Middle-earth: Shadow of Mordor - Tolkienovský Assassin´s Creed

vytisknout velikost písma
Opravdu kvalitních herních adaptací fantasy světa pana Tolkiena je jako šafránu, a proto potěší každý nadějně vyhlížející projekt. Shadow of Mordor do tohoto seznamu jednoznačně patří.

Vrchol žánru vysoké fantasy a veledílo J.R.R. Tolkiena to poslední dobu nemá moc jednoduché. Sláva filmového Pána prstenu dávno odezněla a Jacksonova unylá hobití pohádka tak nějak nedosahuje dřívějších kvalit. S tím pak ruku v ruce kráčí i menší zájem o knižní předlohy a především o jakékoli nápady na solidní hry. Snad posledním opravdu dobrým výletem do tohoto kouzelného světa byla Bitva o Středozem, a pak už to šlo z kopce. Až do teď. Do dnů, kdy znovu vysvítá naděje. Do dnů, kdy autoři z Monolith Productions znásilnili Assassina a ukázali nám Shadow of Mordor.

Krvavá msta

Paralela s ubisoftím Assassin´s Creed je dokonce tak patrná, že už nám ve vzduchu visí i nějaké ty žalobičky. To ale hráče nemusí až tak trápit, daleko důležitější je přece kvalitní, nebo alespoň zajímavá hra a tou momentálně nový a značně krvavý výlet do Středozemě rozhodně je. A proč že ten humbuk? No uznejte sami, že hlavní hrdina Talion, jehož hnacím motorem je hlavně pomsta a životním cílem proporcovat se až k Sauronovi, není zrovna inovativní postava a někde už jsme ji s jistými obměnami viděli. Tak nějak tedy asi tušíte, že propracovaný filozofický podtext asi autoři neslibují.

1387204267-mesom-wraith-abilities.jpg 1387204268-mesom-talion.jpg 1390494207-talion.jpg

On by se ostatně příběh ani neměl snažit o žádná kouzla a bude plnit jen funkci nadbytečné kulisy. Pomsta zkrátka není nic moc objevného a vyvraždění hrdinovy rodiny zasazené stejně jako zbytek hry mezi děj Hobita a Pána prstenu mě s prominutím nezajímá. Já chci krev, useknuté hlavy a pořádné bitky, a jak se zdá, toho se nám vzhledem k Talionově trošičku rozpolcené osobnosti dostane více než dost. Já se totiž ještě nezmínil, že zmasakrován byl kdysi dávno i hlavní hrdina a ta zmiňovaná msta už souvisí s jeho oživením a vlastnostmi Sauronových přízraků.

 

Díky tomu se vedle "hrdinské" pomsty podíváte zblízka i na kulturu skřetů a všech ostatních přisluhovačů zla

 

Ten kdo zná mytologii Středozemně už ale asi tuší, že něco není v pořádku. Příběh a celé dějové pozadí totiž moc knižně nezní. Faktem ale je, že ani nemusí, protože vývojáři kombinují svět knih i filmů zhruba stejnou měrou. Díky tomu se vedle "hrdinské" pomsty podíváte zblízka i na kulturu skřetů a všech ostatních přisluhovačů zla. Vývojáři slibují morální rozměr a položení teze, že skřeti vlastně ani nejsou špatní, jen zkrátka nemají na výběr. Jak dalece to bude fungovat ale prozatím zůstává jen nezodpovězenou otázkou. Teď mi to zní jako alibismus, ovšem když na to vývojáři hodlají postavit i velkou část herních mechanismů, asi na tom něco bude.

1390494203-talion-melee.jpg

Údery plné strachu

A když už je řeč o herních mechanismech, co vlastně kradou Monolith Productions z konceptu otevřeného světa, šplhání a soubojů? Dalo by se říci, že téměř všechno a vedle Assasínů je obětí i netopýří muž. Pochopitelně se tedy jedná o akční adventuru/bojovku zasazenou do otevřeného světa Středozemně. Konkrétněji do Gondoru a v pozdějších částech hry samozřejmě i do děsivých scenérií Mordoru.

Šplhání na ruiny slavných měst a objevování zničeného, avšak podle autorů uhrančivého herního světa opravdu ničím nepřekvapí a měli byste dostat přesně to, co si pod takovými pojmy představujete. To soubojový systém už je jiná písnička a je jasné, že vedle inspirace odjinud přicházejí autoři také s horou vlastních a vážně zajímavých nápadů. Základní mechanismy souboje, jako by z oka vypadly poslednímu Batmanovi. Řetězení úderů, jejich vykrývání na základě ikonek nad hlavami skřetů nebo efektní zakončovací údery. Všechen ten bojový balet prostě nechybí a je to nádhera.

