Grand Theft Auto V: malé velké maličkosti

vytisknout velikost písma
Nejnovější návštěva Los Santos umí silně překvapit. Jsou drobnosti, které byste možná v Grand Theft Auto ani nečekali. Jaké? Náš redaktor se vydal do útrob velkoměsta a nechal oči na stopkách.

Když jsem poprvé spustil nejnovější GTA, přistupoval jsem k němu jako k jeho předchůdcům. Těšil jsem se na projíždění městem, rozpoutávání chaosu v ulicích, nahánění hvězdiček s policií, generické chodce čekající na přejetí a hromadu oddechové zábavy. Pak jsem ale pětku spustil a ponořil se úplně do jiné hry, než jsem čekal. V řádcích níže se vám pokusím popsat, čím mě nejnovější podoba Los Santos překvapila a jako první se budu věnovat nejzajímavějším detailům a maličkostem.

Projíždění světem

V dřívějších dílech jsem se vždy za něčím hnal, ať to byly hidden packy, rampage, graffiti, škeble, holubi...v pětce ne. Tentokrát mi úplně stačí se projíždět jen tak ve jménu turistiky. Město a především venkov je zpracovaný tak úchvatně a uvěřitelně, že jsem si dlouhé hodiny vystačil jen s objevováním a bezcílným projížděním. Naposledy mě to potkalo snad u staršího San Andreas, který má napříč pátým dílem spoustu nostalgických odkazů. Přesně to mi ve čtyřce chybělo.

10051903604_b36735b0bf_o.jpg

Jízdní model

Auta v pětce vydrží o dost víc, než v předchozích dílech. Dá poměrně hodně práce, než postupnými nárazy vykouzlíte na kapotě vozu plamen oznamující konec projížďky. Deformační model je však velmi detailní a na každý větší náraz hned zareagují jízdní vlastnosti auta. Postupně si tak můžete odvařit nápravu, zadřít až urazit kola nebo úplně doničit motor. Přitom samotný model řízení upustil od plavajících aut a více se přiblížil k arkádě. Nutno dodat, že v dobrém smyslu.

Vzhůru kolama

Dostat auto ze střechy na kola je teď naprostá maličkost. Korigovat rotaci se dá nakloněním páčky i ve vzduchu a pokud nedopadnete ze skokánku kriticky motorem napřed, na kola se můžete obrátit během okamžiku. Hra tím motivuje se držet volantu a ne s každým nepovedeným manévrem měnit vozítko jako dříve. Navíc už nemusíme brečet nad tím, že jsme si ten krásný vůz rozflákali hned v první zatáčce.

RSG_GTAV_Screenshot_HUD_0031.jpg

Zbraně v obchodech

Pokud jste byli zvyklí nechat po každé návštěvě obchodu za sebou krvavý podpis, tak GTA 5 vaše rituály změní. Při návštěvě interiéru nebo ve chvílích, kde se střílet po lidech nehodí, zbraň jednoduše nevytáhnete. Od toho bylo trochu upuštěno v multiplayeru, kde se dají minimálně okrádat trafiky a supermarkety u benzínek.

Nahánění hvězdiček

Poštvat si proti sobě policejní regiment už není taková pohoda. Jednu hvězdičku získáte velmi snadno, stačí se nevzdat a máte dvě, stačí zaútočit proti silám zákona a máte tři. A ze třech hvězdiček už se tak snadno nevykecáte. Kromě toho, že policejní složky trefují velmi dobře pneumatiky, nedělá jim problém vás na pár výstřelů sejmout i za volantem. A pokud před nimi vystoupíte z auta, máte smrt takřka jistou. Bez neprůstřelné vesty stačí i tři zásahy.

RSG_GTAV_Screenshot_HUD_0051.jpg

Inovovaný systém policejního pátrání kombinuje ten z GTA 4 a předchozích dílů. Po vzoru čtyřky se vám na minimapě zobrazují policejní jednotky a rádius hledanosti, odkud se snažíte uniknout, ale zároveň se stačí odklidit mimo zorné pole policie. Třeba do tunelu pod hlavní cestu a nevykukovat. Maximální počet hvězdiček je tentokrát 5 a vrací se i armáda. Hurá.

Těchto pět bodů jasně ilustruje příklon k realitě nového GTA. Hráč je v herním světě něco jako turista – zpracování ho motivuje si užívat objevování nových míst, jízdní model ho motivuje se sžít s oblíbeným autem, ale ani zdaleka mu hra nedovolí se stát hybnou silou zkázy. V další kapitole zvýším zoom a podívám se na opravdovu malé detaily, které ale dělají hodně. 

Recenze | PS3 | X360 | Akce

Grand Theft Auto V: sandbox šitý na míru (recenze)

Postřehy z akce

Auta nemizí
V nejnovějším díle už nehrozí, že to parádní auto stačí ztratit z dohledu, a už jej nenajdete. Hra si pamatuje moc dobře každý objekt a pokud vám vozítko opravdu unikne, můžete se spolehnout, že stačilo správně zahnout.

