Herní filosofie: hry jako virtuální obraz reality

vytisknout velikost písma
Může se zdát, že na tématice her v podstatně nic není. Jsou vlastně dost povrchní a přímočaré. Jenže to je kabát, který vývojáři chtějí, abychom viděli. Hloubka myšlenek každého titulu tkví hlavně v jeho herní filosofii.

Hry mají svůj vlastní styl vyjadřování těch prostředků, které zpracovávají, tedy pokud je hlavním motivem boj a válka, budou tomu ve hře podřízeny všechny prvky. Od těch vizuálních až po ty technické. Druhou rovinou je myšlenka obsažená uvnitř herního univerza, takže není na první pohled úplně zřejmá a z obalu jí nepoznáte. Komplexněji pojatá myšlenka se pak stává filosofií dominantní pro tu či onu hru.

Tak například hry jako Battlefield, Call of Duty, Medal of Honor jsou vedlejší západní produkty války proti světovému terorismu. V režii vývojářů těchto her je, aby hráči nahlíželi na konflikty z „toho správného“ úhlu pohledu a proto se až na pár výjimek (mezi něž patří třeba česká Arma 3) si za stranu, která se příliš nepodobá spojeneckým jednotkám, moc nezahrajete.

0000000000000000001.jpg0000000000000000002.jpg0000000000000000003.jpg

Média o naší společnosti ledacos vypovídají a ty herní jdou ještě více k jádru. Většinou si vezmou pár prvků, které jsou dnes více či méně diskutované a v rámci nastaveného světa je prezentují. Příkladem může být seriál z produkce HBO Hra o Trůny (a jejich PC verze), kde bychom mohli najít širokou plejádu kontroverzních prvků reflektujících aktuální témata jako práva žen, právo na dědictví, vztah dospělých k dětem, nezávazná sexualita, explicitní násilí apod.

Nyní se podíváme blíže na deset herních filosofií. V řadě her se určité prvky opakují, ale hlavní pointa filosofického základu je vždy jiná a hráč by jí měl vnímat postupně během doby co hraje.

Válka a boj proti terorismu

0000000000000000004.jpg

Možná to není vidět přímo, ale ony tři výše jmenované hry (Battlefield, Call of Duty, Medal of Honor) patří do kategorie nenásilné a kradmé propagandy. Co je zde filosofickou pointou? Vybudovat v hráči smysl pro to, stát v případě konfliktu na straně západu. Jen velmi málo her dovoluje hrát např. za jednotky ruské federace nebo nedej bůh za teroristy. Jistě bychom pár takových kontroverzních kousku našli, ale je jich velmi málo v porovnání s těmi ostatními.

Poselství této herní filosofie je tedy jasné: hráči si zvyknou na válečnou vřavu (i když zatím jen virtuální), získají smysl pro plnění úkolů a naučí se strany konfliktu vnímat více bipolárně, kdy přesně budou vědět za kterou příště hrát, což se promítne později i do reálného života.

Homosexualita

0000000000000000005.jpg

Tématu homosexuality se celkem romanticky a dokonce i poměrně filosoficky zhostila série Dragon Age (nejvíce ve druhém díle), která do hry vnáší prvek možnosti svedení postavy stejného pohlaví a tuto herní estetiku dokonce explicitně rozvijí v podobě různých milostných akcí, myšlenek a úvah.

Studio BioWare, které má sérii her na starosti, chtělo tímto krokem hráčům problematiku připomenout a vybudovat v nich lepší smysl pro pochopení opačné sexuální orientace.

Vztah k jinému etniku

0000000000000000006.jpg

Ve hře Mass Effect, též od studia BioWare, se zase můžeme setkat s problematikou vztahu k mimozemským bytostem, což reflektuje aktuální vztah k lidem jiného etnika či náboženství. Ve hře jsou ostatní národy nahrazeny mimozemšťany, se kterými můžete interagovat a hovořit o podstatě problému.

V závěru vás hra dotlačí k tomu, abyste sami zhodnotili svůj postoj k filosofické otázce přístupu vůči odlišnosti ať už fyzické či mentální. Podstatou je, aby člověk nehodnotil jen podle zevnějšku, nýbrž dle činů a chování.

