Mafia 3: E3 dojmy z očekávané gangsterky

vytisknout velikost písma
Třetí Mafie je pro nás Čechy a Slováky velmi očekávaným, a tak trochu zatracovaným titulem. Ale nebuďme tak hrrr.

Ujasněme si něco hned na začátku. Mafia 3 se k prvnímu dílu v žádném případě nebude blížit a pravděpodobně bude legenda let minulých navždy nedostižná. Třetí díl na to jde úplně jinak a ačkoliv se zdá příklon k větší arkádovosti zdát na škodu věci, vyčerpávající předváděčky na E3 udělaly své. Ta hra totiž opravdu nevypadá špatně. 

Pro začátek si zrekapitulujeme známá fakta. Mafia 3 se odehrává v roce 1968 ve městě New Bordeaux a hlavní hrdina se jmenuje Lincoln Clay, veterán z vietnamské války. Jeho úhlavním nepřítelem je italský don Sal Marcano, který ho zradil a vyvraždil celou jeho “rodinu“, zatímco sám Clay je ponechán na pokraji smrti. Zradu ostatně můžete vidět přímo v novém traileru.

Lincoln byl sirotek a domov našel u gangu, do kterého patřili i jeho přátelé z dětství. Kvůli Italům ale o všechno přišel, a teď se snaží vytvořit novou, vlastní mafii. Vlastní rodinu, která se zrodí na popeli pomsty. A ta bude nelítostná.

122621.png122622.png122623.png

Co se příběhu týče, tak se vývojáři zmínili, že bude vyprávěný především formou rozhovorů s postavami a skrz různé dopisy a deníky. Je tedy docela dobře možné, že příběh se bude odvíjet retrospektivně, stejně jako v jedničce, a spojovat jednotlivé větve napříč hranou současností.

Nově se nám konečně ukázala spousta postav. Jednou z nich je třeba bývalý agent CIA, John Donovan, který Lincolnovi umožní se dostat k různým tajným dokumentům nebo modernějšímu vybavení. Dále se opět ukázali všichni "underbossové". Cassandra, boss Haiťanů. Následoval Burke, vůdce Irů, asi stejně šílený, jako Brian O’Neill ze dvojky. U něj je zajímavé, že původně byl jedním z podřízených Sala Marcana, ale z osobních důvodů ho zradil a teď se s ním chce navíc i vypořádat.  I na Vita Scalettu přišla řada. V první chvíli jsem ho ani nepoznal a vývojáři o něm mluvili jako o tom, který byl odsunutý na vedlejší kolej. Jeho cíl je zbavit se Marcana a vydobýt si zpět svoje postavení v rámci italské mafie.

125892.jpg

U Vita ještě chvíli zůstaneme. Ve hře by se mělo vysvětlit, proč vlastně odcestoval z Empire Bay do New Bordeaux. Konečně se také dozvíme, co se vlastně stalo s nejlepším kamarádem Vita, Joem Barbarou. Tyto nezodpovězené otázky pomůže vyjasnit i další stará známá postava, Leo Galante. Ten po tom, co ho Vito zachránil, odcestoval do Lost Haven a s Vitem navazuje kontakt pomocí pohledů, které můžete vidět na facebookové stránce hry. V pohledech mu posílal zprávy o tom, jaká je zrovna v Empire Bay situace.

 

Všichni chtějí smrt Sala Marcana, takže tady přichází pravidlo - Nepřítel mého nepřítele je můj přítel.

 

Byl pěkně rozepsaný i samotný systém underbossů. Bude velmi důležité si se všemi udržovat dobré vztahy. Musíte pamatovat, že to nejsou vaši přátelé a jejich loajálnost není valná. Chtějí si zkrátka nahrabat, dosáhnout svého cíle. Jsou spojeni jen okolnostmi a v jiných případech by si nejspíš šli po krku. Všichni chtějí smrt Sala Marcana, takže tady přichází pravidlo - Nepřítel mého nepřítele je můj přítel.

