NBA 2K19: dvacet let poté (recenze)

• Spousty herních možností
  • Reálnější pojetí basketbalu

• Přítomnost laciných animací
  • Mikrotransakce
  • Pro někoho obtížnější přístupnost
8/10

Podzim ve znamení sportovních simulátorů je v plném proudu a na své si konečně přijdou i fanoušci basketbalu. Ten, přiznejme si, v našich končinách rozhodně nepatří ke sportu číslo jedna, a proto jen málokdy vzbudí jeho virtuální zastoupení větší rozruch. Jenže úplně jinak je tomu ve světě a zejména za oceánem. Tam totiž basketbal patří k nejoblíbenějším sportům vůbec a světe div se, v oblíbenosti předčí i samotný hokej.

NBA 2K19 je opět kvalitně zpracovanou simulací basketbalu

Tím si rovnou odpovídáme na otázku, proč je zrovna zdánlivě minoritnímu sportu věnována ze strany vývojářů taková pozornost. Fanoušci basketbalu jsou totiž, stejně tak jako například ti fotbaloví, každoročně poctěni hned dvěma konkurenčními simulacemi svých oblíbených sportů. Díky tomu se jejich miláčci neustále vyvíjejí a každoročně přinášejí nějaká ta vylepšení. A to je právě to, po čem všichni volají u nedávno vydané a do jisté míry zpackané NHL 19.

Souboj titánů

Na poli basketbalu se každoročně uskutečňuje již obligátní souboj mezi studii EA a Visual Concepts. Budeme-li přesnější, jde o jejich produkty NBA Live a NBA 2K. Obě z těchto sérií k basketbalu přistupují odlišným způsobem a cílí na jinou skupinu hráčů. EA se, jako již tradičně, vydává spíše arkádovějším stylem, oproti tomu série NBA 2K se snaží o komplexnější a reálnější pojetí tohoto sportu. V jádru jde ovšem o velice podobné a kvalitně zpracované tituly, které hledají své hráče zejména na základě zmíněného kritéria.

Visual Concepts basketbal umí, což studio potvrdilo již mnohokrát. Do jisté míry můžeme prohlásit, že se během své tvorby stalo nekorunovaným králem virtuální košíkové. Letošní ročník s číslovkou devatenáct je totiž jubilantem, jelikož jde o dvacátý díl série. A to už rozhodně stojí za pozornost.

Bezkonkurenční atmosféra

Vše se tak, stejně jako v minulých ročnících, točí okolo samotné kvalitní hratelnosti, na kterou se nabaluje kupa herních módů a dalších možností. V jádru ovšem stojí samotný basketbal se svou tuhou hratelností a neuvěřitelnou atmosférou. Jestli totiž něco na NBA 2K praští do očí, je to neskutečně vyvedená atmosféra. A nebavíme s pouze o samotném hraní, ale zejména o kolotoči mimo palubovku. Neustále ve všech recenzích omíláme a opěvujeme atmosféry sportovních simulátorů, ale jen málokterý dosahuje takových kvalit, jako právě NBA 2K.

Každý zápas je jedinečným zážitkem plným rozhovorů, prostřihů, grafiky, znělek, opakovaček, statistik, příběhů, fotografií, vstupů apod. Neskutečně uvěřitelně působí samotná doprovodná grafika. Máme však na mysli tu televizní, zahrnující statistiky či fotografie. Při každém time-outu či přestávce se palubovka plní buďto roztleskávačkami, maskoty nebo dokonce místními umělci (bikeři, skokani na trampolínách apod.). Vše vypadá opravdu úchvatně a skvěle kopíruje onu pověstnou západoamerickou show, která je pro většinu sportů typická.

Neustále ve všech recenzích omíláme a opěvujeme atmosféry sportovních simulátorů, ale jen málokterý dosahuje takových kvalit, jako právě NBA 2K.

Zapomínat dále nesmíme ani na výtečný komentář jednotlivých zápasů. Ten působí dynamicky, reaguje na jednotlivé situace a je zkrátka hodně uvěřitelný. Navíc, neomezuje se pouze na dva komentátory, ale je plný doprovodných vstupů a doplněný o názory expertů. Tak jako ve skutečném sportu se potom nevěnuje pouze dění na ploše, ale také diskuzím o nejrůznějších tématech, například hraní na konzolích.

Chleba o dvou kůrkách

Pochvalu potom jistě zaslouží také samotné herní zpracování. Je vidět, že vývojáři basketbal milují a věnovali mu velkou míru pozornosti. Pohled na dění na palubovce je pohlazením po duši. Vše vypadá naprosto přirozeně a uvěřitelně. Hráči se chovají jako ve skutečnosti a nedovolí vám přepínat při přerušení hry.

