Jak Češi udělali díru do světa aneb historie vývoje série Mafia

vytisknout velikost písma
Je to už 14 let, co vyšla první Mafia a navždy se zaryla do srdcí všech hráčů. Poznejte, jak vznikl první díl, jak vypadaly návrhy a myšlenky hlavního designéra Dana Vávry a jak pak probíhal vývoj dalších dílů.

Úplně poprvé jsme mohli Mafii vidět na konferenci E3 v roce 2000, tehdy ještě představenou pod vydavatelskou značkou TalonSoft. Vývoj ale započal již v 90. letech, přesněji na začátku roku 1998. Tehdy Illusion Softworks dokončilo velice úspěšnou hru Hiden & Dangerous. První Mafia byla původně vyvíjena v enginu H&D, který se ale brzy ukázal jako nedostačující, a tak hra byla přepracována do lepšího LS3D enginu.

Mafiánské vize Dana Vávry

Dan Vávra, který tehdy ve studiu pracoval jako grafik, pak prosadil svůj mafiánský námět a stal se později i hlavním designérem celého projektu. Námět Mafie čerpal ze svého oblíbeného filmu Goodfellas (Mafiáni), na kterém byl v mládí v kině. Hry z mafiánského prostředí byly na přelomu tisíciletí nedostatkovým zbožím a všichni tak věřili, že neotřelým tématem zaujmou. Povedlo se.

203421.jpg

První Mafie byla úspěšná hlavně díky skvělému příběhu, který hráče naprosto pohltil. Skvěle napsané postavy, dialogy a vynikající zápletka jsou dodnes vzorem pro kvalitně napsaný příběh. Stejně tak volnost, kterou měl hráč při pohybu městem, byla něco nového a hráče to velmi bavilo. Nedalo se vejít do domů, navštívit restauraci nebo si nechat udělat tetování či nový účes. Jízda městem ale stačila a člověk se mohl skvěle vyřádit, popřípadě si zahrát volnou či extrémní jízdu, kde byly možnosti ještě širší.

Velký podíl na úspěchu příběhu má také styl vyprávění, který je velmi filmový. Celá hra je tak protkaná různými scénkami mafiánského humoru a satiry, vše vyprávěno v retrospektivě. Stejně tak slavní herci, kteří zapůjčili své hlasy hlavním postavám, mají na úspěchu filmového zážitku velký podíl. Na dabérské výkony Marka Vašuta, Petra Rychlého nebo Dalimila Klapky fanoušci vzpomínají do dnes.

Celý tým, který pracoval na první Mafii, vám na videu představí sám Dan Vávra:

mafia-makingof1.jpgd18d6cfc2bd5a6b0af227d46ae2a2965e71fd0ecf4c8c9b90eb885d4a9591bae.jpg 
Náčrtky první Mafie od Dana Vávry. Na druhém obrázku je farma, kde máte za úkol převzít zásilku alkoholu.

Při vytváření Mafie museli vývojáři udělat mnoho kompromisů, aby stihli hru vydat včas. Těsně před vydáním samotné Mafie také zburcovalo herní trh třetí GTA, které nabízelo volný pohyb po městě s roztroušenými úkoly. V Mafii mělo být původně možné například vejít do domů, hlavní hrdina měl disponovat financemi, se kterými by hospodařil a auta měla mít licencované interiéry. Při vývoji každé hry se ale musejí dělat kompromisy a vývojáři museli brát v potaz také tehdejší výkon počítačů.

Ze zápisků Dana Vávry je jasné, že plány se hrou byly obrovské.

1. Starej typ přijde do baru, zřejmě se svým synem, posadí se, objedná si a začne synovi vyprávět svůj příběh. Prostřihy na něj budou v průběhu celé hry. Na konci, když uzavře svůj monolog prohlášením, že je teď pánem města, rozrazí někdo dveře, vtrhne dovnitř a rozstřílí ho na hadry Thompsonem.

