Hrajeme Unravel: svěží vánek v EA?

vytisknout velikost písma
Mile se tvářící arkádovka Unravel od EA. Ano, od EA. Co my na to?

Od Electronic Arts na hry stylu Unravel, tedy arkádové skákačky, zjevně sázející na atmosféru a originální hratelnost, nejsme tak úplně zvyklí. Když se řekne EA, alespoň nám se vybaví hlavně rok co rok vycházející sportovní série FIFA a NHL (a rok co rok jen s minimálními změnami), Need for Speed a Battlefield. Nastal konečně čas začít vnímat EA jinak?

To je samozřejmě otázka vyžadující daleko hlubší analýzu než jen dojmy z jedné hry. Unravel se ale zdá být hrou, která portfolio americké společnosti pozměňuje. Není totiž tříáčkovým blockbusterem s velkým rozpočtem, ani pokračováním lety prověřené série, nýbrž titulem, jež cílí na milovníky indie scény a drobných hříček.

unravel-yarny.0.jpg

EA v rámci Xbox One služby EA Access nabízí Unravel na ozkoušení. Než k vám tak dorazí naše recenze, rozhodli jsme se vám nabídnout krátké dojmy. Jaké Unravel je?

Kouzelný svět plný hádanek

Ještě před hodnocením si pojďme Unravel detailněji představit. Jak již bylo několikrát řečeno, jde o dobrodružnou arkádovku. Zhostíte se v něm role paňáca, vzniknuvšího z rozmotaného klubka. Byť tohle zní sebehloupěji, právě klubkovitá povaha hlavní postavy je důležitým herním prvkem. Postupováním v každém levelu se totiž bude postavička rozmotávat, a tím pádem ubývat na své celistvosti. Jakmile dosáhne limitu, kdy už není co rozmotávat, nemůže se dále pohybovat.

V rámci úrovní se tak musíte soustředit na dvojí – jednak na doplňování tkaniny, kterážto umožňuje další postup hrou, jednak na logické hříčky, které jsou základním kamenem hratelnosti Unravel. O co v nich jde? O odstraňování překážek, aktivování nejrůznějších mechanismů, práci s fyzikálními zákony, a tak dále. To všechno pomocí tkaniny (kterou si protagonista tahá za sebou), pomocí jejíž vláken se můžete přitahovat, tahat a posouvat objekty, slaňovat se, šplhat, houpat se nebo je přivazovat k určitým bodům, a vytvářet tak pro další účely užitečné plošiny.

2890253-unknown-1.jpeg

Koncept je to rozhodně originální a zajímavý. Zvláště zpočátku nás nesmírně bavilo si s postavičkou hrát, překonávat překážky, řešit logické hříčky (posouvání beden, pracování s vodou, ale také létání na papírovém draku či surfování na plastové láhvi u přístavu). Zvláště, když Unravel má více než líbivé technické zpracování. Nás ale stejně dostala především minimalistická, ale nesmírně vhodná a k provedení hry se hodící hudba, která z hraní dělá poetický zážitek. Ten je ostatně naznačen i příběhovým pozadím, jehož detaily hraním postupně odkrýváte.

Po stránce grafické také nemáme co vytknout – Unravel si hraje s velikostním poměrem reálného světa a světa postavy. Výsledek, ať už se ocitnete na zahradě plné harampádí, v bytě, u přístavu či v korunách stromů, opravdu stojí za to. Ovládání je intuitivní a dobře responsivní, což – byť se to může zdát jako naprostý základ každé hry – je v případě Unravel naprosto stěžejní.

2890269-unravel_e3_screen2.jpg

Kde je problém?

Unravel celkově funguje výborně, hraje se skvěle a baví (nás tedy určitě ano). Kde by tedy mohl nastat potenciální problém? Vidíme ho především v možném stereotypu. Ačkoliv my jsme se s ním nepotýkali, dovedeme si představit, že, pakliže bude i zbývající kus hry vedený v podobném tempu, dost možná bude v druhé polovině trošičku nudit.

Zda tomu tak bude či nikoliv samozřejmě závisí na tom, zda tvůrci dokázali dostatečně variovat a obohatit hratelnost od levelu číslo dva dále. V těch dvou prvních se totiž s hraním v podstatě jen seznamujete. My věříme, že vývojáři šanci nepromarnili, a hratelnost v dalších úrovních zpestřili, nicméně na finální verdikt si budeme muset počkat spolu s uveřejněním celé hry.

yarny2.jpg

Unravel je v konturách herní produkce EA svěžím vánkem. Hře se daří díky stylovému provedení zaujmout hned na první pohled. Bez problémů fungující originální a zábavné herní mechanismy zase zaručují dobrou hratelnost. Doufejme ale, že Unravel dokáže hratelnost variovat a obměňovat. Na stereotypnosti by totiž mohl ztroskotat. A nyní se jdeme vrhnout na zbytek. Recenzi čekejte v nejbližších dnech.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

5 nostalgických her, které si prostě musíte zahrát

5 nostalgických her, které si prostě m…

Jsou hry, které nikdy nezemřou. My pro vás máme pětici, ze které rozhodně musíte sfouknout prach.

9.  1.  2017 | | 38 N/A
GTA V téměř nerozeznáte od reality! Stačí do hry nahrát pár modifikací

GTA V téměř nerozeznáte od reality! St…

Stále velmi oblíbená hra Grand Theft Auto V má silnou komunitu fanoušků a mezi nimi řadu šikovných moderů. Ti hru graficky stále vylepšují. S použitím modů je leckdy problém určit, zda není screenshot ze hry reálná fotografie.

7.  1.  2017 | | 8 N/A
Jízdní řád roku 2017: co nás čeká a nemine

Jízdní řád roku 2017: co nás čeká a ne…

Silvestr máme za sebou. Teď je načase podívat se před sebe a začít slintat.

3.  1.  2017 | | 11 N/A
10 herních pecek, jež měly opravdu dlouhou cestu

10 herních pecek, jež měly opravdu dlo…

Aneb těch, kterým mezi oznámením a samotným vydáním uběhlo nejvíce času. A začaly připomínat čekání na Godota.

včera | | 3 N/A
Podívejte se, jak budete doma používat AR brýle HoloLens

Podívejte se, jak budete doma používat…

Doma jako Iron Man? S brýlemi rozšířené reality HoloLens od Microsoftu je to možné!

13.  1.  2017 | | 6 N/A
Nintendo Switch: známe cenu, příslušenství, datum vydání i hry

Nintendo Switch: známe cenu, příslušen…

Koncem října minulého roku nám Nintendo po dlouhém čekání konečně představilo konzoli Nintendo Switch. Představení ale přineslo více otázek než odpovědí. Po konferenci se však zdá, že Nintendo Switch je v možná ještě lepší formě, než jsme si mysleli.

15.  1.  2017 | | 3 N/A
Globální prodeje PS4 se vyšplhaly na úctyhodných 53,4 milionů

Globální prodeje PS4 se vyšplhaly na ú…

Sony i nadále pokračuje v úspěšném tažení napříč konzolovým trhem. PS4 jde na dračku.

5.  1.  2017 | | 7 N/A
Assassin

Assassin's Creed: zůstaň prosím v Anim…

Filmy podle her jsou známé tím, že se obvykle moc nepovedou. Od filmu Assassin's Creed jsme po dlouhém čekání a výborné propagandě nečekali nic jiného, než výborný film, který budeme doporučovat svým přátelům, ať vidí, proč jsme této sérii tak propadli. Povedlo se to?

5.  1.  2017 | | 7 N/A