Hrajeme Unravel: svěží vánek v EA?

vytisknout velikost písma
Mile se tvářící arkádovka Unravel od EA. Ano, od EA. Co my na to?

Od Electronic Arts na hry stylu Unravel, tedy arkádové skákačky, zjevně sázející na atmosféru a originální hratelnost, nejsme tak úplně zvyklí. Když se řekne EA, alespoň nám se vybaví hlavně rok co rok vycházející sportovní série FIFA a NHL (a rok co rok jen s minimálními změnami), Need for Speed a Battlefield. Nastal konečně čas začít vnímat EA jinak?

To je samozřejmě otázka vyžadující daleko hlubší analýzu než jen dojmy z jedné hry. Unravel se ale zdá být hrou, která portfolio americké společnosti pozměňuje. Není totiž tříáčkovým blockbusterem s velkým rozpočtem, ani pokračováním lety prověřené série, nýbrž titulem, jež cílí na milovníky indie scény a drobných hříček.

unravel-yarny.0.jpg

EA v rámci Xbox One služby EA Access nabízí Unravel na ozkoušení. Než k vám tak dorazí naše recenze, rozhodli jsme se vám nabídnout krátké dojmy. Jaké Unravel je?

Kouzelný svět plný hádanek

Ještě před hodnocením si pojďme Unravel detailněji představit. Jak již bylo několikrát řečeno, jde o dobrodružnou arkádovku. Zhostíte se v něm role paňáca, vzniknuvšího z rozmotaného klubka. Byť tohle zní sebehloupěji, právě klubkovitá povaha hlavní postavy je důležitým herním prvkem. Postupováním v každém levelu se totiž bude postavička rozmotávat, a tím pádem ubývat na své celistvosti. Jakmile dosáhne limitu, kdy už není co rozmotávat, nemůže se dále pohybovat.

V rámci úrovní se tak musíte soustředit na dvojí – jednak na doplňování tkaniny, kterážto umožňuje další postup hrou, jednak na logické hříčky, které jsou základním kamenem hratelnosti Unravel. O co v nich jde? O odstraňování překážek, aktivování nejrůznějších mechanismů, práci s fyzikálními zákony, a tak dále. To všechno pomocí tkaniny (kterou si protagonista tahá za sebou), pomocí jejíž vláken se můžete přitahovat, tahat a posouvat objekty, slaňovat se, šplhat, houpat se nebo je přivazovat k určitým bodům, a vytvářet tak pro další účely užitečné plošiny.

2890253-unknown-1.jpeg

Koncept je to rozhodně originální a zajímavý. Zvláště zpočátku nás nesmírně bavilo si s postavičkou hrát, překonávat překážky, řešit logické hříčky (posouvání beden, pracování s vodou, ale také létání na papírovém draku či surfování na plastové láhvi u přístavu). Zvláště, když Unravel má více než líbivé technické zpracování. Nás ale stejně dostala především minimalistická, ale nesmírně vhodná a k provedení hry se hodící hudba, která z hraní dělá poetický zážitek. Ten je ostatně naznačen i příběhovým pozadím, jehož detaily hraním postupně odkrýváte.

Po stránce grafické také nemáme co vytknout – Unravel si hraje s velikostním poměrem reálného světa a světa postavy. Výsledek, ať už se ocitnete na zahradě plné harampádí, v bytě, u přístavu či v korunách stromů, opravdu stojí za to. Ovládání je intuitivní a dobře responsivní, což – byť se to může zdát jako naprostý základ každé hry – je v případě Unravel naprosto stěžejní.

2890269-unravel_e3_screen2.jpg

Kde je problém?

Unravel celkově funguje výborně, hraje se skvěle a baví (nás tedy určitě ano). Kde by tedy mohl nastat potenciální problém? Vidíme ho především v možném stereotypu. Ačkoliv my jsme se s ním nepotýkali, dovedeme si představit, že, pakliže bude i zbývající kus hry vedený v podobném tempu, dost možná bude v druhé polovině trošičku nudit.

Zda tomu tak bude či nikoliv samozřejmě závisí na tom, zda tvůrci dokázali dostatečně variovat a obohatit hratelnost od levelu číslo dva dále. V těch dvou prvních se totiž s hraním v podstatě jen seznamujete. My věříme, že vývojáři šanci nepromarnili, a hratelnost v dalších úrovních zpestřili, nicméně na finální verdikt si budeme muset počkat spolu s uveřejněním celé hry.

yarny2.jpg

Unravel je v konturách herní produkce EA svěžím vánkem. Hře se daří díky stylovému provedení zaujmout hned na první pohled. Bez problémů fungující originální a zábavné herní mechanismy zase zaručují dobrou hratelnost. Doufejme ale, že Unravel dokáže hratelnost variovat a obměňovat. Na stereotypnosti by totiž mohl ztroskotat. A nyní se jdeme vrhnout na zbytek. Recenzi čekejte v nejbližších dnech.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celou Vídeň, podívejte se

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celo…

V Minecraftu můžete vytvořit téměř cokoliv, od fantasy dungeonů až po vesničku své babičky. Co ale takhle kompletně celou Vídeň?

14.  2.  2017 | | 12 N/A
10 skvělých českých her, které vyšly v roce 2016

10 skvělých českých her, které vyšly v…

Češi mají na hry talent a ten prokázali i v minulém roce. Vybrali jsme deset her českých tvůrců vydaných v roce 2016, které považujeme za nejlepší!

14.  2.  2017 | | 7 N/A
Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku věrohodnosti (galerie)

Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku v…

Mnozí vidí Gran Turismo Sport jen jako další nástavbu slavné série. Je v tom ale mnohem více, především z hlediska vizuálu.

13.  2.  2017 | | 22 N/A
Herní filosofie: Moderní střílečky jsou slabé, nudné a po kastraci

Herní filosofie: Moderní střílečky jso…

Dřív střílečky bavily. Bylo na koho střílet.

19.  2.  2017 | | 40 N/A
Logitech G502 Proteus Spectrum: co všechno dokáže herní myš (recenze)

Logitech G502 Proteus Spectrum: co vše…

Co speciálního hráčům vlastně nabízí herní myš? Otestovali jsme jednu z nejoblíbenějších herních myší vyšší kategorie. Některé herní vychytávky jsou zbytečné, jiné ale ve hrách pomohou.

22.  2.  2017 | | 28 N/A
Assetto Corsa: špička mezi automobilovými simulátory (galerie)

Assetto Corsa: špička mezi automobilov…

Gran Turismo? Project CARS? Kdepak, to jsou jen slabé odnože pravého simulátoru.

23.  2.  2017 | | 14 N/A
Horizon: Zero Dawn – Zaklínač v Jurském Parku (recenze)

Horizon: Zero Dawn – Zaklínač v Jurské…

Další exkluzivní značka Sony je tu a my jsme se s Aloy vydali do dávno zapomenuté civilizace. Jak se nám výprava zamlouvala?

21.  2.  2017 | | 17 N/A
Technologický skvost jménem Horizon: zápisky z Pravěku (obrazový speciál)

Technologický skvost jménem Horizon: z…

Vydali jsme se do budoucího Pravěku a přibalili do batohu foťák. Podívejte se, co kluci ze studia Guerrilla dokázali ve svém nejnovějším počinu.

20.  2.  2017 | | 2 N/A