Grim Fandango Remastered: vstávání z hrobu (recenze)

vytisknout velikost písma
Doba herní archeologii přeje, takže z mrtvých mohla vstát i 17 let stará adventura o...mrtvých. Jak příhodné.

Grim Fandango vyšlo původně v roce 1998. V době, kdy žánr klasických adventur byl na sklonku své popularity. Poslední hra Tima Schafera v Lucas Arts byla zároveň pro studio první adventurou ve 3D, navíc v porovnání s hrami jako Sam & Max, či Monkey Island i výrazně dospělejší.

Není divu, že kritici hru silně inspirovanou noir filmy jako Casablanca a Maltézský sokol, provoněnou architekturou art deco a aztéckou kulturou, milovali. A není divu, že komerčně Grim Fandango propadlo. Naštěstí se zázraky občas dějí a jak fanoušci, tak nováčci mají možnost si kultovní dílko zahrát v remasterované podobě.

Jmenuje se Manny Calavera

Grim Fandango za těch takřka 17 let od vydání neztratilo nic ze svého stylu, příběhu a postav. Hlavní hrdina, Manuel „Manny“ Calavera je cestovním agentem. Na tom by nebylo nic divného, kdyby Manny nebyl mrtvý a svoje služby nenabízel s kosou v ruce čerstvě zesnulým v podsvětí. Údělem každé nově příchozí duše je dostat se do Devátého Podsvětí a jak se tam dopraví, záleží jen na chování nebožtíka za života – pokud konal dobré skutky, může získat lístek na luxusní vlak Devátý expres, kterým cesta zabere jen čtyři minuty.

No, a pokud se nechoval čestně? Vyfasuje špacírku a čekají jej čtyři strastiplné roky putování po svých. Cestovní agenti profitují hlavně z prémiových zákazníků, jenže z nějakého důvodu Manny dostává jen lumpy a ty nejlepší vyzobává jeho kolega Domino. A pochopitelně to náš hrdina nehodlá nechat tak, čím začíná největší dobrodružství v jeho životě. Tedy spíš životě po životě.

Grim Fandango 01.jpgGrim Fandango 02.jpgGrim Fandango 03.jpg

Pokud jste nikdy Grim Fandango nehráli, nechci vás ochuzovat o to nejlepší, takže víc z příběhu prozrazovat nebudu. Nicméně se připravte na exkurzi do naprosto bizarního světa, kde narazíte na kočičí závody, ohnivé bobry, tajné agenty, ale i démony rychlosti (doslova) a salonní trockisty. Tim Schafer v Grim Fandangu brilantně žongluje s inspirací z reálného světa a noir filmů, kterou doplňuje o naprosto fantaskní scény a nápady.

Grim Fandango 13.jpgGrim Fandango 14.jpgGrim Fandango 15.jpg

Netradiční svět je navíc plný zajímavých a propracovaných postav s brilantně napsanými dialogy. Grim Fandangu nechybí smysl pro humor, ale jde obvykle spíš o inteligentní satiru, než ujetost stylu Day of the Tentacle. Grim Fandango je prostě radost sledovat, číst a poslouchat. O něco horšího je už to s hraním.

Tápání mezi mrtvými

Zatímco příběhem Grim Fandango prakticky nezestárlo, o herní části se to už tak říct úplně nedá. Moderní adventury často nabízejí možnost zobrazení aktivních objektů na obrazovce, obvykle nechybí ani systém nápověd. Grim Fandango nemá ani jedno.

Grim Fandango 10.jpgGrim Fandango 11.jpgGrim Fandango 12.jpg

Místo toho má spoustu herních lokací a poměrně pravidelně nejasné zadání toho, co vlastně máte dělat. Moc tomu nepřidá ani systém ovládání, kdy hrdinu ovládáte ve stylu third person her a aktivní místa jsou naznačena tím, že k nim Manny natočí hlavu. Asi si dokážete představit, co se stane, když je víc aktivních míst vedle sebe.

Herně prostě Grim Fandango dokáže dost často potrápit. Hádanky nejsou (obvykle) nelogické a s trochou trpělivosti na řešení přijdete, nicméně v tomto ohledu je vidět, že se adventury dokázaly posunout. Naštěstí v dnešní době není problém najít návod, takže se dá frustrace ze záseku výrazně zmírnit.

