NHL 12 – sakra, kdy už to bude konečně hokej? (recenze)

vytisknout velikost písma
NHL 12 je lepší než předchůdci. To ale neznamená, že dění na obrazovkách připomíná opravdový hokej. A bohužel ztrácíme naději, že někdy bude.

Je blbost přirovnávat nekonečné herní série k dlouholetým manželstvím?  V obou případech jsou romantické začátky pryč a teď už si nepamatujete, proč s tím druhým jste, a berete to jako fakt. A je to trochu nespravedlivé při srovnání se všemi náhodnými známostmi a flirty, které vypadají oproti mnohaleté rutině tak přitažlivě, zatímco vy o tom druhém víte (skoro) vše.  Zažili jste jej/ji v těžkých chvílích, znáte jeho/její nedostatky a slabá místa. No, a když jich je opravdu hodně, začne vás ten druhý srát a omlátíte mu o hlavu i vlastnosti, které vám dřív připadly roztomilé a úsměvné.

 


Zatímco mnozí kolegové se nachází se sérii NHL stále ve fázi opojné zamilovanosti, rozhodl jsem se vám nabídnout vystřízlivělý pohled „poté“. NHL 12 totiž dělá všechno proto, aby k tomuto prozření dříve či později došel každý fanoušek série.

Gólmany spravíme až časem

Co vás může iritovat? Například to, že EA každý rok představí zhruba pět hlavních novinek, z nichž tři jsou úplné voloviny.

Co vás může iritovat? Například to, že EA každý rok představí zhruba pět hlavních novinek, z nichž tři jsou úplné voloviny

Loni to bylo například lámání hokejek. Každý malý kluk přece sní o tom, že zapne svého playstationa, vyrazí na virtuální led a flákne do Crosbyho tak, až ten kanadskej frajer upustí svoji karbonátovou nádheru. No ne?!

01.jpg 02.jpg

Nejde jen o to, že podobné „breathtaking features“ alibisticky zakrývají mnohem větší nedostatky hry, které by bylo moc složité opravit. Mnohem děsivější je, že EA Sports trvá pravidelně několik let, než novinku smysluplně zakomponují do hry. První rok je její role přehnaná (asi aby si všichni všimli, že se něco změnilo), ve druhé ustoupí do pozadí (protože se musí prezentovat jiné přelomové objevy) a napotřetí už to jakžtakž dává smysl.

Letos tvůrci „zapojili brankáře do hry“, takže spousta kontaktů s gólmany připomíná náraz sáněk do nedobře rostlého yorkshirského teriéra na bruslích, v zápase jsou v průměru dvě vyloučení za nedovolené bránění brankáře, gólmanovi minimálně jednou spadne helma a ob zápas dostane trest za zdržování hry. Porodními potížemi trpí i další novinka – nerealisticky účinné hipchecky (v českém prostředí tzv. „prdelačky“, které proslavil Oldřich Machač)

Fakt to nešlo spravit dřív?

Nebo režim Be a Pro. Přemýšlím, jak dlouho tu je: jsou to už tři roky? A vážně si až letos tvůrci všimli, že počet střídání v předchozích dílech nebyl reálný a že by bylo fajn umožnit odsimulovat dobu strávenou na střídačce? To hru doposud vyráběla indická pobočka, která v životě neviděla reálný zápas a všechno odkoukávala ze sestřihů na Youtube? Nebo nás EA vodili tři roky za nos a nabízeli nám jakýsi narychlo připravený nedodělek, který letos s velkou slávou opravili?

03.jpg 04.jpg

Mimochodem tento rok přibyly další nové režimy: Winter Classic, Be a Legend, Be a CHL Pro. První vám zprostředkuje zážitek z venkovního zápasu (což je mimochodem v reálu hlavně velká show, při níž kvalita hokeje trpí), zbylé dva jsou obměnou hlavního Be a Pro. V prvním případě ovšem hrajete za slavného hráče (Roenicka, Gretzkyho s hodnocením 80+ ve 22 letech), zatímco v CHL jako mladý hráč pendlujete nikoli mezi NHL a AHL, ale mezi NHL a juniorským týmem.

TIP: Máte-li hluboko do kapsy, vydržte pár měsíců a pořiďte si NHL za sníženou cenu. V novém roce zpravidla zlevní na 999 Kč, na jaře bývá půl roku starý díl k dostání za 699 Kč

Ano, je těžké v devatenáctém dílu hokejového simulátoru přijít s převratným nápadem. Nemá ale cenu předstírat, že dáváte přítelkyni nové porsche, když jste pouze v garáži polepili vaši rodinnou felicii. Nové režimy jsou spíše fajn rozšíření, ale rozhodně nikam hru neposunují. Jen vytváří iluzi, že se něco děje.

Víte… on to pořád není přesně hokej

Teď ale k tomu nejdůležitějšímu: dění na ledě. Navzdory všem řečem o novém fyzikálním enginu a drobným vylepšením NHL 12 opět selhává ve zprostředkování jednoho z nejdůležitějších momentů hokeje: zásadního rozdílu mezi hráčem stojícím a hráčem spurtujícím.

