Grey Goo: čistá RTS (recenze)

vytisknout velikost písma
Má žánr realtime strategií to nejlepší za sebou, nebo se začíná blýskat na lepší časy?

Grey Goo se nám objevil víceméně jako hrom z čistého nebe a na první pohled originálně působící RTS si brala to nejlepší ze začátků tohoto žánru. Jak jsme ale po několikadenním testování zjistili, byla to také její největší slabina.

Hodní a zlí

Přitom vše začalo tak nevinně. Ošklivá rasa (Beta) se čtyřma rukama dělala experiment, který se pokazil, a na svoji planetu si přitáhli největší agresory známé v celém vesmíru – lidstvo. Začíná příběh se zápletkou, která jako by z oka vypadla z lecjakého anime. Proti tomu samozřejmě nic nemáme, příběh je dnes součástí většiny her, i když je předvídatelný jako reklama na vložky.

GooG 2015-02-13 17-54-56-05.bmp GooG 2015-02-14 11-47-22-87.bmp GooG 2015-02-14 11-48-19-50.bmp

Nicméně, hra nabízí kampaň, kde se snaží nastolit příběhovou notu a vás tak víc vtáhnout do děje, abyste se co nejvíce ponořili do hry a zžili se s hlavními aktéry. Bohužel to moc nefunguje, postavy nejsou moc sympatické a vám je docela jedno, co se kde stane.

 

Příběhem ale není žádná RTS živa. To, co ji dělá unikátní oproti ostatním hrám je hratelnost

 

Co slouží k duhu jak příběhu, tak i hry, jsou filmečky, které uvozují každou novou mapu a jsou pěkně zpracované, krásně se na to dívá a všechno ještě podtrhuje hudba, která se dobře poslouchá a má říz. Příběhem ale není žádná RTS živa. To, co ji dělá unikátní oproti ostatním hrám je hratelnost.

GooG 2015-02-14 12-00-23-83.bmp

Máme zde tři národy – Beta, Lidi, Sliz. První dva národy mají podobné složení budov a produkci jednotek. Sázejí převážně na mechy menší a střední třídy a vše korunují velkou mateřskou lodí, která vypouští menší atomovky a dokáže vyrábět jednotky za pochodu. Lidé disponují obdobným složením s robotickým monstrem na vrcholku řetězce.

Sliz dodává jinou alternativu v hratelnosti, kdy nemusí trapně stavět budovy, má jednu velkou pohyblivou placku, se kterou si vleze na zdroj surovin a čeká, než se rozroste. Následně od sebe kousek oddělí a z toho vzniknou jednotky, se kterými můžete útočit. Zatímco humanoidní rasy disponují silnějšími jednotkami, které se staví delší dobu, nanobotický sliz dává přednost heslu: „Nás mnógo!“.

A funguje to?

První mapky slouží jako tutoriál, kde vás seznamují s popisky budov a jednotek. Co nejdřív postavit a podobně. Bohužel je hra vedena v hrozně old-school stylu, tak je podobně veden i tutoriál, kdy vám sice řeknou, co máte postavit, ale kde, jak, to ti už nepovíme, hledej! Z jedné strany je to super a mnoha nostalgikům ukápne slza, hra by ale měla mít smysluplnou strukturu, aby člověk netápal.

GooG 2015-02-14 11-47-36-42.bmp GooG 2015-02-14 13-11-06-97.bmp GooG 2015-02-14 13-12-06-96.bmp

Jakmile si zvyknete na rozhraní, zjistíte, že to zase tak složité není, dokonce oceníte funkci stavění jednotek přes klávesové zkratky. Kampaň Grey Goo se snaží být dynamická a mít všestranné mise, které nebudou nudit. Bohužel všechno je pokaždé na jedno brdo, kde se snažíte přežít prvotníkovy útoky a následně stavět a stavět a stavět jednotky, abyste se přehnali po mapě a zničili budovy nepříteli.

 

Tolik propírané taktické možnosti a old-school hratelnost vychází v tom, že je počítač opravdu agresivní protivník, který vás nenechá chvíli vydechnout

 

Tolik propírané taktické možnosti a old-school hratelnost vychází v tom, že je počítač opravdu agresivní protivník, který vás nenechá chvíli vydechnout, alespoň, než budete mít dostatek jednotek na jeho odražení, pak jeho výpady začnete ignorovat.

