Je herní svět připraven na konec pirátění?

vytisknout velikost písma
Herní trh je obrovitý a velké vydavatelské domy každoročně kasírují mraky peněz za distribuci nových titulů. Ale nemalá část hráčské komunity hry stahuje. Má to dnes ale ještě smysl?

V poslední době vzbudila rozruch putovačka vesmírem s názvem No Man's Sky. V den spuštění ji hrálo na PC zhruba 110 tisíc hráčů. Za pouhých 14 dní populace podle SteamDB spadla na 19 tisíc a bývalý strategický ředitel firmy Sony Shadid Kamal Ahmad na adresu hráčů vzkázal, že pokud někdo hrál 50 hodin a pak hru vrátil, tak je zloděj.

Takto vyřčené to může znít neobjektivně a zaujatě, jenže je to celé založeno na problému, o kterém se v oficiální sféře moc nemluví. Zůstaňme u příkladu s No Man's Sky. Tam byl herní model u PC z nemalé části asi takový: koupě hry - vyzkoušení - vrácení - stáhnutí z torrentů - hraní dál. A v tom tkví pointa ono příspěvku na Twitteru.

Zpráva přišla zřejmě jako reakce na příspěvky na Redditu, kde se objevily zprávy ze Steamu o možnosti vrácení hry do několika hodin po koupi. Oproti tomu situace na konzolích je úplně jiná. Ty takový odliv hráčů nezažily.

Motivovat je lepší, než trestat

Když už odhlédneme od problematiky s No Man's Sky a zeptáme se obecněji, zda li se stahovat dnes ještě vyplatí, tak někdo zarytě tvrdí, že ano. Podle takových si lze danou hru nejdříve osahat a zjistit, jestli bude bavit, a pak až třeba provést koupi. Věc má ale jeden háček. I když jsou argumenty na toto téma mnohdy logické a jejich pisatelé se zaštiťují ochranou sebe sama a svých financí, tak se z právního hlediska jedná stále o krádež.

94.jpg

Ponechme teď stranou spekulace, do jaké míry je tato aktivita ospravedlnitelná a zauvažujme nad jednou věcí. V případě opravdu dobře zpracovaného modelu předběžného přístupu, jaký má například The Forest, není moc nutné nic stahovat pokud bude i dobře nastavená cena. Jak se v mnoha případech ukazuje, tak ta hraje zcela zásadní roli. Motivace skrze tyto pozitivní stimulanty je rozhodně lepší forma kultivace hráčů, než se zbytečně vydávat cestou restrikcí, trestů a slovních výpadů. 

V případě No Man's Sky bylo vše velmi dobře vymyšleno, dobře prezentováno, trochu nešťastně vydáno a velmi špatně dokončeno a oceněno. Klíčovou roli v tomto ohledu hrál mediální hype a přemrštěná cena oproti nabídnutému obsahu hry, což řadu hráčů vedlo k jejímu stažení nebo vrácení.

Bez toho druhého to nepůjde

Vývojáři dokážou občas trochu zklamat jako v případě Aliens: Colonial Marines. Ti, kteří se na věc koukají z druhé strany, by jí hodnotili asi mírněji, protože sami dobře ví, jak je samotný vývoj zapeklitý. Možná by tedy do budoucna pomohlo, kdyby se snížil vliv vydavatelů, kteří si někdy účtují poměrně velké marže za propagaci a prodej. A zase, bez nich by se hry tak rychle nerozšířily do celého světa, takže je to taková symbióza a jedno bez druhého se neobejde.

95.jpg

Ovšem některé příspěvkové portály jako Kickstarter nebo Greenlight pomohly rozjet hodně dobrých projektů jako třeba Divinity: Original Sin, bez většího podílu vydavatele. Tím se znatelně sníží i finální cena produktu.

Není možné jasně říct, do jaké míry je pro ně tento přístup motivující, ale principiálně by měl odbourat počáteční nedůvěru k dílu (jde-li o neznámé studio) a odradit od jejího stažení. 

Kudy vede cesta

Postupem času tedy zřejmě bude stále více sílit motivační aspekt a zapojení hráčů do vývoje her. Těsnější vazba hráčů k tvůrcům hry a příznivější cena by mohla pirátství výrazně omezit, aniž by bylo zapotřebí silných protipirátských ochran. Ty ale budou mít stále svůj smysl a ani v tomto směru se vývoj nezastaví - čím větší komplikace při pirátění, tím větší motivace k legálnímu nákupu.

Tento trend můžeme vidět už dnes. Stále tu ale budou ti, kteří stahovat nepřestanou. Těm jsou jakékoliv úvahy o motivaci a kultivaci ukradené právě tak, jako hra, kterou stahují. 

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Grand Theft Auto V opět blíže realitě: nová modifikace vyráží dech

Grand Theft Auto V opět blíže realitě:…

Grand Theft Auto V je doslova pískovištěm pro hrátky všeho druhu. A tím myslíme i piplání grafické stránky.

10.  3.  2017 | | 20 N/A
10 skvělých her, které si na PC nezahrajete

10 skvělých her, které si na PC nezahr…

Na počítače vychází spousta skvělých her. Jsou tady ale takové, které si jinde, než na konkrétní konzoli nezahrajete. Dneska se podíváme na 10 exkluzivit, pro které se vyplatí kupovat konzole.

13.  3.  2017 | | 61 N/A
Hry jsou uměním: když grafika zraje (galerie)

Hry jsou uměním: když grafika zraje (g…

Občas vyjde populární hra a časem se člověk nemůže uvěřit, co vše je z ní možné graficky vytáhnout. Pojďme si podat zub času.

14.  3.  2017 | | 5 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
10 důvodů, proč se ponořit do hry Total War

10 důvodů, proč se ponořit do hry Tota…

Strategie nepatří dnes k nejpopulárnějším žánrům, nicméně nikde jinde neokusíte tak sladký pocit moci se všemi výhodami a nevýhodami. V Total War se dostanete do role vůdce zodpovědného za celý národ a závisí jen na vás, zda vaše země bude prosperovat.

15.  3.  2017 | | 8 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 6 N/A
Ghost Recon: Wildlands - z bláta do louže (recenze)

Ghost Recon: Wildlands - z bláta do lo…

Ghost Recon: Wildlands až příliš nápadně připomíná příběh Watch Dogs či The Divison. Prezentace na E3 skvělá, s blížícím se datem vydání však vyplouvají na povrch nedostatky. Jaký je konečný verdikt?

8.  3.  2017 | | 38 N/A
Simulátor skládání počítače - naučte se stavět stolní počítač

Simulátor skládání počítače - naučte s…

V době, kdy simulátor zemědělské techniky patří k nejúspěšnějším hrám, bylo jen otázkou doby, kdy někdo udělá simulátor, který skutečně využijete - simulátor skládání počítače.

16.  3.  2017 | | 4 N/A