nebudou. Bariéra se vytvořila, účinky měla požadované, nicméně rozlohou zabírala asi třikrát větší území než měla. Jediné, co mágy zachránilo před královským výpraskem bylo nešťastné zjištění, že sami packalové zůstali uvnitř bariéry. Situace se velmi rychle zvrtla a vězni plně přebrali kontrolu nad těžbou kouzelné rudy. Král se v mžiku nacházel v situaci, kdy chtě nechtě musel s vězni jednat. Vzniká mikrosvět, který stojí na těžbě a obchodování s rudou.Tři kempy volí každý různou cestu, jak hájit své zájmy a je jen na hrdinovi, kterému řešení dá přednost. Každá z možností vede různými směry k jedinému konci...

 

Nedaj pokoj ani po smrti * To je výhled...

Zborcení kouzelné bariéry je závěr prvního Gothicu. Vysněný happy end je přerušen uvolněním zla, které dřímalo uvnitř bariéry a to se bez váhání začne rozlézat mimo hranice svého dočasného vězení. Nešťastný konec hrdinův pod hromadou suti odvrátí s vypětím všech sil nekromant Xardas, který jej volá na pomoc proti nově povstávající hrozbě orků a draků, kteří jsou hnáni neznámou silou proti lidem. Hrdina se ocitá beze zbraní, zbroje a peněz uvnitř nekromantovi věže, aby vyslechl varování před blížící se pohromou. Opět je jen na vás jestli se stanete čarodějem, válečníkem nebo mrštným zlodějem. Stejně tak se rozhodujete, zda budete ortodoxním následovníkem dobra bez nároků na hmotnou odměnu nebo se za odvedenou práci necháte v zásadě tučně odměnit.

Letmý kontakt s Gothic 2

Téměř nahý hlavní hrdina je vržen do světa, který začínajícím dobrodruhům ani trochu nepřeje. Kdo nehrál první Gothic, musel se alespoň doslechnout o nadprůměrné obtížnosti. Gothic provází jev, který jeden ze zahraničních webů pojmenoval: „Permanentní smrt.“ A v Gothic 2 je situace vcelku identická. Nejmarkantnější je tento fenomén ze začátku, kdy jsem umíral tak při každém třetím kontaktu s nepřítelem. K tomu docházelo především díky síle nepřátel, která převyšovala omezené schopnosti mého hrdiny. Rychlá smrt se opakovala až do doby, než jsem se naučil, na kterou z bestií mám dostatečně nabušenou postavu. Velký vliv na tuto skutečnost má taktéž styl Gothic 2. Ačkoli jde o RPG, jedná se o záležitost výrazně akční. To pocítíte nejvíce u soubojů tváří v tvář, kdy nejde zdaleka tak o to, zda má vaše postava sílu o 5 – 10 bodů vyšší, jako spíš o štěstí, s jakým kombinujete útoky a obranu. Právě v počáteční fázi hry je toto načasování zcela zásadní, protože dva tři zásahy od opilce v přístavním baru znamenají okamžitou porážku.

 

Copak je asi uvnitř * Další plešoun na popravu

Pochopitelně hraje roli i hráčova zkušenost a sehranost s ovládáním. S tím jsem se v prvních chvílích potýkal, ale po zhruba hodince hraní jsem do nezvyklého způsobu boje vžil a neměl jsem sebemenší problémy. Stačí se naučit, že postava zná povel pro přímý útok, pro sek zleva a zprava, plus takřka univerzální blok. Pokud navíc nebudete tvrdohlaví jako já, když jsem se pokoušel nedostatky postavy nahnat rychlým klikáním, nebudete mít větší problémy. Jak jsem již psal, mnohem víc záleží na vysoké koordinaci útoků, při které hrdina zasahuje nepřítele smrtícími komby. Asi jediným zádrhelem tak zůstává zmatek s příkazem pro skok. Občas je těžké postavu přesvědčit, že po ní nežádáte skok do dálky, nýbrž výskok kolmo vzhůru, jelikož pro obě možnosti slouží jediná klávesa.

Zvol si svou cestu, hrdino!

Patříte-li k vyznavačům méně adrenalinových soubojů, nabízí vám Gothic 2 alternativu ve dvou dalších povoláních. S volbou životní cesty je to v Gothic 2 nachlup stejné jako v prvním díle. Začínáte jako nicka, která se s klackem v ruce musí doplazit do města, kde se postupně seznamuje s možnostmi, jak se stát válečníkem (královským paladinem), zlodějem/žoldákem nebo respektovaným mágem. Postava se může cvičit v boji se zbraní do jedné ruky nebo obou, ve střelbě z luku a kuše nebo v magii. Za zkušenosti získávané klasickým způsobem (boj nebo laskavosti pro různé lidi) se vám zvyšuje úroveň zkušenosti. Při přechodu na vyšší úroveň dostanete životy a tzv. learning points, které dle úvahy distribuujete mezi sílu, obratnost, manu a výše popsané bojové dovednosti.

