Hitman: Absolution – návrat plešatého zabijáka (recenze)

vytisknout velikost písma
Šest let odpočíval holohlavý zabiják s čárovým kódem na zátylku v herním důchodě. Teď se vrací a zjišťuje, že nic není jako dřív.
Hitman: Absolution – návrat plešatého zabijáka (recenze)

Moderní díly starých herních sérií jsou prostě jiné. To je fakt, se kterým se musíte smířit. Za ty roky se totiž herní principy a postupy změnily, takže tvůrci na to musejí reagovat, pokud tedy chtějí vytvořit AAA titul určený pro miliony hráčů, a ne jen hrstku hardcore pařanů. Ano, chápete to přesně – Hitman: Absolution je krásnější, přímočařejší, příběhem poháněná hra, která často hraje na efekt. Ovšem mezi těmi lineárními úrovněmi, kde se třeba jen probíjíte k baru, jsou vetknuty i klasické otevřené úrovně klasického hitmanovského rázu. Právě tady se ukazuje, že i v nové době má starý zabiják svoje místo.

Sbohem, Agenturo!

Po letech dal Agent 47 vale svému zaměstnavateli a vyráží za svými soukromými cíli, které obsahují tajemnou mladou slečnu, jižanský gang kriminálníků i třeba bandu vraždících jeptišek. Protože už nemáte za sebou podporu Agentury, musíte si vystačit s tím, co si sami zajistíte.

Po letech dal Agent 47 vale svému zaměstnavateli a vyráží za svými soukromými cíli

Žádné kontrakty s briefingem a možnostmi zvolit si výbavu. Zabiják se řídí radami svých pochybných kontaktů a zbraně si musí obvykle zajistit na místě (garota je ovšem k dispozici prakticky vždy). Už jen tohle může odradit fanoušky starších dílů. Hitman: Absolution ovšem kvůli tomuto není horší, je prostě jiný.

Hitman 01.jpg Hitman 09.jpg

Zapomeňte na rozsáhlé sandboxové úrovně, v Absolution je zábava podávaná v menším balení. Často dokonce ani nemáte za cíl žádného protivníka, ale stačí se dostat z bodu A do bodu B. Hned kousek od začátku je například pasáž, kdy po nepovedené akci utíkáte z hořícího hotelu, abyste se následně nenápadně snažili uprchnout před policií skrz marihuanové doupě. I tyto části jsou však poměrně otevřené a nechají vás zvolit si svůj přístup.

Vrcholem hry jsou klasické zabijácké mise, kdy se ocitnete v oblasti s obrázkem cíle (cílů) v pravém horním rohu a následně je už jenom na vás, jak si s misí poradíte. Abych zbytečně neprozrazoval, poslouží jako přiklad hned první mise (po tutoriálu). V čínské čtvrti máte za úkol zlikvidovat místního bosse. Způsobů je celá řádka. Můžete ho prostě střelit do hlavy, ovšem následná panika a příjezd SWAT týmu vám asi zavaří. Elegantnější možnost je třeba se dostat k jeho zaparkovanému autu a nastražit bombu. Případně stačí nenápadně uzmout kus jedovaté ryby fugu z nedalekého rybího stánku a hodit jej oběti do jídla. Nebo snad vsadíte na opuštěný kout, kam si zašel nebožák odskočit a vyřešíte vše garotou? Je to jen na vás.

Hitman 03.jpgHitman 04.jpg

Triky z předchozích dílů tu jsou zpátky, takže protivníky můžete tiše likvidovat a jejich těla schovávat do beden a skříní, můžete si shánět kostýmy a snažit se proklouznout nepoznán a ještě tu je pochopitelně cesta přímého masakru, kdy prostě zastřelíte každého, kdo se vám postaví do cesty. Nicméně to až tak jednoduché není (aspoň na vyšší obtížnost), protože Agent 47 toho moc nevydrží a protivníci si povolávají posily. Nemluvě o silné motivaci v podobě herního skóre, které vás odměňuje za tichý postup a penalizuje za likvidaci stráží, spuštění poplachu atd. Pravý zabiják se nenechá spatřit, likviduje jen zadaný cíl a následně opustí scénu neviděn. A to funguje i v Hitman: Absolution.

