PC | Recenze | RPG

Guild Wars 2 - (r)evoluční MMO (recenze)

Původní Guild Wars byly originální a nejinak je tomu i pro druhý díl. Stále bez poplatků, pořád zábavné a ještě něco jiného, než vše okolo.

Skvělá je přitom volná možnost spolupráce s ostatními - nemusíte být v žádné partě, pokud udělíte protivníku aspoň nějaké zranění, tak odměnu dostanete také, a plnou. Takhle napsané to možná tak nevyzní, ale při hraní ostatních her mi to extrémně chybělo. Žádné mlácení do zabraného moba, kdekoliv můžete prostě přiběhnout a přidat se, ať už se mlátí zmíněný náčelník, nebo sbírají pytle s jídlem a nosí do mlýnice.

A ještě jednu věc tvůrci skvěle vychytali - vertikální rozvoj postavy. Je to téma na delší debaty, hlavní je projev ve hře, kdy sice máte nějakou úroveň, ale pokud je vyšší, než má být v dané oblasti, tak se efektivně sníží a přizpůsobí se i vaše atributy. Tím pádem jsou i lokace pro začátečníky stále jakási výzva, díky dalším schopnostem však máte mnohem širší arzenál, se kterým se jednoduše s protivníky vypořádáte.

Žádné mlácení do zabraného moba

Nenarazíte tak na mrtvou oblast, protože hráči prochází všechny, ne jen ty pro nejvyšší úrovně, aby si je dokončili. A to samozřejmě funguje stejně i pro dungeony. Zajímavostí pak je, že ale získáváte zkušenosti a většinu věcí odpovídající vaší reálné úrovni.

Dodělej doma

Do tohoto šíleného koktejlu zajímavých nápadů přimíchejte ještě originální výrobní profese. Teda profese jsou v podstatě klasické, s výjimkou vaření, ale postup je trochu jiný. Zaprvé neexistují sbírací profese, prostě si koupíte spotřebitelné nástroje, co taháte s sebou, a sbíráte. Pak doběhnete k dílně své profese a posbíraný materiál přetvoříte na výrobní. Z toho pak uděláte polotovary, třeba podrážky a svršky pro boty, a přijde čas na vynálezy.

Máte samozřejmě i seznam receptů, co umíte, ale ten rozšiřujete právě objevy. Vezmete polotovar, přidáte druhý, nějaký ten magický nesmysl a z obyčejných bot máte boty bojové síly. Nahradíte magický nesmysl za jiný a jsou tu boty vytrvalosti. Jednoduché, ale účinné. A teď si tohle představte u kuchaře, kdy vynalezeným kusem může být další ingredience. Ve stovkách receptů mícháte postupně hromadu věcí, ale výsledky stojí za to.

guild wars 2 06.jpg guild wars 2 07.jpg

Příjemné na tom je, že většina výrobních surovin, včetně sbíratelných, se skladuje normálně ve speciální sbírce napříč postavami na účtu a z batohů je tam můžete kdykoliv odeslat, i uprostřed divočiny. Drobné zlepšení, které má však skvělý dopad. A aby to bylo ještě veselejší, tak výrobou a vynálezy získáváte nejen zkušenosti v dané profesi, ale také běžné zkušenosti své postavy.

Hra je přístupná všem a každý může najít to své

Stále to není málo, výrobní profese sice v jeden čas můžete mít jen dvě, ale pokud se rozhodnete pro změnu a pak se vrátíte, tak to sice stojí nějaký obnos, ale vše naučené máte zpátky. Nebo si prostě uděláte na profese další postavy a umíte vše najednou.

A mám to zadarmo!

O Guild Wars 2 by se daly napsat další tisíce slov, ale stále by téma nebylo vyčerpáno. Jak vidíte z obrázků, tak grafika je nádherná, přitom hra pěkně plynule běží. Hudba v pohodě doplňuje atmosféru, zvuky rozhodně neurazí, často spíš naopak, a valná většina příběhových rozhovorů je velmi slušně namluvená, přičemž nezapomínejte, že každá postava může díky mnoha volbám mít příběh zcela jiný.

guild wars 2 25.jpg guild wars 2 49.jpg

Arena Net své příznivce, a nejen je, prostě s Guild Wars 2 nezklamali a připravili hru přinejmenším na dlouhé zimní večery. Přitom je přístupná všem a každý si v ní může najít to své. Pravé kvality ukáže samozřejmě až čas, ale i po měsíci hraní je stále co objevovat. Navíc bez poplatků, prostě si hru koupíte a máte ji.

Sice můžete za reálnou měnu pořizovat diamanty a za ně pak třeba měnu herní, ale funguje to i naopak - pokud toužíte po sběratelské edici, můžete si na ni vydělat přímo ve hře. Pokud vás MMORPG aspoň trochu zajímají, pak se vám Guild Wars 2 vyplatí, i když to občas vypadá, že na hráčích vývojáři jen testují.

Žánr: RPG | MMORPG
Výrobce: ArenaNet | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 28.8. 2012