Hitman: Absolution – návrat plešatého zabijáka (recenze)

vytisknout velikost písma
Šest let odpočíval holohlavý zabiják s čárovým kódem na zátylku v herním důchodě. Teď se vrací a zjišťuje, že nic není jako dřív.
Hitman: Absolution – návrat plešatého zabijáka (recenze)

Moderní díly starých herních sérií jsou prostě jiné. To je fakt, se kterým se musíte smířit. Za ty roky se totiž herní principy a postupy změnily, takže tvůrci na to musejí reagovat, pokud tedy chtějí vytvořit AAA titul určený pro miliony hráčů, a ne jen hrstku hardcore pařanů. Ano, chápete to přesně – Hitman: Absolution je krásnější, přímočařejší, příběhem poháněná hra, která často hraje na efekt. Ovšem mezi těmi lineárními úrovněmi, kde se třeba jen probíjíte k baru, jsou vetknuty i klasické otevřené úrovně klasického hitmanovského rázu. Právě tady se ukazuje, že i v nové době má starý zabiják svoje místo.

Sbohem, Agenturo!

Po letech dal Agent 47 vale svému zaměstnavateli a vyráží za svými soukromými cíli, které obsahují tajemnou mladou slečnu, jižanský gang kriminálníků i třeba bandu vraždících jeptišek. Protože už nemáte za sebou podporu Agentury, musíte si vystačit s tím, co si sami zajistíte.

Po letech dal Agent 47 vale svému zaměstnavateli a vyráží za svými soukromými cíli

Žádné kontrakty s briefingem a možnostmi zvolit si výbavu. Zabiják se řídí radami svých pochybných kontaktů a zbraně si musí obvykle zajistit na místě (garota je ovšem k dispozici prakticky vždy). Už jen tohle může odradit fanoušky starších dílů. Hitman: Absolution ovšem kvůli tomuto není horší, je prostě jiný.

Hitman 01.jpg Hitman 09.jpg

Zapomeňte na rozsáhlé sandboxové úrovně, v Absolution je zábava podávaná v menším balení. Často dokonce ani nemáte za cíl žádného protivníka, ale stačí se dostat z bodu A do bodu B. Hned kousek od začátku je například pasáž, kdy po nepovedené akci utíkáte z hořícího hotelu, abyste se následně nenápadně snažili uprchnout před policií skrz marihuanové doupě. I tyto části jsou však poměrně otevřené a nechají vás zvolit si svůj přístup.

Vrcholem hry jsou klasické zabijácké mise, kdy se ocitnete v oblasti s obrázkem cíle (cílů) v pravém horním rohu a následně je už jenom na vás, jak si s misí poradíte. Abych zbytečně neprozrazoval, poslouží jako přiklad hned první mise (po tutoriálu). V čínské čtvrti máte za úkol zlikvidovat místního bosse. Způsobů je celá řádka. Můžete ho prostě střelit do hlavy, ovšem následná panika a příjezd SWAT týmu vám asi zavaří. Elegantnější možnost je třeba se dostat k jeho zaparkovanému autu a nastražit bombu. Případně stačí nenápadně uzmout kus jedovaté ryby fugu z nedalekého rybího stánku a hodit jej oběti do jídla. Nebo snad vsadíte na opuštěný kout, kam si zašel nebožák odskočit a vyřešíte vše garotou? Je to jen na vás.

Hitman 03.jpgHitman 04.jpg

Triky z předchozích dílů tu jsou zpátky, takže protivníky můžete tiše likvidovat a jejich těla schovávat do beden a skříní, můžete si shánět kostýmy a snažit se proklouznout nepoznán a ještě tu je pochopitelně cesta přímého masakru, kdy prostě zastřelíte každého, kdo se vám postaví do cesty. Nicméně to až tak jednoduché není (aspoň na vyšší obtížnost), protože Agent 47 toho moc nevydrží a protivníci si povolávají posily. Nemluvě o silné motivaci v podobě herního skóre, které vás odměňuje za tichý postup a penalizuje za likvidaci stráží, spuštění poplachu atd. Pravý zabiják se nenechá spatřit, likviduje jen zadaný cíl a následně opustí scénu neviděn. A to funguje i v Hitman: Absolution.