Učení sociálním rolím

0000000000000000008.jpg

Tento základní sociologický koncept bychom mohli najít v kterékoliv online hře nebo v RPG. Právě ony nás interakcí s okolím (živým, umělým) učí si budovat své místo ve (virtuální) společnosti. V prostředí hry si tvoříme nějakou image. Světy jako je například World of Warcraft nebo Guild Wars 2 jsou tu sekundárně od toho, aby se skrze ně hráči socializovali a participovali na společných cílech a tím vytvářeli skupiny, mezi kterými vzniknou určité vazby.

Tato herní filosofie není příliš zřejmá a nikde se o ní v kontextu her jako je právě WoW otevřeně nemluví jako o záměru, nicméně je v něm obsažena. Filosofie zde vznikne zcela sama tím, jak moc atomizované je herní publikum. Online hry jsou vlastně takovou virtuální globální vesnicí.

Strach z neznámého

0000000000000000009.jpg

S touto filosofií pracuje například Metro 2033, kde se kromě nástrah na cestě podzemním komplexem musíme potýkat i s novou rasou bytostí, jenž podle názoru obyvatel metra chtějí z lidí vysát život. Jenže, to je omyl, jak se nakonec ukáže. Ony bytosti nejsou ani tak násilné, jako spíše fungují na jiné frekvenci komunikace, než lidé. Pokus o ní se pak u nich rovná pokusu o zabití.

To je pointa celé filosofie Metra 2033. Lidé se bojí neznámého a za každou cenu se toho chtějí zbavit, jenže se to v závěru ukáže jako omyl. To už je ale pozdě a celá komunita Temných, jak se jim říká, je zahubena.  Ti, co hráli Metro: Last Light ví, jak děj pokračuje a v základu se moc neliší od původního konceptu. Na konci Metra by si hráč měl položit otázku, zda-li by by nebylo špatné přehodnotit postoj k neznámu a příště se spíše nepokusit jej poznat, než zatratit.

Charakter člověka

00000000000000000010.jpg

Velmi mystickou a filosofickou myšlenku bychom mohli najít ve stařičkém Planescape: Tormentu, který se zabývá otázkou transcendentálnosti vlastního já v opozici k tomu materiálnímu. V roli Bezejmenného pohlížíte na svět jako tabula rasa, přičemž se jeho vjemy snažíte vstřebat po vzoru dítěte. V poslední řadě v sobě musíte odhalit odpověď na otázku: Co dokáže změnit charakter člověka?

Je to i hlavní motto celé hry, během níž budete na tuto otázku nejednou tázáni. Filosofický přesah je zde natolik zřejmý, že se občas v přirovnáních a metaforách ztratíte. Konečná myšlenka tkví v tom, že změna leží v každém člověku a jen on sám svou vlastní přirozeností může změnit svůj charakter.

Praktičnost

00000000000000000011.jpg

Celkem jednoduchá herní filosofie je obsažena také v sérii The Sims. Divte se tomu nebo ne, ale její pointou je vštípit hráči smysl pro organizaci (v tomto případě vlastního domu) a plánování.

Oboje jsou to věci, které v životě nejednou potřebujeme a dům nebo byt, jaký v The Sims můžete mít celkem hezky reflektuje to, jaký život dotyčný hráč vede nebo chce vést. Je nutno připomenout, že cílovou skupinou The Sims jsou převážně ženy.

Big brother a otázka soukromí

00000000000000000012.jpg

Tomuto tématu se věnuje oblíbená hackovací hra Watch Dogs, kde se stáváte agentem a s pomocí chytrého telefonu můžete v městské aglomeraci napáchat hotová zvěrstva. Herní filosofií je myšlenka neustálého dohledu a vypořádání se s tímto problémem.

V dnešní době se prakticky nacházíme před vstupní branou do takového sledovacího světa a je na nás, jak problematiku ztráty soukromí na úkor vlastní bezpečnosti uchopíme a zhodnotíme. To je i poslání této hry.

Světová migrace

00000000000000000013.png

Graficky celkem nenáročná hra, která se rozhodně neřadí mezi AAA tituly. Nicméně svou filosofií reflektuje aktuální dění ohledně světové migrace. Zde si zahrajete na pohraničníka, který má za úkol vyhodnocovat běžence, kteří míří do fiktivního státu.

