Hráli jsme Resident Evil 7: návrat marnotratného syna

vytisknout velikost písma
Série Resident Evil během více jak 20 let své existence prošla neskutečným přerodem. Jak dopadla sedmička?

Z původně akčního survival hororu, kde se hrálo především na atmosféru, se tvůrci propracovali až k tunelovité akční řežbě. Právě přehršel všemožných naskriptovaných událostí a filmečků už pomalu způsoboval, že série ztrácela svoji identitu a tím i fanoušky. Proto bylo velkým překvapení oznámení na E3 konferenci Sony, které hlásalo plnohodnotný návrat ke kořenům hororu. Záběry z pohledu první osoby všechny přítomné zprvu zmátly. Následně však fakt, že je nový Resident Evil primárně určený pro VR, osvětlil důvody, které stály za změnou herní kamery, pro Resident Evil typicky z pohledu třetí osoby. Po vzoru zrušeného Silent Hills, respektive jeho PT (playable teaser), potom Capcom vypustilo do světa hratelné demo s podtitulem The Beginning Hour. Ostatně, pokud jste majiteli PS4 a zároveň odebíráte PS Plus, můžete si jej zkusit taktéž.

how-to-find-the-dark-secrets-and-hidden-endings-in-the-resident-evil-7-demo-1021095.jpg

Zmíněné hledání identity bude zřejmě klíčovým tématem už šestého pokračování hlavní série. Návrat ke kořenům lze vypozorovat hned během prvních minut. Opuštěný venkovský dům jak vystřižený z Texaského masakru motorovou pilou nabízí od začátku pořádně hororovou atmosféru. Šum z televizní obrazovky, skupinka manekýn na půdě nebo tělesná schránka nějakého hospodářského zvířete, na kterém si už pochutnávají červi. Při procházení potemnělými chodbami a pokoji se vám zpod nohou několikrát ozve odporně mlaskavý zvuk, když omylem zašlápnete nebohého švába. The Beginning Hour sesbíralo všechny možné ingredience, aby i v tak malém prostředí hrálo na nervy. Bohužel se mu to daří jen z poloviny.

Resident-Evil-7-Teaser_-Beginning-Hour_20160614122739.jpg

Oproti geniálnímu PT, který dokázal v přibližně stejném čase a na přibližně stejně velkém prostoru vyvolat ve hráčích ty nejstrašnější noční můry, TBH trpí chorobou herním hororům velice blízkou: stereotyp. Při pročítání způsobů, jak se vás snaží vystrašit, vám určitě v hlavě vyvstala myšlenka, že tohle všechno jste už někde viděli. A máte pravdu. TBH nepřichází s ničím novým a jen recykluje zaběhlé stereotypy. To by až tak nevadilo, kdyby alespoň jejich zpracování za něco stálo. Tím se dostáváme k asi nejvýraznějšímu problému, jehož se máme plné právo obávat.

PREVIEW_SCREENSHOT2_117962.jpg

S nadcházejícím věkem virtuální reality přichází doba herních titulů s rozdvojenou osobností. Už jsme měli možnost tento začínající trend pozorovat několikrát. Je sice krásné, že se na nás hrne vlna VR zážitků. Tvůrci však musí počítat s tím, že headsety, alespoň zatím, nepatří do mainstreamu a tím pádem je jejich cílová skupina poněkud omezená. Proto se v blízké budoucnosti dočkáme hromady předělávek pro klasický herní hardware. Ukázky z Resident Evil 7 a konec konců i TBH jasně ukazují, jak se to dělat nemá. Neresponzivní kamera a omšelé grafické zpracování opravdu neodpovídají dnešním standardům. Sice dostanete do rukou všudypřítomnou pomocnici baterku, nemůžete s ní ovšem svítit kam chcete. Je pevně připoutaná ke kameře a v podstatě pak omezuje váš výhled pouze na malý kruh uprostřed obrazovky. Něco jako přirozené záchvěvy by mohly tento problém alespoň částečně vyřešit. Zatím na mě nový Resident Evil působí jako paskvil, který by si měl stanovit priority, co se herních periferií týče.