125893.jpg125894.jpg125895.jpg

Když se vám podaří ovládnout nějakou čtvrť, můžete ji dát na starosti někomu z nich. Musíte ale být velmi opatrní, abyste si některého moc neznepřátelili. Pokud budete podporovat třeba jen Vita, tak Burke a Cassandra z toho nebudou moc šťastní. Na druhou stranu od toho, kterému nadržujete, dostanete speciální bonusy. Může to hodit buď nějaký jednorázový dárek, nebo se vám představí další spojenci, případně poskytnou nové možnosti. S underbossy by to mohlo dojít i do té míry, že se jeden z nich od vás oddělí, nebo se ho budete muset sami zbavit. Možností je tu hodně a velmi se nám systém loajality zalíbil. Má zkrátka potenciál.

Underbossové vám budou poskytovat různé výhody. Od Cassandry si třeba můžete nakoupit zbraně a ostatní vybavení. Vito vám zase pošle někoho na pomoc. Co čekat od Burka zatím nevíme.

Vývojáři hodně mluvili o samotném městě, které je pro ně něco jako další hlavní hrdina hry. Je pro ně velmi důležité zachování atmosféry a ducha té doby. A musíme přiznat, že právě atmosféra a styl se hře upřít nedají, retro feeling z ní totiž doslova srší. Navodit tu správnou atmosféru určitě pomůže soundtrack, který byl v každé Mafii velmi kvalitní. New Bordeaux je na první pohled velmi malebné město, ale když se podíváte více do hloubky, uvidíte pořádnou špínu.

125897.jpg125898.jpg125899.jpg

Ať už uděláte ve městě cokoli, mělo by vás to nějakým způsobem posunout v příběhu. Určitě bude co dělat. Vývojáři slibují spoustu aktivit. Na prezentaci se ukázaly zápasy v aréně a další jistě přibudou. Na různá místa by se mělo dát dostat i mimo mise. Můžete navštěvovat různé bary, obchody nebo bordely, postupně ukousávat jednotlivé čtvrtě a dělat nepříjemnosti místní mafii.

Tvůrci se nebojí do hry zařadit i problémy s rasismem, které byly v tu dobu velmi časté. Chybět by neměl např. Ku-klux-klan, takže tato témata budou hrát důležitou roli.

Také hratelnost bude značně přizpůsobivá. Budete si moci vybrat, jaký herní styl vám nejvíc vyhovuje, klasický přímočarý postup, stealth a nebo něco mezi tím. Vývojáři věří, že stealth bude fungovat dobře a dávali si na něm hodně záležet. K tichému postupu Lincolnovi pomůže i jakási vize, která mu umožní vidět nepřátele skrz zdi. Stealth mi ale z přijde dost krkolomný. Nejspíš se stejně všechno bude řešit přímočarým postupem, což by se na tu dobu i dalo pochopit. 

125896.jpg

Co mi zatím na uživatelském rozhraní samotném opravdu vadilo, byly ikony zbraní válející se kolem. Pokaždé, když někdo zemře, tak vidíte, kde leží jeho zbraň a nad ní je ještě obří ikona. Je to opravdu jako pěst na oko. Došlo i na kontroverzní popravy. Ty se objevovaly opět v docela hojném počtu, ale dle slov vývojářů by nemělo být tak jednoduché je vyvolat. Na úpravu grafických prvků je navíc ještě čas, takže doufejme, že nad pohodlím UI vývojáři zapracují.

 

Don Marcano by neměl být klasickým archetypem záporáka, kterého bude nenávidět celý svět

 

Don Marcano by navíc neměl být klasickým archetypem záporáka, kterého bude nenávidět celý svět. Postupem času se bude objasňovat jeho příběh a vysvětlí se, proč vlastně to všechno dělá.

Konečně také byla vidět celá mapa města. Velkou část tvoří venkovská oblast s močály, která se nazývá Bayou. Tam sídlí takový ten městský odpad, pašují se drogy a alkohol a v hojném počtu roste agrese. Západní část se jmenuje Delray Hollow, kde je původní domov Lincolna. Frisco Fields na severu je bohatá čtvrť, kde sídlí samotná Marcanova rodina. Centrum a zároveň kulturní oblast města se jmenuje French Ward. Této části vládne obtloustlý bratr Sala, Lou Marcano. Nechává si říkat strýček Lou a je to podobný typ člověka, jakým byl Joe ve dvojce. Jenom si užívá a na všechno kouká s nadhledem. Lou se ale ve hře moc dlouho neohřál, protože na prezentaci byla k vidění mise, kde Lincoln jde Louovi po krku. Nakonec se mu to i podaří, když ho přistihne nepřipraveného na lodi.

