HALO aneb historie jedné z nejunikátnějších sérií

vytisknout velikost písma
Člověk by pomalu ani nevěřil, že s dílem Halo 5: Guardians mluvíme o dalším pokračování více než 14 let staré ságy. Pojďme si připomenout historii jedné z nejslavnějších herních sérií všech dob.

Každý, kdo alespoň krapet pozoruje herní scénu, slyšel o sérii Halo. Důvodů je mnoho, poněvadž je to hra, která svými inovacemi a kvalitou dodnes předvádí kousky, ze kterých šílíme jako malá školačka na koncertě Justina Biebera.

Hlavním důvodem tohoto připomenutí je, že mluvíme o více než 14 leté historii. Halo se umístilo na pozici nejdůležitější exkluzivity Microsoftu a nyní pod křídly studia 343 Industries mění svůj dřívější koncept. Jak tato série začínala?

Začátky Bungie

Je to jako v pohádce, kdy student Alex Seropian, kterého velmi bavil vyvoj her (vytvořil například klon hry Pong zvaný Gnop!), se rozhodl založit své vlastní herní studio jménem Bungie. Prvním pokynem tohoto studia byla top-downová střílečka Operation: Desert Storm, která prodala více než 2 500 kopií.

Studio by samozřejmě Alex nezvládl spravovat sám a pomocnou ruku mu podal student Jason Jones. Alex a Jason společnými silami začali tvořit hry a vytvořili RPG Minotaur: The Labyrinths of Crete, které vyšlo exkluzivně na systému Apple 2 a prodalo více než 2 500 kopií, což není pro exkluzivní hru na Applu v té době vůbec špatný výsledek.

alex-seropian.jpg

minotaur_1.jpgminotaur_2.jpgminotaur_3.jpg

Studio se rozrůstalo, nápady přibývaly a Bungie se vrhlo na tvorbu stříleček z prvního pohledu. Jejich první FPS se stal titul Pathways into Darkness, na který navázala velmi povedená trilogie Marathon. Zajímavé je, že Bungie stále věrně tvořilo hry pro Apple a Pathways into Darkness se stal pro něj exkluzivním titulem. Marathon se podíval i na jiné operační systémy, ale se značným zpožděním, což můžeme považovat za celkem zásadní chybu.

Je nutné si uvědomit, že mluvíme o samotném začátku žánru FPS. Na světě sice již hodnotnou dobu existoval titul Wolfenstein 3D (kterému předcházeli jiní, ne až tak populární Wolfensteini) a o další historicky významné pozice ve videoherní historii se vedly krušné boje. Společnost Id Software, stojící za sérií Wolfenstein, vydala 10. prosince roku 1993 brutální střílečku Doom, přičemž Marathon vyšel asi o rok později, 21. prosince roku 1994.

Marathon byl výborný titul. Umístil vás do role vojáka (s výzbrojí Mjolnir, se kterou se později setkáváme v Halo) a vašim úkolem bylo zabít nepříliš sympatické emzáky. Na rozdíl od Doomu ale nebylo zabíjení ve stylu mám zbraň, jdu zabíjet příšery, ale setkaly jsme se s příběhem, ve kterém nechyběly veškeré sci-fi prvky, které máme v dnešních sci-fi střílečkách rádi.

marathon.jpg

marathon_1.jpgmarathon_2.jpgmarathon_3.jpg

Bojový systém byl zábavný, grafika na tu dobu také nebyla vůbec špatná a rozložení úrovní se řadilo k vynikajícím. Každopádně Applovská exkluzivita zaručila, že na výsluní se dostal Doom a poté, co se Marathon dočkal vydání i na Windowsu, ztrhla ho vlna kritiky. Zoubek času se na trilogii bohužel podepsal.

Vdechujeme život velikánovi

Nikdo Bungie ale nemohl vytknout, že původní Applovský Marathon byl jedním z nejlepších titulů té doby a se svým novým chystaným projektem bylo Bungie velmi sledovaným studiem. Jejich další hra měla být opět exkluzivní na Apple a mělo se jednat o strategii Halo. Ve hře jste měli ovládat jednotky na planetě Reach a bojovat proti mimozemšťanům z uskupení Covenant. Původní námět se ale kompletně změnil poté, co studio koupil Microsoft.

Microsoft tenkrát v herním světě hrál důležitou roli, ale rozhodl se hrát na první noty tím, že vytvoří svou vlastní konzoli Xbox. V té době ale byly konzole běžnou součástí společnosti a aby si Xbox dokázal vydobýt místo mezi konkurencí, mezi kterou nechybělo Nintendo a Sony, musel Microsoft přijít s nějakou peckou. Koupě studia Bungie bylo jedním z nejlepších rozhodnutí v celé historii Xboxu.