 

Tenhle mě dostal, ne jednou... * Idylka s výhledem na moře? Hrdina v důchodu?

K výcviku potřebujete přemluvit mistra nebo některou jinou z NPC postav, aby vás vycvičila; přičemž učitel vás může trénovat pouze po strop vlastních dovedností. Všechny tyto drobné problémy přispívají k efektu, o kterém se chystám mluvit dále v recenzi. A konečně: proč je výhodnější volit mága nebo lučištníka před válečníkem, preferujete-li méně akční typ boje -zatímco válečník musí krýt cizí útoky a prorážet obranu, lučištník nebo mág zlikviduje svého nepřítele hravě dřív, než se mu dostane na tělo. Navíc u obou povolání se, nevím proč, mnohem více projevují investované learning pointy.

 

Trénujte pánové, bude to potřeba... * Smrdí ti z huby, táhni!

Za zmínku stojí také „vedlejší“ dovednosti. Hráč ve světě Gothic může volit mezi různými formami obživy. Mimo obvyklý způsob, kdy se necháváte najímat za odměnu, můžete třeba volit cestu lovce a živit se prodejem kůží, tesáků a jiných trofejí z lovu. K tomu se však nutně potřebuje naučit stahovat kořist z kůže a rvát jí z tlamy cenné zoubky. Umění lovu vám pochopitelně předají zkušení lovci za odměnu nebo službičku. S postupem času se hrdina může dostat k dovednosti plížení, vybírání kapes, míchání léčivých nápojů, výroby magických run a překonávání zámků na zamčených truhlách. Poslední jmenovaná dovednost je doprovázena šťouráním se v zámku, přičemž musíte uhádnout správnou kombinaci otáčení šperhákem. Například 3x vlevo, 2x vpravo,... Jiné z umění, vybírání kapes, je velmi delikátní záležitostí a není snadné se k ní dostat. Můj závistivý pohled na kováře při práci jsem ukojil až vstoupením do učení. Již vrzy jsem si vyráběl vlastní zbraně a inkasoval... Tyto bokovky pochopitelně velmi zvyšují zábavnost i atmosféru hry.

 

Ták je to správně... :-) * Furt se vytahoval a skutek utek...

Z toho, co jsem psal o volbě povolání, v podstatě přímo vyplývá obrovská svoboda, kterou vám Gothic 2 nabízí. Nejste nuceni dělat nic s výjimkou questů souvisejících s hlavní zápletkou. Svou postavu utváříte doslova na cestě a její specializace si volně upravujete podle toho, co vás na hře nejvíce baví. Jediné omezení, které Gothic 2 obsahuje, vyplývá z konfliktů, které mezi sebou mají různé frakce. Například těžko by se dalo vysvětlit vaše členství jak u Paladinů, tak u žoldáků, kterým jdou královi věrní muži bez váhání po krku. Taktéž mágové vám znemožní členství, pokud vstoupíte do jedné z výše jmenovaných organizací kvůli svým interním pravidlům. Výhodou je, že se můžete lépe vžít do role, kterou hrajete a později můžete hru zkusit znovu s naprosto rozdílnou zkušeností. Každá frakce má bohatou škálu questů, ke kterým se nedá dostat jinak, než plným členstvím.

Realita Gothic 2

Nosná páteř stěžejního příběhu u Gothic 2 vám možná stejně jako mně připadne příliš běžná a ohraná. K tomu bych dodal, že se tvůrci nejspíš ani nesnažili publikum zápletkou oslňovat. Síla Gothic 2 spočívá podobně jako u prvního dílu v mnohem „menších“ příbězích obyčejných lidí. Svět Gothic 2 byl vytvořen tak, aby působil přesvědčivě a živě. Základní pilíře takového světa musí zcela jasně stát na lidech, kteří v takovém světě žijí. V Gothic 2 má každá z postav něco na práci. Tedy ne bezvýhradně každá; například takový povaleč na práci nic nemá (kromě vysedávání před domem a pozorováním přístavního ptactva).

Nejnápadnější je aktivita NPC postav v cyklu den/noc, kdy má kupříkladu takový zaměstnaný přístavní dělník padla a vyráží do hospody. V hospodě tráví několik hodin nad žejdlíkem a zhruba okolo dvanácté se přesouvá do nevěstince. Tam tráví zbytek noci a ráno se vrací do  práce (neptejte se mě kdy spí...). Obdobně se chová většina postav strážemi počínaje a kovářem konče. Na kováře je možná ještě hezčí pohled. Vezme surový kus železa, rozžhaví jej v kovářské výhni, pak do něj mlátí kladivem a nakonec ocel zakalí.