Zahraj to znovu, Manny?

I když tvůrci v remasterované verzi nepřinesli systém nápovědy, nabízí určité zlehčení v podobě nového stylu ovládání. Pohyb hrdiny se dá přepnout z originálního stylu na nový, který bere v potaz polohu postavy vzhledem ke kameře – v původní hře se Manny ovládal jako tank. Na Vitě (hrál jsem PS 4 a PS Vita verzi) najdete v nastavení dokonce možnost dotykového ovládání.

Grim Fandango 04.jpgGrim Fandango 05.jpgGrim Fandango 06.jpg

Vylepšení se dočkala vizuální stránka hry, ovšem pouze poměrně kosmetického. Původní předrenderovaná pozadí zůstala, změnily se jen 3D modely postav. Vyšší rozlišení vylepšuje nový systém nasvětlení, nicméně ve výsledku mezi novou a původní verzí není až tak razantní rozdíl, jako v případě třeba Monkey Island Special Edition. Ostatně se můžete přesvědčit sami, protože se dá kdykoliv přepínat mezi verzemi.

Grim Fandango 07.jpgGrim Fandango 08.jpgGrim Fandango 09.jpg

Větší radost už spíš udělá soundtrack nově nahraný symfonickým orchestrem. Brilantním doplněním se stal komentář tvůrců, který dává vhlédnout pod pokličku vývoje. Naopak nepotěší občasné chybky – během hraní se mi dvakrát špatně spustily skripty, což znamenalo návrat k uložené pozici. Vzhledem k tomu, že hra nemá auto save, to v prvním případě znamenalo ztrátu asi dvou hodin hraní. Na Vitě dokonce párkrát hra spadla.

Dostupné pro: PS4
Žánr: Adventury | 3D adventura
Výrobce: Double Fine | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 27. ledna 2015
  • Brilantní příběh
  • Zajímavé postavy
  • Fascinující svět
  • Skvělá hudba a dabing
  • Technické chyby
  • Občas frustrující

Navzdory tomu musím Grim Fandango rozhodně jen doporučit, protože se jedná o naprostý klenot adventurního žánru. Ten se sice za ty roky posunul, nicméně hlavní středobod stále představuje příběh a v tomto ohledu Grim Fandango vysoce ční nad svojí konkurencí.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 nejzajímavějších grafických proměn světa Minecraftu

10 nejzajímavějších grafických proměn …

Minecraft může vypadat trochu jinak, než ho znáte. Hra se totiž dočkala několika modů a rozšíření. Podívejme se na 10 nejzajímavějších balíčků s texturami a kosmetickými úpravami.

25.  3.  2017 | | 10 N/A
Nejede internet? Nudit se nemusíte, Chrome má v sobě skrytou hru

Nejede internet? Nudit se nemusíte, Ch…

včera | | 9 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
Hry jsou uměním: když grafika zraje (galerie)

Hry jsou uměním: když grafika zraje (g…

Občas vyjde populární hra a časem se člověk nemůže uvěřit, co vše je z ní možné graficky vytáhnout. Pojďme si podat zub času.

14.  3.  2017 | | 5 N/A
10 důvodů, proč se ponořit do hry Total War

10 důvodů, proč se ponořit do hry Tota…

Strategie nepatří dnes k nejpopulárnějším žánrům, nicméně nikde jinde neokusíte tak sladký pocit moci se všemi výhodami a nevýhodami. V Total War se dostanete do role vůdce zodpovědného za celý národ a závisí jen na vás, zda vaše země bude prosperovat.

15.  3.  2017 | | 8 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 5 N/A
Simulátor skládání počítače - naučte se stavět stolní počítač

Simulátor skládání počítače - naučte s…

V době, kdy simulátor zemědělské techniky patří k nejúspěšnějším hrám, bylo jen otázkou doby, kdy někdo udělá simulátor, který skutečně využijete - simulátor skládání počítače.

16.  3.  2017 | | 4 N/A
10 tipů, jak být ostříleným borcem v Mass Effect: Andromeda

10 tipů, jak být ostříleným borcem v M…

Nový Mass Effect je plný nástrah a novinek. Pomůžeme vám se s nimi vypořádat.

22.  3.  2017 | | 6 N/A