Klíče šedého trhu aneb levné a neférové nakupování

Každý z vás už někdy určitě slyšel o e-shopech prodávajících klíče pro všechny možné služby typu Origin, Steam a tak podobně. Napadlo vás ale někdy, odkud se tyhle klíče berou a proč jsou ceny mnohdy nižší více, než o polovinu? Pojďme se na to podívat.

Kde se berou?

Základní otázkou je, kde obchodníci vlastně shánějí klíče. Mají pro to spoustu možností. Tou nejpopulárnější je ale návštěva odlišného trhu, kde hry kolikrát stojí polovinu naší ceny. Konkrétně mám na mysli ruský trh, kde je to s fyzickými kopiemi úplně jinak, než u nás. Jistě, nechybí tam oficiální obchody, ve své většině byste tam ale jen těžko hledali krabičky podobné těm, které najdete ve zdejších prodejnách. Pro jejich trh jsou typické krabičky používané u nás pro hudební CD a jediné, co v nich najdete je disk a přilepený papírek s klíčem. O nějakém manuálu nebo něčem podobném si můžete nechat jen zdát.

Protože jsou náklady na takové výrobky nižší, tak se často stává, že je cena hodně odlišná od ostatních trhů. Právě z ruských krabiček se získávají klíče. Některé e-shopy mají dokonce přímo v Rusku armádu poskoků, kteří sedí a opisují klíče z krabiček. U některých her ale tento způsob nemohou použít kvůli regionálním zámkům. Ani tohle jim nedělá problémy a zámek se dá obejít díky připojení pomocí VPN. Možná si řeknete, kdo by to dělal? Spousta lidí.  Ani nevíte jak velké množství hráčů je schopno udělat potřebné kroky k tomu, aby ušetřili nějakou tu stovku. Tohle ale není jediný způsob, jak se ke klíčům dostat.

Videogameretaildisplay.jpg

Dneska jsou v módě bundly, ve kterých najdete hry všeho druhu. Nejznámější je určitě Humble Bundle. Za pár korun si tak můžete koupit několik her, které by vás jinak vyšly na několik stovek. Jakmile se tedy objeví nový bundle, prodejci klíčů okamžitě začnou nakupovat spoustu klíčů do zásoby. Většinou to je tak, že klíče jdou do prodeje po tom, co bundle skončí. Kdyby totiž šly do prodeje ihned po nákupu, tak by si stejně všichni logicky koupili hry přímo v bundlu za dolar. Po skončení aktuální nabídky HB se tedy na e-shopech ve velkém objeví hry od Deep Silver a Ubisoftu za směšné částky.

Hodně často se k různým grafickým kartám dávají klíče na ty nejnovější hry, abyste mohli svoji novou hračku rovnou pořádně otestovat. Mnohdy se ale karta do prodejny dostane bez klíče. Kde je tedy klíč? Už nejspíše někde připravený k prodeji. Takhle se stává, že novinku můžete jen pár týdnů po vydání koupit jen za 75% původní ceny.

ejM84IP.png

Ani novináři nejsou svatí. Občas se totiž stává, že vývojář pošle ke kopii review verze ještě pár klíčů navíc, třeba do soutěže nebo nějaké podobné akce. No, a následně se klíče objeví na nějakém neoficiálním e-shopu. Náhoda? Nemyslím si.

Takhle to ale není jen s novináři. Vývojářům kolikrát píše člověk, který prostě chce jen vymámit nějaké klíče. Velké studio nad tím možná mávne rukou, dva klíče jsou nic, ale pro malý indie tým je to další ztráta možného výdělku. Před nějakou dobou někdo zkoušel napsat do několika studií žádost o aktivační klíče a z více než poloviny z nich mu přišly bez jakéhokoliv ověřování. I když si ale dotyčnou osobu nebo web prověří, nemusí to znamenat, že je vše v pořádku. Někteří jedinci si totiž dají tu práci, že si založí falešné stránky, blogy nebo cokoli podobného, aby se k nějakému klíči dostali. Jakmile takový člověk dostane kódy, tak okamžitě přeruší komunikaci a po jeho stránkách se slehne zem.

Nejhorší na tom celém je, že i někteří z oficiálních distributorů poskytují klíče právě takovým pochybným obchodům. Jde o to, že některá studia si prostě nemohou dovolit sami vydat hru, a tak musí využít služeb distributora, který se jim o to postará. Ze studia k distributorovi samozřejmě musí putovat spousta klíčů, které by měly doputovat až na pulty obchodů. Jakmile se ale klíče dostanou k distributorovi, už nikdo nekontroluje, co se s nimi děje. Může se tak stát, že určité množství se prodá do nějakého e-shopu. Proč by to ale někdo dělal? Je to jednoduché. Kvůli penězům. V případě, že pošle dotyčný všechno do obchodu, tak má ve výsledku méně, než kdyby všechno prodal. Obchodní řetězce si totiž také berou nemalou část z prodejní ceny, a tak se distributorovi vyplatí klíče prodat za sníženou cenu, protože všechny peníze jdou do jeho kapsy.

digitalgames_header.jpg

Co na to vývojáři?

Vývojáři s takovými způsoby samozřejmě nejsou spokojení, protože jim uniká možný zisk. Co s tím ale samotné studio může dělat? Pokud se takové klíče dostanou do prodeje, tak mohou udělat dvě věci. Nechat to ladem, nebo klíče prostě zablokovat. Tím ale jenom naštvou hráče, kteří už si takový klíč koupili. Ve výsledku tak nejvíce prohrávají paradoxně sami zákazníci a natěšení hráči.

Je to i rozdílné u velkých a malých studií. Obří studia si mohou dovolit nad tím mávnout rukou, ale malý tým čítající jen pár lidí to může klidně potopit. Indie studia si tak musí dávat pozor na podobné obchodování, aby se jim vývoj hry vůbec někdy vyplatil.

steam-ss_large.png

Samozřejmě, že i velkým studiím to není jedno, ale trh s klíči, ať už je to na kteroukoliv službu, je tak velký, že s tím mohou udělat jen málo co.

Co s tím?

Nejlepší by určitě bylo, abyste si hry kupovaly vždy jen z oficiální distribuce, ale je mi jasné, že spousta lidí raději stejně využije nabídky některého e-shopu. Protože je to levnější a není v tom žádný problém. Na stránkách prodejce si vyberete hru, zaplatíte a můžete hrát za daleko nižší cenu. Když náhodou klíč nefunguje, tak většinou prodejce pošle ze své zásoby další, aby neměl špatnou pověst a aby se k němu nakupující vrátili.

Jestli využíváte podobných stránek a dočetli jste až sem, tak se alespoň zamyslete nad tím, jestli by nebylo přeci jen lepší občas jít k oficiálnějším zdrojům. Potěšíte tak nejen nás, ale i vývojáře. A to je fér.

Diskuze (13) Další článek: Vývojáři z DICE promluvili o boji a bitevních lodích v Battlefieldu 1

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,