Guild Wars 2 - bez poplatků a se spoustou nápadů (dojmy+galerie)

O víkendu proběhla další část bety lákavého MMORPG Guild Wars 2 a my pochopitelně nemohli chybět.
Kapitoly článku

Guild Wars 2 platí za jedno z nejočekávanějších MMORPG a není to jen kvůli tomu, že za něj nebudete muset platit měsíční poplatky (ty nahradí systém mikrotransakcí – za reálné peníze si budete moci koupit různá ulehčení, jako například rychlejší expování atd.). Kdepak, tahle hra toho slibuje daleko víc: zvýšený důraz na příběh, dynamické úkoly, akční soubojový systém, zábavné PvP a tak dále. V průběhu tohoto víkendového betatestu jsem si konečně mohl v klidu hru vyzkoušet (ty fragmenty v rušném prostředí herních výstav se nedají počítat) a musím říct, že Guild Wars 2 se rýsují opravdu slibně.

Guild Wars 2 01.jpg

Tohle je můj příběh

Pochopitelně všechno začíná tvorbou postavy. V betě jsou odemčeny tři rasy z pěti (chybí asur a noví sylvari) a všech osm povolání. Pro svoji první postavu jsem si zvolil lidskou (ano, sázka na jistotu) ženu a povolání mesmer (jakýsi iluzionista).

Pokud si tady někde kolem najdete obrázek ženy v oblečení jak z hampejzu, asi pochopíte moji volbu

Pokud si tady někde kolem najdete obrázek ženy v oblečení jak z hampejzu, asi pochopíte moji volbu. Samotné upravování fyzických atributů moc nepřekvapí: můžete si vybrat stavbu těla, tvář, vlasy, pohrát si s barvou brnění a tak dále.

Guild Wars 2 01.jpg Guild Wars 2 10.jpg

Zajímavější je ovšem určitý jednoduchý dotazník, který musíte vyplnit (vybíráte z několika voleb) před samotným vstupem do hry.Volby ovlivňují možnosti interakce s NPC a hlavně příběhové questy. Když jsem si tak tedy vybral, že jsem sirotek adoptovaný do bohaté rodiny, v jednom z prvních příběhových úkolů mě čekala oslava ve čtvrti boháčů, následně jsem se zapletl do politiky a došlo pochopitelně i na zjišťování, kdo byli praví rodiče. 

VIDEO: 4360 'Guild Wars 2 - Lions Arch trailer'

Příběhové questy se vždy odehrávají v instancích (co jsem tedy zatím v průběhu těch 12 úrovní splnil) a rozhovory s důležitými postavami mají formu speciálních obrazovek s modely řečníků. Dokonce si čas od času můžete vybrat, jakým stylem úkol splníte – například jsem dostal na výběr, zda hledat důkazy v domě podezřelého, nebo na párty šlechty. Questy se zpřístupňují postupně a mají určitý doporučený level – klidně tak můžete plnit jeden příběhový úkol za druhým, ale dřív nebo později dostanete od silnějších protivníků nakládačku a nezbude, než expovat jiným způsobem.

Dynamické úkoly, dynamický svět

Příběhové questy doplňuje poměrně originální systém dynamických úkolů, což je určitý mix public questů známých z Warhammeru Online a náhodných událostí z Riftu. Stačí najít průzkumníka, který vás nasměruje k oblasti, kde potřebují vaší pomoc. Na mapě hned vidíte, co se po vás chce, takže stačí doběhnout na místo a bavit se podle vašeho vkusu. Vtip je totiž v tom, že každá podobná oblast nabízí několik úkonů různých typů a pro splnění stačí libovolným kombinováním naplnit ukazatel. Na farmě tak můžete krmit zvířata, hasit hořící balíky slámy, likvidovat škůdce či bojovat s bandity. Je jedno, zda celou dobu budete řezat bandity, či pokojně nosit kravičkám dlabanec.

Guild Wars 2 12.jpg Guild Wars 2 14.jpg

Fixní sbírku úkolů zpestřují náhodné události – například v jablečném sadu se do likvidování pavouků objevila událost, kde jste museli srážet jablka ze stromů a nosit je farmáři na jablečný koláč. Soupeříte přitom s dalšími hráči a odměnu (zkušenosti a peníze) dostáváte podle toho, jak jste moc přidali ruku k dílu. Případně takhle na cestě lze narazit na karavanu, která chce doprovod, či zrůdu, která chce (tedy nechce, ale co ji zbývá) rozsekat na kusy. V betě byla spousta hráčů, takže pro všechny podobné úkoly se vždy sešla početná skupinka dobrodruhů. V plné hře to ovšem po zkušenostech z Warhammeru Online může být později problém – v úvodních lokacích postupně nebyl nikdo na plnění public questů. Nicméně to už je otázka zájmu nových hráčů o hru. 

