Grand Theft Auto V: sandbox šitý na míru (recenze)

Co se stane, když spojíte léta zkušeností s nejlepšími prvky ze svých dosud vydaných her, a vše nasypete do jednoho hrnce? Stane se Grand Theft Auto V. Jak moc se Rockstaru povedl jejich nejnovější výlet mezi gangstery se dozvíte v naší recenzi.

Hodnotit tak rozsáhlý titul, jako je Grand Theft Auto V vyžaduje nejen dostatečný nadhled, ale také umění obrany proti všudypřítomnému hypu. Pátý díl oblíbené série studia Rockstar totiž už od svého vzniku následují tak obrovská očekávání, že si člověk občas řekne, že ta hra špatně ani dopadnout nemůže. Jak nás ale už nespočet krát naučily okolnosti, může. A pokud existuje studio, které umí dostát svým slibům, je to Rockstar. Když se člověk podívá na jejich nejnovější výtvor, nemůže nic než smeknout.

Zločiny stříbrného plátna

Jak už zajisté víte, v pátém dílu opouštíme šedivý a pochmurný New York aka Liberty City a vracíme se do města sexu, drog a rock’n’rollu. Prosluněný Los Santos ve státě San Andreas, který je dokonalou parodií na Los Angeles a kousek samotné Kalifornie. Po dlouhé době, pokud ne vůbec poprvé, ustupuje úzce linkovaný příběh samotné struktuře scénáře a hráč se ocitá v umně poskládané a propletené síti osudů tří hrdinů. Ano, hned tří ústředních protagonistů.

Do rukou se vám dostane Michael, bývalý bankovní lupič, který si užívá zasloužené „dovolené“ v programu na ochranu svědků. Franklin, klučina z profláklé ulice Groove, který se snaží probojovat do vyšších kruhů. A nakonec Trevor, bývalý parťák Michaela a maniak s velkým M. A také zbytkem písmen. Každý má své vlastní cíle, touhy, přátele i problémy, a každý přispívá do hlavního scénáře po svém. I když příběh není tak úzce zaměřen na konkrétní bod, jako v případě pomstychtivého Nika, GTA V sází na něco úplně jiného. Volnost, zábavu a maximální různorodost. A v tom se ji nemůže rovnat nikdo.

Kampaň se točí kolem velmi vděčného tématu – loupeží

Přitom nelze říct, že by byl příběh slabý, to vskutku nikoliv. Je správně zakroucený, nechybí mu ani četné zvraty, je ale koncipován spíše do seriálového stylu a díky hned třem rozličným pohledům na dění nikdy neunudí. Kampaň se navíc točí kolem velmi vděčného tématu – loupeží. Budete vykrádat banky, klenotnictví, chemické laboratoře i vládní budovy, navíc v těch nejlepších tradicích hollywoodských filmů. Nelze si nevšimnout inspirací z takových počinů, jako je Nelítostný souboj, Mission Impossible či The Town.

O různorodosti a náplni si povíme více později, právě trio protagonistů však zaručuje, že se nenudíte ani vteřinu, ať už děláte cokoliv. Příběhové mise jsou přísně dirigovány, i kdy vám dávají určitou svobodu při rozhodování a výběru vašeho týmu, skoky mezi postavami pak dávají akci šmrnc a filmový nádech. I když je genialita série GTA především v samotném sandboxu, pátý díl nabízí příběh, který budete chtít hrát.

Dvojice, kterou v daném okamžiku neovládáte, si žije svým vlastním životem i bez vašeho přičinění

Pokud zrovna neplníte nějaký úkol, přepínat mezi hrdiny můžete libovolně. Kamera se stylově oddálí na oběžnou dráhu a pak se zase snese na dotyčného. Dvojice, kterou v daném okamžiku neovládáte, si žije svým vlastním životem i bez vašeho přičinění, takže je vždy zábavné sledovat, do jakých patálií se dostali. Občas někoho přistihnete na záchodě, někdo se bude dívat na televizi, občas ale narazíte i na bizarnější situace a párkrát se mi stalo, že dotyčný, do kterého jsem se přepnul, už nastartoval nějakou misi beze mě.