2. Před každou z několika epizod bude první záběr na stejnou (mateřskou) ulici. Pokaždý se tam ale bude dít něco jinýho, případně tam budou jezdit novější auta apod.

3. Ve hře bude možné jít takřka všude, po celém městě budou hospody, muzea, všechno. Možností je, aby byl akční rádius zpočátku omezen na teritorium hrdinova gangu. Po celém městě by se tedy mohl pohybovat až v pozdějších epizodách.

4. Půjde jezdit takřka všude autem, propracovaný model jízdy je podmínkou.

5. V každé epizodě bude mafián popisovat jednu epizodu své cesty na vrchol, od malého zlodějíčka až po velkého šéfa. Každá epizoda tedy bude sestavena z několika misí, které si bude muset hráč sám najít (najít někoho, kdo mu je zadá). Ze začátku bude krást auta, později může pracovat v týmu podobně jako v Hidden & Dangerous.

6. Všechny věci, lidi, auta a vše potřebné si bude hráč muset sehnat ve městě po hospodách, barech, prodejnách a u překupníků. Žádná obrazovka s nákupem a prodejem.

7. Nepůjde nosit více zbraní, než je možné pobrat.

8. Po městě budou muset být roztroušeny NPC, se kterými půjde kecat a budou mít ve hře nějaký úkol. Prodavači zbraní, nájemní vrazi, děvky...

9. Když bude hrdina zraněn, bude muset za doktorem.

10. Bude si muset kupovat drahý hadry, aby dělal dojem.

PC | Recenze | Akce

Recenze: Mafia - nádherné filmové představení

Hra se s malým zpožděním dočkala i konzolových verzí a to pro PlayStation 2 a první Xbox. Zde ale byla ochuzená o několik mechanismů a měla slabší grafiku. Úžasný příběh jste si ovšem na konzolích užili stejně jako na PC.

Dlouhé čekání na druhý díl

Osm let. Přesně tak dlouho trvalo než vyšel druhý díl. Protože stejně jako u první Mafie na projektu pracoval Dan Vávra, všichni fanoušci očekávali opravdu povedenou hru. To se do jisté míry povedlo, a i když první díl překonán nebyl, jednalo se o další skvělou hru se skvělým příběhem a zajímavými postavami.

mafia-2.jpg

V roce 2007 se Illusions Softworks dostalo pod značku Take-Two a o rok později jej noví majitelé přejmenovali na 2K Czech. To ale není důvod, proč se na druhou Mafii čekalo tak dlouho. Vývojářům se pletla smůla pod nohy snad během celého vývoje. 

V roce 2005 byla druhá Mafia vyvíjena v enginu Renderware, ve kterém vzniklo například GTA: San Andreas. Vývojáři ale čekali na novou verzi, aby mohli Mafii pro engine licencovat. Před vydáním nové verze ale engine koupilo Electronics Arts a práva se už nepodařilo získat. 

Vývojáři chvíli uvažovali o Unreal Engine, nakonec ale začali vyvíjet vlastní engine. Do toho všeho se začaly objevovat konzole nové generace, jako Playstation 3 nebo XBox 360. Unreal Engine, nad kterým vývojáři uvažovali, by nemusel novou generací podporovat a rozhodli se proto začít úplně znovu. Do roku 2006 tak byla celá hra v podstatě zase jen na papíře a nebylo kde zkoušet prototypy.

Na první trailer z roku 2007, který ke hře vyšel, se můžete podívat níže:

Nutnost přizpůsobit se konzolím sebou nesla ještě další nepříjemnost. Když se začal PlayStation 3 prodávat, vývojáři zjistili, že konzole hru nezvládá a bylo nutné udělat spoustu úprav. Vydání se tak znovu o něco protáhlo.

Přebírání otěží

Následoval rok 2008, kdy bylo studio Illusions Softworks odkoupeno značkou Take-Two a začaly se dít věci. Celé studio změnilo vedení a i organizace týmu byla zcela změněna. Do studia bylo posláno spoustu odborníků, kteří měli pomoci uspíšit vydání hry. Ještě tentýž rok bylo připraveno první hratelné demo.