Věřte svému instinktu

O Absolution by se dalo říct, že je spíše už stealth hrou než čistě simulátorem zabijáka. Hrdina se naučil nové věci, jako například házením různých věcí odlákávat pozornost, navíc nechybí moderní systém krytí. Na nižších úrovních obtížnosti můžete využívat i instinkt, díky kterému vidíte skrze stěny postavy (do velké míry to nahrazuje podrobné mapy z předchozích dílů) a jejich cesty. Instinkt lze využít i k instantnímu likvidování více protivníků zároveň, nadto díky němu neodhalí váš převlek. V základu totiž neprojdete přes lidi ve stejné uniformě – například v převleku kuchaře projdete přes policisty, ale další kuchař vás odhalí.

Hitman 05.jpgHitman 06.jpg

Instinkt vám ve spoustě situací pomůže, ale není samospasitelný, protože je ho jen omezené množství (nabíjí se plněním úkolů apod.). Hitman: Absolution je tak hrou, kde budete spoustu pasáží opakovat, protože se hloupě prozradíte nebo vám něco nevyjde podle plánu a místo nenápadné eliminace cíle se budete muset probíjet hordami protivníků. A to je dobře, protože tenhle systém experimentování, snaha o tichý postup a případný neúspěch patřil k jádru předchozích dílů. Je jenom fajn, že se ho tvůrci nezbavili.

Trochu jiný, ale zábavný

Puristi budou možná znechuceni menšími mapami a jejich rozdělením, kdy konflikty z jedné části se nepřenášejí do druhé. Rozlohu však bohatě kompenzuje pestrost lokací. Větší konflikt mám s chováním umělé inteligence.

Na trhu obchodníci nabízejí své zboží, na nástupištích uzavřené zastávky se mačkají davy lidí

Ve stealth pasážích to ještě jde. Pokud se budete třeba zdát strážím podezřelí, klidně za vámi vyrazí, budou se vás snažit zastavit a když jim zmizíte, označí váš převlek nevěrohodný. Reagují na hluk, mrtvá těla a další podměty. I když občas mám pocit, že lehce podvádí a vidí víc, než by měli. Nuž, alespoň to je výzva. Horší je však chování protivníků v přestřelkách, kdy jsou vysloveně tupí a jdou si často vysloveně pro smrt.

Hitman 07.jpgHitman 08.jpg

Přesto rozhodně stojí Hitman: Absolution za zahrání a nedělá sérii ostudu. Grafika je podařená a hra je vyslovenou potěchou pro oko. Pochválit se dají hlavně živě vypadající a detailní lokace – na trhu obchodníci nabízejí své zboží, na nástupištích uzavřené zastávky se mačkají davy lidí…pokračovat by se dalo dlouho. Skvělá je práce se světly a animace též vypadají věrně. Výborné jsou i zvuky a dabing.

Hitman 02.jpg

Je těžké určit, jak je vlastně hra dlouhá, protože záleží jenom na vašem stylu hraní. Můžete se kampaní prostřílet za 5 hodin na lehkou obtížnost, ale stejně se můžete hrou plížit klidně 15 hodin. Zvlášť, pokud budete chtít zkoušet různé cesty k cíli, snažit se plnit všechny výzvy a odemykat všechny bonusy. Kromě kampaně je tu i docela originální multiplayerový mód Contracts, ve kterém v prostorách známých z kampaně vytváříte mise pro své kamarády. Hitman se v Absolution změni, to se zapříte nedá. Ovšem i přes změnu tempa tu najdete tu pravou esenci série a za to si tvůrci zaslouží potlesk

