Middle-earth: Shadow of Mordor – Tolkien by měl radost (recenze)

Po kvalitní herní adaptaci epického světa pana Tolkiena toužíme už velmi dlouhou dobu. Že by svítalo na lepší časy?

Myslím, že nebudu daleko od pravdy, pokud strategii Battle for Middle-earth označím za poslední opravdu povedenou hru s licencí Pána Prstenů. Od vydání uplynulo už moře času a my se dočkali celého zástupu dalších akcí, RPG i strategií, které však sotva dosáhli k průměru. Shadow of Mordor na nás celou dobu působil jako černý kůň nejen letošního podzimního shonu, ale i celého dlouhého seznamu her z oblíbeného univerza. A světě div se, studio Monolith pro nás připravilo velmi šťavnaté překvapení.

Ochránce Gondoru

Jak jsem zmínil už v našem nedávném streamu, Shadow of Mordor přímo nezasahuje ani do Hobbita, ani do Pána Prstenů, nýbrž se odehrává mezi oběma příběhy a vyplňuje tak prázdné místo. Hráč na sebe bere roli Taliona, ochránce Gondoru a strážce Černé Brány Mordoru, který ve hře ještě není zcela vypálenou nehostinnou plání. Nechybí tady vegetace, mnohé hradby i pláně, které však již začínají okupovat skřeti.

Ani Talion nemůže spát v klidu, jelikož se Sauron vrací do Mordoru a zabíjí jeho i celou jeho rodinu. Smrt vás však nepřijme, a vy se tak vracíte jakožto pomstychtivý duch, abyste oplatili Sauronově armádě stejnou mincí a pomstili své blízké. Společně s vámi se na dlouhou pouť vydá také další duch, elfí kovář Celebrimbor, který to chce Sauronovi vysvětlit hezky ručně ze svých vlastních důvodů. Události ale nejsou vždy tak černobílé, jak se na první pohled může zdát, a i Talion začne časem pochybovat o okolních lidech.

Chybí tu různorodější mise, jelikož povětšinou se vše točí kolem kuchání všeho živého

Příběh je správně temný a depresivní, nechybí však odlehčené momenty a během celých cca 12 hodin se budete dobře bavit. Chybí tu různorodější mise, jelikož povětšinou se vše točí kolem kuchání všeho živého. Na druhou stranu, co čekat od člověka, kterému před očima zabili celou rodinu?

Mordor jako na dlani

Jak už jste asi pochopili, s Talionem proběhnete celým Mordorem a pokusíte se dosáhnout až na samotného Saurona. Celá mapa je vám ihned ze začátku k službám, můžete jít kamkoliv a nemáte žádné předem vymezené území ani koridory. I když je tedy titul sandboxového typu, mapa není tak velká, jako v případě GTA či jiných podobně zaměřených titulů. Shadow of Mordor se soustředí hlavně na příběh a vše ostatní je zde jen jako dodatek. Příjemný dodatek.

Po celém světě jsou roztroušeny strážné věže, které vám odemykají určitou oblast, bod pro rychlocestování a také spoustu nepovinných úkolů v blízkém okolí. Kromě kampaně totiž můžete plnit rozličné questy, kterými narušujete strukturu Sauronovy armády a vedete svou vlastní záškodnickou válku. Budete tedy zabíjet důležité osoby, tahat za nitky skřetů, kteří se neustále řežou mezi sebou, a hledat další skulinky do temného území. Vaším cílem totiž zdaleka není jen Sauron, nýbrž čtveřice jeho generálů, která konala zvěrstva jeho jménem.

Ačkoliv je Mordor nepřátelskými územím, narazíte na mnohé spojence, ať už dobrovolné, nebo s ostřím vašeho meče v zadku. Ti nabízí kýženou různorodost a vtípky, i když jde spíše o dočasný odpočinek od neustálého zabíjení. A že ho bude...

Brutálek na čepeli

Jedno se titulu musí uznat: Nabízí naprosto perfektně zmáknutý systém soubojů, který jako by z oka vypadl sérii Batman Arkham. Jinými slovy patří mezi špičku akčních adventur dnešní doby. K mání jsou klasické útoky, bloky, protiútoky, omráčení, údery ze zálohy a brutální finiše, ze kterých budete mlaskat blahem. Shadow of Mordor si servítky nebere, létající končetiny a propíchlé oční bulvy tady budou na denním pořádku.

Obtížnost je nastavena dostatečně vysoko a v otevřeném konfliktu s více jak třemi nepřáteli moc dlouho nevydržíte

K tomu si přidejte ještě své nadpřizozené schopnosti, díky kterým lze sprintovat jako Usain Bolt, teleportovat se a používat duchařský luk. Navíc nechybí obligátní „orlí zrak“, speciální vidění, díky kterému vidíte skrze zdi, můžete taktizovat a prohlížet si jednotlivé nepřátele. Zkrátka, hra vám dává možnost jak brutálního útoku hrudí vpřed, tak tichého plížení a podřezávání nic netušících skřetů. Mějte však na paměti, že je tu obtížnost nastavena dostatečně vysoko a v otevřeném konfliktu s více jak třemi nepřáteli moc dlouho nevydržíte. Těch je totiž také hodně druhů, takže musíte svou taktiku umně přizpůsobovat za letu.