Resident-Evil-7-Teaser_-Beginning-Hour_20160614123430.jpg

Klíčový prvek herního mechanismu, který si své představení užil i v hratelném demu, naopak kvituju s povděkem. V kinematografii už dávno známý žánr found footage, se konečně dočkal svého protějšku i v herním světě. Nenechte se mýlit, všechny horory z první osoby technicky patří do žánru found footage. Povětšinou se však míjí s jeho pravou podstatou. TBH několikrát během krátkého herního času (kolem 2 hodin) vás donutí sledovat VHS kazetu, kde hlavním protagonistou jste právě vy. Navíc se ukázka odehrává v tomtéž domě, ve kterém ji sledujete. Odhalení pozadí událostí skrze takovou nahrávku vyvolá pocit, že tu opravdu nemáte co dělat. Koncept připomínající filmovou antologii VHS funguje v herním médiu obzvlášť dobře.

Resident-Evil-7-Teaser_-Beginning-Hour_20160614124137.jpg

Uvidíme, co se nakonec z Resident Evil 7 s podtitulem biohazard vyklube. Zatím se bohužel jeví jako kočkopes, který si není úplně jistý tím, kam patří. Příslib kvalitního hororového zážitku tu však stále je. O výsledku se přesvědčíme 24. ledna příštího roku, kdy hra vychází na PS4, Xbox One a PC.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celou Vídeň, podívejte se

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celo…

V Minecraftu můžete vytvořit téměř cokoliv, od fantasy dungeonů až po vesničku své babičky. Co ale takhle kompletně celou Vídeň?

14.  2.  2017 | | 11 N/A
Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od reality (galerie)

Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od re…

Závodní pecka Project CARS se oficiálně představuje ve svém druhém pokračování a kromě traileru se prezentuje i labužnickými 4K screenshoty. No nevypadá to famózně?

8.  2.  2017 | | 13 N/A
10 skvělých českých her, které vyšly v roce 2016

10 skvělých českých her, které vyšly v…

Češi mají na hry talent a ten prokázali i v minulém roce. Vybrali jsme deset her českých tvůrců vydaných v roce 2016, které považujeme za nejlepší!

14.  2.  2017 | | 7 N/A
Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku věrohodnosti (galerie)

Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku v…

Mnozí vidí Gran Turismo Sport jen jako další nástavbu slavné série. Je v tom ale mnohem více, především z hlediska vizuálu.

13.  2.  2017 | | 22 N/A
10 unikátních her, které perfektně zkřížily žánry

10 unikátních her, které perfektně zkř…

Existuje opravdu velké množství herních žánrů. V každém z nich najdeme spoustu dobrých kousků, ale jen málokterému se podaří jich několik spojit dohromady. Pojďme se tedy podívat na 10 her, kterým se povedlo perfektně skloubit žánry.

5.  2.  2017 | | 2 N/A
Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s příchutí Zaklínače a Bloodborne

Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s…

Pokud vám nestačil Zaklínač, Focus Home Interactive ve spolupráci se Spiders Games chystají zbrusu nové RPG.

11.  2.  2017 | | 6 N/A
Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje přístup hráče?

Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje…

Než o hře víme cokoliv dalšího, uděláme si obrázek podle toho, co vidíme. Jak tenhle předpoklad ovlivní náš přístup a jak toho můžou vývojáři využít?

7.  2.  2017 | | 5 N/A
Nová aktualizace pro PS4 přidá podporu externích disků a další vymoženosti

Nová aktualizace pro PS4 přidá podporu…

Sony pomalu ale jistě přidává své konzoli stále více užitečných a především žádaných funkcí a služeb.

5.  2.  2017 | | 16 N/A