Hry roku 2014 podle redakce Doupěte

Za pár dnů nám končí velmi úrodný rok a začíná další, ve kterém nás čekají nové herní pecky, výstavy a dobrodružství. Jak vidí letošek členové redakce Doupěte?

Vánoční dárky už máme rozcupovány a nyní zbývá pár klidných dnů před výbuchem rachejtlí, řeskotem bytových oken a pobíháním vystrašených psů, kteří po slalomu mezi petardami budou zkrášlovat trávu svým bohatým vnitřním světem. Blíží se Silvestr, konec roku a čas se zamyslet nad tím, co nám hráčům 2014 vůbec přinesl.

Možná tu letos nebyl takový boom, jako když se pod stromeček čerstvě nosily konzole nové generace, stále však dorazila tuna skvostných titulů a neméně slušná várka jich byla odhalena. Co nás čeká příští rok?

Celou redakcí vám můžeme slíbit, že se opět budeme snažit přinést vám to nejlepší z herní scény a rozhodně si uděláme i výlety na výstavy, ze kterých přitáhneme unikátní reportáže. Především vám ale chceme poděkovat za přízeň a každodenní návštěvy našeho webu, který se snažíme našponovat obsahem právě pro vás. Doufáme, že tu s námi vydržíte ještě minimálně několik konců světa a my se vám za to náležitě odvděčíme!

A nyní, abychom uplynulý rok stylově uzavřeli, vás zveme na skok do redakce, kde vám naši redaktoři prozradí své seznamy top herních chuťovek.

Michal Maliarov

Šéfredaktor Doupě.cz


 

Daniel Kremser – napříč platformami

Divinity: Original Sin

Jakožto spíše odpůrce rozvleklých a velkolepých RPG musím beze studu přiznat, že Divinity letos tuhle moji skepsi vůči žánru dokázalo zlomit jako jediné. Rozmáchlá epika, která sice nudila příběhem, ale nejednoho hráče dostala vypiplanou hratelností a možnostmi, které nenabídlo ani přeceňované Dragon Age totiž prostě byla Winskeho unikátem, který zase pár let neuvidíme.

The Walking Dead: Season Two

Jelikož se z Telltale pomalu ale jistě stávají pouze řemeslníci, asi stojí za to si připomenout dost možná jejich poslední kvalitní sérii na dlouhou dobu. Ano, s druhou sezonou to sice bylo jako na horské dráze, ale famózní a citově vyčerpávající závěr to nakonec zachránil a spolu s pár zcela unikátními a nezapomenutelnými momenty udělal i napodruhé z Walking Dead adventurní zážitek roku.

Far Cry 4

Far Cry je série, která mi nikdy k srdci nepřirostla a to především proto, že autoři zkrátka nedokázali udělat tak dobrý otevřený svět jako třeba kluci z Rockstaru. Čtvrtý díl ale po té pověstné dokonalosti sahá a herní principy trojky mění z rutiny v zábavu ve zcela strhujících kulisách Himalájí, které mi možná učarovaly ještě více, než virtuální Paříž, kterou nejen kouzelný Pagan Min po zásluze vyšplouchl.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Jelikož letos nevyšla žádná plnohodnotná Zelda, je na rozpustilém opičákovi, aby tentokráte pozvedl prapor Nintenda a spolu s tím možná taky i svůj vlastní. Jde totiž o hru, na kterou se neprávem trošku pozapomnělo a to je rozhodně škoda, protože Donkey Kong si titul nejlepší plošinovky roku zaslouží. Parádní design úrovní i nápadité grafické zpracovaní, které vůbec poprvé v 1080p skutečně vyráželo dech, to všechno jsou už tradiční devizy Nintenda a Tropical Freeze je na Wii U přinesl se vší parádou.

