Hidden & Dangerous

První pokus českých programátorů o průlom do neúprosného světa zahraničního herního byznysu se povedl nad očekávání. Illusion Softworks přišli se správnou věcí včas na správné místo a jejich vojenská akce Skrytý & Nebezpečný již delší dobu trůní na předních místech žebříčků prodejnosti v mnoha zemích. Doufejme, že toto pořádné blýsknutí na lepší časy nezůstane osamoceno. I když od vydání hry již nějaký čas uplynul, nemohli jsme vám recenze na tento český skvost ušetřit.

Žánr: strategická 3D akce
Minimální konfigurace: P266, 32 MB RAM
3D akcelerace:
Direct3D
Multiplayer: ano
Výrobce:
Illusion Softworks
Vydavatel:
Take2
Zapůjčil:
JRC


Vezměte hru Commandos a požitek z ní vynásobte stokrát. Zdaleka se však nepřiblížíte tomu, co zažijete s novou hrou Hidden & Dangerous. Jde o válečnou 3D akci, v níž speciální skupinka britských dobrovolných dárců krve plní velmi nebezpečné úkoly uprostřed nepřátelského území ve druhé světové válce. Jednotlivé mise jsou rozmanité a náročné. Po každých dvou třech misích jsem si už myslel, že jsem objevil univerzální postup k dohrání každého scénáře. Vždy jsem však byl vyveden z omylu novou překážkou, kterou jsem překonal jen s velkými obtížemi.

… v Evropě zuří válka a já jsem pro samou starost o svůj život na Tebe málem zapomněl. Před třemi týdny jsem byl odsouzen na deset let nucených prací v armádě za rozkrádání vojenského majetku britské námořní pěchoty. Už čtrnáct dní trčím ve svobodné části Francie jako pozorovatel. Před dvěma dny jsem však obdržel spěšnou depeši od Davida Stirllinga, velitele speciální záškodnické brigády SAS (Special Air Service). Po jejím rozluštění jsem se přesunul zpět do Anglie, kde mi osobně nabídl možnost přidat se k SAS. Nejdříve jsem odmítl, nabídl mi však prominutí zbytku mého trestu. A to byl argument, který mě přesvědčil. Nyní, poslední večer před odletem do Itálie, chci dohnat ty dlouhé měsíce, co jsem Ti o sobě nedal vědět …

K vlastní hře nepotřebujete takřka žádnou přípravu. Před každou kampaní si vyberete osm členů svého týmu zhruba z třiceti dobrovolníků; do mise však můžete jít maximálně s polovinou, tedy se čtyřmi muži. Každá mise začíná breefingem, ve kterém se dozvíte cenné informace – například rozmístění zjištěných hlídek apod.

Bez informací své chlapy do žádné akce nepovedu      Granát udělá spoustu práce za vás

H& D vás na první pohled uchvátí velmi věrnou 3D grafikou (samozřejmě máte-li dobrou grafickou kartu). Je zde vidět velký kus práce a spousta vynikajících nápadů.

Svoje muže ovládáte buďto z pohledu třetí osoby (Tomb Raider) nebo z pohledu vlastního, jak to komu vyhovuje. Mezi jednotlivými vojáky se samozřejmě můžete přepínat a ovládat každého zvlášť. To nabízí obrovské množství různých kombinací akcí, kdy jeden voják jde likvidovat hlídku, další osvobozuje rukojmí a třetí ho kryje ze zálohy s dalekonosnou puškou.

V případě, že se dostanete do situace, kdy nestíháte koordinovat činnost všech čtyř vojáků, máte možnost jejich akce naplánovat na přehledné plastické mapě. Bohužel dlouho trvá, než se s ní vůbec naučíte pracovat, a i potom je úkolováni zdlouhavé. Věci na mapě jsou navíc velice titěrné, takže trefit se myší na vojáka je poněkud obtížné.

… cesta našeho čtyřčlenného týmu trvala něco kolem pěti hodin. Měli jsme osvobodit dva piloty havarovaného bombardéru. Můj úkol byl zlikvidovat nepřátelské hlídky, aniž by spustili poplach. Ten by totiž znamenal okamžitou smrt celého našeho mužstva. Ze začátku jsem to všechno bral jako zábavu, na což málem doplatil životem můj nynější nejlepší přítel, Robin. Na své cestě za prvním pilotem jsme zničili rafinérii, která zásobovala německá vozidla a tanky v okruhu padesáti mil. Zachránit druhého byl už trochu větší oříšek. Na nepřátelské vlakové stanici se vyznamenal právě Robin svým střeleckým umem a ani můj nůž nezůstal bez poskvrny. Nakonec se nám ještě podařilo zapálit signální oheň pro bombardéry, které stanici do základu zničily. Úniková cesta za hranice Itálie měla být podle zpráv našich zvědů čistá, jenže někdo vyhodil most přes řeku i s nepřátelským vlakem. Ten pak hlídala malá armáda s tanky a jinou těžkou technikou. Téměř nám došlo střelivo, než jsme si vybojovali cestu domů …