Hlavně zábavně

Bylo by ale pošetilé hrát GTA především kvůli příběhu a u pátého dílu to platí desetinásobně. Samotný příběh vám zabere kolem 35 hodin času, což je samo o sobě značně nadprůměrná herní doba. K tomu si ale můžete přidat desítky a desítky hodin čiré zábavy, která není vázaná žádným scénářem. Můžete plnit nepovinné mise, které vám vydělají na životobytí. Můžete závodit na vodě, zemi i ve vzduchu, kupovat pozemky, oblečení, luxusní vozy a akcie, pomáhat kamarádům a chodit relaxovat do barů. Zahrajete si tenis, golf, půjdete se potápět či skákat s padákem. Možností, jak se odreagovat je nespočet a i když máte odehráno přes 50 hodin, vždy máte pocit, že vás čeká něco nového. Něco, co jste ještě neviděli.

Lví podíl na tom má systém „náhodných setkání“, přenesený z Red Dead Redemption. Ten v zásadě zaručuje, že můžete kdykoliv během svého putování světem narazit na něco nečekaného. Může to být žena, které ukradli kabelku či auto, chlapík, který potřebuje dovést do města či holčina, kterou chtějí znásilnit a zakopat v lese. Nespočetkrát jsem vyrazil do obchodu pro oblečení a omylem vlítl do přepadení. Je navíc zcela na hráči, jak moc se v pomoci bližšímu svému angažuje. Může kašlat na všechno, to byste ale přišli o mnoho zajímavého.

Vše je tu spojené se vším a i ty nejmenší detaily a skutky mohou vést k nečekaným výsledkům

Nejen, že můžete peněženku ukrást zločinci (jaká to ironie) a nechat si ji. Pokud uděláte dobrý skutek a vrátíte ji, občas dostanete jen poplácání po ramenou, jindy ale objevíte v bytě unikátní oblek jako dárek, který nelze dostat jiným způsobem, případně vám na účet přijde úctyhodná sumička od šťastného tatínka, jemuž jste zachránili dceru. A pokud budete mít štěstí, do týmu se vám přidá nový řidič, hacker nebo střelec. Ano, vše je tu spojené se vším a i ty nejmenší detaily a skutky mohou vést k nečekaným výsledkům.

Chlape kde mám káru

Musíme přiznat, že se nám po San Andreas stýsklo. I přes své kvality totiž neměl čtvrtý díl tu potřebnou nadsázku a nadhled, který vždy sérii vyzdvihoval. Přesunul se více k realitě, a to není vždy ku prospěchu věci (plavající auta by mohla povídat). Pátý díl ale vrací vše na svá místa, a to doslova. Opět můžete nakupovat nemovitosti a podniky, které mají své výhody a finanční bonusy. Zpět je i síť obchodů Ammunation a Los Santos Customs, jež nahradily klasický Pay’n’Spray. V obou případech navíc nechybí bohaté možnosti přizpůsobení.

Systém tuningu a celkový systém chování vozu byl částečně převzat z další hry studia - Midnight Club LA

Vozidla si můžete řádně vytunit, a to jak vizuálně, tak interně. K mání jsou stovky rozličných prvků, od blatníků, nových gum a xenovových světel až po lepší brdy, silnější motor a turbo. Systém tuningu a celkový systém chování vozu byl částečně převzat z další hry studia - Midnight Club LA, a my děkujeme bohu.

Ač se následujícímu vyjádření divím sebevíc, jízda v GTA V je požitkem. Rockstar silně zapracoval na chování vozů a fyzikálních zákonech, díky čemuž se nyní model řízení drží někde mezi arkádou a simulací. Vozy konečně neplavou, reagují čile a dostatečně realisticky. Rozdíl mezi džípem a sporťákem je znát na první pohled a každá třída vozidel se chová jinak. Velmi uspokojivý je i model poškození, který má dokonce vliv na chování vozu. Bez přílišného rozpitvávání můžu dodat, že je řízení ve hře zpracováno brilantně, což ještě umocňuje zážitek z dlouhých výletů na druhý konec mapy.