K úspěchu přispěla povaha Microsoftu, poněvadž tato společnost se nikdy nebála investovat balík peněz do projektů, které se jí zdály přínosné. Po milionové investici do Bungie ale chtěli vytvořit hru, kterou by rádi viděli na své začínající platformě a rozhodli se, že Halo nebude strategie, ale bude se jednat o FPS. Také změnili jméno a k Halo připojili Combat Evolved, poněvadž si mysleli, že titul s tímto názvem bude mít větší naději na úspěch.

halo_combat_evolved.jpg

halo_1.jpghalo_2.jpghalo_3.jpg

Vývojáři z Bungie se pustili do práce a pod kódovým názvem Monkey Nuts and Blam! tvořili jednu z největších her historie. Nakonec v listopadu roku 2001 zavítal na první Xbox titul Halo: Combat Evolved, přičemž první Halo můžeme dosud považovat za jednu z nejlepších stříleček vůbec. Přinesla totiž do žánru FPS skvělé novinky, mezi kterými nechyběl obnovující se život (čímž Halo předběhlo dokonce i Call of Duty), výborná inteligence nepřátel a spojenců, ale hlavně naprosto unikátní bojový systém v otevřených prostorech, které byly plně přístupné jakémukoli stylu hraní. Dokonce se zde představila i split-screenová kooperace, hra bohužel nepodporovala kooperaci přes internet.

Přesto se Halo setkalo i s mnoha problémy. Byly zde například prostory „přes kopírák“ a nepříliš poutavý příběh. To však nezabránilo tomu, aby Halo: Combat Evolved vytvořilo hratelností a příběhové základy, které vedly ke vzniku jedné z nejunikátnějších sérií.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celou Vídeň, podívejte se

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celo…

V Minecraftu můžete vytvořit téměř cokoliv, od fantasy dungeonů až po vesničku své babičky. Co ale takhle kompletně celou Vídeň?

14.  2.  2017 | | 11 N/A
10 skvělých českých her, které vyšly v roce 2016

10 skvělých českých her, které vyšly v…

Češi mají na hry talent a ten prokázali i v minulém roce. Vybrali jsme deset her českých tvůrců vydaných v roce 2016, které považujeme za nejlepší!

14.  2.  2017 | | 7 N/A
10 herních světů, do kterých je radost se podívat

10 herních světů, do kterých je radost…

V posledních letech čím dál častěji vídáme hry s otevřeným světem. Ne všechny jsou ale takové, jaké bychom si přáli. Jeden je prázdný, ve druhém není co dělat a ten třetí ani nevypadá dobře. Na druhou stranu jsou tu ale světy, které bez ohledu na to, jaká hra ve výsledku je, působí sami o sobě opravdu skvělým dojmem. Dneska si tedy ukážeme 10 virtuálních otevřených světů, do kterých je radost se podívat.

26.  2.  2017 | | 12 N/A
Logitech G502 Proteus Spectrum: co všechno dokáže herní myš (recenze)

Logitech G502 Proteus Spectrum: co vše…

Co speciálního hráčům vlastně nabízí herní myš? Otestovali jsme jednu z nejoblíbenějších herních myší vyšší kategorie. Některé herní vychytávky jsou zbytečné, jiné ale ve hrách pomohou.

22.  2.  2017 | | 23 N/A
Assetto Corsa: špička mezi automobilovými simulátory (galerie)

Assetto Corsa: špička mezi automobilov…

Gran Turismo? Project CARS? Kdepak, to jsou jen slabé odnože pravého simulátoru.

23.  2.  2017 | | 8 N/A
Herní filosofie: Moderní střílečky jsou slabé, nudné a po kastraci

Herní filosofie: Moderní střílečky jso…

Dřív střílečky bavily. Bylo na koho střílet.

19.  2.  2017 | | 40 N/A
Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku věrohodnosti (galerie)

Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku v…

Mnozí vidí Gran Turismo Sport jen jako další nástavbu slavné série. Je v tom ale mnohem více, především z hlediska vizuálu.

13.  2.  2017 | | 6 N/A
Horizon: Zero Dawn – Zaklínač v Jurském Parku (recenze)

Horizon: Zero Dawn – Zaklínač v Jurské…

Další exkluzivní značka Sony je tu a my jsme se s Aloy vydali do dávno zapomenuté civilizace. Jak se nám výprava zamlouvala?

21.  2.  2017 | | 14 N/A