Herní filosofie: samotářské zážitky žijí dál

vytisknout velikost písma
Byl tady Skyrim, bylo tady Divinity a teď tady máme třeba Dragon Age. Singleplayer zkrátka stále táhne, nyní snad možná ještě více než kdy dříve.

Před nedávnem prohlásil producent třetího Dragon Age Mike Darrah, že Skyrim změnil hry. Že změnil to, jak hráči vnímají virtuální světy a znovu udělal singleplayerové hraní takzvaně sexy. Ve světle uplynulého herního roku a nedávných výpadků online služeb od PSN až po servery Riot Games mu musím dát za pravdu. Ona mantra let minulých, která hlásala, že bez multiplayeru to nejde, už zkrátka neplatí a prodeje, ohlasy a nakonec i recenze to jen potvrzují. Nové konzole jsou možná online jako nikdy předtím, hráči ale nikoliv.

Rok samoty

Telltale adventury, FPS zjevení roku v podobě nového Wolfa nebo snad nejlepší PS4 hra roku – The Last of Us. Všichni tihle mají jedno společné, a sice fakt, že si je zahrajete offline, sami a nikdo vás u toho nebude vytáčet. Nebude vás trápit, že spolubydlící dostal chuť na porno a před dalším emočním dojákem vás už neuchrání ani hackeři bavící se útoky na všemožné online služby.

240054-cry1.jpg

Vypadá to, jako by se najednou vrátila hráčská touha žít si na chvíli svůj vlastní virtuální sen. Sen, který vám nikdo nenabourává a nevytrhává vás z něj svým nevhodným chováním. Osobně bohužel třeba neznám blbuvzdornou onlinovku, ve které by se nenašel frajer ojíždějící kreslenou pouliční lampu nebo nesmyslně poskakující všude okolo vás. Ano, online integrace je stále častější a častější, ale když se podíváte k čemu vede, i tento argument rázem ztratí na síle.

Třeba GTA V multiplayer raději rovnou vyčlenilo z hlavní hry a udělalo dobře. A co všechny ty perzistentní světy á la The Crew nebo DriveClub, či snad vskutku zvláštní úkaz v podobě Destiny. I tihle totiž mají něco společného, a sice minimálně rozpačité přijetí u recenzentů a slyšitelné hráčské obce. Nejednou jsem se pak dověděl, že si mám dát Destiny sám, že pak objevím ono skryté kouzlo. Samozřejmě si ale také ještě musím přečíst zvlášť stojící příběhové grimore karty, jinak to nebude zážitek kompletní.

Jedno ale bezesporu přinesly. Už tak často nevídáme multiplayerové nesmysly, které tak trochu separé dělala třeba i jiná studia a do koncepcí singlů mnohdy ani vůbec nezapadaly a prostě jen měly prodat nebazarovou originálku. A nebo je to také možná jen moje chtěná iluze pramenící ze spíše nevýrazného herního roku.

kane-and-lynch-dm-single.jpg

Uspěchané levely

Smutnou pravdou je každopádně fakt, že jsme se ještě nenaučili formou multiplayerových zážitků vyprávět příběhy. Strhující thriller zkrátka do hry více hráčů nenacpete, zapomenutý Titanfall budiž důkazem a když už ucelené a bohaté vyprávění zvládnete, jen těžko si jej neustále rušeni ostatními užijete. World of Warcraft tak sice možná vydá na desítky knih a jeho vypravěčské kvality rozhodně nejsou jalové, ale co z toho, když ono vtáhnutí do děje už pak lehce pokulhává.

Výjimkou by mohlo být třeba Dark Souls, ale to už jsou příběhy vytvořené mou vlastní představivostí, a nikoli obdoba dobré knihy či filmu. Právě tomu se totiž všechny ty MOBA záležitosti nebo Call of Duty dost vzdalují a hry přetvářejí do jakési formy životního stylu. Nekonečná hratelnost, mikrotransakce i kompetitivní ladění perfektně odrážejí současnou společenskou náladu.

