Je herní svět připraven na konec pirátění?

vytisknout velikost písma
Herní trh je obrovitý a velké vydavatelské domy každoročně kasírují mraky peněz za distribuci nových titulů. Ale nemalá část hráčské komunity hry stahuje. Má to dnes ale ještě smysl?

V poslední době vzbudila rozruch putovačka vesmírem s názvem No Man's Sky. V den spuštění ji hrálo na PC zhruba 110 tisíc hráčů. Za pouhých 14 dní populace podle SteamDB spadla na 19 tisíc a bývalý strategický ředitel firmy Sony Shadid Kamal Ahmad na adresu hráčů vzkázal, že pokud někdo hrál 50 hodin a pak hru vrátil, tak je zloděj.

Takto vyřčené to může znít neobjektivně a zaujatě, jenže je to celé založeno na problému, o kterém se v oficiální sféře moc nemluví. Zůstaňme u příkladu s No Man's Sky. Tam byl herní model u PC z nemalé části asi takový: koupě hry - vyzkoušení - vrácení - stáhnutí z torrentů - hraní dál. A v tom tkví pointa ono příspěvku na Twitteru.

Zpráva přišla zřejmě jako reakce na příspěvky na Redditu, kde se objevily zprávy ze Steamu o možnosti vrácení hry do několika hodin po koupi. Oproti tomu situace na konzolích je úplně jiná. Ty takový odliv hráčů nezažily.

Motivovat je lepší, než trestat

Když už odhlédneme od problematiky s No Man's Sky a zeptáme se obecněji, zda li se stahovat dnes ještě vyplatí, tak někdo zarytě tvrdí, že ano. Podle takových si lze danou hru nejdříve osahat a zjistit, jestli bude bavit, a pak až třeba provést koupi. Věc má ale jeden háček. I když jsou argumenty na toto téma mnohdy logické a jejich pisatelé se zaštiťují ochranou sebe sama a svých financí, tak se z právního hlediska jedná stále o krádež.

94.jpg

Ponechme teď stranou spekulace, do jaké míry je tato aktivita ospravedlnitelná a zauvažujme nad jednou věcí. V případě opravdu dobře zpracovaného modelu předběžného přístupu, jaký má například The Forest, není moc nutné nic stahovat pokud bude i dobře nastavená cena. Jak se v mnoha případech ukazuje, tak ta hraje zcela zásadní roli. Motivace skrze tyto pozitivní stimulanty je rozhodně lepší forma kultivace hráčů, než se zbytečně vydávat cestou restrikcí, trestů a slovních výpadů. 

V případě No Man's Sky bylo vše velmi dobře vymyšleno, dobře prezentováno, trochu nešťastně vydáno a velmi špatně dokončeno a oceněno. Klíčovou roli v tomto ohledu hrál mediální hype a přemrštěná cena oproti nabídnutému obsahu hry, což řadu hráčů vedlo k jejímu stažení nebo vrácení.

Bez toho druhého to nepůjde

Vývojáři dokážou občas trochu zklamat jako v případě Aliens: Colonial Marines. Ti, kteří se na věc koukají z druhé strany, by jí hodnotili asi mírněji, protože sami dobře ví, jak je samotný vývoj zapeklitý. Možná by tedy do budoucna pomohlo, kdyby se snížil vliv vydavatelů, kteří si někdy účtují poměrně velké marže za propagaci a prodej. A zase, bez nich by se hry tak rychle nerozšířily do celého světa, takže je to taková symbióza a jedno bez druhého se neobejde.

95.jpg

Ovšem některé příspěvkové portály jako Kickstarter nebo Greenlight pomohly rozjet hodně dobrých projektů jako třeba Divinity: Original Sin, bez většího podílu vydavatele. Tím se znatelně sníží i finální cena produktu.

Není možné jasně říct, do jaké míry je pro ně tento přístup motivující, ale principiálně by měl odbourat počáteční nedůvěru k dílu (jde-li o neznámé studio) a odradit od jejího stažení. 

Kudy vede cesta

Postupem času tedy zřejmě bude stále více sílit motivační aspekt a zapojení hráčů do vývoje her. Těsnější vazba hráčů k tvůrcům hry a příznivější cena by mohla pirátství výrazně omezit, aniž by bylo zapotřebí silných protipirátských ochran. Ty ale budou mít stále svůj smysl a ani v tomto směru se vývoj nezastaví - čím větší komplikace při pirátění, tím větší motivace k legálnímu nákupu.

Tento trend můžeme vidět už dnes. Stále tu ale budou ti, kteří stahovat nepřestanou. Těm jsou jakékoliv úvahy o motivaci a kultivaci ukradené právě tak, jako hra, kterou stahují. 

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celou Vídeň, podívejte se

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celo…

V Minecraftu můžete vytvořit téměř cokoliv, od fantasy dungeonů až po vesničku své babičky. Co ale takhle kompletně celou Vídeň?

14.  2.  2017 | | 11 N/A
Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od reality (galerie)

Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od re…

Závodní pecka Project CARS se oficiálně představuje ve svém druhém pokračování a kromě traileru se prezentuje i labužnickými 4K screenshoty. No nevypadá to famózně?

8.  2.  2017 | | 13 N/A
10 skvělých českých her, které vyšly v roce 2016

10 skvělých českých her, které vyšly v…

Češi mají na hry talent a ten prokázali i v minulém roce. Vybrali jsme deset her českých tvůrců vydaných v roce 2016, které považujeme za nejlepší!

14.  2.  2017 | | 7 N/A
Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku věrohodnosti (galerie)

Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku v…

Mnozí vidí Gran Turismo Sport jen jako další nástavbu slavné série. Je v tom ale mnohem více, především z hlediska vizuálu.

13.  2.  2017 | | 22 N/A
Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s příchutí Zaklínače a Bloodborne

Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s…

Pokud vám nestačil Zaklínač, Focus Home Interactive ve spolupráci se Spiders Games chystají zbrusu nové RPG.

11.  2.  2017 | | 6 N/A
Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje přístup hráče?

Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje…

Než o hře víme cokoliv dalšího, uděláme si obrázek podle toho, co vidíme. Jak tenhle předpoklad ovlivní náš přístup a jak toho můžou vývojáři využít?

7.  2.  2017 | | 5 N/A
Otevřenou betu For Honor si můžete stáhnout již nyní

Otevřenou betu For Honor si můžete stá…

Otevřená beta For Honor startuje tento čtvrtek, můžete si ji však stáhnout již nyní, abyste se na ni připravili.

8.  2.  2017 | | 4 N/A
10 unikátních her, které perfektně zkřížily žánry

10 unikátních her, které perfektně zkř…

Existuje opravdu velké množství herních žánrů. V každém z nich najdeme spoustu dobrých kousků, ale jen málokterému se podaří jich několik spojit dohromady. Pojďme se tedy podívat na 10 her, kterým se povedlo perfektně skloubit žánry.

5.  2.  2017 | | 2 N/A