Lara Croft and the Temple of Osiris – zpátky do Egypta (recenze)

vytisknout velikost písma
Lara Croft je jednou z vůbec nejznámějších postav herního světa. Letos se vrací v novém příběhu z chrámu boha Osirise. Jak se hraje?

Aby nedošlo k mýlce, je třeba si vlastně Temple of Osiris představit. Jedná se o pokračování spin-offu Lara Croft and the Guardian of Light, který vyšel v roce 2010. Nejde tedy o další díl série Tomb Raider, nýbrž o pokračování podsérie. To nic nemění na tom, že na hře pracovali Crystal Dynamics, tedy lidé zodpovědní i za chystaný nový díl Rise of the Tomb Raider.

A jak se tedy vlastně obě série liší? Tomb Raider je počínaje rokem 2013 akční střílečkou z pohledu třetí osoby s propracovanou psychologií kladoucí důraz na souboje. Lara Croft spin-off si oproti tomu drží původní myšlenku série jako takové – jde o arkádovou hru s akcentem na logické hříčky, dobrodružnost a nadpřirozeno, kde boj nehraje hlavní roli.

411037-lara-croft-and-the-temple-of-osiris-oznamujici-trailer-1280x720.jpg Lara-Croft-and-the-Temple-of-Osiris-Artwork-003.jpg Lara-Croft-and-the-Temple-of-Osiris-gameplay.png

Bohové jsou šílení

Temple of Osiris se odehrává v Egyptě, tedy v zemi ze série již známé. Hlavní postavou příběhu je samozřejmě samotná Lara Croft, která se musí postavit zlému a pomstychtivému bohu Setovi. Po boku Croftové bude bojovat další trojice bojovníků: lovec pokladů Carter Bell a dva uvěznění bohové Horus a Isis. Příběh je prostinký, zvraty nečekejte. Temple of Osiris na příběhovou linku totiž důraz neklade, je to jen jakýsi stmelující prvek. Například o postavách mimo Croftové se nedozvíte zhola nic.

 

Absence komplexnějšího příběhu vlastně jen podtrhuje to, o čem Lara Croft and the Temple of Osiris je

 

Absence komplexnějšího příběhu vlastně jen podtrhuje to, o čem Lara Croft and the Temple of Osiris je – totiž o arkádové akci a dobrodružném napětí. Hru sledujete z nakloněné ptačí perspektivy. V průběhu hry především řešíte hádanky trénující mozek a puzzly pokoušející vaši bystrost. Nejde o nic těžkého, takže hraní pěkně plyne. Pakliže ale hledáte výzvu, v Temple of Osiris se vám ji z hlediska logických hříček příliš nedostane.

1412778583-3.jpg

Dění na obrazovce je ale třeba neustále sledovat, protože kdykoliv může přijít nečekaná zrada či past v podobě posouvajících se mostů, vystřelujících šípů, nášlapných dlaždic a tak dále. To umocňuje napětí a hráč má pak pocit neustálého nebezpečí. Nebezpečí ale není jen ve formě nástrah a pastí, nýbrž i ve formě nepřátel. Jelikož jsme v chrámu boha Osirise a v Egyptě, setkáte se tu s nejrůznějšími bizarními bytostmi, počínaje kostlivci, přes odporné brouky a chodící mumie, až po krokodýly.

Ve čtyřech se to lépe táhne

Do bojů se ale zas tak často dostávat nebudete, respektive budete, ale ne intenzivně. I když se dostanete do několika soubojů s velkými monstry, nepřátelé jsou tu spíš pro zpestření, fungující jako koření čistě adventurního a hádankového gameplaye. To ale rozhodně není na škodu, spíš naopak. Lara Croft and the Temple of Osiris působí jako arkádovka ze staré školy, a to máme rádi. Akční a nervy drásající řežba nastane teprve v Rise of the Tomb Raider.

1412778592-1.jpg 1412778592-2.jpg 1412778594-4.jpg

Vedle logických hříček a samotného, byť střídmého, boje hraje důležitou roli jakýsi RPG systém. V průběhu hraní totiž budete sbírat nejen body, sběratelské předměty a další artefakty, ale i objekty, které si můžete zařadit do svého inventáře a využívat tak jejich schopností. O čem je řeč? Především o speciálních prstenech, které mají nejrůznější možnosti. Pracovat lze i s arzenálem – vedle klasické kombinace dvou bouchaček tu naleznete brokovnici, kulomet a speciální magickou hůlku, se kterou lze interagovat s prostředím. Zkrátka se tu vyřádíte.

 

Režim kooperace konečně dostává svého jména – jde tu o opravdovou spolupráci

 

Předchozí díl spin-off série Guardian Light přišel s možností kooperace pro dva živé hráče skrze Xbox Live, Playstation Network, zkrátka internetové rozhraní různých platforem. Temple of Osiris v tom nezůstává pozadu a ke dvěma hráčům přidává další dva. Moc se nám líbilo, že hádanky, které, hrajete-li sami, můžete vyřešit na vlastní pěst, jsou v režimu pro více hráčů přepracovány tak, že vyžadují spolupráci všech čtyř postav. Režim pak konečně dostává svého jména – jde tu o kooperaci, tedy opravdovou spolupráci. Velký palec nahoru.