Zápasy dokážou vtáhnout díky své parádní atmosféře

Všechno to zní možná až příliš idylicky a bezchybně. Nic ovšem není tak jednoznačné. Zmínili jsme skvělou atmosféru a uvěřitelnou vizualizaci všeho toho okolo košíkové. Ano, to platí, bohužel NBA 2K v tomto ohledu trochu naráží na nepochopitelné odfláknutí některých animací. Jako důkaz poslouží například otřesné předzápasové studio, které je spíše k smíchu. Podobná je i situace během vstupů komentátorů apod. Osobně bych si dokázal představit elegantnější řešení po vzoru virtuální NHL. V celém kontextu výtečné atmosféry totiž některé animace vypadají opravdu hodně lacině.

Herní režimy

Co však lacině nevypadá, jsou jednotlivé herní módy, které hra nabízí. Sportovní tituly obecně se v posledních letech standardizovaly na jistou hladinu a je pro ně typická určitá sada herních režimů. NBA 2K19 v tomto ohledu nikterak nevybočuje a dává hráčům k dispozici již zaběhnutou klasiku. Mimo rychlé hry můžete absolvovat celou sezónu, popřípadě se vrhnout do zápolení jako generální manažer. Zapomínat tu pochopitelně nesmíme ani na klasické stoupání v podobě MyCareer či MyTeam, což je kartičková obdoba FUT ze série FIFA. A právě v těchto momentech hráče trkne do nosu mitrotransakční systém. Nakupovat pochopitelně můžete i za virtuální měnu, ale vězte, že začátky budou opravdu hodně krušné. Zvláště v případě, že se vám nebude příliš dařit. Mikrotransakce jsou tak velkým a těžce odpustitelným nešvarem NBA 2K19.

Hra je pro začátečníky trochu méně přístupná

Vývojáři pochopitelně neopomenuli ani příběhový mód, ten letošní nese název A Way Back, kde se se svým hrdinou budete probíjet skrze čínskou ligu a nižší americkou soutěž G League až do samotné NBA. Po příběhové stránce asi sice nejde o žádnou slávu, na druhou stranu, co pořád vymýšlet. V jádru se vše stejně pořád točí okolo dobré hratelnosti a příběhový mód tak slouží pouze jako kvalitní pojivo a zasazení do celkového kontextu, vyplnění toho virtuálního prázdna mezi zápasy.

Jak bylo naznačeno v úvodu, NBA 2K rozhodně nedává nic zadarmo a není zástupcem klasického mačkacího sportu

Mimo již klasické herní možnosti se dále můžete těšit také na nejrůznější pouliční zápolení ve variantách 1v1, 2v2, 3v3, 4v4 či 5v5 nebo hutný tutoriál, bez kterého si hru příliš neužijete. Bohužel velká kritika míří k nepříliš dobře zpracovanému tréninkovému režimu. Jak bylo totiž naznačeno v úvodu, NBA 2K rozhodně nedává nic zadarmo a není zástupcem klasického mačkacího sportu.

Více než kdy jindy totiž musíte přemýšlet a získat nezbytný skill. Během úvodních hodin hraní si mnohokrát povšimnete, jak je vlastně basketbal rychlá hra. Pro nováčky tak bude i nejzákladnější úroveň trochu výzva, minimálně potom první hodiny hraní. Progres je ovšem znatelný a titul vás odmění parádní hratelností a výborným virtuálním prožitkem. V tom NBA 2K19 dominuje.

Verdikt:

Jubilejní dvacátý díl legendární basketbalové série NBA 2K je povedeným nástupcem předchozích dílů. Nabízí výtečnou atmosféru zaoceánské NBA se vším tím americkým okolo. Hra je vybavena již standardní módovou sadou zahrnující jak sezonu, kariéru, budování vlastního týmu, tak i příběhový režim. Bohužel, hráči se musí připravit buďto na pomalý postup hrou nebo akceptování vlezlé a dnes již zažité mikrotransakční politiky.  Po herní stránce titul představuje úžasný zážitek, naneštěstí poněkud těžce přístupný, minimálně ve srovnání s konkurencí od EA. Pro skalní fanoušky a pravidelné hráče je tak jasnou volbou, naopak pro nováčky doporučujeme držet se dále a sáhnout po konkurenčním basketbalu. Nebo se postavit výzvě.

Diskuze (1) Další článek: Čerstvé záběry ze zombie akce Days Gone ukazují akci i plížení