Grand Theft Auto V: jen další remaster? (recenze)

Když se řekne Grand Theft Auto, jen málokdo si nepředstaví vůbec nic. Kultovní série se vrací ve vylepšené verzi na konzole nové generace. Stojí za vaši pozornost?

Remastery jsou v módě. Na Doupěti jste si mohli v poslední době přečíst recenze hned na několik z nich. Ten suverénně nejočekávanější ale přichází teprve teď od Rockstar Games. Grand Theft Auto V ve vylepšené verzi dorazilo na Xbox One a Playstation 4 v listopadu, PC verze by se měla objevit začátkem příštího roku.

Samotnou sérii asi není třeba nijak podrobně představovat. Vychází už od roku 1998 a za šestnáct let své existence prošla mnoha změnami. Tou nejvýraznější je přechod z pohledu z ptačí perspektivy u prvních dvou dílů GTA do pohledu z třetí osoby v GTA III, který si série drží doposud. I Grand Theft Auto V bylo původně third-person akcí, remaster ale přináší i pohled z první osoby. O tom ale až později. Teď se podíváme na novinky v oblasti obsahu.

Co nového

V remasteru můžete stejně jako v původní hře hrát příběhovou linii. Ta vypráví příběh o třech hlavních postavách – Michaelovi, Franklinovi a Trevorovi. Každá z nich má svůj vlastní život i příběh, zároveň jsou všichni součástí příběhu jednoho. Mezi postavami si můžete libovolně přepínat. Příběh rozhodně stojí za opětovné zahrání, protože je zkrátka skvělý.

Grand Theft Auto V na nových konzolích obsahuje všechen dodatečný obsah zveřejněný po vydání původní hry

Vzhledem k tomu, že sem tam si můžete zvolit, jak v příběhu pokračovat, nemusí se ani opakovat. A proto se třeba v úplném finále můžete vydat jinou cestou. Všechny vedlejší mise, eventy, výzvy, závodní události a další jsou v remasteru samozřejmě přítomny. Grand Theft Auto V na nových konzolích navíc obsahuje všechen dodatečný obsah zveřejněný po vydání hry na Xbox 360 a Playstation 3. Do hry slaví comeback také klasická a oblíbená auta z předchozích GTA her.

Rockstar Games ale připravil nový obsah i pro hráče, kteří už Grand Theft Auto V na starých konzolích hráli. A to proto, aby i oni měli důvod si hru znovu pořídit. Co pro ně tedy nachystali? Tím nejzajímavějším jsou rozhodně nové příběhové a vedlejší mise, zbraně, auta a sběratelské předměty. Opravdu perfektní je zbrusu nová příběhová mise Murder Mystery, kde se Michael ve stylu noir filmů vydává po stopách vraha. Opravdu atmosférická chuťovka!

Mezi nové vedlejší eventy a mise patří závody aut, za které můžete získat nové muscle káry, klasické Dodo letadlo a další. Franklinovi do výbavy přibyl fotoaparát. Vaším úkolem bude nafotit všechna nová zvířata virtuálního světa (včetně toho podvodního) a také nové sprejerské kousky. Až se vám to povede, získáte ponorku Kraken Sub. Po virtuálním světě se pohybují zbrusu nová vozítka a vozový park je tak mnohem pestřejší.

Nechybí klasické modely, ale třeba ani monster truck. Zbraňový arzenál byl obohacen o dva nové kousky - sekyrku (zvlášť brutální) a plazmovou pušku (zvlášť ujeté). Nesmíme zapomenout na různé easter eggy, další malé detaily a vychytávky, kterých se po celou dobu hraní všimnete. Rockstar Games navíc říkají, že tím příval novinek nekončí, což znamená, že se v budoucnu dost možná dočkáme ještě dalších obsahových prvků navíc.

Detailnější prostředí

Tím ale výčet novinek zdaleka nekončí. Rockstar se totiž podíval i na multiplayerovou sekci hry. Online režimů se teď může účastnit až 30 živých hráčů najednou. Hry jsou potom mnohem živější a ještě lepší. Paráda. Hráči původní hry určitě ocení možnost přenést starý profil GTA Online do nové verze hry a neztratit tak vydělané peníze a nahrané skóre. Škoda, že nelze přenést i uložené hry ze singleplayeru.

Grand Theft Auto V pro nové konzole je z hlediska obsahu ještě nabušenější než hra původní. Ale to, co dělá remaster remasterem, je i vylepšené technické zpracování. Co to v případě Grand Theft Auto V znamená? Tak především je to navýšené rozlišení a daleko detailnější a uhlazenější grafika celkově. Na starých konzolích měla hra dost často problém s udržením stabilního frameratu, to bylo v nové verzi opraveno. V 90 procentech nám hra na Xbox One jela ve stabilních 30 snímcích za sekundu. Zpomalení – a ne nijak brutální – nastávalo pouze při větší akci.