Věřte svému instinktu

O Absolution by se dalo říct, že je spíše už stealth hrou než čistě simulátorem zabijáka. Hrdina se naučil nové věci, jako například házením různých věcí odlákávat pozornost, navíc nechybí moderní systém krytí. Na nižších úrovních obtížnosti můžete využívat i instinkt, díky kterému vidíte skrze stěny postavy (do velké míry to nahrazuje podrobné mapy z předchozích dílů) a jejich cesty. Instinkt lze využít i k instantnímu likvidování více protivníků zároveň, nadto díky němu neodhalí váš převlek. V základu totiž neprojdete přes lidi ve stejné uniformě – například v převleku kuchaře projdete přes policisty, ale další kuchař vás odhalí.

Hitman 05.jpgHitman 06.jpg

Instinkt vám ve spoustě situací pomůže, ale není samospasitelný, protože je ho jen omezené množství (nabíjí se plněním úkolů apod.). Hitman: Absolution je tak hrou, kde budete spoustu pasáží opakovat, protože se hloupě prozradíte nebo vám něco nevyjde podle plánu a místo nenápadné eliminace cíle se budete muset probíjet hordami protivníků. A to je dobře, protože tenhle systém experimentování, snaha o tichý postup a případný neúspěch patřil k jádru předchozích dílů. Je jenom fajn, že se ho tvůrci nezbavili.

Trochu jiný, ale zábavný

Puristi budou možná znechuceni menšími mapami a jejich rozdělením, kdy konflikty z jedné části se nepřenášejí do druhé. Rozlohu však bohatě kompenzuje pestrost lokací. Větší konflikt mám s chováním umělé inteligence.

Na trhu obchodníci nabízejí své zboží, na nástupištích uzavřené zastávky se mačkají davy lidí

Ve stealth pasážích to ještě jde. Pokud se budete třeba zdát strážím podezřelí, klidně za vámi vyrazí, budou se vás snažit zastavit a když jim zmizíte, označí váš převlek nevěrohodný. Reagují na hluk, mrtvá těla a další podměty. I když občas mám pocit, že lehce podvádí a vidí víc, než by měli. Nuž, alespoň to je výzva. Horší je však chování protivníků v přestřelkách, kdy jsou vysloveně tupí a jdou si často vysloveně pro smrt.

Hitman 07.jpgHitman 08.jpg

Přesto rozhodně stojí Hitman: Absolution za zahrání a nedělá sérii ostudu. Grafika je podařená a hra je vyslovenou potěchou pro oko. Pochválit se dají hlavně živě vypadající a detailní lokace – na trhu obchodníci nabízejí své zboží, na nástupištích uzavřené zastávky se mačkají davy lidí…pokračovat by se dalo dlouho. Skvělá je práce se světly a animace též vypadají věrně. Výborné jsou i zvuky a dabing.

Hitman 02.jpg

Je těžké určit, jak je vlastně hra dlouhá, protože záleží jenom na vašem stylu hraní. Můžete se kampaní prostřílet za 5 hodin na lehkou obtížnost, ale stejně se můžete hrou plížit klidně 15 hodin. Zvlášť, pokud budete chtít zkoušet různé cesty k cíli, snažit se plnit všechny výzvy a odemykat všechny bonusy. Kromě kampaně je tu i docela originální multiplayerový mód Contracts, ve kterém v prostorách známých z kampaně vytváříte mise pro své kamarády. Hitman se v Absolution změni, to se zapříte nedá. Ovšem i přes změnu tempa tu najdete tu pravou esenci série a za to si tvůrci zaslouží potlesk

