Je herní svět připraven na konec pirátění?

vytisknout velikost písma
Herní trh je obrovitý a velké vydavatelské domy každoročně kasírují mraky peněz za distribuci nových titulů. Ale nemalá část hráčské komunity hry stahuje. Má to dnes ale ještě smysl?

V poslední době vzbudila rozruch putovačka vesmírem s názvem No Man's Sky. V den spuštění ji hrálo na PC zhruba 110 tisíc hráčů. Za pouhých 14 dní populace podle SteamDB spadla na 19 tisíc a bývalý strategický ředitel firmy Sony Shadid Kamal Ahmad na adresu hráčů vzkázal, že pokud někdo hrál 50 hodin a pak hru vrátil, tak je zloděj.

Takto vyřčené to může znít neobjektivně a zaujatě, jenže je to celé založeno na problému, o kterém se v oficiální sféře moc nemluví. Zůstaňme u příkladu s No Man's Sky. Tam byl herní model u PC z nemalé části asi takový: koupě hry - vyzkoušení - vrácení - stáhnutí z torrentů - hraní dál. A v tom tkví pointa ono příspěvku na Twitteru.

Zpráva přišla zřejmě jako reakce na příspěvky na Redditu, kde se objevily zprávy ze Steamu o možnosti vrácení hry do několika hodin po koupi. Oproti tomu situace na konzolích je úplně jiná. Ty takový odliv hráčů nezažily.

Motivovat je lepší, než trestat

Když už odhlédneme od problematiky s No Man's Sky a zeptáme se obecněji, zda li se stahovat dnes ještě vyplatí, tak někdo zarytě tvrdí, že ano. Podle takových si lze danou hru nejdříve osahat a zjistit, jestli bude bavit, a pak až třeba provést koupi. Věc má ale jeden háček. I když jsou argumenty na toto téma mnohdy logické a jejich pisatelé se zaštiťují ochranou sebe sama a svých financí, tak se z právního hlediska jedná stále o krádež.

94.jpg

Ponechme teď stranou spekulace, do jaké míry je tato aktivita ospravedlnitelná a zauvažujme nad jednou věcí. V případě opravdu dobře zpracovaného modelu předběžného přístupu, jaký má například The Forest, není moc nutné nic stahovat pokud bude i dobře nastavená cena. Jak se v mnoha případech ukazuje, tak ta hraje zcela zásadní roli. Motivace skrze tyto pozitivní stimulanty je rozhodně lepší forma kultivace hráčů, než se zbytečně vydávat cestou restrikcí, trestů a slovních výpadů. 

V případě No Man's Sky bylo vše velmi dobře vymyšleno, dobře prezentováno, trochu nešťastně vydáno a velmi špatně dokončeno a oceněno. Klíčovou roli v tomto ohledu hrál mediální hype a přemrštěná cena oproti nabídnutému obsahu hry, což řadu hráčů vedlo k jejímu stažení nebo vrácení.

Bez toho druhého to nepůjde

Vývojáři dokážou občas trochu zklamat jako v případě Aliens: Colonial Marines. Ti, kteří se na věc koukají z druhé strany, by jí hodnotili asi mírněji, protože sami dobře ví, jak je samotný vývoj zapeklitý. Možná by tedy do budoucna pomohlo, kdyby se snížil vliv vydavatelů, kteří si někdy účtují poměrně velké marže za propagaci a prodej. A zase, bez nich by se hry tak rychle nerozšířily do celého světa, takže je to taková symbióza a jedno bez druhého se neobejde.

95.jpg

Ovšem některé příspěvkové portály jako Kickstarter nebo Greenlight pomohly rozjet hodně dobrých projektů jako třeba Divinity: Original Sin, bez většího podílu vydavatele. Tím se znatelně sníží i finální cena produktu.

Není možné jasně říct, do jaké míry je pro ně tento přístup motivující, ale principiálně by měl odbourat počáteční nedůvěru k dílu (jde-li o neznámé studio) a odradit od jejího stažení. 

Kudy vede cesta

Postupem času tedy zřejmě bude stále více sílit motivační aspekt a zapojení hráčů do vývoje her. Těsnější vazba hráčů k tvůrcům hry a příznivější cena by mohla pirátství výrazně omezit, aniž by bylo zapotřebí silných protipirátských ochran. Ty ale budou mít stále svůj smysl a ani v tomto směru se vývoj nezastaví - čím větší komplikace při pirátění, tím větší motivace k legálnímu nákupu.

Tento trend můžeme vidět už dnes. Stále tu ale budou ti, kteří stahovat nepřestanou. Těm jsou jakékoliv úvahy o motivaci a kultivaci ukradené právě tak, jako hra, kterou stahují. 

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 herních pecek, jež měly opravdu dlouhou cestu

10 herních pecek, jež měly opravdu dlo…

Aneb těch, kterým mezi oznámením a samotným vydáním uběhlo nejvíce času. A začaly připomínat čekání na Godota.

16.  1.  2017 | | 10 N/A
5 nostalgických her, které si prostě musíte zahrát

5 nostalgických her, které si prostě m…

Jsou hry, které nikdy nezemřou. My pro vás máme pětici, ze které rozhodně musíte sfouknout prach.

9.  1.  2017 | | 38 N/A
8 nejlepších herních comebacků: když skvělé hry vstanou z mrtvých

8 nejlepších herních comebacků: když s…

Někdy se ani úspěšná hra nedočká pokračování anebo je oblíbená herní série ukončena. Ať už kvůli uzavření příběhu nebo třeba problémům s vývojem. Pojďme si připomenout povedené hry, které vstaly z mrtvých. Zkuste si zahrát jejich nové, ale i původní verze!

20.  1.  2017 | | 23 N/A
Nintendo Switch: známe cenu, příslušenství, datum vydání i hry

Nintendo Switch: známe cenu, příslušen…

Koncem října minulého roku nám Nintendo po dlouhém čekání konečně představilo konzoli Nintendo Switch. Představení ale přineslo více otázek než odpovědí. Po konferenci se však zdá, že Nintendo Switch je v možná ještě lepší formě, než jsme si mysleli.

15.  1.  2017 | | 3 N/A
9 tipů, jak být profi zabijákem v novém Hitmanovi

9 tipů, jak být profi zabijákem v nové…

Kompletní balíček epizod novodobého Hitmana je venku. Naučíme vás, jak být tím zaručeně nejlepším zabijákem.

17.  1.  2017 | | 1 N/A
10 nejžhavějších titulů pro rok 2017, které nesmíte minout

10 nejžhavějších titulů pro rok 2017, …

Na rok 2017 si vývojáři pro hráče přichystali opravdu pěknou nadílku titulů. Pojďme si tedy vypíchnout těch 10, o které byste se měli opravdu zajímat.

18.  1.  2017 | | 3 N/A
Podívejte se, jak budete doma používat AR brýle HoloLens

Podívejte se, jak budete doma používat…

Doma jako Iron Man? S brýlemi rozšířené reality HoloLens od Microsoftu je to možné!

13.  1.  2017 | | 6 N/A
Assassin

Assassin's Creed: historie jedné značk…

V herní branži pravděpodobně není diskutovanější série, než je Assassin's Creed. Proč ten humbuk? Pojďme si to rozebrat.

13.  1.  2017 | | 8 N/A