Textury jsou ostřejší, dohlednost je větší, efekty počasí mnohem reálnější, vegetace daleko bohatší a živější (především tedy u PS4 verze), postavy detailnější, auta hezčí, stíny výraznější a osvětlení vyváženější. Opravdu, kamkoliv se v Grand Theft Auto V na nových konzolích podíváte a srovnáte ho se starou verzí, uvidíte vylepšení. A to hned na první pohled. Potěší, že provoz je daleko hustší, ale města i tak pořád působí trochu prázdně. Titul navíc trpí pořád nedostatkem pomalého načítání textur a doskakování objektů. Za zmínku rozhodně stojí rozšířený už tak úžasný a bezchybný soundtrack. Přibyla víc než stovka nových skladeb lahodících uším. Za negativum bychom snad označili trochu vyšší cenu. Ale ta je v případě remasterů problematická vždycky. A pokud se někde téměř vyplatí, je to právě GTA V.

Ještě brutálnější

Úplně na konec jsme si nechali to, co vás dost možná zajímá úplně nejvíce – pohled z první osoby. Nejvýraznější novinka remasteru funguje naprosto bezchybně. A ač by se možná mohlo zdát, že půjde o jakýsi ořezaný a ne úplně dobře fungující prvek, opak je pravdou. FPS mód totiž pracuje stejně dobře jako u jakékoliv jiné střílečky z prvního pohledu. Je plnohodnotný, protože pohled se nevztahuje jen na pohyb postavy a střelbu, nýbrž i na řízení všech dopravních prostředků.

To znamená, že veškeré vehikly – včetně lodí, motorek, aut, letadel, helikoptér a tak dál – mají propracovaný i kokpit. Zevnitř můžete sledovat, jak rukama řadíte, přehazujete rádiové stanice, na ostatní řidiče ukazujete prostředníček a tak dále. Když třeba narazíte, pohled se také nepřepíná. Zkrátka úplně všechno lze pozorovat z vlastní perspektivy. Přepínat mezi pohledy můžete stisknutím jednoho tlačítka. Chvíli vám možná bude trvat, než si na systém krytí z first-person pohledu zvyknete, ale jakmile to ovládnete, stojí za to. Takhle můžete hrát i online.

Grand Theft Auto V je brutální záležitost i z třetího pohledu, ale teprve z toho prvního si uvědomíte, jak moc

Pohled z první osoby ale není jen technická záležitost. Mění totiž Grand Theft Auto jako takové. Do hraní je mnohem jednodušší se vcítit. První perspektiva totiž zhmotňuje všechno ve virtuálním světě a rozdíly mezi hrou a realitou se nebezpečně stírají. Grand Theft Auto V je brutální záležitost i z třetího pohledu, ale teprve z toho prvního si uvědomíte, jak moc (když vezmete sekyrku, vydáte se do města, zaútočíte a budete pozorovat reakce lidí kolem…) Prožitek je mnohem intenzivnější a lepší. Pakliže vás nic jiného z recenze o koupi nepřesvědčilo, pohled z první osoby by měl!

Dostupné pro: PS4
Žánr: Akce | Městská akce
Výrobce: Rockstar
Začátek prodeje: 18. listopadu 2014
  • Pohled z první osoby
  • Nový obsah
  • Lepší grafika
  • Multiplayer
  • Cena

Grand Theft Auto série je kultovní, o tom není sporu. Ve vylepšené verzi Rockstar Games ukazují další přístup k remasteru. Nevylepšili totiž jen obsah, ale nabídli i zcela jinou perspektivu na svůj virtuální svět. Je to pohled brutálnější a skutečnější, ale hlavně zábavnější. Pakliže jste GTA V hráli už na starých konzolích, přečtěte si recenzi ještě jednou. Pokud jste s pořízením hry váhali, už nemáte na co čekat!

Speciál: 10 let Grand Theft Auto V

Grand Theft Auto V slaví deset let. GTA 5 se začalo prodávat 17. září 2013, tenkrát pro PS3 a Xbox 360. O rok později přišel port pro PS4 a Xbox One a v roce 2015 také verze pro Windows. Je to úspěšná akční hra s otevřeným světem, která se odehrává ve smyšleném současném světě inspirovaným Jižní Kalifornií a hráči se dostávají do role kriminálníků. Hra zaujala svým rozsahem, pestrostí, zábavností i vysokou úrovní grafického zpracování.

Diskuze (21) Další článek: Dvojice videí z RE: Revelations 2 zaostřuje na týmovou spolupráci