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | simulace nájemného zabijáka
Výrobce: IO Interactive | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 20.11.2012
  • Pestré střídání prostředí
  • Herní experimentování
  • Zábavný stealth systém
  • Nezajímavý příběh
  • Zbytečně zmenšené a lineární úrovně
  • AI není v přestřelkách moc bystrá
Související články
  1. Číslo 47 vraždí v nejnovějším traileru do rytmu dubstepu
  2. Stylové video vás seznámí s historií Agenta 47
  3. Agent 47 je podle nového traileru dokonalým zabijákem
  4. Kolik životů jste ochotni obětovat k záchraně jediného?
  5. Číslo 47 se může skrýt v davu převlečený za veverku či kuře
  6. Hitman: Absolution nabídne hned pět stupňů obtížnosti
  7. Vytváření a plnění kontraktů v Hitman: Absolution

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Podívejte na porovnání Uncharted 4 na PS4 a PS4 Pro, rozdíl je nemalý!

Podívejte na porovnání Uncharted 4 na …

Uncharted 4: A Thief's End vynikal mimo jiné v grafice, díky které je jednou z nejlépe vypadajících her momentálně dostupných na PS4. Ale může vypadat ještě lépe. Nové video ukazuje, jakou grafiku nabídne po aktualizaci pro PS4 Pro.

14.  9.  2016 | | 21 N/A
PlayStation 5 přijde v druhé polovině roku 2018, říká analytik, kterému se dá věřit

PlayStation 5 přijde v druhé polovině …

Existuje muž, který přesně předpověděl existenci PlayStation 4 Slim a PlayStation 4 Pro ještě před tím, že o jejich možnosti začal mluvit internet – analytik Damian Thong. Nyní přichází s novou předpovědí.

13.  9.  2016 | | 33 N/A
První dojmy z For Honor: za čest a slávu!

První dojmy z For Honor: za čest a slá…

Tento víkend jsme vyzkoušeli uzavřenou alfu středověké bojovky For Honor. Jak na nás nový chystaný historický titul od Ubisoftu působí?

20.  9.  2016 | | 1 N/A
Jak silný počítač bude potřeba na Bioshock: The Collection? Známe hardwarové nároky

Jak silný počítač bude potřeba na Bios…

Vývojáři ze studia 2K odhalili hardwarové nároky hry Bioshock: The Collection. Nároky to naštěstí nejsou nějak zvlášť vysoké, požadují však poměrně hodně místa na disku.

12.  9.  2016 | | 17 N/A
Grand Theft Auto V Redux je konečně venku a dává hře realističtější vzhled

Grand Theft Auto V Redux je konečně ve…

Grafika jako z filmu, ostřejší kontury a vypilovaný design. Mod Redux pro GTA 5 je konečně venku!

20.  9.  2016 | | 5 N/A
Battlefield 4 uvolňuje všechna DLC zdarma

Battlefield 4 uvolňuje všechna DLC zda…

EA se rozhodla k velkému kroku. Aby hráče navnadila na chystaný Battlefield 1, uvolní všechna DLC pro Battlefield 4 až do 19. září zdarma.

15.  9.  2016 |
Šéf Sony poprvé promluvil o kritice na No Man

Šéf Sony poprvé promluvil o kritice na…

Shuhei Yoshida, šéf Sony, se poprvé vyjádřil ke kauze No Man's Sky. Podle něj bylo všechno způsobeno špatnou PR strategií, za což může Sean Murray, který to jednoduše celé „podělal“.

18.  9.  2016 | | 1 N/A
Muž z Floridy si objednal laptop, místo něho dostal prototyp Xboxu One

Muž z Floridy si objednal laptop, míst…

Docela zajímavý příběh zažil obyvatel Floridy Jia Li. Na oficiálních stránkách Microsoftu si objednal laptop, ale místo něho dostal v březnu roku 2013 prototyp Xboxu One.

15.  9.  2016 |