Největší přešlapy herní historie aneb když se něco nepovede

vytisknout velikost písma
Ne vždy se výrobcům konzolí daří a ne vždy se hardware prodává jako rohlíky. Herní historie má spoustu takových přešlapů a my jsme pro vás vybrali ty nejzajímavější.

Historie videoher sice nepatří mezi ty nejstarší a nejdelší, což ovšem nemusí znamenat, že ani v ní neexistují žádné přešlapy a chyby ze stran výrobců konzolí. A že jich bylo! Na internetu jsme sesbírali několik největších omylů, které buďto výrobce konzolí vyhnaly z herního průmyslu nadobro, nebo jim alespoň zajistilo pár krušných let. A proč chodit daleko, když hned jeden takový přešlap se stal vcelku nedávno.

Odhalení konzole Xbox One

Microsoft si s Xboxem360 vytvořil obrovskou základnu fanoušků, které přebral své konkurenci po zpackaném třetím Playstationu, jenž v roce 2006 doplatil na aroganci Sony (více níže). Kdo by ale čekal, že Microsoft udělá přesně to samé se svou nastávající konzolí, Xbox One.

Ten si v roce 2013 užil své odhalení a ke zděšení všech měl Microsoft vcelku nevšední názor na jeho finální podobu. Televize, sporty, Kinect, nutnost připojení k internetu a mnoho dalšího zapříčinilo vlnu nevole ze strany fanoušků, kteří od herní konzole naivně čekali především herní konzoli a ne multifunkční zařízení na přehrávání televize, filmů a možná i těch her.

Xbox-One-Sydney-Launch-event-013.jpg

To vše doprovázelo naprosto šílené PR, kterému nasadil korunu tehdejší šéf xboxové divize Don Mattrick tvrzením, že pokud nemáte připojení k internetu, měli byste si pořídit minulý Xbox360. Naštěstí pro Microsoft byl po tomto fiasku Mattrick propuštěn a Phil Spencer, který ho okamžitě nahradil, začal pomalu ale jistě vracet značku Xbox zpátky tam, kam patří.

Ještě dnes je ale vidět velký prodejní rozdíl mezi Xbox One a PS4, která díky hbité iniciativě Sony chytře využila situace a v roce 2013 nabízela přesný opak, tedy hardcore hry a obecně opravdovou next-gen herní konzoli. Práce Spencera je nicméně obdivuhodná, za pouhý rok změnil celou konzoli a povědomí o ní u miliónů hráčů po celém světě. Tleskáme.

Arogance Sony s Playstation 3

Druhá generace konzole Playstation byla po úspěšné jedničce masivním úspěchem, který dovršil titul „nejprodávanější herní konzole historie“. Komu by se po takovém tvrzení nezvedl nos alespoň o pár centimetrů nahoru? Sony rozhodně ano.

Ta v roce 2006 odhalila velice očekávanou Playstation 3, která znamenala několik tvrdých let pro Sony a mnoho miliard vyhozených do koše. Sony se dokonce dostalo i do obrovských dluhů (nejen kvůli Playstation 3), které vyvrcholily v propouštění tisíce zaměstnanců firmy. Sony to jednoduše nemělo nejlehčí.

bigpreview_Explosion Joystick Sony Playstation 3.jpg

Zpět ale k hernímu průmyslu. Playstation 3 byl jednoduše příliš drahý a Sony si bylo jejím prodejním potenciálem tak jisté, že dokonce padla hláška: „Pokud si chcete PS3 dovolit, budete muset více pracovat“. Trvalo až moc dlouho, než se firma vzpamatovala z neúspěchu konzole, a i když se jí ve výsledku prodalo skoro 90 miliónů kusů, Xboxu360 se podařilo velice podobné číslo i bez věhlasného jména a známé značky.

Název „Wii U“

Wii od Nintenda vyhrálo bez debat minulou generací konzolí. Na kontě má přes 100 miliónů prodaných kusů a to i po výsměchu ze stran konkurence, která jednoduše nevěřila pohybovému ovladači. A kdo se směje teď? Nintendo už tak moc ne, neboť se jí povedlo dokonale zmást většinu svých přívrženců oznámením další konzole s názvem „Wii U“.

dusty-wiiu.jpg

Po oznámení na E3 2011 se totiž mylně myslelo, že Nintendo oznámilo pouze ovladač pro svou stávající konzoli a nikoliv konzoli jako takovou. To a nepochopitelné výkonnostní zařazení Wii U někde mezi starou a novou generaci zapříčinilo naprostý prodejní propadák, který se japonská firma snaží nahnat exkluzivitami. Ty jsou sice skvělé (Mario Kart 8, Super Mario 3D World, připravovaná Zelda atd.), ale drtivá většina titulů od studií a vydavatelů třetích stran se na konzoli nepodívá.