48d0ed21-90098.jpg 6ced8126-90103.jpg 7844d99b-90100.jpg

Shadow of Mordor ale ukazuje ještě druhou tvář. Talion je částečně přízrak a díky tomu může vstupovat do světa, který viděl Frodo ve filmu, když si nasadil prsten. Hrdina tak může vidět více než ostatní a samozřejmě také přechodem do tohohle režimu získá dodatečnou sílu a schopnosti. Daleko zajímavěji ale zní možnost odhalovat slabiny nepřátel a ovlivňovat jejich psychiku. Tvůrci totiž s hrou představují i nový systém vývoje AI protivníků, který zní více než nadějně. Jelikož se Talion mstí hlavně na velkých zvířatech a velitelích, můžete během boje ušetřit některé z méně důležitých poskoků. Pokud tak uděláte, pravděpodobně je potkáte někdy v budoucnu a už to nebude tak nerovný boj, jako v minulosti.

Trošku jiný život

V závislosti na reputaci a hráčem provedených akcích se totiž mění i svět nepřátel, obzvláště pak velitelská struktura v Mordoru. Bodyguardi tak mohou nahrazovat své pány, získávat speciální schopnosti a dokonce se s vámi spřáhnout. Nebude totiž chybět ani korupce nebo prvek reputace a strachu. Asi si teď říkáte, že je tedy lepší všechny podříznout hned při prvním setkání. Ovšem čím mocnější a starší potvora je, tím větší odměnu, takzvanou duši, z ní dostanete. Talion sbírá duše všech zabitých a pak je využívá k vylepšování vlastních schopností a trojice zbraní - meče, luku a dýky. Takže sem tam se vyplatí si na krvavou čepel chvíli počkat, což je příjemný závan z žánru RPG.

1387204259-mesom-melee-combat.jpg

Upřímně řečeno to zní jako trošku přitažené za vlasy a moc si nedovedu představit převedení všech autorských myšlenek do praxe. Pokud se to ale skrze procedurální generaci opravdu podaří, bude Shadow of Mordor neskutečně variabilním kouskem, který nabídne živoucí svět zase v trošku jiné podobě. Samozřejmě ale netvrdím, že iluze autentického tolkienovského světa s parádní next-gen grafikou se nekoná. Vydání je ostatně naplánováno vedle současných konzolí i na novou generaci a zkrátka s největší pravděpodobností nezůstanou ani majitelé stolních počítačů. Otázkou však i po dvouletém vývoji zůstává datum vydání.

Kompilát?

Vzhledem k ambicím a typu hry to ale vypadá ještě na docela dlouhé čekání. Shadow of Mordor ostatně musí vyrazit dech, jinak už se oživení herní Středozemně jen tak nedočkáme. Zda k tomu mají ale autoři nakročeno je nejasné. Přeci jen jsme zatím viděli hlavně lákavou kompilaci akčních adventur. Jak dalece tohle dobrodružství překročí rámec žánru a nakolik skutečně bude funkční a novátorské, to už jsou otázky pro příště…

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celou Vídeň, podívejte se

Parta nadšenců tvoří v Minecraftu celo…

V Minecraftu můžete vytvořit téměř cokoliv, od fantasy dungeonů až po vesničku své babičky. Co ale takhle kompletně celou Vídeň?

14.  2.  2017 | | 11 N/A
Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od reality (galerie)

Project CARS 2 ve 4K nerozeznáte od re…

Závodní pecka Project CARS se oficiálně představuje ve svém druhém pokračování a kromě traileru se prezentuje i labužnickými 4K screenshoty. No nevypadá to famózně?

8.  2.  2017 | | 13 N/A
10 skvělých českých her, které vyšly v roce 2016

10 skvělých českých her, které vyšly v…

Češi mají na hry talent a ten prokázali i v minulém roce. Vybrali jsme deset her českých tvůrců vydaných v roce 2016, které považujeme za nejlepší!

14.  2.  2017 | | 7 N/A
Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku věrohodnosti (galerie)

Jak Gran Turismo Sport posouvá laťku v…

Mnozí vidí Gran Turismo Sport jen jako další nástavbu slavné série. Je v tom ale mnohem více, především z hlediska vizuálu.

13.  2.  2017 | | 22 N/A
Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s příchutí Zaklínače a Bloodborne

Odhaleno temné fantasy RPG GreedFall s…

Pokud vám nestačil Zaklínač, Focus Home Interactive ve spolupráci se Spiders Games chystají zbrusu nové RPG.

11.  2.  2017 | | 6 N/A
Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje přístup hráče?

Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje…

Než o hře víme cokoliv dalšího, uděláme si obrázek podle toho, co vidíme. Jak tenhle předpoklad ovlivní náš přístup a jak toho můžou vývojáři využít?

7.  2.  2017 | | 5 N/A
Technologický skvost jménem Horizon: zápisky z Pravěku (obrazový speciál)

Technologický skvost jménem Horizon: z…

Vydali jsme se do budoucího Pravěku a přibalili do batohu foťák. Podívejte se, co kluci ze studia Guerrilla dokázali ve svém nejnovějším počinu.

20.  2.  2017 | | 2 N/A
For Honor: když čest dává zabrat (recenze)

For Honor: když čest dává zabrat (rece…

Ubisoft nám většinou přináší nekonečné série, a tak je příjemné vidět, že se občas pustí do něčeho nového. Jak dopadl krok novým směrem v podobě For Honor?

18.  2.  2017 | | 9 N/A