Velmi přesvědčivě působí noční město, kde se lidé shlukují do malých hloučků na náměstí a baví se o zážitcích zapadajícího dne. Pyranha Bytes opravdu zapracovali na tom, aby svět působil živě a přirozeně. Je naprosto běžné pozorovat farmáře, jak se neohroženě vrhají na vlky, kteří mají spadeno na stádo ovcí. Hosti překvapivě vybíhají ze zájezdního hostince, aby zahnali příšery, které se pod pláštěm noci snaží ulovit osamoceného opilce klopýtajícího domů. Dostanete-li neodolatelnou chuť vplížit se do cizího domu a něco tam ukrást, musíte si dávat zatracený pozor, aby vás nikdo neviděl. Hlavně v chudších oblastech jsou obyvatelé hodně soudržní a rádi vás přetáhnou klackem přes hlavu, pokud vás načapají, jak se jim hrabete ve věcech. Přirozeně, tasená zbraň vám příliš přátel nenadělá, tudíž byste se měli vyvarovat pobíhání po městě s mečem v ruce. Na druhou stranu v Gothic 2 existují komunity, kde si musíte sjednat respekt férovým soubojem jednoho proti jednomu a teprve potom se dá rozumě domluvit.

 

Za kolik mě ten fešoun pustí dovnitř? * Hospoda a pivo? Konečně doma!

Ještě pár řádečků věnuji charakterům NPC postav. Překvapivá věrohodnost Gothic světa pramení také z promyšlených životních pramínků lidiček. Tu se dáte do řeči s farmářem, který má problémy s úrodou a vojáky, kteří si berou vždy co chtějí a neplatí. Jindy si postěžuje dělník, který byl podveden v soutěži pití piva na vytrvalost (nehorázné chlastání po dobu 48 hodin). Přestože celá hra musela projít zdlouhavým procesem lokalizace do angličtiny (ne zcela bez šotků v případě gramatiky :-)), zachovaly si postavy jemný charakter. Výsledkem je efektní působení na hráčovy city; ať už je vám dotyčné postavy líto, máte  před ní respekt nebo je to sprostý arogantní zloděj, který si o sadu kopanců do zadku od začátku říkal.

Questy

Úkoly, se kterými budete konfrontováni, jsou v naprostém souladu s tím, co jsem do teď napsal. V každém se ukrývá malý příběh člověka v nouzi nebo vypovídá o jeho zkaženosti a činní tak přesvědčivě. Plnění vašich úkolů postupně proměňuje prostředí města nebo vesnice pod vlivem výsledků vaší práce. Questy jsou vybrány z bohaté pokladnice nápadů, která nabízí poslíčkovské práce, nájemné vraždy a ochranu farmářů. Truhlice obsahuje řadu širších úkolů, ve kterých není hráč veden za ručičku jako malé dítě, nýbrž musí zapojit také inteligenci a dovtípit se cíle skrytého uvnitř záhady. Někdy to dokonce hraničí s lehčími prvky adventury.

Údolí dolů

Samostatný odstavec si zaslouží pasáž v Údolí dolů, kam vás pošle Lord Hagen, abyste zjistili co se stalo s expedicí pátrající po kouzelné rudě. Návrat do dějiště prvního dílu hry patří k nejefektnějšímu co může Gothic 2 nabídnout. Abych vám situaci osvětlil budu muset pustit menší SPOILER. Expedice se utáboří ve starém hradě a rozešle prospektory do kopců okolo hradu. Mezitím je hrad obklíčen orky a izolován od zbytku světa. Těžkosti, kterými jsem musel projít, abych se do obklíčeného hradu dostal, se nedají zapomenout. Budete se brodit řekou, plížit se okolo stráží, které v tuto chvíli stále převyšují možnosti vaší postavy. To všechno v hluboké tmě za doprovodu nočních zvuků.

Světlé stránky hry
  • Propracovaný svět
  • Questy a spousta míst ke zkoumání
  • Vysoká obtížnost
  • Spousta milých drobností a překvapení
Temné stránky hry
  • Nízká úroveň invence od Gothic 1
  • Vysoká obtížnost (+ nebo - ? posuďte sami !)