Guild Wars 2 23.jpg Guild Wars 2 24.jpg

Za vyzdvihnutí stojí fázování (změna) prostředí – po splnění úkolu například místo jedovaté zelené vody tryská ze zavlažovacího systému zdravá modrá, což má i dopad na změnu příšer. Líbí se mi, jak Guild Wars 2 motivují k průzkumu lokací, v každé je totiž celá řádka zajímavých míst, jejichž objevením získáte něco zkušeností. Stejně tak se hodí objevovat speciální teleportační body, díky kterým je cestování po mapě usnadněno, prakticky nikdy tak nemusíte být daleko od akce.

Je to ve vašich rukách

Soubojový systém v Guild Wars 2 působí hodně akčně, ostatně to platilo i pro první díl. V bojích se musíte pohybovat a uskakovat (máte ukazatel staminy), jinak dostanete pořádné bití. Souboje vypadají dynamicky a hekticky, i když ve větším počtu hráčů, kdy všechno okolo svítí a bliká, občas i zmatečně. Moc tomu v mém případě nepomohlo v úvodu ani zvolení povolání mesmerky, která dokáže vyvolávat svoje klony a iluze, takže na bojišti můžete být hned čtyřikrát. Z počátku jsem vážně místy nevědel, kde mi hlava (postava) stojí. Na druhou stranu představuje mesmer opravdu zábavné a nápadité povolání. Iluze totiž můžete rozbít a tím protivníka zranit, omráčit, či třeba zmást a v zásobě má i další triky.

Guild Wars 2 39.jpg Guild Wars 2 45.jpg

Zábavný je i systém skillů. V základu máte pět dovedností určených zbraní (tři pro jednu ruku, dvě pro off hand, případně všech pět u obouručních zbraní), šestá je pro healování (je několik typů), sedm až devět si volíte ze Slot Skillů a desítka je elitní dovednost. Skilly ze zbraní se učíte jejich používáním, Slot Skilly si musíte odemknout za body, které získáváte na speciálních místech na mapě a elitní dovednosti se odemykají až na 30. úrovni, kam jsem se zatím nedostal.

Systém je to velmi promyšlený a umožňuje hráčům velkou svobodu v sestavování jejich buildů

Takže o nich až jindy. Systém je to velmi promyšlený a nabízí hráčům velkou svobodu v sestavování jejich buildů. Klasickou otázkou je vyvážení dovedností, ale kvůli tomu tu beta přeci je. Tvůrci počet dovedností oproti jedničce zásadně snížili, což jim usnadní práci.

Guild Wars 2 46.jpg Guild Wars 2 47.jpg

Poslední bod, co bych zatím u bojů zmínil, je zranění a smrt. Healovací skill má každá postava, stejně tak kdokoliv může oživovat padlé. Navíc po ztrátě posledního hitpointu nejste mrtví, ale máte ještě chvíli na boj o život – získáte přístup ke čtyřem speciálním skillům, a pokud zabijete nějakého protivníka, vracíte se do hry. V opačném případě musíte na teleportační bod dle vaší volby a obdržíte penalizaci zas smrt, plus poškození výzbroje. Hra tím zase dostává něco víc na akčnosti, což se mi líbí.

Dlouhá cesta do finále

Tady bych úvodní dojmy z Guild Wars 2 ukončil, témat je sice ještě fůra (craftování, dungeony, PvP…), ale příležitostí pro další články budeme mít asi dost, protože hra zatím nemá známé datum vydání. A co bylo vidět z bety, do cíle mají tvůrci ještě kus. Nejsou třeba namluveny všechny dialogy, což je detail, ale větší problém bych viděl v optimalizaci – při bojích s větším počtem hráčů se hra občas nepříjemně zpomaluje a to nezávisle na nastavení. Pokud to tvůrci zvládnou vše odladit, čeká nás velmi zajímavé a zábavné MMORPG. Těšte se na něj a na další články na Doupěti. 

Dostupné pro: PC
Žánr: RPG | MMORPG
Výrobce: ArenaNet | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 28.8. 2012
  • Důraz na příběh a hrdinu
  • Dynamické události
  • Jednoduchá spoupráce
  • Zajímavé profese
  • Kouzelné prostředí
  • Občasné bugy
  • Nedotažené možosti
Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,