Živě si pamatujeme nemotorné ovládání Nika z GTA IV, takže jsou versatilní postavy pětky hotovým darem z nebes

Podobně požitkové jsou i přestřelky. Celé ovládání postavy totiž bylo převzato z akční adventury Max Payne 3, což se jeví dalším skvělým nápadem. Živě si pamatujeme nemotorné ovládání Nika z GTA IV, takže jsou versatilní postavy pětky hotovým darem z nebes. Ať už jde o běh, střílení, krytí či interakci s prostředím, vše lze provádět rychle a jednoduše, bez zbytečného zdržování a omylů.

A když už jsme u těch přestřelek, každou zbraň lze upravit a vylepšit celou řadou gadgetů, jako jsou tlumiče, větší zásobníky, optické zaměřovače a zbarvení. Lze si tedy nasbírat celý unikátní arzenál, který vám navíc zůstane až do konce hry. A ten rozhodně budete potřebovat, jelikož jsou policisté chytřejší, než kdy jindy. Systém hledanosti byl kompletně přepracován a každý policista má nyní svůj vlastní kužel zorného pole. Abyste chlupaté setřásli, už nemusíte pracně ujíždět z kruhu, stačí se ztratit z očí a schovat se, třeba na střeše nebo v tmavé uličce. To přidává společně s tlumičem další dílek k věrohodnosti situací a především stealth přístupu, což vítáme s otevřenou náručí. Policisté jsou navíc hodně agresivní a dostatečně inteligentní, při větším počtu hvězdiček je to tedy slušná výzva.

Krásy bez kompromisů

Rockstar dlouhou dobu tvrdil, že bude herní svět pátého dílu větší, než několik předchozích her studia dohromady a po chvilce nedůvěry musíme vývojářům dát za pravdu. Přitom při pohledu na mapu by člověk nikdy netušil, jak velký svět doopravdy je. Stačí ale nasednout do letadla či vrtulníku a nelze, než uznaně kývnout.

Kromě samotného a řádně propracovaného města Los Santos s jeho spletí ulic, písečnými plážemi, mrakodrapy i chudinskými čtvrtěmi je tu především zbytek obrovského prostoru včetně pouští, lesů, kolometrů dálnic, malých městeček, osad a dokonce hory Mt. Chiliad. Celou mapu lze objet autem za cca 25 minut reálného času, což dává tušit její rozmach. A pokud je vám to stále málo, popadněte potápěčský oblek a vyražte prozkoumávat dno oceánu.

V okresu Blaine County lze narazit na kojoty, psy i nebezpečné šelmy, co vám skáčou pod kola

Není to ale jen o velikosti mapy, především pokud ji neumíte smysluplně zaplnit, což by mohl potvrdit takový Just Cause 2. Svět GTA V je totiž živoucím ekosystémem, který se o sebe stará i bez účasti hráče. Lidé spěchají do práce, na schůzky a do obchodů, krajinu křižují vlaky a tu a tam nebe protne vrtulník. V okresu Blaine County lze narazit na kojoty, psy i nebezpečné šelmy, co vám skáčou pod kola a pokud budete chtít, můžete se vydat lovit žraloky nebo unikátní zvěř do hor. Ať už se vydáte kamkoliv, svět je neuvěřitelně různorodý a především živý. Je to místo, kam byste rádi zajeli na odpočinek z jednotvárného a šedého Liberty City.

Teprve poté, co do sebe nasoukáte rozměry herního světa doopravdy pochopíte, kolik muselo dát práce vše obdařit tak pěkným grafickým pozlátkem. Pátý díl GTA jasně dokazuje, jak důležitý je prověřený a skvěle optimalizovaný engine, protože vypadá vskutku nádherně. Přitom nejde jen o kvalitu vizuálu v měřítku celé mapy, nýbrž o maniakální smysl pro detail a unikátnost, kterým je Rockstar znám.

