HALO aneb historie jedné z nejunikátnějších sérií

vytisknout velikost písma
Člověk by pomalu ani nevěřil, že s dílem Halo 5: Guardians mluvíme o dalším pokračování více než 14 let staré ságy. Pojďme si připomenout historii jedné z nejslavnějších herních sérií všech dob.

Každý, kdo alespoň krapet pozoruje herní scénu, slyšel o sérii Halo. Důvodů je mnoho, poněvadž je to hra, která svými inovacemi a kvalitou dodnes předvádí kousky, ze kterých šílíme jako malá školačka na koncertě Justina Biebera.

Hlavním důvodem tohoto připomenutí je, že mluvíme o více než 14 leté historii. Halo se umístilo na pozici nejdůležitější exkluzivity Microsoftu a nyní pod křídly studia 343 Industries mění svůj dřívější koncept. Jak tato série začínala?

Začátky Bungie

Je to jako v pohádce, kdy student Alex Seropian, kterého velmi bavil vyvoj her (vytvořil například klon hry Pong zvaný Gnop!), se rozhodl založit své vlastní herní studio jménem Bungie. Prvním pokynem tohoto studia byla top-downová střílečka Operation: Desert Storm, která prodala více než 2 500 kopií.

Studio by samozřejmě Alex nezvládl spravovat sám a pomocnou ruku mu podal student Jason Jones. Alex a Jason společnými silami začali tvořit hry a vytvořili RPG Minotaur: The Labyrinths of Crete, které vyšlo exkluzivně na systému Apple 2 a prodalo více než 2 500 kopií, což není pro exkluzivní hru na Applu v té době vůbec špatný výsledek.

alex-seropian.jpg

minotaur_1.jpgminotaur_2.jpgminotaur_3.jpg

Studio se rozrůstalo, nápady přibývaly a Bungie se vrhlo na tvorbu stříleček z prvního pohledu. Jejich první FPS se stal titul Pathways into Darkness, na který navázala velmi povedená trilogie Marathon. Zajímavé je, že Bungie stále věrně tvořilo hry pro Apple a Pathways into Darkness se stal pro něj exkluzivním titulem. Marathon se podíval i na jiné operační systémy, ale se značným zpožděním, což můžeme považovat za celkem zásadní chybu.

Je nutné si uvědomit, že mluvíme o samotném začátku žánru FPS. Na světě sice již hodnotnou dobu existoval titul Wolfenstein 3D (kterému předcházeli jiní, ne až tak populární Wolfensteini) a o další historicky významné pozice ve videoherní historii se vedly krušné boje. Společnost Id Software, stojící za sérií Wolfenstein, vydala 10. prosince roku 1993 brutální střílečku Doom, přičemž Marathon vyšel asi o rok později, 21. prosince roku 1994.

Marathon byl výborný titul. Umístil vás do role vojáka (s výzbrojí Mjolnir, se kterou se později setkáváme v Halo) a vašim úkolem bylo zabít nepříliš sympatické emzáky. Na rozdíl od Doomu ale nebylo zabíjení ve stylu mám zbraň, jdu zabíjet příšery, ale setkaly jsme se s příběhem, ve kterém nechyběly veškeré sci-fi prvky, které máme v dnešních sci-fi střílečkách rádi.

marathon.jpg

marathon_1.jpgmarathon_2.jpgmarathon_3.jpg

Bojový systém byl zábavný, grafika na tu dobu také nebyla vůbec špatná a rozložení úrovní se řadilo k vynikajícím. Každopádně Applovská exkluzivita zaručila, že na výsluní se dostal Doom a poté, co se Marathon dočkal vydání i na Windowsu, ztrhla ho vlna kritiky. Zoubek času se na trilogii bohužel podepsal.

Vdechujeme život velikánovi

Nikdo Bungie ale nemohl vytknout, že původní Applovský Marathon byl jedním z nejlepších titulů té doby a se svým novým chystaným projektem bylo Bungie velmi sledovaným studiem. Jejich další hra měla být opět exkluzivní na Apple a mělo se jednat o strategii Halo. Ve hře jste měli ovládat jednotky na planetě Reach a bojovat proti mimozemšťanům z uskupení Covenant. Původní námět se ale kompletně změnil poté, co studio koupil Microsoft.

