Lara Croft and the Temple of Osiris – zpátky do Egypta (recenze)

Lara Croft je jednou z vůbec nejznámějších postav herního světa. Letos se vrací v novém příběhu z chrámu boha Osirise. Jak se hraje?

Aby nedošlo k mýlce, je třeba si vlastně Temple of Osiris představit. Jedná se o pokračování spin-offu Lara Croft and the Guardian of Light, který vyšel v roce 2010. Nejde tedy o další díl série Tomb Raider, nýbrž o pokračování podsérie. To nic nemění na tom, že na hře pracovali Crystal Dynamics, tedy lidé zodpovědní i za chystaný nový díl Rise of the Tomb Raider.

A jak se tedy vlastně obě série liší? Tomb Raider je počínaje rokem 2013 akční střílečkou z pohledu třetí osoby s propracovanou psychologií kladoucí důraz na souboje. Lara Croft spin-off si oproti tomu drží původní myšlenku série jako takové – jde o arkádovou hru s akcentem na logické hříčky, dobrodružnost a nadpřirozeno, kde boj nehraje hlavní roli.

Bohové jsou šílení

Temple of Osiris se odehrává v Egyptě, tedy v zemi ze série již známé. Hlavní postavou příběhu je samozřejmě samotná Lara Croft, která se musí postavit zlému a pomstychtivému bohu Setovi. Po boku Croftové bude bojovat další trojice bojovníků: lovec pokladů Carter Bell a dva uvěznění bohové Horus a Isis. Příběh je prostinký, zvraty nečekejte. Temple of Osiris na příběhovou linku totiž důraz neklade, je to jen jakýsi stmelující prvek. Například o postavách mimo Croftové se nedozvíte zhola nic.

Absence komplexnějšího příběhu vlastně jen podtrhuje to, o čem Lara Croft and the Temple of Osiris je

Absence komplexnějšího příběhu vlastně jen podtrhuje to, o čem Lara Croft and the Temple of Osiris je – totiž o arkádové akci a dobrodružném napětí. Hru sledujete z nakloněné ptačí perspektivy. V průběhu hry především řešíte hádanky trénující mozek a puzzly pokoušející vaši bystrost. Nejde o nic těžkého, takže hraní pěkně plyne. Pakliže ale hledáte výzvu, v Temple of Osiris se vám ji z hlediska logických hříček příliš nedostane.

Dění na obrazovce je ale třeba neustále sledovat, protože kdykoliv může přijít nečekaná zrada či past v podobě posouvajících se mostů, vystřelujících šípů, nášlapných dlaždic a tak dále. To umocňuje napětí a hráč má pak pocit neustálého nebezpečí. Nebezpečí ale není jen ve formě nástrah a pastí, nýbrž i ve formě nepřátel. Jelikož jsme v chrámu boha Osirise a v Egyptě, setkáte se tu s nejrůznějšími bizarními bytostmi, počínaje kostlivci, přes odporné brouky a chodící mumie, až po krokodýly.

Ve čtyřech se to lépe táhne

Do bojů se ale zas tak často dostávat nebudete, respektive budete, ale ne intenzivně. I když se dostanete do několika soubojů s velkými monstry, nepřátelé jsou tu spíš pro zpestření, fungující jako koření čistě adventurního a hádankového gameplaye. To ale rozhodně není na škodu, spíš naopak. Lara Croft and the Temple of Osiris působí jako arkádovka ze staré školy, a to máme rádi. Akční a nervy drásající řežba nastane teprve v Rise of the Tomb Raider.

Vedle logických hříček a samotného, byť střídmého, boje hraje důležitou roli jakýsi RPG systém. V průběhu hraní totiž budete sbírat nejen body, sběratelské předměty a další artefakty, ale i objekty, které si můžete zařadit do svého inventáře a využívat tak jejich schopností. O čem je řeč? Především o speciálních prstenech, které mají nejrůznější možnosti. Pracovat lze i s arzenálem – vedle klasické kombinace dvou bouchaček tu naleznete brokovnici, kulomet a speciální magickou hůlku, se kterou lze interagovat s prostředím. Zkrátka se tu vyřádíte.

Režim kooperace konečně dostává svého jména – jde tu o opravdovou spolupráci

Předchozí díl spin-off série Guardian Light přišel s možností kooperace pro dva živé hráče skrze Xbox Live, Playstation Network, zkrátka internetové rozhraní různých platforem. Temple of Osiris v tom nezůstává pozadu a ke dvěma hráčům přidává další dva. Moc se nám líbilo, že hádanky, které, hrajete-li sami, můžete vyřešit na vlastní pěst, jsou v režimu pro více hráčů přepracovány tak, že vyžadují spolupráci všech čtyř postav. Režim pak konečně dostává svého jména – jde tu o kooperaci, tedy opravdovou spolupráci. Velký palec nahoru.

Mumifikovaný Egypt

Jak již bylo řečeno, Lara Croft and the Temple of Osiris se dějištěm vrací do prosluněného a pískem zasypaného Egypta. Schválně jsme vybrali stereotypní označení Egypta, protože to vás sice ve hře čeká, ale docela podstatnou část hraní strávíte i mimo tato tradiční prostranství. Na hráče čeká spousta hrobek, chrámů, pyramidy, útesy, typicky egyptská temná zákoutí, pískovcové oltáře, sochy a tak dále. Tak trochu nečekané zpestření pak představuje i změna klimatu a proměna prostředí úplně. Nebudeme prozrazovat, o co jde, protože nechceme kazit překvapení.

Při hraní nás fascinoval smysl pro detail. Prakticky každý kout virtuálního světa je propracovaný do nejmenších podrobností. Efektní je i sledovat proměnu jednotlivých výškových úrovní, to znamená, že když se něco děje pod mostem, po kterém jdete, nebo naopak nad ním. Tím vším chceme říct vlastně jednu prostou a jednoduchou věc: Lara Croft and the Temple of Osiris se graficky opravdu vydařil. Fascinuje nejen smysl pro detail, ale i ostré textury, nádherné modely, celková atmosféra, práce se stínem a světlem či fyzikálními zákony.

Hru jsme testovali na konzoli Xbox One a při hraní jsme občas pozorovali propady snímků za sekundu. Nejde o nic, co by markantním způsobem narušovalo hratelnost, i tak jde o menší technický nedostatek. Sem tam se objeví i nějaký ten bug, postava se zasekne nebo spadne tam, kam by neměla. Naopak ovládání funguje skvěle – levá páčka slouží pro pohyb, pravá pro otáčení zbraněmi – jednoduché a funkční. Herní doba se pohybuje v rozmezí pěti až šesti hodin s velkým potenciálem znovuhratelnosti.

Dostupné pro: PC, PS4, Xbox One
Žánr: Akce | Izometrická akce
Výrobce: Crystal Dynamics
Začátek prodeje: 8. prosince 2014
  • Klasická plošinovka
  • Grafické zpracování
  • Prostředí Egypta
  • Zábavná hratelnost
  • Kooperace
  • Plytký příběh
  • Menší chybky a bugy

Temple of Osiris je oproti sérii Tomb Raider tou druhou stranou mince Lary Croft. Je to ta emocionálně nenáročnější, arkádovější a výpravnější. Máte-li rádi logické hříčky a zbožňujete celý svět série, nemáte nad čím přemýšlet. Zklamat vás snad může jedině plytký příběh a nejasné postavy. Jinak jde totiž o Laru Croft s perfektní hratelností, krásnou grafikou, zábavnými hádankami a skvělým kooperativním režimem. To všechno navíc za docela sympatickou cenu.