Když se konečně vyšplháte za hradby pevnosti a zjistíte, jak zoufale nízká morálka panuje v posádce, máte chuť plakat. Mužů je málo, každý den hrozí útok draků, dochází proviant a všichni jsou unavení, skleslí a posedávají okolo táborových ohňů v očekávání jisté smrti. Bezmocný kapitán posádky vás pošle na průzkum dolů, abyste zjistili jak pokračuje dobývání kouzelné rudy. Když postupně zjišťujete, jak zoufale jsou na tom jednotlivé doly a hlavně lidé co tam pracují... Ubohý konec si vysloužila jednotka v útrobách podzemí, rozervána na kusy obrovskými brouky. Jiní prospektoři se hrdinsky pokusili doručit zásilku rudy svému kapitánovi a téměř všechny najdete roztroušené po cestě, po částech, na kousky. Doufám, že se mi podařilo přiblížit vám atmosféru Údolí dolů po té, co jej obsadili draci a orci. Ani netušíte jaké zadostiučinění pocítíte, když o několik týdnů později začne velký lov na draky a po údolí se prochází tucty zabijáků, statných chlapů s šedou minulostí, kteří jdou nejen drakům nemilosrdně po krku.

Co nabídnout smyslům

Po čistě technické stránce není Gothic 2 žádný zázrak, ačkoli hardwarové nároky jsou poměrně nadstandardní. Občas jsem zaznamenal nepříjemné zpomalení hry, zejména v rušném přístavním městě. Grafika je staršího ražení, přirovnatelná k období Unreala s podobně ostrými hranami místo oblých záhybů. Avšak lidé odpovědní za design odvedli pořádný kus práce a sestavili kulisy světa do tak šťavňatých scenérií, že občas nevěříte vlastním očím. Když pomyslím kolikrát jsem se napjatě plížil po lese a najednou moje obavy rozprášil oheň s lovci okolo. Jindy najdete překvapivý úkryt lupičů zavrtaný ve skále, atd. Interiéry domů doslova lákají k nastěhování, tedy pokud máte choutky žít v tak nepřátelském světě jako je Gothic 2. Uším nabízí Gothic 2 běžný prostorový zvuk, který často slouží k orientaci lépe než obraz (v noci pochopitelně). Atmosféru podporují zejména zvuky zvířat, která varovně vrčí, bzučí nebo prskají. Ve městě je slyšet vzrušený hovor, tlukot kladiv dělníků při práci nebo zpěv ptactva. Pouze při bouřce jsem si uvědomil, že zvuk hromu je zoufale monotónní a stále se opakuje.

Tak pá ádié, sbohem...

Souhrnný dojem z více jak týdenního zápasu s Gothic 2 vychází jednoznačně jako nadprůměrný zážitek. Hra je dost dlouhá, její totální pokoření včetně všech subquestů zabere zhruba 50 hodin čistého času. Vysoká obtížnost mně dokázala udržet v kolejích zábavy a nedovolila mi sklouznout pod hranici nudy. Kdo nehrál první Gothic, ten si musí zvyknout, že i postava, která dohraje hru do konce, může kdykoliv umřít, pokud nedáváte pozor. Přesila slabších potvor může být i po delší době vražedná. Míra osobní svobody je v Gothic 2 natolik vysoká, že si můžete zvolit cestu, jakou se pokusíte hru dohrát. Některé jsou těžší, jiné méně. Pochopitelně se nemusíte řídit ani sub-questy a jít na vlastní pěst, vydělávat si prodejem zboží, které vyrobíte. Teoreticky by všechno mělo směřovat k hodnocení okolo 8-9/10. Bohužel jedna podstatná záležitost mi znemožnila ohodnotit hru takto vysoce. Neobjevil jsem zásadní rozdíl mezi prvním a druhým dílem s výjimkou obvyklé věty: „Je tam více...“ Přesto je Gothic 2 jednoznačným kandidátem na koupi a neztratí se mezi ostatními RPG.

Grafika: 7/10
Zvuky: 7/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 8/10

Svět hýřící životem a pramínky malých příběhů se přehlédnout opravdu nedají. Nudit se nebudete a hra se dá hrát víckrát dokola. Hutné RPG se stovkou questů a přesvědčivými charaktery. Škoda, že druhému dílu ve srovnání s prvním chybí invence.

Celkové hodnocení: 7,5/10

Dostupné pro: PC
Žánr: Akce, RPG
Výrobce: Piranha Bytes | Webové stránky hry
  • Propracovaný svět
  • Questy a spousta míst ke zkoumání
  • Vysoká obtížnost
  • Spousta milých drobností a překvapení
  • Nízká úroveň invence od Gothic 1
  • Vysoká obtížnost (+ nebo - ? posuďte sami !)
Diskuze (32) Další článek: Kompletní release list společnosti Take 2

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,