Mumifikovaný Egypt

Jak již bylo řečeno, Lara Croft and the Temple of Osiris se dějištěm vrací do prosluněného a pískem zasypaného Egypta. Schválně jsme vybrali stereotypní označení Egypta, protože to vás sice ve hře čeká, ale docela podstatnou část hraní strávíte i mimo tato tradiční prostranství. Na hráče čeká spousta hrobek, chrámů, pyramidy, útesy, typicky egyptská temná zákoutí, pískovcové oltáře, sochy a tak dále. Tak trochu nečekané zpestření pak představuje i změna klimatu a proměna prostředí úplně. Nebudeme prozrazovat, o co jde, protože nechceme kazit překvapení.

1412778590-6.jpg

Při hraní nás fascinoval smysl pro detail. Prakticky každý kout virtuálního světa je propracovaný do nejmenších podrobností. Efektní je i sledovat proměnu jednotlivých výškových úrovní, to znamená, že když se něco děje pod mostem, po kterém jdete, nebo naopak nad ním. Tím vším chceme říct vlastně jednu prostou a jednoduchou věc: Lara Croft and the Temple of Osiris se graficky opravdu vydařil. Fascinuje nejen smysl pro detail, ale i ostré textury, nádherné modely, celková atmosféra, práce se stínem a světlem či fyzikálními zákony.

Lara-Croft-and-the-Temple-of-Osiris.jpg

Hru jsme testovali na konzoli Xbox One a při hraní jsme občas pozorovali propady snímků za sekundu. Nejde o nic, co by markantním způsobem narušovalo hratelnost, i tak jde o menší technický nedostatek. Sem tam se objeví i nějaký ten bug, postava se zasekne nebo spadne tam, kam by neměla. Naopak ovládání funguje skvěle – levá páčka slouží pro pohyb, pravá pro otáčení zbraněmi – jednoduché a funkční. Herní doba se pohybuje v rozmezí pěti až šesti hodin s velkým potenciálem znovuhratelnosti.

Dostupné pro: PC, PS4, Xbox One
Žánr: Akce | Izometrická akce
Výrobce: Crystal Dynamics
Začátek prodeje: 8. prosince 2014
  • Klasická plošinovka
  • Grafické zpracování
  • Prostředí Egypta
  • Zábavná hratelnost
  • Kooperace
  • Plytký příběh
  • Menší chybky a bugy

Temple of Osiris je oproti sérii Tomb Raider tou druhou stranou mince Lary Croft. Je to ta emocionálně nenáročnější, arkádovější a výpravnější. Máte-li rádi logické hříčky a zbožňujete celý svět série, nemáte nad čím přemýšlet. Zklamat vás snad může jedině plytký příběh a nejasné postavy. Jinak jde totiž o Laru Croft s perfektní hratelností, krásnou grafikou, zábavnými hádankami a skvělým kooperativním režimem. To všechno navíc za docela sympatickou cenu.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celou Vídeň, podívejte se

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celo…

V Minecraftu můžete vytvořit téměř cokoliv, od fantasy dungeonů až po vesničku své babičky. Co ale takhle kompletně celou Vídeň?

14.  2.  2017 | | 11 N/A
10 herních světů, do kterých je radost se podívat

10 herních světů, do kterých je radost…

V posledních letech čím dál častěji vídáme hry s otevřeným světem. Ne všechny jsou ale takové, jaké bychom si přáli. Jeden je prázdný, ve druhém není co dělat a ten třetí ani nevypadá dobře. Na druhou stranu jsou tu ale světy, které bez ohledu na to, jaká hra ve výsledku je, působí sami o sobě opravdu skvělým dojmem. Dneska si tedy ukážeme 10 virtuálních otevřených světů, do kterých je radost se podívat.

26.  2.  2017 | | 13 N/A
10 skvělých českých her, které vyšly v roce 2016

10 skvělých českých her, které vyšly v…

Češi mají na hry talent a ten prokázali i v minulém roce. Vybrali jsme deset her českých tvůrců vydaných v roce 2016, které považujeme za nejlepší!

14.  2.  2017 | | 7 N/A
Assetto Corsa: špička mezi automobilovými simulátory (galerie)

Assetto Corsa: špička mezi automobilov…

Gran Turismo? Project CARS? Kdepak, to jsou jen slabé odnože pravého simulátoru.

23.  2.  2017 | | 8 N/A
Logitech G502 Proteus Spectrum: co všechno dokáže herní myš (recenze)

Logitech G502 Proteus Spectrum: co vše…

Co speciálního hráčům vlastně nabízí herní myš? Otestovali jsme jednu z nejoblíbenějších herních myší vyšší kategorie. Některé herní vychytávky jsou zbytečné, jiné ale ve hrách pomohou.

22.  2.  2017 | | 23 N/A
Herní filosofie: Moderní střílečky jsou slabé, nudné a po kastraci

Herní filosofie: Moderní střílečky jso…

Dřív střílečky bavily. Bylo na koho střílet.

19.  2.  2017 | | 40 N/A
Horizon: Zero Dawn – Zaklínač v Jurském Parku (recenze)

Horizon: Zero Dawn – Zaklínač v Jurské…

Další exkluzivní značka Sony je tu a my jsme se s Aloy vydali do dávno zapomenuté civilizace. Jak se nám výprava zamlouvala?

21.  2.  2017 | | 14 N/A
Technologický skvost jménem Horizon: zápisky z Pravěku (obrazový speciál)

Technologický skvost jménem Horizon: z…

Vydali jsme se do budoucího Pravěku a přibalili do batohu foťák. Podívejte se, co kluci ze studia Guerrilla dokázali ve svém nejnovějším počinu.

20.  2.  2017 | | 2 N/A