Mortal Kombat X: bojovka do kapsy (mobilní recenze)

Teprve včera jste si u nás mohli přečíst recenzi na povedené pokračování série Mortal Kombat X pro konzole a PC. Jak dopadla jeho mobilní inkarnace?

Warner Bros. vydání obou verzí perfektně sladil. Zatímco pro Xbox One a Playstation 4 hra vyšla v polovině dubna, mobilní už na jeho začátku, čímž vlastně hráče k hraní plnohodnotné verze přizvala a navnadila. Ještě se dluží připomenout, že společnost chystá Mortal Kombat X i pro staré konzole. Jejich majitelé by se ho měli dočkat někdy na začátku června letošního roku.

Věříme, že sérii jako takovou představovat dopodrobna nemusíme, ale přesto. Jedná se o jednu z nejznámějších bojových her ve videoherním světě, u jejíhož zrodu v roce 1992 stáli Ed Boon a John Tobias. Ti na sérii – byť ne pod křídly zkrachovalého Midway Games – stále pracují. Pojďme teď už ale k témate recenze - tedy mobilní mutaci kultovní mlátičky.

1 vs. 1? Kdepak

Stejně jako větší bratr i Mortal Kombat pro iOS a Android je rozdělen do singleplayerové (bojový režim) a online části (války frakcí a výzvy). V té pro jednoho hráče se budete účastnit bojů virtuálního světa Earthrealmu, které jsou uspořádány celkem do čtyř prostředím sjednocených celků. V rámci každého z nich na vás čeká pět věží, v nichž se utkáte hned s několika bojovníky.

Mezi jednotlivými členy můžete až do jejich smrti libovolně přepínat, a díky tomu taktizovat a přizpůsobovat se nepřátelské jednotce

Mortal Kombat pro mobily proti sobě stále staví tradičně dva bojovníky v jeden moment, avšak boj jako celek vždy probíhá s družinou sestávající ze tří členů a to proti nepřátelské skupině, disponující stejným počtem charakterů. Bojujete do té doby, dokud nezničíte všechny protivníky, anebo dokud nepřijdete o vaše. Mezi jednotlivými členy můžete až do jejich smrti libovolně přepínat, a díky tomu taktizovat a přizpůsobovat se nepřátelské jednotce.

Týmy si můžete poskládat dle vlastních představ. Vybírat budete stejně jako v případě konzolové a PC verze ze širokého, bohatého a pestrého repertoáru plného bizarních bytostí. Za všechny klasické postavy série zmiňme Johnnyho Cage, Sonyu Blade, Scorpiona nebo Sub-Zera, ale chybět nebudou ani úplně nová stvoření jako například Kung Jin, Erron Black či Ferra/Torr.

Jednotlivé charaktery samozřejmě budete moct (a muset) upgradovat. Odměnami za vyhrané souboje budou jednak klasické koiny, virtuální peníze, jednak upgrady samotné, ale i výzbroj, do které budete bojovníky oblékat a díky níž se jejich vlastnosti budou zlepšovat. Týmový charakter bojů shledáváme zajímavým a vůbec ne špatným, protože sestavit družinu ze Scorpiona, Sub-Zera a ozdobit ji Raidenem je prostě lahůdka dodávající sérii úplně nový rozměr. Za tento krok Warner Bros. rozhodně chválíme.

Opičí ovládání

Všechno kolem samotného boje v Mortal Kombat funguje pěkně. I multiplayer, v němž se stejně jako v konzolové verzi můžete přidat k jedné z frakcí a bojovat za ni či plnit časově omezené výzvy, potěší. Za co ale tak úplně chválit nemůžeme je boj samotný. Jsme si vědomi, že bojovka pro mobilní platformy musí být zjednodušena, Warner Bros. ale boj v Mortal Kombat X osekal na naprosté minimum.

Jeho podstatou je totiž jen zběsilé patlání po displeji. Na klasická komba nebo volný pohyb zapomeňte. Duelanti se k sobě přibližují sami, hráč se už jen dotýká zařízení, jedním prstem pro útok (nelze určit zda kop či útok pěstmi, komba se tvoří sama) dvěma pro obranu. Jako zpestření jednotvárného mačkání fungují speciální chvaty, které můžete několikrát během boje aktivovat a jakési QTE (quick time eventy). Ty spočívají v tom, že hra se zpomalí a na obrazovce vyskočí předepsaný pohyb, přičemž síla útoku se odvíjí od toho, jak přesně jej napodobíte.

Hru sice pořídíte zadarmo, ale později budete muset nakupovat za reálné peníze

Takový systém na první pohled samozřejmě působí dosti ořezaně, primitivně a jednotvárně, a my jej rovněž hodnotíme jako negativum, ale podíváme-li se na něj z druhé strany, můžeme s klidem říct, že týmovému konceptu a dnešní uspěchané době vyhovuje. Přesto bychom uvítali raději klasický koncept, volný pohyb a alespoň několik akčních tlačítek. Takhle si doopravdy budete občas připadat jako opice. Když už jsme u negativ, zmiňme akční body a mikrotransakce. Hru sice pořídíte zadarmo, ale později budete muset nakupovat za reálné peníze. Raději bychom to měli naopak – tedy zaplatit cenu na začátku a pak si užívat hru naplno.

Krvavé pozlátko

To, co Mortal Kombat X prokaučoval v ovládání a herních mechanismech, se snaží dotáhnout stránkou audiovizuální. Tak to ale samozřejmě nefunguje – ani sebelepší grafika nedokáže zastínit problematické a hloupé ovládání. Zároveň by ale bylo nefér nezmínit, že Mortal Kombat X vypadá na mobilech nádherně. Postavy jsou perfektně vymodelované, celé se to krásně hýbe (testovali jsme na iPhone 5S a iPhone 6), prostředí oplývají originalitou a atmosféra celkově je až lyricky ponurá. Radost pohledět.

Připočtěte k tomu brutální akci, při které veškeré údy bojovníků podléhají destrukci. Kosti praskají, srdce jsou vytrhávána a krev stříká. A to vše v doprovodu patřičného zvukového doprovodu. Tady chybu nenaleznete. Snad jen – ale netušíme, jestli to nebyl problém jen našeho zařízení – se iPhone 5S při hraní neskutečně zahříval. A to až tak, že jeho kovové hrany byly v rukách pomalu neudržitelné. U novějšího iPhonu 6 tento problém zaznamenán nebyl, zahřátí však bylo zřejmé.

Dostupné pro: iPhone, Android
Žánr: Arkády | Arkádová bojovka
Výrobce: NetherRealm Studios
Začátek prodeje: 7. dubna 2015
  • Týmový koncept
  • Atmosféra a násilí
  • Audiovizuální zpracování
  • Hloupé ovládání
  • Mikrotransakce

Mortal Kombat X pro iOS a Android je odvarem plnohodnotné verze pro konzole a PC. Představuje sice zajímavý koncept týmů, vypadá nádherně, má skvělou atmosféru a je groteskně brutální, ale zpackané ovládání, které z hráče udělá stroj na mačkání, přehlédnout nemůžeme. Škoda.

Hra byla testována na zařízení iPhone 5S a iPhone 6 a je zcela zdarma ke stažení na AppStore. Google Play bude následovat brzy.

Za zapůjčení iPhonu děkujeme eshopu CZC.cz. logo_vertikalni_CZC.cz.jpg

Diskuze (8) Další článek: Venku je startovní trailer na Assassin’s Creed Chronicles: China