Hráli jsme Resident Evil 7: návrat marnotratného syna

vytisknout velikost písma
Série Resident Evil během více jak 20 let své existence prošla neskutečným přerodem. Jak dopadla sedmička?

Z původně akčního survival hororu, kde se hrálo především na atmosféru, se tvůrci propracovali až k tunelovité akční řežbě. Právě přehršel všemožných naskriptovaných událostí a filmečků už pomalu způsoboval, že série ztrácela svoji identitu a tím i fanoušky. Proto bylo velkým překvapení oznámení na E3 konferenci Sony, které hlásalo plnohodnotný návrat ke kořenům hororu. Záběry z pohledu první osoby všechny přítomné zprvu zmátly. Následně však fakt, že je nový Resident Evil primárně určený pro VR, osvětlil důvody, které stály za změnou herní kamery, pro Resident Evil typicky z pohledu třetí osoby. Po vzoru zrušeného Silent Hills, respektive jeho PT (playable teaser), potom Capcom vypustilo do světa hratelné demo s podtitulem The Beginning Hour. Ostatně, pokud jste majiteli PS4 a zároveň odebíráte PS Plus, můžete si jej zkusit taktéž.

how-to-find-the-dark-secrets-and-hidden-endings-in-the-resident-evil-7-demo-1021095.jpg

Zmíněné hledání identity bude zřejmě klíčovým tématem už šestého pokračování hlavní série. Návrat ke kořenům lze vypozorovat hned během prvních minut. Opuštěný venkovský dům jak vystřižený z Texaského masakru motorovou pilou nabízí od začátku pořádně hororovou atmosféru. Šum z televizní obrazovky, skupinka manekýn na půdě nebo tělesná schránka nějakého hospodářského zvířete, na kterém si už pochutnávají červi. Při procházení potemnělými chodbami a pokoji se vám zpod nohou několikrát ozve odporně mlaskavý zvuk, když omylem zašlápnete nebohého švába. The Beginning Hour sesbíralo všechny možné ingredience, aby i v tak malém prostředí hrálo na nervy. Bohužel se mu to daří jen z poloviny.

Resident-Evil-7-Teaser_-Beginning-Hour_20160614122739.jpg

Oproti geniálnímu PT, který dokázal v přibližně stejném čase a na přibližně stejně velkém prostoru vyvolat ve hráčích ty nejstrašnější noční můry, TBH trpí chorobou herním hororům velice blízkou: stereotyp. Při pročítání způsobů, jak se vás snaží vystrašit, vám určitě v hlavě vyvstala myšlenka, že tohle všechno jste už někde viděli. A máte pravdu. TBH nepřichází s ničím novým a jen recykluje zaběhlé stereotypy. To by až tak nevadilo, kdyby alespoň jejich zpracování za něco stálo. Tím se dostáváme k asi nejvýraznějšímu problému, jehož se máme plné právo obávat.

PREVIEW_SCREENSHOT2_117962.jpg

S nadcházejícím věkem virtuální reality přichází doba herních titulů s rozdvojenou osobností. Už jsme měli možnost tento začínající trend pozorovat několikrát. Je sice krásné, že se na nás hrne vlna VR zážitků. Tvůrci však musí počítat s tím, že headsety, alespoň zatím, nepatří do mainstreamu a tím pádem je jejich cílová skupina poněkud omezená. Proto se v blízké budoucnosti dočkáme hromady předělávek pro klasický herní hardware. Ukázky z Resident Evil 7 a konec konců i TBH jasně ukazují, jak se to dělat nemá. Neresponzivní kamera a omšelé grafické zpracování opravdu neodpovídají dnešním standardům. Sice dostanete do rukou všudypřítomnou pomocnici baterku, nemůžete s ní ovšem svítit kam chcete. Je pevně připoutaná ke kameře a v podstatě pak omezuje váš výhled pouze na malý kruh uprostřed obrazovky. Něco jako přirozené záchvěvy by mohly tento problém alespoň částečně vyřešit. Zatím na mě nový Resident Evil působí jako paskvil, který by si měl stanovit priority, co se herních periferií týče.

Resident-Evil-7-Teaser_-Beginning-Hour_20160614123430.jpg

Klíčový prvek herního mechanismu, který si své představení užil i v hratelném demu, naopak kvituju s povděkem. V kinematografii už dávno známý žánr found footage, se konečně dočkal svého protějšku i v herním světě. Nenechte se mýlit, všechny horory z první osoby technicky patří do žánru found footage. Povětšinou se však míjí s jeho pravou podstatou. TBH několikrát během krátkého herního času (kolem 2 hodin) vás donutí sledovat VHS kazetu, kde hlavním protagonistou jste právě vy. Navíc se ukázka odehrává v tomtéž domě, ve kterém ji sledujete. Odhalení pozadí událostí skrze takovou nahrávku vyvolá pocit, že tu opravdu nemáte co dělat. Koncept připomínající filmovou antologii VHS funguje v herním médiu obzvlášť dobře.

Resident-Evil-7-Teaser_-Beginning-Hour_20160614124137.jpg

Uvidíme, co se nakonec z Resident Evil 7 s podtitulem biohazard vyklube. Zatím se bohužel jeví jako kočkopes, který si není úplně jistý tím, kam patří. Příslib kvalitního hororového zážitku tu však stále je. O výsledku se přesvědčíme 24. ledna příštího roku, kdy hra vychází na PS4, Xbox One a PC.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 skvělých her, které si na PC nezahrajete

10 skvělých her, které si na PC nezahr…

Na počítače vychází spousta skvělých her. Jsou tady ale takové, které si jinde, než na konkrétní konzoli nezahrajete. Dneska se podíváme na 10 exkluzivit, pro které se vyplatí kupovat konzole.

13.  3.  2017 | | 61 N/A
10 nejzajímavějších grafických proměn světa Minecraftu

10 nejzajímavějších grafických proměn …

Minecraft může vypadat trochu jinak, než ho znáte. Hra se totiž dočkala několika modů a rozšíření. Podívejme se na 10 nejzajímavějších balíčků s texturami a kosmetickými úpravami.

25.  3.  2017 | | 9 N/A
Hry jsou uměním: když grafika zraje (galerie)

Hry jsou uměním: když grafika zraje (g…

Občas vyjde populární hra a časem se člověk nemůže uvěřit, co vše je z ní možné graficky vytáhnout. Pojďme si podat zub času.

14.  3.  2017 | | 5 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
10 důvodů, proč se ponořit do hry Total War

10 důvodů, proč se ponořit do hry Tota…

Strategie nepatří dnes k nejpopulárnějším žánrům, nicméně nikde jinde neokusíte tak sladký pocit moci se všemi výhodami a nevýhodami. V Total War se dostanete do role vůdce zodpovědného za celý národ a závisí jen na vás, zda vaše země bude prosperovat.

15.  3.  2017 | | 8 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 5 N/A
Simulátor skládání počítače - naučte se stavět stolní počítač

Simulátor skládání počítače - naučte s…

V době, kdy simulátor zemědělské techniky patří k nejúspěšnějším hrám, bylo jen otázkou doby, kdy někdo udělá simulátor, který skutečně využijete - simulátor skládání počítače.

16.  3.  2017 | | 4 N/A
10 tipů, jak být ostříleným borcem v Mass Effect: Andromeda

10 tipů, jak být ostříleným borcem v M…

Nový Mass Effect je plný nástrah a novinek. Pomůžeme vám se s nimi vypořádat.

22.  3.  2017 | | 6 N/A