Call of Duty: Advanced Warfare

Co by to byl za rok, kdyby se sem nevkradla alespoň jedna pořádná first person střílečka, a tou nedávné Call of Duty bezesporu je. Poctivý koridor, který dokonale křísí slávu Infinity Ward a přináší multiplayer, který zase jednou sem tam budu hrát ještě celý příští rok. Jestli si ale autoři ze Sledgehammer Games zmínku za něco opravdu zaslouží, pak jsou to zcela neuvěřitelné CGI filmečky, ve kterých Kevin vypadá téměř jako skutečný herec a vůbec grafika jako celek, jenž se konečně přehoupla do skoro next-gen vzezření. Pravda, letošní Wolf asi byl daleko nápaditější, ale tu absenci multiplayeru prostě jen tak nelze přehlédnout.

divinity_062714_1600.jpg


 

Ondřej Selner – konzolový fanda

Dragon Age: Inquisition

Žánr RPG se v příštím roce dočká pokračování jednoho z nejlepších rpgček vůbec – Zaklínače. Letošní rok však přinesl – tak trochu nečekaně – dost silnou konkurenci, která pomyslnou laťku kvality nasadila hodně vysoko. Dragon Age: Inquisition se svými stovkami hodin perfektní hratelnosti a nádherným světem podle mě patří mezi horké kandidáty na hru roku celkově. A také, že si cenu zaslouženě odnesl.

The Last of Us: Remastered

Herní počin od Naughty Dog se v minulém roce stal prakticky okamžitě součástí knihovnice Playstation her. Není divu, The Last of Us disponovalo perfektním příběhem, dokonalými postavami, neokoukanými herními mechanismy a neopakovatelnou atmosférou. Jeho vylepšená verze pro Playstation 4 se všemi dodatečnými DLC balíky kultovní status potvrdila. Last of Us bych si klidně příští rok střihnul znova. Doufám však, že už to bude s pořadovým číslem dva!

Forza Horizon 2

Na poslední čtvrtletí roku 2014 se chystal velký souboj na poli závodních her. Na jedné straně vlajková loď herních konzolí Xbox jménem Forza, na té druhé úplně nová herní značka pro Playstation 4 s názvem DriveClub. Byť se vývojářům z Evolution Studios podařilo herní svět omámit nádhernou grafikou, Playground Games s Forza Horizon 2 posunuli žánr jako takový o kus dál. Ukázali nám rozmanitý svět na pomezí Itálie a Francie, nabídli stovky závodů a spoustu originálních a neviděných výzev.

Leo´s Fortune

Mobilní hry zažívají neskutečný boom. Na různých internetových obchodech naleznete přehršel minihříček a blbin ke kravnutí. Jednou za čas se ale objeví titul – a tak je tomu i u velkých her, filmů, knih i hudby – který nějakým způsobem rezonuje. V mobilní oblasti byl tím titulem Leo´s Fortune. Dojemný příběh, krásná grafika, jednoduchá, ale chytlavá hratelnost. Takhle má vypadat mobilní hra.

Sunset Overdrive

Přijít s novou herní značkou na trh, který ze všeho nejvíc očekává pokračování již zajetých sérií, není jednoduchá věc. Insomniac Games, studio původně bytostně spjaté s konzolemi od Sony, přichystalo malý převrat. Vymanilo se z pod  křídel Sony, přešlo na druhou stranu pod Microsoft a přichystalo zbrusu novou herní značku na konzoli Xbox One. Sunset Overdrive je podle mě jednou z nedoceněnějších her letoška. Neskutečná zábava, černý i suchý humor na jednom místě, desítky odkazů na herní a filmový průmysl, soudobou kulturu a společnost, vše zabaleno v zábavném a ulítlém post-apokalyptickém světě.

1377999907-dragon-age-inquisition.jpg


 

David Pelán – příběh nadevše

Letošní rok byl jako ty předchozí plný nespočtem přímo skvělých titulů, které se nám vryjí do paměti na dlouhé měsíce a roky dopředu. Rok 2014 těmito kousky přímo přetékal, a i když jsme se dočkali několika nemilých a nečekaných přešlapů, vždy je lepší si odnést jen to dobré.

Jako první z mé pomyslné pětice toho nejlepšího z letošního roku jsem si vybral South Park: The Stick of Truth. Je škoda, že na tento titul si dnes už příliš lidí nevzpomene, neboť se jedná o opravdu jednu z nejlepších her podle televizní předlohy. Vůbec.

Jakožto několikaletý fanoušek seriálu jsem jen žasnul nad počtem vtípků a scének ve hře, které tak proslavily samotný seriál a nemohl uvěřit, že se to tam všechno tak parádně a stylově vešlo. Herní South Park po jeho dohrání označuji za nejlepší epizodu vůbec a tohoto názoru se držím i půl roku po jeho vydání. Tleskám ve stoje.