Z toho důvodu mě třeba naprosto minula série Borderlands. Hrát tuhle záležitost ve čtyřech lidech a přitom se snažit prozkoumávat nápaditý svět, nebo nedej bože sledovat příběh je totiž naprosto nemožné. Zbylá trojka vždy začne být netrpělivá a onen pocit vtažení do fiktivního světa rýpavě rozbíjet. Uspěchané honění se za levely a lepší výbavou, nikoli za vyprávěním.

vgf_thefutureofthesingleplayerfirstpersonshooter_0.jpg

Nechte mě na pokoji

A co že je na těch singleplayerech tak lákavého? Třeba to, že se projednou cítíte jedinečně a sami jako jediní nějak vyčníváte z celku. Podle výzkumů také lidská mysl přirozeně touží po začátku a konci. Po jasně daném ukotvení a tedy i silném vyprávění, které někam kráčí. Navíc ani nemusí být nutně jednotvárné, jen se podívejte na tolik oceňovaný Shadow of Mordor, který je pro mnohé nejvýraznější inovací herních mechanismů za mnoho let.

Zkrátka je to onen unikátní zážitek, který je neopakovatelný a v něčem i opojný. Je tedy skvělé, že to s příchodem nové generace nevypadá na jejich vymizení, ba naopak. Leč je to totiž na subjektivním vnímání, zdá se, že ona éra hardcore hororů a příběhových koridorů s mutiplayerovým přílepkem pomalu končí. Vydavatelé si uvědomili, že peníze jim stejně nepřinesou a především přišli na to, že kriticky dobře přijatý a kvalitní singleplayer se dneska může uživit. A to je příslib, pro který stojí za to hrát!

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 skvělých her, které si na PC nezahrajete

10 skvělých her, které si na PC nezahr…

Na počítače vychází spousta skvělých her. Jsou tady ale takové, které si jinde, než na konkrétní konzoli nezahrajete. Dneska se podíváme na 10 exkluzivit, pro které se vyplatí kupovat konzole.

13.  3.  2017 | | 61 N/A
10 nejzajímavějších grafických proměn světa Minecraftu

10 nejzajímavějších grafických proměn …

Minecraft může vypadat trochu jinak, než ho znáte. Hra se totiž dočkala několika modů a rozšíření. Podívejme se na 10 nejzajímavějších balíčků s texturami a kosmetickými úpravami.

25.  3.  2017 | | 10 N/A
Hry jsou uměním: když grafika zraje (galerie)

Hry jsou uměním: když grafika zraje (g…

Občas vyjde populární hra a časem se člověk nemůže uvěřit, co vše je z ní možné graficky vytáhnout. Pojďme si podat zub času.

14.  3.  2017 | | 5 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
10 důvodů, proč se ponořit do hry Total War

10 důvodů, proč se ponořit do hry Tota…

Strategie nepatří dnes k nejpopulárnějším žánrům, nicméně nikde jinde neokusíte tak sladký pocit moci se všemi výhodami a nevýhodami. V Total War se dostanete do role vůdce zodpovědného za celý národ a závisí jen na vás, zda vaše země bude prosperovat.

15.  3.  2017 | | 8 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 5 N/A
Simulátor skládání počítače - naučte se stavět stolní počítač

Simulátor skládání počítače - naučte s…

V době, kdy simulátor zemědělské techniky patří k nejúspěšnějším hrám, bylo jen otázkou doby, kdy někdo udělá simulátor, který skutečně využijete - simulátor skládání počítače.

16.  3.  2017 | | 4 N/A
10 tipů, jak být ostříleným borcem v Mass Effect: Andromeda

10 tipů, jak být ostříleným borcem v M…

Nový Mass Effect je plný nástrah a novinek. Pomůžeme vám se s nimi vypořádat.

22.  3.  2017 | | 6 N/A