Guild Wars 2 - (r)evoluční MMO (recenze)

vytisknout velikost písma
Původní Guild Wars byly originální a nejinak je tomu i pro druhý díl. Stále bez poplatků, pořád zábavné a ještě něco jiného, než vše okolo.
Guild Wars 2 - (r)evoluční MMO (recenze)
Seznam kapitol
  1. Hrdinové bez bázně a hany
  2. Srovnejte si úroveň
  3. A hromada obrázků jako nášup

Hromada hráčů čekala na druhý díl Guild Wars jako na nějakou modlu. Roky předem zaznívalo v diskusích, jak Guild Wars 2 všechno změní, zboří staré pořádky a nastolí nové. Ne, že by se tak částečně nestalo, ve hře narazíte na spoustu příjemných novinek, ale zatím bych se zdráhal označovat konkurenci za odrovnanou.

Po dlouhé době přišlo zase jednou MMORPG, které bylo aspoň na prvních několik pohledů dodělané v době vydání. Tvůrci sice průběžně hru ještě vylepšují, občas i docela zásadními změnami, ale rozhodně nebyl problém hned první den vesele hrát bez jakýchkoliv zjevných komplikací. Navíc vhodně omezili zásoby her v obchodech, takže ani servery nebyly přetížené.

guild wars 2 02.jpgguild wars 2 05.jpg

Když už jsem nakousnul servery, nedá se nezmínit, že vlastně ani moc nezáleží na tom, kde budete hrát. Sice si zvolíte nějaký domovský svět, ale můžete hrát i s lidmi z jiných zcela bez problémů. Společné je i rozhraní pro gildy, jedinými dvěma rozdíly jsou odlišná bojiště pro World versus World (versus World, abych byl přesný, prostě WvW) a pro každý server zvlášť rozvoj gildovních výhod.

Vzhůru i do podzemí

Hned při tvorbě postavy si všimnete několika zajímavých faktů. Hlavně si nevybíráte žádné strany, nepočítejte se zápolením mezi různými frakcemi, navíc každá z pěti ras může zastávat libovolné z osmi povolání. Mimo úpravy vzhledu pak narazíte i na otázky z historie vaší postavy, které mají na další děj nezanedbatelný vliv. Celou hrou se totiž vinou příběhové úkoly, vždy pár na desítku úrovní, kdy v každé desítce je jejich výběr ovlivněn něčím jiným. Nejprve je to třeba vaším původem, dále nějakou význačnou událostí v dětství, následně vybíráte svůj řád, nebo pomáháte legendární skupině Destiny Edge.

Aby toho nebylo málo, tak celkový děj, hlavně co se Destiny Edge týče, je provázán i s dungeony, do nichž postupně odemykáte přístup. Nestačí tak dosáhnout určité úrovně, ale je potřeba také se posunout v příběhu. A sklepení pak nejlépe ukazují rozdíly GW2 oproti ostatním MMO - můžete skoro zapomenout na obvyklé kombo tank, léčitel a několik dps. Tyhle role tu v podstatě nejsou, každý se musí tak nějak starat o sebe a výrazně důležitější je sledovat protivníky a okolí.

guild wars 2 09.jpgguild wars 2 15.jpg

Přiznám se, že při prvním pokusu projít nějaký dungeon, navíc se skupinou sehraných znalců mnohých MMO, jsme dokonale pohořeli. Zažité návyky se těžko mění, zapomeňte na nějaké aggro, cast bar u protivníka, hromadu pomůcek.

Každé povolání má nějakou specifickou mechaniku

Stačí se pozorně dívat a ve správnou chvíli vyhýbat útokům, tak v podstatě ani žádného léčitele nepotřebujete. Zpočátku se to může zdát jako zmatek, ale pak se občas v ostatních hrách přistihnu, že mi přijdou přehnaně statické.

Plazením plížením vpřed

Akčnosti bojů výrazně napomáhá i systém schopností postavy. Zapomeňte na desítky dovedností rozesetých na různých akčních lištách, jedna desítka bude více než stačit. Navíc prvních pět máte podle vybavené zbraně a vašeho povolání - třeba elementalista s dýkou sesílá kouzla na krátkou vzdálenost, s holí pak plošná, zatímco se stejnými dýkami dělá zloděj žižiži a hlava na tři půlky.

Další schopnost je léčící, následuje trojice specifických podle povolání a pak jedna elitní. Poslední čtyři zmíněné pak vybíráte podle potřeby ze širokého spektra útočných, obranných, situačních i pasivních. Neztrácíte se ale v desítkách současně dostupných a boje pěkně utíkají.

Aby toho nebylo málo, tak každé povolání má ještě nějakou specifickou mechaniku, která jej výrazně odlišuje od ostatních. Třeba jediný zloděj nemá na schopnostech časové omezení na použití, ale dvanáct bodů iniciativy, co postupně přibývají a pokročilé zbraňové dovednosti je spotřebovávají. Navíc samozřejmě umí i ukrást zbraň protivníkovi a obrátit ji proti němu. Lovec zase v boji využívá zvířecích pomocníků, elementalista střídá zbraňové schopnosti podle vybraného živlu a třeba inženýr využívá specialit ve svém opasku.