Infamous: Second Son jsem si stejně jako jeho minulé díly užíval od začátku do samotného konce. První díl pro novou konzolovou generaci od Sony sice nenabízel tak různorodá rozhodnutí jako jeho předchůdci, ale jeho dechberoucí grafika s úplnou volností a skvělými schopnostmi si prostě zaslouží místo na mém TOP 5 seznamu.

Další titul se sice nedá úplně považovat za hru původem vydanou v roce 2014, ale snad se na mě nebude nikdo zlobit, když jí sem zařadím. Rayman: Legends pro PS4 a Xbox One je skvostem v žánru plošinovek, který okouzlí ručně malovanou grafikou a takovou různorodostí levelů, že by i Mario mohl závidět. Jestli jste tento díl z nějakého nepochopitelného důvodu přeskočili, okamžitě utíkejte do obchodu si jej pořídit a dohnat rest.

Assassin’s Creed: Unity je více než kontroverzním kouskem, který se bohužel pro hráče neproslavil v takovém světle, v jakém by samotný vydavatel chtěl. I já patřil mezi první vlnu hráčů, kteří si hru měli šanci rozehrát pár dní po vydání a kvůli známým chybám, které už jsou nyní opraveny, jsem si jí neužil tak, jak bych chtěl. Po patchích se nicméně jedná o solidní Assassin’s Creed, který mě bavil jako málokteré tituly v letošním roce.

Pořád si ale takto nepředstavují pravý „next-gen“ AC, který nám Ubisoft při oznámení sliboval. Snad se dočkáme u příštího Victory, který tak neslavně unikl na internet pár týdnů zpátky.

Opět doufám, že mi čtenáři za tuto volbu odpustí, jelikož se jedná o předělaný titul z minulého roku. Nemluvím samozřejmě o ničem jiném, než-li o The Last of Us: Remastered, který si letos odbyl svou premiéru na Playstation 4. Ellie s Joelem je jednoduše nepřekonatelná dvojka, která se mi vryla do vzpomínek už v minulém roce. Příběhově se jedná o jasný skvost, který doplňuje skvělá hratelnost a prostředí zombie apokalypsy jen přidává na celkové atmosféře. Snad na sebe dvojka nenechá dlouho čekat. Sony, prosím!

e3bc33dc238bceab1103086209a1c587e4e4b240.jpg


 

Tomáš Materna – Telltale kam se podíváš

Rok 2014 je už skoro za námi a jako vždy bylo představeno několik desítek herních novinek. Když se ohlédnu zpátky, abych zjistil, co pro mě bylo největší herní překvapení a jaký typ her mě držel ve svých chapadlech co nejdelší dobu, tak se mi vybaví pouze jedno spojení: Telltale a jejich úžasné adventury. Abych pravdu řekl, pokaždé, když vyšla nějaká pecka právě od těchto vývojářů, první kapitolu jsem dokončil vždy v nejkratším časovém intervalu a bez předstávky. Ano, někomu mohu připadat jako blázen ale ti, kteří někdy hráli „telltalovku“ mi budou rozumět. Vezmu to trochu netradičně a začnu hned od největší pecky.

Jak už jste asi pochopili první místo vyhraje adventura, a to právě The Wolf Among Us. Tento titul mě neskutečně vtáhnul do svého detektivního příběhu a prostě už nepustil. Svoje o tom ví i moje přítelkyně, která mě neustále opakovala, že u hry sedím už moc dlouho a já né a né se odtrhnout. Propracovaná grafika, postavičky i krásně promyšlený příběh je právě to, co tuto hru zdobí. Myslím, že dál spoilovat příběh nemá smysl, takže je na každém, aby hru vyzkoušel a dal jí šanci. Určitě si to zaslouží.

Na 2. místě v mém žebříčku se umístila další hra od Telltale, a to Tales from the Borderlands. Asi si teď budete říkat, že jsem nějaký zarytý fanda adventur, ale není tomu tak. Předtím, než jsem objevil hru The Walking Dead, která je mimochodem právě na 3. místě mého žebříčku, jsem tento žánr her vůbec nehrál a přišel mi nudný. Opět platí u těchto dvou her výborná propracovanost a domyšlenost příběhu. U Tales from the Borderlands se občas můžeme setkat s drobnými záseky a nedoladěním animací, ovšem to určitě vylepší patch při vydání další epizody. Jsme přece na úplném začátku.

