Mad Max: šílená hra (recenze)

vytisknout velikost písma
Po prvotřídním nášupu v kině nám nabízí Avalanche návrat kultovní postavy z pustiny také na konzolích a počítačích. Povedlo se?

Mad Max je kult, který má kolem sebe doteď početnou základnu fanoušků. I značkou nepolíbení však přiběhli letos do kina na velkolepý návrat jménem Zběsilá jízda, který vrátil sérii zašlou slávu a vlastně nastolil akční laťku dalším letošním filmům. Proto jsme velmi netrpělivě vyhlíželi i herní projekt od schopných kluků ze studia Avalanche, kteří se pustili do sandboxového Maxe, jenž si bude půjčovat z licence, ale přitom jí nebude svazován. A jak to dopadlo? Inu, tak napůl.

Vzhůru do pustiny

Ujasněme si něco hned za začátku. Mad Max je velmi dobrá akce, která perfektně využívá licence a nabízí přitom dostatečnou volnost a vlastní pohled na věc. Bohužel jsme se nedočkali hry perfektní, a to především ze dvou hlavních důvodů, o kterých se dozvíte níže.

Mad Max_20150901235044.jpgMad Max_20150902160832.jpgMad Max_20150902161557.jpg

Prvním je samotný příběh, který je naprosto obyčejný, klišovitý a ničím nevybočující z řady. Max má svůj věrný vůz, dostatek paliva a odhodlání dostat se přes pláně pustoty někam dál, do světlé budoucnosti. Něco se ale zvrtne a náš hrdina je obrán o vše a nechán na pospas osudu v pustině. Nebyl by to však Max, kdyby nevyvázl živý a nestoupil na cestu pomsty. Nyní, za pomoci nových spojenců, je třeba získat nabušený vůz, pomstít se a splnit si to, k čemu jste šli od samého začátku.

 

Příběh měl být jedním z nosných pilířů hry, bohužel však jde „pouze“ o to, co jsme čekali

 

Jak tedy vidíte, příběh je zcela fádní a nenabízí žádné zajímavé zvraty, originální zápletky ani jiné osvěžení, které by hra právě zatraceně potřebovala. Příběh měl být jedním z nosných pilířů hry, bohužel však jde „pouze“ o to, co jsme čekali. Nic víc, nic míň.

Mad Max_20150902233155.jpg

Naštěstí další prvky již zapadají do atmosféry a značky skvěle. Max je borec, který pro tvrdé slovo nejde daleko a jeho chování i přístup k událostem je právě takový, jaký by měl být. Brutální, nekompromisní a cílevědomý. To se odráží nejen ve vztahu k ostatním, ale především bitkách, které jsou jako přes kopírák vypůjčeny ze série Batman Arkham s lehkou příměsí Shadow of Mordor. To hře rozhodně nemáme za zlé, systém je to velmi jednoduchý a propracovaný, Max ale navíc přidává do vínku jsou pověstnou brutalitu. Lámou se kosti, střílí se brokovnicí do ksichtu a hra se vůbec nebojí využít agresi post-apokalyptického světa, za což tleskáme.

Bohužel v bitkách chybí propracovanost a různorodost komb z her, ze kterých si Max půjčuje, což časem zamrzí, naštěstí se na to alespoň perfektně kouká. Navíc na pěsti a další osobní zbraně, na které narazíte, budete muset spoléhat jako nikdy, jelikož ze střelných zbraní třímá Max pouze brokovnici. A nábojů je sakra málo.Je vidět, že tvůrci chtěli vsadit hlavně na osobní střety tělo na tělo, nikoliv přestřelky.

Mad Max_20150902191055.jpgMad Max_20150902232242.jpgMad Max_20150903125657.jpg

Magnum Opus

To váš věrný ocelový oř, to už je jiná pohádka. Stěžejním bodem hry je Magnum Opus, vozidlo, které se snažíte postavit a po celou hru vylepšit do takové míry, abyste přežili dalekou cestu. Vůz je středem pozornosti celé hry, jelikož v něm strávíte většinu času. A musíme uznat, že zpracování vozidla, jeho ovladatelnost a celkové začlenění do hry bylo do puntíku promyšleno. Souboje ve vozech jsou agresivní, frenetické a vizuálně přitažlivé. Navíc postupně vůz vylepšujete, přidáváte rozličné zbraně (harpuna, výbušné tyče, plamenomety), takže vždy zkoušíte něco nového. Kéž by taková pozornost byla věnována i pěstním soubojům.

Vylepšovat můžete kromě svého vozu i Maxe samotného, od vzhledu a oblečení až po dodatečné zbraně, brnění a schopnosti. U tajemného poutníka si pak můžete dle nasbíraných bodů vylepšit některé oblasti jako výdrž, síla a jiné, takže nechybí ani lehký závan RPG.

Poušť, kam se podíváš

A co bude mít Max vůbec na práci? Mimo příběhových misí je vám k dispozici celý otevřený svět pustiny, rozdělený do několika oblastí. Mapa je to dostatečně velká a členitá, bohužel však strádá stejným nedostatkem jako většina post-apokalyptických her. Kvůli svému zasazení tu nenajdete moc různorodých prostředí a povětšinou budete civět do vyprahlé pouště. Vývojáři se snažili místa trochu oddělit, takže rozhodně počítejte s jinou barevnou paletou či trochu pozměněnými stavbami, ve své podstatě je to ale vše na jedno brdo.