Někdy v tuto dobu opouští tým 2K Czech Dan Vávra, který i na druhém díle pracoval jako jeden z hlavních designérů. Dan později několikrát zmínil, že se mu líbí, když má svůj projekt pod kontrolou, což se mu pod vedením 2K Czech nedařilo.

445342092 
Dan Vávra, tvůrce Mafie. Nyní pracuje na středověké hře Kingdom Come

V roce 2009 se změny ve studiu ustálily a datum vydání bylo stanoveno na rok 2010. Protože hra měla být vydána co nejdříve, museli začít vývojáři škrtat z původních návrhů. O co všechno jsme tedy přišli? Z herních mechanismů můžeme zmínit například systém Vitovy reputace ve městě, zbraně na blízko jako je nůž či sekáček nebo zbrojní licence díky, které by vás policie nestíhala za držení (resp. tasení) zbraně na veřejnosti. 

Pokud byste se ve městě nudili, vývojáři pro vás měli nachystané chrtí závody, nakupování věcí do domu, používání hromadné dopravy nebo nájem osobního doprovodu.

Se škrty, ale dočkali jsme se

Úpravou prošel i samotný příběh. Počáteční mise z Vitovy vojenské služby měla být daleko rozsáhlejší a chybí i některé destinace spojené s úkoly. Nemáme tak možnost podívat se například do pohřebního ústavu, biliárové klubu nebo sázkové kanceláře na závody chrtů. Na raných screenshotech lze vidět možnost prokázat se zbrojním průkazem policistovi, ve hře to možné není.

Mafia2GunLicenseOption.png 
Některé věci se do finálové verze hry nedostaly

Když byla hra téměř hotova, rozhodli se vývojáři provést focus-testy, tedy vybrat náhodné hráče a nechat si poradit co a jak ve hře změnit, aby jim to vyhovovalo. Hráči si velmi oblíbili jízdní model a přestřelky v autech. Byly proto zrušeny pokuty a postihy za rychlou jízdu nebo jízdu na červenou. 

PC | Recenze | X360 | PS3 | Akce | Konzole

Recenze: Mafia 2 - zločin se vyplácí

Ve finálních testech pak bylo k dispozici přes 400 beta testerů po celém světě, kteří našli celých 600 000 chyb. Vývojáři se téměř se všemi chybami vypořádali, v květnu roku 2010 následovalo schválení u vydavatelů a prodej mohl začít. I když hra byla hotova už v květnu, než prošla kontrolou a byly připravené krabicové verze, uběhly další dva měsíce a druhý díl jsme si tak mohli zahrát až v srpnu 2010. Digitální verze byla pochopitelně o něco dříve.

Zůstal na potřetí ze hry jen název?

Před pár dny vyšlo třetí pokračování Mafie, tentokrát zasazené do období kolem roku 1968, kdy se sirotek Lincoln Clay vrací po válce ve Vietnamu. Brzy po návratu se přidává ke gangu The Black Mob a zajímavý herní příběh začíná.

720175.jpg

Na třetím díle se nijak nepodílel ani Daniel Vávra, ani většina týmu z 2K Czech. Na projektu ale stále z části spolupracovali. Třetí díl dostalo na starost nově zformované americké vývojářské studio Hangar 13, které je také součástí značky Take-Two.

Jelikož třetí díl Mafie měl ambice dostat se na úroveň nejnovějších AAA titulů, museli vývojáři připravit opravdu zajímavou a propracovanou hru. Do jaké míry se jim to povedlo, musí každý usoudit sám. 