Protože jsem zahrnul v minulém odstavci rovnou i 3. místo, tak rovnou skáčeme na 4. příčku a ta patří zástupci staré dobré FPS střílečce Wolfenstein, konkrétně novému dílu s názvem The Order. Hru jsem dostal od své drahé polovičky krátce po vydání a opět mě pohltila. Vůbec mi nedělalo problém trávit klidně i 3 hodiny denně zabíjením nacistů a posouváním se v příběhu, který sice nebyl moc emocialní a propracovaný, nicméně staré dobré kulomety, lékarničky a hory nacistických nepřátel připravených na „pokosení“ to hravě vynahradily. Hra je pěkně zpracována i po grafické stránce. Jako jediné mínus bych viděl velikost hry, která se přehoupla přes hranici 50 GB.

Svůj žebříček bych uzavřel hrou The Crew, na kterou jsem se nesmírně těšil už od jejího oznámení a i beta, které jsem se účastnil, moje očekávání alespoň částečně potvrdila. Otevřený svět, možnost tuningu, závody na různých terénech, vedlejší úkoly a mnoho dalšího. Vypadalo to na desítky hodin zábavy, ovšem přišla celkem studená sprcha v podobě bugů a misí, které se dokola opakují. Další smutný fakt je, že dostat se na úroveň 50. trvá poměrně krátkou dobu a tím vlastně dokončíte příběhovou linii bez vynaložení nějakého velkého úsilí. Co dodat, velký potenciál, který nebyl využit naplno, stále však jde o velmi povedené týmové online závody, které právě v tomto aspektu jen těžko hledají konkurenci.

the-wolf-among-us-bigby.jpg

Rok 2014 nám předvedl, že hry se posouvají graficky blíž a blíž reálnému obrazu a v následujícím roce se tento trend určitě nezmění. Uvidíme, co se nám v následujících 12 měsících objeví na herních pultech.


 

Martin Vodňanský - všestranná kvalitka

Říkal jsem si, že tento rok nebyl nijak extrémně plodný a výběr nejlepších her bude hračka, a jak jsem se zakoukal do seznamu her, věděl jsem, že mám pravdu.

Might & Magic X: Legacy - kultovní krokovací dungeonové RPG se vrátilo a přineslo to, co si fanoušci mnohé roky přáli. Skvělá hratelnost, zatuchlost kobek a příjemná nostalgie s sebou bohužel přinesla i nepříjemné bugy v podobě totálně odfláknuté optimalizace, která dělala co mohla, aby zhatila výborný herní dojem.

South Park: The Stick of Truth připomínal vtipnější díly seriálu a jako seriál i vypadal. Navíc souboje v tahovém systému známé z JRPG, aneb, kde jinde potkáte nacistické zombie jednorožce? I když uznávám, že fekálního humoru mohlo být míň.

The Wolf Amonug Us, adventurní počin od Telltale Games, které adventury opravdu umí. Noirová atmosféra hustá jako dým v opiovém doupěti u autobusového nádraží se vznášela na každém kroku. Skvělý příběh na motivy komiksové série Mýty přinesl skvělý zážitek, kterému dominovaly postavy a chemie mezi nimi.

Wolfenstein: The New Order, přinesl starou dobrou klasiku při které se nádherně odreagujete u kydlení zástupů nepřátel s hákovými kříži. Podíváme se například do ponorky nebo na Měsíc.

Nakonec Alien: Isolation je asi jediná hra tohoto roku, která zůstane ještě dlouho v hráčském podvědomí. Opět zde hraje hlavní roli atmosféra, která jakoby z oka vypadla prvnímu filmu. Ta je tíživá a navíc se hrou stínů vyvolává v hráči pocit nejistoty na každém kroku před hrozícím uslintaným nebezpečím. Konečně do mrtě využitá licence.

Diskuze (7) Další článek: Vývojář předvádí nové záběry z hraní No Man's Sky

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,