Co v mapách najdete

Rozvoj postavy pak spočívá nejen ve zbraňových schopnostech, které musíte pro každý typ zbraní nejprve jeho používáním otevřít. S každou úrovní od desáté získáváte bod, jenž přiřadíte jednomu z pěti atributů ovlivňující základní vlastnosti vaší postavy. Navíc tyto atributy zpřístupňují další pasivní bonusy, které můžete vybírat a libovolně střídat podle potřeby. A nezbraňové schopnosti vaší postavy pak otevíráte pomocí skill bodů, které získáváte také s úrovněmi, ale hlavně plněním různých výzev na mapě - od zabití určitého monstra třeba až po pouhé načerpání síly ze zřídla.

guild wars 2 20.jpg

Na mapě však nenarazíte jen na skill body, ale také na další zajímavosti. Začnu třeba srdíčky - v různých regionech jsou rozličné činnosti (zase většinou zabíjení, ale třeba také oprava palisád, zneškodňování pastí, nebo i krmení krav a prohledávání keřů v podobě leoparda), jejichž plněním si získáváte přízeň některého z místních obchodníků.

Na mapách najdete hromadu událostí, které se náhodně spouštějí

Po naplnění ukazatele je vám pak ochoten prodat zajímavé věci za karmu. Otevíráte si také waypointy, pomocí nichž můžete cestovat za rostoucí poplatek, objevujete POI v různých místech, nebo skáčete na zajímavé výhledy s pěknou animací průletu po okolí.

 

guild wars 2 16.jpgguild wars 2 19.jpg

 

Splněním všech výše zmíněných bodů v určité části světové mapy pak získáte zajímavou odměnu v podobě zkušeností a různých bonusů jinak dostupných pouze za diamanty. Hlavně však na mapách najdete hromadu událostí, které se většinou náhodně spouštějí. Tu můžete luštit hádanky havraního boha, jinde bojujete proti divokým minotaurům, doprovázíte umělce vytesat sochu, sbíráte suroviny na dryják a hromadu dalších činností. Ty na sebe často navazují a tak nejprve můžete bránit most před nájezdy kentaurů, abyste pak napadli jejich tábor a nakonec táhli na náčelníka.

 

Dostupné pro: PC
Žánr: RPG | MMORPG
Výrobce: ArenaNet | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 28.8. 2012
  • Důraz na příběh a hrdinu
  • Dynamické události
  • Jednoduchá spoupráce
  • Zajímavé profese
  • Kouzelné prostředí
  • Občasné bugy
  • Nedotažené možosti
Související články
  1. Guild Wars 2 se dařilo v obchodech hůř než SW: The Old Republic
  2. Cosplay frčí i u nás, podívejte se na Sylvari z Guild Wars 2
  3. Guild Wars 2 má krásná intra, podívejte se na 4 z nich
  4. Guild Wars 2 - bez poplatků a se spoustou nápadů (dojmy+galerie)
  5. Guild Wars 2 budou u nás k dispozici ve čtyřech verzích
  6. Komentovaná ukázka tvorby postavy v Guild Wars 2
  7. Uzavřená beta Guild Wars 2 bude „určitě“ ještě letos

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

BioShock: The Collection – zahrajte si znovu a lépe (recenze)

BioShock: The Collection – zahrajte si…

Jen málokterá hra dokázala prezentovat napínavou atmosféru a hluboký příběh tak dobře jako BioShock. Není tedy divu, že se hra stala velmi populární a nyní vychází její remasterovaná verze. Jak na nás působí?

26.  9.  2016 | | 7 N/A
Forza Horizon 3: užijte si rychlost a zábavu na silnici (recenze)

Forza Horizon 3: užijte si rychlost a …

Forza Horizon se letos dočkala již třetího plnohodnotného pokračování. Jaké je?

28.  9.  2016 | | 6 N/A
První dojmy z For Honor: za čest a slávu!

První dojmy z For Honor: za čest a slá…

Tento víkend jsme vyzkoušeli uzavřenou alfu středověké bojovky For Honor. Jak na nás nový chystaný historický titul od Ubisoftu působí?

20.  9.  2016 | | 1 N/A
Grand Theft Auto V Redux je konečně venku a dává hře realističtější vzhled

Grand Theft Auto V Redux je konečně ve…

Grafika jako z filmu, ostřejší kontury a vypilovaný design. Mod Redux pro GTA 5 je konečně venku!

20.  9.  2016 | | 5 N/A
Šéf Sony poprvé promluvil o kritice na No Man

Šéf Sony poprvé promluvil o kritice na…

Shuhei Yoshida, šéf Sony, se poprvé vyjádřil ke kauze No Man's Sky. Podle něj bylo všechno způsobeno špatnou PR strategií, za což může Sean Murray, který to jednoduše celé „podělal“.

18.  9.  2016 | | 1 N/A
Battlefield 4 uvolňuje všechna DLC zdarma

Battlefield 4 uvolňuje všechna DLC zda…

EA se rozhodla k velkému kroku. Aby hráče navnadila na chystaný Battlefield 1, uvolní všechna DLC pro Battlefield 4 až do 19. září zdarma.

15.  9.  2016 |
Zaklínač 3 nepřijde na PS4 Pro, CDPR se zaměřuje na Cyberpunk a Gwent

Zaklínač 3 nepřijde na PS4 Pro, CDPR s…

Smutná zpráva pro fanoušky Zaklínače a PlayStationu, kteří doufali, že si Geraltovo dobrodružství zahrají na PS4 Pro ve 4K a HDR. Studio CD Projekt Red nevytvoří PS4 Pro aktualizaci pro Zaklínače 3.

19.  9.  2016 | | 8 N/A
Známý moder tvrdí, že modifikace Redux pro GTA V ukradla jeho kód

Známý moder tvrdí, že modifikace Redux…

Z nové modifikace Redux pro GTA V slintají tisíce hráčů po celém světě. Moderská komunita ale už tak nadšená není. Redux totiž možná kopíruje kód konkurenční modifikace.

21.  9.  2016 | | 1 N/A