Mad Max_20150903183021.jpgMad Max_20150903192546.jpgMad Max_20150903222743.jpg

Naštěstí je tu několik výrazných plusů. Nejen, že hra skvěle vystihuje atmosféru a výtvarný styl Šíleného Maxe, navíc dokáže uhranout samotným grafickým zpracováním. To je totiž výborné a především modely postav a západy slunce vám utkví v paměti. Když se pak přežene bouře, která je tu zcela nepředvídatelná, či vzduchem začne poletovat různé smetí, pak pochopíte sílu hry. Škoda, že obtížnost tu není nijak vysoká a pocit nebezpečí se tak velmi rychle vytrací s tím, jak Max nabírá na síle.

 

Po celé mapě jsou roztroušeny základny nepřátelských klanů, které můžete zabírat a celý svět je doslova napěchován rozličnými staveními

 

Druhým výrazným nedostatkem, o kterém jsme se zmínili na začátku recenze, je rozmanitost úkolů. Po celé mapě jsou roztroušeny základny nepřátelských klanů, které můžete zabírat, horkovzdušné balóny vám odemykají body rychlocestování a celý svět je doslova napěchován rozličnými staveními, vraky a dalšími zajímavými místy, které schovávají cenný loot a především součástky. Právě ty jsou hlavní měnou ve hře, za co kupujete vše v dosahu, takže se vyplatí prošmejdit každý kout mapy.

Mad Max_20150904211029.jpg

Problém je, že úkoly a mise jsou extrémně podobné a v zásadě po celou dobu jen někam jezdíte, někoho či něco hledáte, a pak se vracíte na místo určení. Rozhodně bychom uvítali zpestření v podobě stealth misí, nečekaných zvratů uprostřed questu či výletů do hororových území pustiny. Nic z toho vás ale nečeká, a to je obrovská škoda.

         

PC
Dostupné pro: PC, X360, PS3, PS4, Xbox One
Žánr: Akce | Akční adventura
Výrobce: Avalanche Studios
Začátek prodeje: 4. září 2015
  • Otevřený svět
  • Důstojné využití licence
  • Skvělé bitky
  • Magnum Opus
  • Nádherný vizuál
  • Stereotypní prostředí
  • Opakující se úkoly
  • Fádní příběh
    

Mad Max rozhodně není jen pro fanoušky předlohy a Šíleného Maxe. Pro ně jde o povinnost a konečně pořádné využití licence, která výsledný projekt nijak nesvazuje. Pro všechny ostatní jde o dobrou akční adventuru s otevřeným světem a post-apo tématikou, která silně sází na souboje ve vozech. Rozhodně není bez chyb, pestřejší paletu misí a různorodé prostředí bychom velmi uvítali, i tak jsme ale více než spokojeni.

PS: Zkuste si během jízdy pustit soundtrack z nového filmu a nebudete litovat.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celou Vídeň, podívejte se

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celo…

V Minecraftu můžete vytvořit téměř cokoliv, od fantasy dungeonů až po vesničku své babičky. Co ale takhle kompletně celou Vídeň?

14.  2.  2017 | | 11 N/A
10 skvělých českých her, které vyšly v roce 2016

10 skvělých českých her, které vyšly v…

Češi mají na hry talent a ten prokázali i v minulém roce. Vybrali jsme deset her českých tvůrců vydaných v roce 2016, které považujeme za nejlepší!

14.  2.  2017 | | 7 N/A
Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od reality (galerie)

Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od re…

Závodní pecka Project CARS se oficiálně představuje ve svém druhém pokračování a kromě traileru se prezentuje i labužnickými 4K screenshoty. No nevypadá to famózně?

8.  2.  2017 | | 13 N/A
Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku věrohodnosti (galerie)

Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku v…

Mnozí vidí Gran Turismo Sport jen jako další nástavbu slavné série. Je v tom ale mnohem více, především z hlediska vizuálu.

13.  2.  2017 | | 22 N/A
Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s příchutí Zaklínače a Bloodborne

Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s…

Pokud vám nestačil Zaklínač, Focus Home Interactive ve spolupráci se Spiders Games chystají zbrusu nové RPG.

11.  2.  2017 | | 6 N/A
Herní filosofie: Moderní střílečky jsou slabé, nudné a po kastraci

Herní filosofie: Moderní střílečky jso…

Dřív střílečky bavily. Bylo na koho střílet.

19.  2.  2017 | | 37 N/A
Technologický skvost jménem Horizon: zápisky z Pravěku (obrazový speciál)

Technologický skvost jménem Horizon: z…

Vydali jsme se do budoucího Pravěku a přibalili do batohu foťák. Podívejte se, co kluci ze studia Guerrilla dokázali ve svém nejnovějším počinu.

20.  2.  2017 | | 2 N/A
For Honor: když čest dává zabrat (recenze)

For Honor: když čest dává zabrat (rece…

Ubisoft nám většinou přináší nekonečné série, a tak je příjemné vidět, že se občas pustí do něčeho nového. Jak dopadl krok novým směrem v podobě For Honor?

18.  2.  2017 | | 9 N/A