Historie Telltale Games: Jak neznámé studio zachránilo žánr adventur

Herní studio Telltale Games získalo v posledních letech ohromnou popularitu a s blížící se třetí sezónou veleúspěšné série The Walking Dead se na něj opět začínají obracet zraky hráčů z celého světa. Než se ale Telltale Games stalo jednou z předních vývojářských společností, muselo ujít dlouhou cestu.

Vše začalo před 12 lety, v červenci roku 2004. Tehdy se tři zaměstnanci LucasArts rozhodli, že ze společnosti, která stojí především za hrami ze světa Star Wars, odejdou.

Nejednalo se o příliš překvapivé rozhodnutí, protože herní společnost George Lucase se v této době nacházela v krizi – chvíli poté byl vyměněn její ředitel a proběhly v ní výrazné změny. A tak zmínění, nyní již bývalí zaměstnanci založili vlastní herní studio, Telltale Games.

Picture1.pngPrvní hrou Telltale Games byl poker

Na začátku třetího tisíciletí se obecně ve hrách na příběh příliš nehledělo a vše bylo především o hratelnosti. Proto by byl titul se zaměřením na příběhovou linku vítanou změnou. Tak se ale nestalo. Prvním počinem Telltale Games byla totiž karetní hra Telltale Texas Hold'em vydaná v roce 2005. Nicméně jednalo se především o titul, který měl otestovat použitý engine, a i tak hra získala několik indie ocenění.

Neslavné začátky

První adventurou Telltale Games se stala později toho roku hra Bone: Out from Boneville. Její příběh byl založen na komediální komiksové sérii Bone, ke které se Telltale Games ještě jednou následující rok vrátilo. Nicméně jejich první adventura byla přijata rozporuplně.

Poté společnost zkoušela další, opět průměrně přijaté příběhy – např. kriminálku CSI, nový komiksový svět Sam & Max či pirátské Tales of Monkey Island. V roce 2006 začalo Telltale využívat rozdělení her na epizody a později začal jednotlivé epizody s časovým odstupem, tak, jak to známe dnes. A pak přišel rok 2010 a Návrat do Budoucnosti.

qq.pngPrvní hry nebyly moc úspěšné

První úspěchy

Back to the Future: The Game se stalo pro Telltale Games prvním zlomovým bodem. Je až neuvěřitelné, že se společnosti v té době podařilo získat licenci pro vytvoření hry z tak populárního univerza, jako je Návrat do Budoucnosti. 

Taková značka samozřejmě přitáhla pozornost. Hra, jejíž příběh se odehrává půl roku po konci původní filmové triologie, byla přijata pozitivně s hodnocením okolo 75 bodů ze 100. Za její hlavní nedostatky byly označeny různé technické problémy, což je nešvar, kterého se Telltale dosud nezbavilo.

bb.pngAdventura, a ještě zasazená do známého světa... tehdy naprosto nevídané

Také jako jejich první hra vyšlo Back to the Future na téměř všech platformách včetně iOS a Wii. Ve výsledku tak společnost oznámila pro rok 2010 příjmy ve výši 10 milionů dolarů, což byl oproti předešlému roku nárůst o celých 90 %.

Následující rok získalo Telltale Games licenci i pro Jurský park a vyšel Jurassic Park: The Game. Úspěch Návratu do Budoucnosti se ale ani zdaleka neopakoval a tak se na tuto hru raději pokusíme zapomenout, stejně, jako se o to zajisté snaží i její vývojáři. A přesuneme se rovnou o rok později, do roku 2012, který je zatím pro společnost nejdůležitějším vůbec.

Bomba jménem The Walking Dead

Asi málokterý hráč alespoň neslyšel o The Walking Dead: The Game, které je dnes spíše známé jako The Walking Dead: Season One. Hra se okamžitě stala hitem a během prvních 20 dnů se prodalo více než milion kopií, čímž se dostala do čela tehdejších prodejních žebříčků. 

S průměrným ohodnocením 85 bodů ze 100 se pro mnohé jedná o jednu z nejlepších adventur vůbec. Také se jednalo o první titul od Telltale, který se dostal i na Android – díky jednoduchému ovládání lze hru bez problémů hrát i na mobilních zařízeních.

ww.pngThe Walking Dead je podle mnohých nejlepší počin Telltale Games vůbec

Příběh je samozřejmě zasazen do univerza The Walking Dead, veleúspěšného seriálu založeného na komiksech. Několik seriálových postav se ve hře i mihne, ale nezastávají v ní hlavní roli. Tu v první sezóně nese malá Clementine a bývalý učitel Lee, který se o ní stará. The Walking Dead: Season One je pro mě zatím nejlepší hra od Telltale.

Telltale a jeho recept na úspěch

Kromě licence na hru ze světa z The Walking Dead získalo v té době Telltale i licenci na další svět. Než ale společnost vydala hru z tohoto světa, ještě jednou ukázala světu svoji lásku k pokeru a vydala další karetní hru s tímto tématem. 