13149-5.jpg

Taktické prvky jsou zde dva, první je schování se v lese, kde můžete přepadnout jednotky, nebo spíš přepadnou oni vás. A za druhé jsou to vyvýšená místa, odkud můžete odstřelovat jednotky, která vás nevidí. Většinou zde ale najdete jednotky nepřátel, jelikož na to jdou hezky agresivně.

A tak je to v podstatě v každé mapě. Stavíte základnu, odrazíte první útok, stavíte jednotky a smetete nepřítele. Čekal jsem trošku větší variabilitu. Když už vykrádají vykrádají designem i Starcraft, tak proč si nevzali to lepší z tamní kampaně? Nápaditost, filmovost, pestrost i přes podobnou šablonu na každé mapě.

19186_grey-goo-ma-datum-vydania-a-ga-image-511.jpg greygooscreenshot11jpg-e31c7c.jpg The_Beta_Screenshot_12.1396452460.jpg

Ničemu ani nepřidává technické zpracování, které mi během hraní spustilo třikrát modrou smrt a dá se označit za zcela průměrné. Je pěkné, že se tvůrci snažili vzít nejlepší principy z ostatních RTS her a udělat chutný mix, který vtáhne, ale tady se něco nepovedlo. Asi tak mocně, jako v úvodním filmečku mimozemským chudákům.

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | Real-time strategie
Výrobce: Petroglyph Games
Začátek prodeje: 23. ledna 2015
  • Filmečky
  • Hudba
  • Obtížnost
  • Technické zpracování
  • Uspávající
  • Bez inovací

Graficky zastaralá hra s okopírovanými jednotkami a žádným zásadním inovativním zlepšením je vhodná opravdu pouze pro ty, kteří jsou všech ostatních strategií přežraní, ale pro ty ostatní, kteří si chtějí zahrát dobrou strategii je zde stále plno starších a lepších her.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celou Vídeň, podívejte se

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celo…

V Minecraftu můžete vytvořit téměř cokoliv, od fantasy dungeonů až po vesničku své babičky. Co ale takhle kompletně celou Vídeň?

14.  2.  2017 | | 11 N/A
Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od reality (galerie)

Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od re…

Závodní pecka Project CARS se oficiálně představuje ve svém druhém pokračování a kromě traileru se prezentuje i labužnickými 4K screenshoty. No nevypadá to famózně?

8.  2.  2017 | | 13 N/A
10 skvělých českých her, které vyšly v roce 2016

10 skvělých českých her, které vyšly v…

Češi mají na hry talent a ten prokázali i v minulém roce. Vybrali jsme deset her českých tvůrců vydaných v roce 2016, které považujeme za nejlepší!

14.  2.  2017 | | 7 N/A
Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku věrohodnosti (galerie)

Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku v…

Mnozí vidí Gran Turismo Sport jen jako další nástavbu slavné série. Je v tom ale mnohem více, především z hlediska vizuálu.

13.  2.  2017 | | 22 N/A
Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s příchutí Zaklínače a Bloodborne

Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s…

Pokud vám nestačil Zaklínač, Focus Home Interactive ve spolupráci se Spiders Games chystají zbrusu nové RPG.

11.  2.  2017 | | 6 N/A
Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje přístup hráče?

Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje…

Než o hře víme cokoliv dalšího, uděláme si obrázek podle toho, co vidíme. Jak tenhle předpoklad ovlivní náš přístup a jak toho můžou vývojáři využít?

7.  2.  2017 | | 5 N/A
Otevřenou betu For Honor si můžete stáhnout již nyní

Otevřenou betu For Honor si můžete stá…

Otevřená beta For Honor startuje tento čtvrtek, můžete si ji však stáhnout již nyní, abyste se na ni připravili.

8.  2.  2017 | | 4 N/A
For Honor: když čest dává zabrat (recenze)

For Honor: když čest dává zabrat (rece…

Ubisoft nám většinou přináší nekonečné série, a tak je příjemné vidět, že se občas pustí do něčeho nového. Jak dopadl krok novým směrem v podobě For Honor?

18.  2.  2017 | | 9 N/A