Never Alone: dokumentární pohádka (recenze)

Aljaška, Eskymáci, liška, sníh, led a zima, neboli Never Alone pro PC, Xbox One a PS4. O co jde? Čtěte dál.

Indie tituly jsou nedílnou součástí současné generace konzolí Xbox One a Playstation 4. Mezi záplavou her, které vycházejí, se jednou za čas objeví i jeden výraznější titul, který nějakým způsobem vystupuje ze standardu. Na měsíc listopad je to titul s názvem Never Alone od Upper One Games.

Samotný název toho o hře dost říká, protože v Never Alone doopravdy nikdy nejste sami. Příběh se točí kolem aljašského eskymáckého domorodého kmene Inupiaq, který už desetiletí na pólu přežívá. Jakožto hráči se vcítíte do role ústřední dvojice – dívky jménem Nuna a její lišky – a budete bojovat proti zlým Eskymákům, kteří vypálili rodnou vesnici Nuny. Ta je oddána na pospas krutým mrazům a nikdy nekončící zimě.

Boj o život

Jenže domorodé kmeny na Aljašce jsou bytostně spjaty s mytologickými a nadpřirozenými silami, které můžou škodit, ale zároveň pomáhat. Jelikož Nuna nalézá nejlepšího přítele v lišce, snaží se přežít a pohádkovým příběhem dospět až na konec, kde by zlo mělo být potrestáno. I když jsme užili adjektivum pohádkové, tak úplně to pro Never Alone neplatí. Jde totiž spíš o příběh protkaný dobrými a zlými duchy a pro evropskou kulturu někdy nepochopitelnými legendami, mýty a pověstmi.

Jde o hru plnou někdy jednoduchých, někdy složitějších hádanek, které budete řešit právě využíváním různých dovedností postav

Never Alone je logickou arkádovou hříčkou z pohledu ze strany. Ovládáte zmiňovanou ústřední dvojici, přičemž každá z postav disponuje jinými vlastnostmi (Nuna je těžší, umí ovládat zbraň bola, liška je rychlejší, mrštnější, výš doskočí, dokáže komunikovat s nadpřirozenými silami, atd.). Jde o hru plnou někdy jednoduchých, někdy složitějších hádanek, které budete řešit právě využíváním a především správným kombinováním různých dovedností postav.

Vedle hádanek vám bude pod nohy házet klacky i tuhá zima a krutá příroda obecně. Budete překonávat ledovou vodu, zmrzlé útesy, sem tam můžete narazit na divoká zvířata (třeba lední medvědy) a často se budete potýkat s bílými vánicemi, které vás můžou nebezpečně zranit. Příroda je jeden podstatný nepřátelský, někdy však nápomocný faktor, tím druhým jsou samozřejmě lidé, tedy Eskymáci sami, z nichž někteří zkrátka mají zlé úmysly.

Ve dvou se to lépe táhne

Jak již bylo řečeno, v příběhu se v hlavní roli ocitá dvojice postav. Hrát můžete sami a mezi postavami si jedním kliknutím přepínat a vzájemně se doplňovat, zábavnější je samozřejmě hrát s někým. Zvlášť v kooperačním režimu se totiž budete skvěle bavit, protože hádanky nejsou nijak extrémně složité, ale ani příliš jednoduché, aby nepředstavovaly absolutně žádnou výzvu. Zkrátka to ideální něco mezi.

Never Alone ale není jenom o hraní. Jelikož vypráví příběh domorodého, ale pro evropského člověka v podstatě naprosto neznámého a mentálně neskutečně vzdáleného kmene Inupiaq, rozhodli se tvůrci pro dokumentární videa. Ve virtuálním světě se budete setkávat s věcmi, které nejsou pro běžného Evropa či Američana normální, a proto to tvůrci vysvětlují.

Tuhá zima

Ať už se jedná o to, jakou roli hraje v eskymáckém společenství liška, proč jsou Eskymáci tak bytostně spjati s přírodou, kde se bere mytologie nadpřirozených postav a sil či o význam příběhu pro domorodé kmeny, všechno se z dokumentárních videí dozvíte. Může se vám to zdát ve hře zbytečné, ale pakliže vás cizí kultury zajímají a rádi podnikáte alespoň virtuální exkurze do cizích a úplně jinak smýšlejících světů, budete si v Never Alone libovat. Nám se dokumentární prvky líbily, protože jsou perfektně natočeny, obsahují zajímavé informace a záběry autenticky komentují samotní domorodci. Komenského škola hrou (nebo hra školou?) tu funguje skvěle!

Never Alone se výborně hraje, prakticky okamžitě k němu můžete usednout, přizvat kamaráda a začít řešit logické hádanky. To, co ale z Never Alone dělá unikátní hru, je samozřejmě atmosféra a celkové provedení. Zvlášť v této době, tedy studeném prosinci, se na pozdní večer nehodí nic víc. Tuhá zima na vás doslova dýchne, nadpřirozená a studená atmosféra pohladí. Graficky ani zvukově nemáme co vytknout. Snad jen ovládání praku bola mohlo být lepší, pravou páčkou se trefuje přesně opravdu těžko. Někdy špatně reagovaly i postavy samotné. Sem tam se zasekly. Ale to jen v minimu případů.

Dostupné pro: PC, PS4, Xbox One
Žánr: Arkády | Arkádová plošinovka
Výrobce: Upper One Games
Začátek prodeje: 18. listopadu 2014
  • Ledová atmosféra
  • Dokumentární prvky
  • Jednoduchá hratelnost
  • Mytologie
  • Sem tam ovládání

Never Alone je jednou z těch her, které vás dojmou atmosférou, potěší nenáročnou hratelností, a které dokazují, že ve hrách nemusí téct hektolitry krve, aby zaujaly. Ba naopak, mohou být podány i formou vzdělávací, něco vás naučit, zprostředkovat kontakt s kulturou, do které se dost možná nikdy nedostanete. A toho si rozhodně ceníme.