Poker Night 2 bylo vydáno v roce 2013 a vyznačovalo se především tím, že jako protihráči vystupovali známé postavy z jiných her a filmů – např. Claptrap z Borderlands, GLaDOS z portalu či Ash Williams z filmu The Evil Dead. Po této odbočce se už vývojáři mohli vrhnout na zmíněnou hru z nového světa, komiksu Fables.

wolf.pngWolf Among Us nás vzal do říše komiksových Fables

Adventurou The Wolf Among Us potvrdilo v roce 2013 Telltale svoji pozici mezi předními herními vývojáři. Opět se jednalo o perfektně zpracovaný příběh z přejatého světa a hra dokázala hráče vtáhnout stejně jako předchozí The Walking Dead.

Atmosféra čtvrti, která je vytržena ze svého pohádkového světa a hozena do temné reality našeho světa, je opravdu působivá a posbírala téměř stejně dobré hodnocení jako předešlé The Walking Dead.

 

The Walking Dead: Season Two určitě nelze označit za neúspěšnou – jak prodejně, tak kriticky.

 

V roce 2014 jsme se opět setkali s malou Clementine, která sice už trochu povyrostla, ale na líbivosti této postavy to nic nezměnilo. I když hodnocení The Walking Dead: Season Two bylo o trochu horší než v případě první sezóny, hru určitě nelze označit za neúspěšnou – jak prodejně, tak kriticky.

Boderlands, Batman a další

Následující hry už nelze ani označit za historii studia, protože byly vydány teprve nedávno, takže si je jen rychle postupně připomeneme. V Tales From Borderlands jsme se podívali do světa známé akční hry a hra se vyznačovala povedeným soundtrackem a výstižně zpracovanou atmosférou Pandory.

Poté se studio podařilo získat licenci na jeden z nejpopulárnějších fantasy světů, Píseň ledu a ohně aneb Hru o trůny. V něm jsme hráli za v knize neznámý rod Forresterů, ale ve hře se objevily i hlavní postavy z příběhové série. Tyto dva tituly byly přijaty nadprůměrně, ale tak dobré hodnocení jako The Walking Dead a Wolf Among us nezískaly.

gameoftho.pngPostavy v Game of Thrones dokonce dabovali stejní herci

V roce 2015 představilo Telltale pouze jeden nový titul, a to hru ze světa kostičkového Minecraftu. I když hra získala pouze průměrné hodnocení, tak na to, že byla vytvořena podle sandboxové předlohy bez jakéhokoliv příběhu, se dle mého názoru jednalo o úspěch.

V současném roce jsme se zatím dočkali dvou nových titulů a další je na cestě. Prvním byla krátká zastávka opět ve světě The Walking Dead. Zde jsme hráli za Michonne, postavu známou z komiksů i seriálu.

mine.pngMinecraft byl velkým překvapením

Zde bych ocenil, že komiksové vydavatelství zkoordinovalo příběh s Telltale a Michonne se ve hře objevuje v období, kdy v komiksech na několik dílů zmizela. Jako další vydalo Telltale hru ze světa Batmana. Ve hře hrajete přímo za něj a ne za neoriginální postavy, jako tomu bylo u prvních dílů The Walking Dead a Game of Thrones.

A co bude dál?

Nyní už se přesouváme do budoucnosti, blízké i vzdálenější. Již za dva týdny nás (konečně!) čeká třetí sezóna The Walking Dead, která nese označení A New Frontier. Podle dosavadních trailerů je hlavní postava Clementie již téměř dospělá a postapokalyptický svět ji změnil na nekompromisní a tvrdou přeživší.

Dále víme, že se v příštím roce dočkáme adventury z marvelovského světa Guardians of the Galaxy. Uvidíme, jestli bude hra nějak zkombinována s druhým filmovým dílem z tohoto světa, který vyjde ve stejnou dobu. Také je již potvrzená i druhá sezóna Game of Thrones – datum ještě upřesněno nebylo, ale pravděpodobně se bude jednat také o příští rok.

Co je tedy Telltale Games? Především herní studio, které vrátilo na výsluní upadající žánr adventur. Troufám si tvrdit, že bez něj by v současnosti tento žánr byl pouze v rukou malých vývojářů, spíše nadšenců.

ap_resize.pngTelltale toho chystá ve spolupráci s Marvelem více

A v čem by se mohlo Telltale Games změnit? Hlavně by mohlo místo neustálého představování nových světů dokončit příběhy svých minulých her, především Wolf Among Us a Tales from Borderlands.

Také bych ocenil větší dopady hráčovo rozhodnutí na příběh, s čímž souvisí i větší návaznost jednotlivých dílů. Tady zase mluvím o The Walking Dead, kde byly finální rozhodnutí z první sezóny ve druhé sezóně téměř nepodstatné.

Telltale by také mohlo vytvořit svůj vlastní svět a nevypůjčovat si pouze univerza ostatních a zasazovat do nich své příběhy. Myslím, že fanouškovskou základnu na to mají již dostatečnou.

Váš názor Další článek: Mobilní hra Super Mario Run vyžaduje neustálé připojení k internetu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,