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | simulace nájemného zabijáka
Výrobce: IO Interactive | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 20.11.2012
  • Pestré střídání prostředí
  • Herní experimentování
  • Zábavný stealth systém
  • Nezajímavý příběh
  • Zbytečně zmenšené a lineární úrovně
  • AI není v přestřelkách moc bystrá
Související články
  1. Číslo 47 vraždí v nejnovějším traileru do rytmu dubstepu
  2. Stylové video vás seznámí s historií Agenta 47
  3. Agent 47 je podle nového traileru dokonalým zabijákem
  4. Kolik životů jste ochotni obětovat k záchraně jediného?
  5. Číslo 47 se může skrýt v davu převlečený za veverku či kuře
  6. Hitman: Absolution nabídne hned pět stupňů obtížnosti
  7. Vytváření a plnění kontraktů v Hitman: Absolution

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

GTA 5 ještě úchvatnější: modifikace Redux hru vylepší nejen graficky

GTA 5 ještě úchvatnější: modifikace Re…

Modifikace Redux pro GTA 5 slibuje řadu vylepšení, a to nejen po grafické stránce. Nyní se představuje na novém videu. Dočkat bychom se měli ještě v srpnu!

22.  8.  2016 | | 7 N/A
Xbox One S: pěkný upgrade, nebo ždímání peněz?

Xbox One S: pěkný upgrade, nebo ždímán…

Xbox One se dočkal razantního faceliftu. Jak si zatím stojí v porovnání se svým starším bratrem?

13.  8.  2016 | | 143 N/A
Quake Champions: Online řežba, jak má být, Quake se vrací v plné síle!

Quake Champions: Online řežba, jak má …

Po velkém návratu Wolfensteina a Dooma se přidává další série od id Software a jejím hlavním cílem je dostat se opět na vrchol her pro e-sport.

19.  8.  2016 | | 4 N/A
Mafia III láká novým trailerem: takhle bude vypadat loupež

Mafia III láká novým trailerem: takhle…

K příležitosti veletrhu Gamescom, jenž pro veřejnost začíná již ve čtvrtek, studio 2K vydalo nový trailer na očekávanou Mafii III. Můžeme v něm vidět loupežné přepadení banky. Hra se tak pomalu přibližuje jejímu vydání, které se bude konat 8. října.

18.  8.  2016 | | 4 N/A
Retro: Úchvatné Gran Turismo 2 bylo vzorem pro ostatní závodní hry

Retro: Úchvatné Gran Turismo 2 bylo vz…

Závodní hry vždy bojují o prvenství v počtu a zpracování tratí, v modelech aut a hlavně v jízdních vlastnostech vozidel. To vše se podařilo ovládnout legendárnímu Gran Turismu. Dnes se podíváme na druhý díl této skvělé série, která vychází do dnes. Nejnovější díl s názvem Gran Turismo Sport vyjde 15. listopadu tohoto roku.

20.  8.  2016 | | 8 N/A
Retro: Alien vs Predator 2 - vesmírná hororovka, která stála za to

Retro: Alien vs Predator 2 - vesmírná …

Vetřelci, Predátoři a mariňáci… Nekonečný souboj tří ras, který jsme měli možnost vyzkoušet na vlastní kůži ve hrách nebo filmech. Podíváme se dnes na hru z roku 2001 s názvem Aliens vs Predator 2 a datadisk Primal Hunt.

16.  8.  2016 | | 1 N/A
The Elder Scrolls VI v bližší době nebude, Bethesda chce dělat jiné věci

The Elder Scrolls VI v bližší době neb…

Od chvíle, kdy na letošní výstavě E3 herní šéf Todd Howard zmínil, že pokračování Skyrimu je v nejrannější fázi vývoje, spekulace o The Elder Scrolls VI víří internetem o sto šest.

13.  8.  2016 | | 6 N/A
Jak se daří Deus Ex: Mankind Divided v celosvětových hodnoceních?

Jak se daří Deus Ex: Mankind Divided v…

Recenze na pokračování kyberpunkového hitu Dues Ex: Human Revolution z roku 2011 s podtitulem Mankind Divided, které vychází příští týden, se jíž začaly objevovat a jsou velmi pozitivní.

22.  8.  2016 | | 1 N/A