125900.jpg125901.jpg125905.jpg

Ke konci přicházely otázky na krokodýly, kteří se ukázali v misi s Louem Marcanem. Bude možné, aby sežrali jak vás, tak vašeho nepřítele. K tomu se také váže jedna novinka. Lincoln umí plavat. Tommy i Vito ve vodě byli dříve bezradní, ale zdejší hrdina je zdatným plavcem.

Prozatím byly představeny pouze výše jmenované části města, už na první pohled ale má být dostatečně rozlehlé a pestré. Celkem je čtvrtí 10 a každou z nich může Lincoln dostat pod kontrolu a dát jej na starosti jednomu z underbossů.

125902.jpg

I když se na třetí Mafii možná těším o trochu víc, tak mě od ní stále odrazuje přehnaně akční hratelnost, kterou ani stealth pasáže nijak neumírnily. Jeden výbuch střídá druhý a brutální popravy bych klidně oželel. Já jsem jeden ze zarytých fanoušků prvního dílu, a tak mě styl trojky moc netěší. Jistě už jste slyšeli na spoustě míst, že tohle už není ta pravá Mafia. A je to pravda.

Série se zkrátka vydala trochu jiným směrem a ne každému to může vyhovovat. Ze slov vývojářů ale bylo poznat, že svému projektu opravdu věří, tak fanouškům nezbývá nic jiného, než jim věřit také. Znamená snad odklon od kořenů ihned špatnou hru? Opravdu ne. O kvalitách se ostatně přesvědčíme už v říjnu letošního roku, a to na PC, PS4 a XOne.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celou Vídeň, podívejte se

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celo…

V Minecraftu můžete vytvořit téměř cokoliv, od fantasy dungeonů až po vesničku své babičky. Co ale takhle kompletně celou Vídeň?

14.  2.  2017 | | 12 N/A
10 skvělých českých her, které vyšly v roce 2016

10 skvělých českých her, které vyšly v…

Češi mají na hry talent a ten prokázali i v minulém roce. Vybrali jsme deset her českých tvůrců vydaných v roce 2016, které považujeme za nejlepší!

14.  2.  2017 | | 7 N/A
Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku věrohodnosti (galerie)

Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku v…

Mnozí vidí Gran Turismo Sport jen jako další nástavbu slavné série. Je v tom ale mnohem více, především z hlediska vizuálu.

13.  2.  2017 | | 22 N/A
Logitech G502 Proteus Spectrum: co všechno dokáže herní myš (recenze)

Logitech G502 Proteus Spectrum: co vše…

Co speciálního hráčům vlastně nabízí herní myš? Otestovali jsme jednu z nejoblíbenějších herních myší vyšší kategorie. Některé herní vychytávky jsou zbytečné, jiné ale ve hrách pomohou.

22.  2.  2017 | | 28 N/A
Herní filosofie: Moderní střílečky jsou slabé, nudné a po kastraci

Herní filosofie: Moderní střílečky jso…

Dřív střílečky bavily. Bylo na koho střílet.

19.  2.  2017 | | 40 N/A
Assetto Corsa: špička mezi automobilovými simulátory (galerie)

Assetto Corsa: špička mezi automobilov…

Gran Turismo? Project CARS? Kdepak, to jsou jen slabé odnože pravého simulátoru.

23.  2.  2017 | | 19 N/A
Horizon: Zero Dawn – Zaklínač v Jurském Parku (recenze)

Horizon: Zero Dawn – Zaklínač v Jurské…

Další exkluzivní značka Sony je tu a my jsme se s Aloy vydali do dávno zapomenuté civilizace. Jak se nám výprava zamlouvala?

21.  2.  2017 | | 18 N/A
Technologický skvost jménem Horizon: zápisky z Pravěku (obrazový speciál)

Technologický skvost jménem Horizon: z…

Vydali jsme se do budoucího Pravěku a přibalili do batohu foťák. Podívejte se, co kluci ze studia Guerrilla dokázali ve svém nejnovějším počinu.

20.  2.  2017 | | 2 N/A