Po kapsách budete mít trojici věrných zbraní – meč Urfael, dýku Acharn a luk Azkar. Každou lze prostřednictvím speciálních run vylepšovat množstvím rozličných statistik a inovací, které vám zvýší šance v boji. Runy získáte většinou zdoláním tužších nepřátel, případně hledáním pokladů ve světě. Samozřejmostí je RPG strom schopností, ve kterém lze vybrat chuťovky v podobě okamžitých poprav, posledních šancí v boji, déletrvajících schopností atd. Nečekejte úroveň Dragon Age, pro akční adventuru to však stačí měrou vrchovatou.

Kdo je má Nemesis?

Jedním z nejkřiklavějších prvků, na kterém prakticky stojí celá hra, je nový Nemesis systém. Jedná se o zcela neskriptované chování všech nepřátel ve hře, kde navíc nenarazíte na jediného klonovaného NPC skřeta. Všechny jsou svým způsobem unikátní, mají vlastní zájmy, charakter, cíle i přání. Všichni bojují za místo v řadách Sauronovy armády, a jak už ty skřety známe, rádi zabodnou dýku do zad každému, pokud to pro ně znamená povýšení.

Struktura je tu řádně promakaná, kromě pěšáků narazíte na kapitány a ty nejvýše postavené Warchiefy, všichni se snaží bojovat za své místo pod sluncem a vy jako správný záškodník můžete tahat za nitky. Díky vám se tak někdo dostane na vyšší pozici, shodí vám nepohodlného skřeta, případně se dostane do té oblasti, kde jej potřebujete. Právě tyto strategické hrátky posouvají Shadow of Mordor na úplně jinou úroveň a zviditelňují jej na pozadí klasických akcí, kterých je dnešní trh plný. Pohybovat se v herním světě má tentokrát význam, jelikož se vše netočí jen kolem vás a neustále se mění. I když zemřete, systém se neustále přizpůsobuje, což často vyústí v komické a nečekané situace. Často se totiž stane, že vás někdo uvidí vícekrát, a to se bude řádně divit, když vám ještě nedávno pocuchal ofinu palcátem.

Chuť Středozemě

Shadow of Mordor běží na notně upravené verzi enginu LithTech, který poháněl např. akci FEAR či Condemned. Jedná se o velmi slušný a dostatečně kvalitně optimalizovaný engine, který dokáže vykreslit perfektně detailní postavy a realistické materiály, stejně jako přírodu, flóru a faunu. Doménou recenzovaného kousku jsou především do mrtě detailní postavy a jejich vybavení, špatně na tom však hra není ani s efekty osvětlení, stínování a především deště, který v nočních hodinách vypadá skvostně. Celkově jde o vizuálně velmi nadprůměrný kousek, který navíc běží stabilně. Pokud si však hru budete chtít vychutnat v její plné palbě na počítači, připravte si alespoň 6 GB grafické paměti.

Monolith spolupracoval s divizí Middle-earth Enterprises a samotným Peterem Jacksonem, aby byla docílena co nejvyšší kvalita a shoda z hlediska univerza, mytologie, soundtracku i dabingu. Můžete si tedy být jisti, že prezentace je tu na špičkové úrovni, ať už mluvíme o filmečcích, dabérech (ústřední role si střihli známí herci Troy Baker a Alastair Duncan) či licencovanému soudtracku. Nemám výhrad.

Dostupné pro: PC, X360, PS3, PS4, Xbox One
Žánr: Akce | Akční adventura
Výrobce: Monolith Productions
Začátek prodeje: 3. října 2014
  • Zajímavý příběh
  • Otevřený svět
  • Brutální souboje
  • RPG systém
  • Precizní využití licence
  • Monotónní mise
  • Menší chybky

Shadow of Mordor je excelentně vyvedenou akční adventurou a pravděpodobně jednou z nejlepších herních adaptací univerza J. R. R. Tolkiena za poslední velmi dlouhou dobu, ne-li vůbec. Příběh je temný, volná ruka v hratelnosti těší, souboje jsou brutální a návykové a hra není ochuzena ani o RPG prvky. Kdyby ještě mise nebyly tak jednotvárné a příběh byl ještě o chlup promakanější, byli bychom štěstím bez sebe. I tak se však jedná o skvělý titul, který nemůžeme nedoporučit. Pro fanoušky jde pak o nutnost.

Diskuze (16) Další článek: Čerstvé záběry z alfa testu viktoriánské rubačky Bloodborne