HALO aneb historie jedné z nejunikátnějších sérií

Člověk by pomalu ani nevěřil, že s dílem Halo 5: Guardians mluvíme o dalším pokračování více než 14 let staré ságy. Pojďme si připomenout historii jedné z nejslavnějších herních sérií všech dob.

Pokračování ve velkém

Halo: Combat Evolved díky svým výborným prvkům dostalo do prodejních výsledků více než 6 a půl milionů prodaných kopií. Zákonitě tedy následoval druhý díl v roce 2004. Zajímavé je, že v druhém dílu započalo Halo zvláštní tradici. Každý díl až do Halo 4 byl vždy hratelnostně téměř shodný, přesto přinesl novinky, které nám sérii oživily.

V případě Halo 2 mluvíme o výborných novinkách jak na poli hratelností, tak příběhu. Hratelnostně série získala zcela poprvé možnost dvou zbraní v rukou, poprvé se nám ukázal ikonický Energy sword jakožto vámi použitelná zbraň a pozadu nebyl ani s možností obsadit nepřáteli ovládaný tank či kluzák a naopak. Samozřejmě zde nechyběla vynikající split-screenová kooperace.

halo2.jpg

halo2_1.jpghalo2_2.jpghalo2_3.jpg

Halo 2 mi každopádně udělalo radost zejména v kampani. Příběh byl totiž skutečně zajímavý a nebojím se ho zařadit do pozice jednoho z nejlepších sci-fi příběhů herní historie. Halo: Combat Evolved totiž vyprávělo příběh typu "vy jste lidé, kteří bojují se zlými Covenanty a ještě zlejšími Floody". Jediný charakter měli lidé a Covenanti se s Floody řadili do bezcharakterních nepřátel.

Halo 2 ale vdechlo těmto dosud neznámým nepřátelům život. I když se Floodi stále z pozice zlých zrůdiček, jejichž jediným cílem je zničit naši civilizaci, nevyhrabali, Covenanti se ukázali v pozici bohaté vesmírné civilizace. Přispěla k tomu zejména kampaň za Covenantského velitele elitních vojsk Arbitera, díky němuž jsme zjistili, že tato rasa disponuje vlastní osobností, zvyky a kulturou. Halo 2 nám mimo to přiblížilo fungování v mimozemském kolektivu a hierarchii jednotlivých ras.

Příběh samotný byl plný emocí na obou stranách. V případě Master Chiefa nám do příběhu přibyli nové postavy, které mezi sebou komunikovali a přidali krapet lepší atmosféru. V kampani za Arbitera jsme se zase setkávali s vnitřními problémy Covenantského kolektivu. Na dramatickou strunu hráli i Floodi, kteří zastali pozici mega nepřítele a nádherně narušili dosavadní fungování vesmíru.

Hra byla dlouho exkluzivní na Xboxu, dokud roku 2007 nevyšla na systému Windows Vista. Tam byl bohužel patrný časový odstup a Halo 2 moc nezabodovalo.

S trilogií se dostáváme na Xbox360

Přesto příběhu Halo 2 musíme vytknout jednu věc – měl useknutý konec. Vyprávění bylo skutečně zajímavé a po konci Halo 2 se před námi objevilo naprosto otevřené zakončení. Na rozuzlení jsme ale museli počkat hodnotnou dobu a Halo 3 jsme se dočkali 26. září roku 2007 na další generaci konzole.

Halo3.jpg

halo3_1.jpghalo3_2.jpghalo3_3.jpg

Halo 3 se nám představilo ve velikém stylu. Kupříkladu v kampani umožnilo do té doby nejvíce variant postupu. Mimo hodnotný příval nových vozidel a zbraní jsme poprvé v historii mohli vyrvat kulomet a použít ho v běžných bojích. Menší příjemností byl rozdílný vzhled postav ve split-screenové kooperaci, kdy mimo dvou Master Chiefů (jak tomu bylo v minulých dílech) hrál Master Chief s Arbiterem, přičemž oba se po respawnu dočkali zcela rozdílného loadoutu zbraní.