2916986-mafiaiii_joyride.png

Spousta hráčů se obávala nevyhnutelnému přiblížení k herní sérii GTA. První dva díly byly odlišné svým specifickým mafiánským prostředím. Díl třetí se ale odehrává v New Orleans v prostředí gangů, což nepříjemně připomíná právě sérii GTA. Samotní vývojáři ale předeslali, že se chtějí odtrhnout od mafiánského tématu a ukázat hráči také jinou stránku organizovaného zločinu, kterou jsou bez pochyby i pouliční gangy.

PC | Recenze | PS4 | Xbox One | Akce

Mafia III: kouzlo je fuč, zbyla jen touha po kruté pomstě (recenze)

Mafie 3 má podle mnohých lidí silný a dospělý příběh, který je zajímavý od začátku do konce a hezky vykreslenou dobovou atmosféru ulic. Všude se navíc mluví o rasismu.

Mafia-3.jpg

Celkově je ale třetí díl takovým morálním dilematem. Kdyby se nejednalo o Mafii a všichni by v hlavě neměli skvostný první díl a povedený druhý díl, spokojeně by si chrochtali nad dalším dobrým titulem. Jenže změna atmosféry z mafiánského prostředí do prostředí gangů je pro část fanoušků série nemilá změna.

Pokud na novou Mafii nebudete pohlížet porovnávacím okem a nebudete se snažit najít jen to špatné, jedná se o povedenou hru, i když mafiánskou atmosféru již postrádá. Názor na třetí díl nechám na vás, rozhodně ale stojí za to si hru zahrát.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 nejlepších her zdarma: zabavte se, než přijdou Vánoce

10 nejlepších her zdarma: zabavte se, …

Dobré hry něco stojí a jsou proto vděčnými vánočními dárky. Jaké teď koupit pro různé platformy doporučujeme v samostatných článcích. Ale jak se zabavit, než Vánoce přijdou? Vybrali jsme tipy na skvělé hry, které jsou dostupné zdarma.

4.  12.  2016 | | 24 N/A
10 herních notebooků, které se vyplatí koupit: od nejlevnějšího po supermašinu

10 herních notebooků, které se vyplatí…

Pořádný herní notebook seženete za 25 tisíc. Vybrali jsme však i levnější stroje s nutnými kompromisy, nebo naopak děla s cenou ke sta tisícům

30.  11.  2016 | | 54 N/A
10 nejžhavějších her pro PS4, které udělají radost nejen pod stromkem

10 nejžhavějších her pro PS4, které ud…

Pokud se chystáte dovybavit herní kolekci pro Playstation IV, nebo napsat v tomto duchu Ježíškovi, nechte se inspirovat naším předvánočním přehledem zajímavých her pro PS4.

26.  11.  2016 | | 9 N/A
Ty největší herní bizáry aneb když si vývojáři trošku šlehnou

Ty největší herní bizáry aneb když si …

Ne všechny hry jsou epické záležitosti s bohatým příběhem. Některé jsou dost zvláštní.

1.  12.  2016 | | 4 N/A
7 her, které by si zasloužily filmové zpracování

7 her, které by si zasloužily filmové …

​Příběh je často velmi důležitou součástí hry. Podívejte se na tituly, jejichž příběh byl tak dobrý, že by se nemusel stydět za filmové zpracování.

29.  11.  2016 | | 19 N/A
8 nejpitomějších DLC a rozšíření

8 nejpitomějších DLC a rozšíření

I když se názory hráčů na placený obsah liší, určitě se všichni shodnou na tom, že někdy zajdou herní společnosti až příliš daleko. Podívejte se na ty nejšílenější a nejzbytečnější DLC.

6.  12.  2016 | | 9 N/A
Od NES po Switch: Jak se vyvíjely domácí konzole Nintenda (galerie)

Od NES po Switch: Jak se vyvíjely domá…

Nintendo a konzole - to jsou dvě věci, které nikdy nepůjdou oddělit od sebe.

2.  12.  2016 |
Ubisoft bere zpět slova o ohromném počtu hráčů The Division

Ubisoft bere zpět slova o ohromném poč…

S počty hráčů The Division to nebude tak horké.

3.  12.  2016 |