Ve hře máte naprostou volnost pohybu. Zatímco nepřátelé očekávají váš příchod po cestě, vy se plížíte lesem. Nepřátelské vojáky můžete ostřelovat z míst, kde by vás nikdy nečekali. V lesích po vás pátrají ostražité hlídky, vy po nich pálíte skrze průhled mezi listím. Zkrátka můžete dělat úplně cokoliv, ve hře neexistuje něco jako jediná správná cesta. Každou misi tak lze dohrát pokaždé s jinou taktikou a strategií, což je ve hrách zatím velmi vzácné. Občas se také stane, že je to právě nepřítel, kdo se vám dostane do zad a vy pak umíráte s kulkou v zádech. Nebo zaměřujete jednoho vojáka v hledáčku dalekonosné pušky, zatímco jiní po vás začnou střílet z druhého břehu řeky, atd.

Abyste všude nemuseli chodit pěšky, můžete řídit jakýkoliv dopravní prostředek – tedy pokud má něco v nádrži. Budete řídit osobní auta, nákladní auta i tanky. Přejíždění německých vojáků byla moje snad největší kratochvíle, bohužel jen do doby, než jsem najel na protitankovou minu.

Mám tě na mušce, vojáku      S tankem je ohromná zábava

… po úspěšné akci v Itálii jsme byli odveleni do Jugoslávie. Nacisti tam terorizovali obyvatelstvo říčními čluny a naším úkolem bylo zničit přístavní hráz. Vypadá to opravdu jednoduše, ale ve skutečnosti tam bylo hotové peklo. Víš, jak jsem vždycky odsuzoval zabíjení lidí – tu noc jsem jich zabil šest; nožem a zezadu. Vím, nebylo to hrdinské, ale každý zbytečný zvuk by zhatil náš plán na odcizení člunu, v němž jsme se měli dopravit až k hrázi. A to, co přišlo poté, co jsme úspěšně zničili hráz, mne ještě teď budí ze spaní. Teď už ale čekáme na letadlo, které nás má dopravit domů. Zatím Ti posílám pusu a věř, že na tebe myslím každou chvíli.

Tvůj Charles
5th September 1941

Zásadním prvkem hry Hidden & Dangrous je její reálnost. Ta je na velmi vysoké úrovni –rychle vás vtáhne do hry a naprosto pohltí vaší osobnost. Už nebudete tím, kdo ovládá čtyři vojáky pomocí klávesnice a myši. Stanete se vojákem SAS dýchajícím vzduch za nepřátelskou linií. Pokud zemře voják, kterého jste zrovna ovládali, zemřete také. Hra má téměř neskutečnou atmosféru, kterou jsem doposud nezažil u žádné jiné hry, ani u Aliens versus Predator hrané o půlnoci za úplňku.

Uprostřed nepřátelského území je často pěkně horko      Záchrana přítele mi vždycky zlepší náladu

Na druhou stranu má ale drobnou chybičku: Pokud musíte někomu podříznout krk nožem zezadu, je nutné se k němu tiše připlížit. Jenže většinou vojáci hlídkují ve dvou. A tak, když jsem úspěšně podříznul krk jednomu, jsem s hrůzou očekával, co ten druhý udělá. Nestalo se však vůbec nic. Podříznutý voják ležící doslova na botách druhého nevzbudil v tom druhém žádnou reakci. Ten stále tupě zíral dopředu, odkud očekával příchod našeho týmu.

Přestože nejsem velkým milovníkem her tohoto druhu, žádná jiná si mě nezískala tak silně jako Hidden & Dangerous. Ještě jedno takové dílo a malý státeček ve střední Evropě bude po celém světě znám nejen svými hokejovými úspěchy, ale i počítačovými hrami.

5/5

Grafika ŚŤŽŹ…
Zvuky ŚŤŽŹ…
Hudba ŚŤŽ„…

ŚŤŽŹ

Hratelnost ŚŤŽŹ
Diskuze (2) Další článek: Unreal Tournament - demo

Témata článku: , , , , , , ,