Nintendo naštěstí zachraňuje kapesní 3DS, které se na rozdíl od PS Vita stále prodává a stále na něj vychází parádní hry.

Překvapivé oznámení konzole Saturn od Segy

Sega se v roce 1995 rozhodla, že předběhne Sony v jejich oznámení prvního Playstationu na E3 a odhalí svojí nadcházející konzoli o něco dříve. Problém ale byl, že o tomto oznámení věděla pouze samotná Sega. Vývojáři po celém světě se o konzoli Saturn dozvěděli, až když byla ukázána na akci, což znamenalo jediné – při oznámení nebyly žádné hry ve vývoji. A to je sakra velký problém.

Sega-Saturn-Console-Set-Mk1.jpg

Dalším zádrhelem bylo, že oznámení přišlo tak překvapivé, že Sega neměla při vydání vyrobený dostatečný počet kusů. To zapříčinilo, že se nový Saturn nedostal ani mezi některé obchodní řetězce. Například KB Toys.

A jak na Saturn od Segy zareagovalo Sony? Ta při oznámení svého Playstationu na E3 v roce 1995 prozradilo dnes už legendární hlášku „299“, která narážela na cenový rozdíl 100 dolarů mezi oběma konzolemi. Saturn totiž stál $399.

Dreamcast

Dreamcast je dnes už známý důvod absolutního krachu Segy a vyčlenění této společnosti z okruhu výrobců konzolí. Nejspíše se nedá určit jedna konkrétní chyba, která by zapříčinila tento neúspěch, ale jde o několik přešlapů, jež znamenaly definitivní konec pro Segu.

Sega-Dreamcast-Cont-n-VMU.jpg

Špatný marketing, neúspěšná předchozí konzole Saturn, špatná podpora studií třetích stran nebo relativně snadné pirátství na konzoli. Po oznámení druhého Playstationu se Dreamcastu začalo dařit ještě hůře a s hardwarově nedostačující konzolí od Segy to šlo z kopce.

31. ledna roku 2001 bylo oznámeno zrušení výroby konzole Dreamcast s tím, že na něj ještě dodatečně vyjde 50-60 titulů. Poslední hrou v USA bylo NHL 2K2 vydané v únoru roku 2002.

Odmítnutí NESu a Sega Genesis

Nintendo Entertainment System slavil v Japonsku neuvěřitelný úspěch, se kterým společnost Atari jaksi nepočítala. Proto také odmítla distribuci her pro NES v USA. A co takhle odmítnout i distribuční práva pro Sega Genesis ve stejné zemi? Obě konzole později slavily masivní úspěch po celém světě. Bohužel pro Atari.

A jaké minely herního průmyslu se vryly do paměti vám? Podělte se v diskuzi pod článkem!

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Grand Theft Auto V opět blíže realitě: nová modifikace vyráží dech

Grand Theft Auto V opět blíže realitě:…

Grand Theft Auto V je doslova pískovištěm pro hrátky všeho druhu. A tím myslíme i piplání grafické stránky.

10.  3.  2017 | | 20 N/A
10 skvělých her, které si na PC nezahrajete

10 skvělých her, které si na PC nezahr…

Na počítače vychází spousta skvělých her. Jsou tady ale takové, které si jinde, než na konkrétní konzoli nezahrajete. Dneska se podíváme na 10 exkluzivit, pro které se vyplatí kupovat konzole.

13.  3.  2017 | | 61 N/A
Hry jsou uměním: když grafika zraje (galerie)

Hry jsou uměním: když grafika zraje (g…

Občas vyjde populární hra a časem se člověk nemůže uvěřit, co vše je z ní možné graficky vytáhnout. Pojďme si podat zub času.

14.  3.  2017 | | 5 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
10 důvodů, proč se ponořit do hry Total War

10 důvodů, proč se ponořit do hry Tota…

Strategie nepatří dnes k nejpopulárnějším žánrům, nicméně nikde jinde neokusíte tak sladký pocit moci se všemi výhodami a nevýhodami. V Total War se dostanete do role vůdce zodpovědného za celý národ a závisí jen na vás, zda vaše země bude prosperovat.

15.  3.  2017 | | 8 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 5 N/A
Ghost Recon: Wildlands - z bláta do louže (recenze)

Ghost Recon: Wildlands - z bláta do lo…

Ghost Recon: Wildlands až příliš nápadně připomíná příběh Watch Dogs či The Divison. Prezentace na E3 skvělá, s blížícím se datem vydání však vyplouvají na povrch nedostatky. Jaký je konečný verdikt?

8.  3.  2017 | | 38 N/A
Simulátor skládání počítače - naučte se stavět stolní počítač

Simulátor skládání počítače - naučte s…

V době, kdy simulátor zemědělské techniky patří k nejúspěšnějším hrám, bylo jen otázkou doby, kdy někdo udělá simulátor, který skutečně využijete - simulátor skládání počítače.

16.  3.  2017 | | 4 N/A