Ježdění vestoje na autech

Rodeo se v posledním díle už tolik nekoná. Pokud naskočíte na klasické osobní auto, po pár metrech vás setřese (ani není třeba řidiče movitovat výstřelem do kapoty). Zato kamióny poslouží k projížďce moc dobře.

• Tvoření kolony

Řidiči v Los Santos nemají celý den, takže pokud jim zatarasíte cestu, nezačnou se donekonečna štosovat za sebou, ale po chvíli překážku objedou. Nebo vystoupí a půjdou vám svůj pohled na věc vysvětlit.

Interiérové světlo v autě

Když autu otevřete dveře, uvnitř se rozsvítí světýlko. Opravdu.

Autorádio hraje pod vodou jinak

V realitě jsem to sice nikdy nezkoušel, ale po potopení auta do vody začne hrát autorádio realisticky tlumeně.

Na červené vpravo

Stejně jako se to píše v amerických silničních pravidlech, řidiči mohou na červené odbočit vpravo. Rockstar si svůj domácí úkol udělal na výbornou.

Škrabání se na skálu

Toto je fajn. Pokud se chcete dostat na nějakou strmou plochu, např. skálu, hra nemá přesně danou krajní hranici naklonění. Zkuste to vícekrát, jednou vylezete do půlky, jednou výš, jednou uklouznete, jednou ne. Zkrátka nikdy nevíte.

Míření na lidi

Pokud na nevinné obyvatele namíříte zbraní, zpanikaří. To je poměrně logická věc. Funguje to však pouze v jejich zorném poli a od určité vzdálenosti, každý se navíc chová jinak. Nebývá výjimkou, že vás na oplátku provrtají.

Panika řidičů

A pokud takto zamíříte na řidiče, můžete vyvolat několik krizových jednání. Buďto se vás pokusí přejet, začnou couvat, vystoupí, anebo ostře zahnou do nejbližší uličky.

Intimní zóna

Žádný z pedestrianů si příliš nelibuje v blízkém kontaktu. Pokud se na někoho nalepíte, začne být agresivní, nebo uteče.

Vibrující gamepad

Při najetí na vroubkovaný okraj silničního pruhu se vám v ruce rozvibruje gamepad. Přesně podle pozice kol. Malý detail, ale potěší.

Schovka za dalekohledem

Toto je spíše bug. Pokud použijete stacionární dalekohled, policie vás ztratí z dohledu a můžete si prohlédnout jejich zmatené manévry zblízka.

Pár předmětů

Ve hře tradičně nechybí nápoje Sprunk a E-cola a rovněž se můžete svézt na horské dráze, ruském kole nebo lanovce. Nebo skákat s padákem.

To byla malá ochutnávka věcí, které můžete na první pohled v GTA 5 přehlédnout. K exkurzi po Los Santos se vrátíme zase v dalších článcích.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celou Vídeň, podívejte se

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celo…

V Minecraftu můžete vytvořit téměř cokoliv, od fantasy dungeonů až po vesničku své babičky. Co ale takhle kompletně celou Vídeň?

14.  2.  2017 | | 12 N/A
10 skvělých českých her, které vyšly v roce 2016

10 skvělých českých her, které vyšly v…

Češi mají na hry talent a ten prokázali i v minulém roce. Vybrali jsme deset her českých tvůrců vydaných v roce 2016, které považujeme za nejlepší!

14.  2.  2017 | | 7 N/A
Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku věrohodnosti (galerie)

Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku v…

Mnozí vidí Gran Turismo Sport jen jako další nástavbu slavné série. Je v tom ale mnohem více, především z hlediska vizuálu.

13.  2.  2017 | | 22 N/A
Herní filosofie: Moderní střílečky jsou slabé, nudné a po kastraci

Herní filosofie: Moderní střílečky jso…

Dřív střílečky bavily. Bylo na koho střílet.

19.  2.  2017 | | 40 N/A
Logitech G502 Proteus Spectrum: co všechno dokáže herní myš (recenze)

Logitech G502 Proteus Spectrum: co vše…

Co speciálního hráčům vlastně nabízí herní myš? Otestovali jsme jednu z nejoblíbenějších herních myší vyšší kategorie. Některé herní vychytávky jsou zbytečné, jiné ale ve hrách pomohou.

22.  2.  2017 | | 28 N/A
Assetto Corsa: špička mezi automobilovými simulátory (galerie)

Assetto Corsa: špička mezi automobilov…

Gran Turismo? Project CARS? Kdepak, to jsou jen slabé odnože pravého simulátoru.

23.  2.  2017 | | 14 N/A
Horizon: Zero Dawn – Zaklínač v Jurském Parku (recenze)

Horizon: Zero Dawn – Zaklínač v Jurské…

Další exkluzivní značka Sony je tu a my jsme se s Aloy vydali do dávno zapomenuté civilizace. Jak se nám výprava zamlouvala?

21.  2.  2017 | | 17 N/A
Technologický skvost jménem Horizon: zápisky z Pravěku (obrazový speciál)

Technologický skvost jménem Horizon: z…

Vydali jsme se do budoucího Pravěku a přibalili do batohu foťák. Podívejte se, co kluci ze studia Guerrilla dokázali ve svém nejnovějším počinu.

20.  2.  2017 | | 2 N/A