Grand Theft Auto III – legenda v kapesní verzi (recenze)

GTA 3 slaví desáté narozeniny, takže proč nepotěšit hráče? Tedy hlavně ty, co vlastní iOS a Android zařízení.

Grand Theft Auto 3 ve verzi pro iOS je naprosto přesným portem původní hry a to včetně pozitiv i negativ. Naštěstí pro nás je kladných stránek drtivá většina. Pokud jste původní verzi hráli, budete jednotlivé animace, či dokonce mise poznávat okamžitě. Opět se tedy ponoříte do města Liberty City, které je skvěle zpracované a dostatečně rozmanité, aby si každý přišel na své. Nechybí samozřejmě ani skvěle nadabované postavy, výborné in-game filmečky, smysluplný příběh, různorodé mise a především volnost. Ach ta volnost!

Na mapě si můžete vybrat, kterou misi chcete právě spustit, a zpravidla si lze volit mezi více možnostmi. Tradičně vám budou úkoly zadávat různí gangsteři a je jen na vás, pro kterého se právě teď rozhodnete pracovat.

Grand Theft Auto 3 ve verzi pro iOS je přesným portem původní hry

Pokud se vám nebude chtít plnit příběhové mise, můžete třeba ukrást taxík a vozit zákazníky po městě. Nebo si nakoupit pořádné množství zbraní a munice a otestovat, jak dlouho vás místní policie nechá řádit. Přiznám se, že právě tuto kratochvíli jsem měl vždy na GTA nejradši a můžete se jí bavit i v tomto portu na iOS.

Zásadní otazník každé předělávky z klasických herních platforem představuje ovládání a je jenom dobře, že se na iOS povedlo. Ačkoliv vám bude přeci jen chvíli trvat, než si zapamatujete, kde které tlačítko je, ovládání funguje parádně.

Pro ovládání chůze je na displeji umístěn směrový d-pad . Dále nechybí tlačítka pro střílení, skákání, sprint, kradení aut, změna pohledu kamery a pro pauzu. Při jízdě autem budou k dispozici tlačítka pro řízení (včetně ruční brzdy), střílení, troubení, spuštění vedlejší mise (například taxi mise), změnu rádio stanic a vystoupení z auta. Změnu zbraně potom provedete ťuknutím na tlačítko s ikonkou zbraně, která se nachází v pravém horním rohu. V tom levém je zase k dispozici mapa, která je vzhledem k rozlehlosti města velmi potřebná.  Všechna tlačítka jsou v dostatečné vzdálenosti od sebe, takže se vám nestane, že byste omylem stiskli jiné. Překvapivě to není problém ani na menším displeji, než má iPad, takže se dá hrát v pohodě na iPod Touch a iPhonu.

Grafické zpracování je řekněme ucházející, a ačkoliv si na novém Retina displeji hráči užijí hezké odlesky aut, zub času se na hře podepsal a GTA 3 pro iOS nemůže konkurovat aktuálním grafickým klenotům. Nesmíme ale zapomínat, že se jedná o retro titul, takže poněkud zastaralá grafika k němu jaksi patří. Pozdější vykreslování okolí však zamrzí a je to věčná škoda.

Kdo dokáže převést GTA hru na jinou platformu lépe, než samotní tvůrci?

Ačkoliv se nejedná o takové problémy, jako v konkurenčním Gangstar or Gameloftu, sem tam vás nepříjemně překvapí  budova, která vyskočí přímo před vámi. Na druhou stranu nahrávací časy jsou daleko kratší než v původní verzi, což beru jako velké pozitivum.

Hodnotit GTA 3 je velmi komplikované. Na jednu stranu Rockstar převedl herní klasiku konečně také na mobilní zařízení, na druhou stranu se jedná už o 10 let starou hru. Vzhledem k momentální konkurenci, která na AppStore je (či není) si však dovolím hru doporučit. Kdo totiž dokáže převést GTA hru na jinou platformu lépe, než samotní tvůrci? I když se nejedná o lepší hru, než bylo Chinatown Wars, ani toto GTA by vás nemělo minout. Desítky hodin herní zábavy vám budou příjemnou odměnou za rozumnou prodejní cenu.

Dostupné pro: iPhone, Android
Žánr: Akce | Otevřená městská akce
Výrobce: Rockstar Games | Webové stránky hry
  • GTA do kapsy
  • Skvělé rádio stanice a dabing
  • Rozlehlé město
  • Volnost
  • Zastaralejší grafika
  • Bude trvat, než si zvyknete na ovládání

Speciál: 10 let Grand Theft Auto V

Grand Theft Auto V slaví deset let. GTA 5 se začalo prodávat 17. září 2013, tenkrát pro PS3 a Xbox 360. O rok později přišel port pro PS4 a Xbox One a v roce 2015 také verze pro Windows. Je to úspěšná akční hra s otevřeným světem, která se odehrává ve smyšleném současném světě inspirovaným Jižní Kalifornií a hráči se dostávají do role kriminálníků. Hra zaujala svým rozsahem, pestrostí, zábavností i vysokou úrovní grafického zpracování.