Velký kus cesty ušly i postavy a především animace obličejů

Každá čtvrť, každé místo na mapě má svůj vlastní neopakovatelný vibe. Textury jsou příjemně ostré a dokonce moc často nenarazíte na naskakování objektů či blbnutí vykreslení, což je vzhledem k rozsahu skoro neuvěřitelné. Jistě, limitace konzolí zkrátka vidět jsou, malé nedostatky hře ale rádi odpustíte. Velký kus cesty ušly i postavy a především animace obličejů.

Stačí se projet hlavní třídou a pokochat se paprsky slunce, odrážejícími se na kameře, nebo se vydat po dálnici do lesa za mohutného slejváku, případně na plachetnici vyrazit do otevřených vod, když se zvedá bouře. Právě v takových okamžicích pochopíte a oceníte opravdovou krásu světa Grand Theft Auto V, která se schovává v atmosféře a detailech. Crysis 3 se se svým CryEnginem může jít zahrabat.

Nechybí ani návrat několika známých postav ze čtvrtého dílu, ať už jen slovně, nebo osobně

Celkový vyšperkovaný dojem dotváří jako vždy precizní dabing a vůbec postavy, které vždy patřili mez špičku. Ať už mluvím o protagonistech, vedlejších postavách nebo jen občas se mihnoucích podivínech, ostré dialogy a parodická témata ozvláštní jakoukoliv situaci. Nechybí ani návrat několika známých postav ze čtvrtého dílu, ať už jen slovně, nebo osobně. Korunu všemu nasazuje brilantní soundtrack, kde si své oblíbené pecky najde skoro každý. Poprvé v sérii hraje hudba i mimo rádio, a to během specifických příběhových misí nebo vypjatých momentech, což jen dodává na filmovém efektu.

Dostupné pro: X360, PS3, PS4, Xbox One
Žánr: Akce | Otevřená městská akce
Výrobce: Rockstar Games | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 17. září 2013
  • Poutavý příběh
  • Maximální různorodost
  • Trojice postav
  • Zábava na desítky hodin
  • GTA Online
  • Nádherný živý svět
  • Nic vážného nás nenapadá

Je skoro nemožné nacpat do jednoho článku veškeré zážitky a dojmy, které jsme si odnesli z pestrého světa Grand Theft Auto V, proto jsme si pro vás připravili celou řadu speciálů, ve kterých se s vámi podělíme o zajímavosti a vtípky. Pátý díl světoznámé série patří bezesporu mezi vrcholné projekty Rockstaru. Je to herní umělecké dílo, kterému se dostalo velké péče a pozornosti. Dílo, které kombinuje léta zkušeností a to nejlepší z celé řady her studia. Hledat nedostatky je v takovém případě nesmírně těžké, a to především proto, že prakticky neexistují a těch pár neduhů hře milerádi prominete. Tohle si zkrátka musíte zažít.

PS: GTA Online pro vás zrecenzujeme hned, jak bude multiplayer 1. října oficiálně dostupný. Ve čtvrtek také nezapomeňte navštívit Doupě, od šesti pro vás živě streamujeme naše zážitky a patálie ve světě Grand Theft Auto V!

Speciál: 10 let Grand Theft Auto V

Grand Theft Auto V slaví deset let. GTA 5 se začalo prodávat 17. září 2013, tenkrát pro PS3 a Xbox 360. O rok později přišel port pro PS4 a Xbox One a v roce 2015 také verze pro Windows. Je to úspěšná akční hra s otevřeným světem, která se odehrává ve smyšleném současném světě inspirovaným Jižní Kalifornií a hráči se dostávají do role kriminálníků. Hra zaujala svým rozsahem, pestrostí, zábavností i vysokou úrovní grafického zpracování.

Diskuze (125) Další článek: NBA Live nové generace vyjde už v listopadu