Na vás je, abyste rozhodli, koho pustíte a koho ne. V dnešní době, kdy světem otřásá velká migrační krize je celkem pochopitelné, že tato dva roky stará hra představuje velký filosofický potenciál, na jehož základě můžeme přehodnotit své názory na celou věc. Vžijete se alespoň částečně do kůže těch, kteří mají moc někomu změnit život.

Vztah ke společnosti

00000000000000000014.jpg

Celkem nenápadnou filosofii v sobě obsahuje titul Zaklínač. Je nutno podotknout, že v tomto případě jde spíše o filosofii knižní předlohy A. Sapkowského, kterou hra jen věrně kopíruje. A o co že tu tedy jde? O vztah k lidem z pohledu odosobněného člověka-mutanta, tedy zaklínače. V jeho roli pak vlastně soudíte lidi, když rozhodujete, jestli někoho zachráníte před netvorem či ne. Řídíte se při tom kodexem zaklínačů, který během hry narazí na mnohé paradoxy a protimluvy, což je v zásadě analogie k dnešním ústavám a listinám základních práv a svobod.

Stáváte se vlastně takovým soudcem osudů a v tom tkví síla tohoto filosofického konceptu. V reálném světě mají podobnou pravomoc, i když ne tak markantní, např. policisté nebo soudci.

A na jaké hluboké myšlenky jste ve hrách narazili vy? Podělte se v diskuzi!

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

5 nostalgických her, které si prostě musíte zahrát

5 nostalgických her, které si prostě m…

Jsou hry, které nikdy nezemřou. My pro vás máme pětici, ze které rozhodně musíte sfouknout prach.

9.  1.  2017 | | 38 N/A
10 herních pecek, jež měly opravdu dlouhou cestu

10 herních pecek, jež měly opravdu dlo…

Aneb těch, kterým mezi oznámením a samotným vydáním uběhlo nejvíce času. A začaly připomínat čekání na Godota.

16.  1.  2017 | | 10 N/A
GTA V téměř nerozeznáte od reality! Stačí do hry nahrát pár modifikací

GTA V téměř nerozeznáte od reality! St…

Stále velmi oblíbená hra Grand Theft Auto V má silnou komunitu fanoušků a mezi nimi řadu šikovných moderů. Ti hru graficky stále vylepšují. S použitím modů je leckdy problém určit, zda není screenshot ze hry reálná fotografie.

7.  1.  2017 | | 8 N/A
Nintendo Switch: známe cenu, příslušenství, datum vydání i hry

Nintendo Switch: známe cenu, příslušen…

Koncem října minulého roku nám Nintendo po dlouhém čekání konečně představilo konzoli Nintendo Switch. Představení ale přineslo více otázek než odpovědí. Po konferenci se však zdá, že Nintendo Switch je v možná ještě lepší formě, než jsme si mysleli.

15.  1.  2017 | | 3 N/A
Podívejte se, jak budete doma používat AR brýle HoloLens

Podívejte se, jak budete doma používat…

Doma jako Iron Man? S brýlemi rozšířené reality HoloLens od Microsoftu je to možné!

13.  1.  2017 | | 6 N/A
9 tipů, jak být profi zabijákem v novém Hitmanovi

9 tipů, jak být profi zabijákem v nové…

Kompletní balíček epizod novodobého Hitmana je venku. Naučíme vás, jak být tím zaručeně nejlepším zabijákem.

17.  1.  2017 | | 1 N/A
Assassin

Assassin's Creed: historie jedné značk…

V herní branži pravděpodobně není diskutovanější série, než je Assassin's Creed. Proč ten humbuk? Pojďme si to rozebrat.

13.  1.  2017 | | 7 N/A
Humble Bundle odtajňuje únorové hry, XCOM 2 dostanete za hubičku

Humble Bundle odtajňuje únorové hry, X…

V herním balíčku Humble Bundle můžete často najít výborné hry za směšný peníz. V únoru se toto pravidlo podle všeho jen potvrdí.

7.  1.  2017 | | 2 N/A