Z hlediska příběhu jsme se sice nesetkali s bůhvíjakou bombou, každopádně byl zábavný, ale hlavně patřičně „epický“. Asi přímo necharakterizujete zvraty, které se za Halo 3 udály, ale po dohrání víte, že to byl parádní zážitek a rádi si hru párkrát zopakujete.

Největší předností třetího dílu byl ale multiplayer. Mimo to, že se stal (tak jako v minulých dílech) nejhranějším multiplayerem na konzolích, byl skutečně zábavný. Jeho kvality podporovala masa zbraní, skvěle uspořádané mapy, ale hlavně bohatá customizace vaší postavy.

Halo poznává strategie

Po Halo 3 se dlouho netvořily žádné hlavní díly, ale dočkaly jsme se menších odboček. Tou první, která vyšla roku 2009, se stalo dosud zcela neznámé taktické Halo. V dílnách studia Ensemble vznikla strategie Halo Wars.

Dodnes si pamatuji, jak jsem si pod novinkou „Vyjde strategie Halo Wars“ okamžitě pomyslel, že se dočkáme absolutní blbosti, která se snaží svézt na obrovské popularitě univerza. Naštěstí jsem se naprosto mýlil.

halo_wars.jpg

halo_wars_1.jpghalo_wars_2.jpghalo_wars_3.jpg

Studio Ensemble zkrátka ukázalo, že jejich zkušenosti z her Age of Empires nebo Age of Mythology nejsou nadarmo a na talíř naservírovali titul se vším všudy. Halo Wars vynikalo jak z hlediska kampaně, tak z hlediska ovládání, které bylo plně přizpůsobeno Xboxovému ovladači. Ne nadarmo můžete potkat tvrzení, že Halo Wars je nejlepší strategií na konzolích, přičemž na konzolích vyšla i například Sid Meier's Civilization Revolution, XCOM: Enemy Unknown či The Lord of the Rings: The Battle of the Middle-Earth II.

Střílečkové odbočky potěšily

Ve stejném roce, co vyšlo Halo Wars, ale vyšla i střílečka Halo 3: ODST. Ta působila velmi podobně jako třetí díl a měli jste zde stejné zbraně, stejné možnosti a hra pracovala na stejném enginu. Vůbec to ale nebyla ta hra, která běžela na našem Xboxu v roce 2007.

Série Halo byla známá tím, že jste se vtělili do role neporazitelného Master Chiefa. Nyní jste se ale vtělili do role vojáka ODST, který je ve všech ohledech slabší. Méně toho vydrží, má menší sílu a dokonce musí používat lékárničky, což série Halo neznala od prvního dílu.

halo3_odst.jpg

halo3_odst_1.pnghalo3_odst_2.jpghalo3_odst_3.jpg

Příběh vás umístil do města New Mombasa, které se ocitlo pod útokem Covenantské armády. Vyprávění bylo více zaměřeno na osobnosti jednotlivých vojáků a prostředí za pomoci soundtracku vytvořilo nezapomenutelnou melancholickou atmosféru, která nemá v sérii Halo obdoby. Hra bohužel selhala na nesmírně krátké kampani, kterou jste byli schopni dohrát i za tři hodiny, přičemž za její koupi jste museli zaplatit plnou cenu 60 dolarů.

I když já byl z Halo 3: ODST nadšený, v očích mnoha fanoušků série klesla. Pověst ale více než napravil titul Halo: Reach. Není divu. Příběhem totiž dosáhl vrcholu série, byly v něm emoce a pointa. Ve hře jste byli ve skupině Sparťanů na planetě Reach a bojovali proti Covenantským armádám.

Přelom sice opět nenastal, bojový systém byl srovnatelný s Halo 3 a grafika běžela v duchu ODST. Přesto si titul díky své prezentaci vysloužil místo na postu jedné z nejlepších stříleček na konzolích, čemuž také odpovídá hodnocení na metacritic, které se drží na 91/100. Vlastně šlo dle mnohých o nejlepší díl celé série, a není těžké pochopit, proč.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,