Microsoft tenkrát v herním světě hrál důležitou roli, ale rozhodl se hrát na první noty tím, že vytvoří svou vlastní konzoli Xbox. V té době ale byly konzole běžnou součástí společnosti a aby si Xbox dokázal vydobýt místo mezi konkurencí, mezi kterou nechybělo Nintendo a Sony, musel Microsoft přijít s nějakou peckou. Koupě studia Bungie bylo jedním z nejlepších rozhodnutí v celé historii Xboxu.

K úspěchu přispěla povaha Microsoftu, poněvadž tato společnost se nikdy nebála investovat balík peněz do projektů, které se jí zdály přínosné. Po milionové investici do Bungie ale chtěli vytvořit hru, kterou by rádi viděli na své začínající platformě a rozhodli se, že Halo nebude strategie, ale bude se jednat o FPS. Také změnili jméno a k Halo připojili Combat Evolved, poněvadž si mysleli, že titul s tímto názvem bude mít větší naději na úspěch.

halo_combat_evolved.jpg

halo_1.jpghalo_2.jpghalo_3.jpg

Vývojáři z Bungie se pustili do práce a pod kódovým názvem Monkey Nuts and Blam! tvořili jednu z největších her historie. Nakonec v listopadu roku 2001 zavítal na první Xbox titul Halo: Combat Evolved, přičemž první Halo můžeme dosud považovat za jednu z nejlepších stříleček vůbec. Přinesla totiž do žánru FPS skvělé novinky, mezi kterými nechyběl obnovující se život (čímž Halo předběhlo dokonce i Call of Duty), výborná inteligence nepřátel a spojenců, ale hlavně naprosto unikátní bojový systém v otevřených prostorech, které byly plně přístupné jakémukoli stylu hraní. Dokonce se zde představila i split-screenová kooperace, hra bohužel nepodporovala kooperaci přes internet.

Přesto se Halo setkalo i s mnoha problémy. Byly zde například prostory „přes kopírák“ a nepříliš poutavý příběh. To však nezabránilo tomu, aby Halo: Combat Evolved vytvořilo hratelností a příběhové základy, které vedly ke vzniku jedné z nejunikátnějších sérií.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Grand Theft Auto V opět blíže realitě: nová modifikace vyráží dech

Grand Theft Auto V opět blíže realitě:…

Grand Theft Auto V je doslova pískovištěm pro hrátky všeho druhu. A tím myslíme i piplání grafické stránky.

10.  3.  2017 | | 20 N/A
10 skvělých her, které si na PC nezahrajete

10 skvělých her, které si na PC nezahr…

Na počítače vychází spousta skvělých her. Jsou tady ale takové, které si jinde, než na konkrétní konzoli nezahrajete. Dneska se podíváme na 10 exkluzivit, pro které se vyplatí kupovat konzole.

13.  3.  2017 | | 61 N/A
Hry jsou uměním: když grafika zraje (galerie)

Hry jsou uměním: když grafika zraje (g…

Občas vyjde populární hra a časem se člověk nemůže uvěřit, co vše je z ní možné graficky vytáhnout. Pojďme si podat zub času.

14.  3.  2017 | | 5 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
10 důvodů, proč se ponořit do hry Total War

10 důvodů, proč se ponořit do hry Tota…

Strategie nepatří dnes k nejpopulárnějším žánrům, nicméně nikde jinde neokusíte tak sladký pocit moci se všemi výhodami a nevýhodami. V Total War se dostanete do role vůdce zodpovědného za celý národ a závisí jen na vás, zda vaše země bude prosperovat.

15.  3.  2017 | | 8 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 5 N/A
Simulátor skládání počítače - naučte se stavět stolní počítač

Simulátor skládání počítače - naučte s…

V době, kdy simulátor zemědělské techniky patří k nejúspěšnějším hrám, bylo jen otázkou doby, kdy někdo udělá simulátor, který skutečně využijete - simulátor skládání počítače.

16.  3.  2017 | | 4 N/A
10 tipů, jak být ostříleným borcem v Mass Effect: Andromeda

10 tipů, jak být ostříleným borcem v M…

Nový Mass Effect je plný nástrah a novinek. Pomůžeme vám se s nimi vypořádat.

22.  3.  2017 | | 6 N/A