05.jpg 06.jpg

Když se rozjede útočník z vlastní poloviny a dostane přesnou nahrávku na modré, může být pozpátku bruslící obránce Zdeno Chára, Duncan Keith nebo Chuck Norris, ale v reálném světě prakticky nemá šanci rozjetého protivníka bez faulu zachytit.

Hokej rozhoduje rychlost

V sérii NHL tento rozdíl neexistuje, což likviduje dost zásadní aspekt hokeje. Obránce je zde superman, který bruslí pozpátku stejně rychle jako proti němu jedoucí útočník. V NHL se také stojící hráč dokáže jakýmsi magickým způsobem pohybovat a otáčet, aniž by pořádně bruslil (anebo aniž by – má osobní bolestná zkušenost – spadl na hubu). Rovněž EA Sports už roky naznačují, že není možné u hrazení zašlápnout puk (vždycky vám jej někdo vyšťourá) a naopak, že každý Lojza přišpendlený na mantinel umí kopnout puk zadovkou na volného hráče před brankou. Podobných příkladů najde každý dlouholetý fanoušek série spoustu.

07.jpg 08.jpg

Například one-timery. Je super, že už mnoho let neumožňují jednoduše vstřelit gól. Ale samozřejmost, s jakou obráncům přistane 80 % přihrávek přesně na hokejku, je postavená na hlavu stejně jako jejich dřívější průchodnost.

TIP: Nenechte se v obraně zlákat zvýšenou účinností hitů. Snažte se bránit hlavně pozičně a stínovat pohyby útočníka.

NHL 12 zlepšila možnosti nahrávek o mantinel, tlačítko pro nahození puku je taky účinnější. Na druhou stranu je prakticky nemožné přenechat puk za sebou pro najíždějícího obránce, nebo si ho nějak vyměnit při křížení ve dvojičce.

I vy můžete být betatesterem!

Všechny tyto činnosti jsou přitom v normálním hokejovém zápase vidění v každém střídání, a tak by si zasloužily zvýšenou péči. Pro tvůrce z EA Sports ale nemá jejich vylepšování prioritu. Zjevně je mnohem důležitější zakomponovat do hry zlomené hokejky, spadlé helmy brankáře nebo rozbité plexi.

09.jpg 10.jpg

Jasně, část věcí lze vylepšit pomocí velkého množství hejblátek a širokých možností nastavení. To je sice fajn, ale a) Call of Duty si taky nekupuju proto, abych musel přemýšlet o tom, jaký má dostřel bazuka; b) všechny změny jsou faktické, nikoli vizuální. Takže když snížím rychlost bruslení, hokejisté budou stále stejně šoupat nohama, jen jim to tolik nepojede. Puk taky nezačne lítat jinudy, když zvýšíte nastavení „passing interceptions“. Jen ho prostě obránce zázračně sebere ze vzduchu.

A jaký je váš byznys plán?

Nechci si pro dramatičnost chvíle vymýšlet, nemám problém přiznat, že NHL 12 se hraje opět o něco lépe než předchozí díl. Průšvih je, že se nezměnilo nic zásadního.

EA Sports už roky naznačují, že každý Lojza přišpendlený na mantinel umí kopnout puk zadovkou na volného hráče před brankou

Série má stále větší problém zastírat, že na začátku každého ročníku je excelovská tabulka s rozpočtem, u níž se musí vedoucí projektu rozhodnout, do kterých pěti features investuje, aby projekt dosáhl při očekávaných prodejích optimální ziskovosti.

NHL od EA Sports tak stále víc připomíná finančního poradce, který vám s nadšením nabídne nový fond dluhopisů, který je mnohem lepší než ten blbej akciovej fond, do kterýho vás uvrtal loni. A dělá to tak už několikátým rokem.

A tak nás zcela nepochybně čeká NHL 13, 14 a 15, které budou zase o fous lepší, nabídnou možnost začínat Be a Pro režim i za juniorku Komety a v průběhu zápasu si budete moci zastrčit dres do gatí nebo utáhnout řemínek od přilby. Zároveň ale bude zcela běžné, že vaše hokejka při kličce projde přes obráncovy kotníky a budete střílet góly neviditelným protržením brankářovy sleziny. A co víc, budete mít radost, protože oproti minulým dílům už nebude možné vystřelit backhandem, aniž byste pohnuli holí. Možná.

Dostupné pro: X360, PS3
Žánr: Sportovní | Hokejová hra
Výrobce: EA Canada | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 9. září 2011
  • Drobné posuny směrem k reálnějším pohybům
  • Lepší možnosti nahrávek o mantinel
  • Méně zběsilých nahrávek umělé inteligence
  • Větší počet nepřesností
  • Opomíjí zásadní hokejové činnosti
  • Účinnost novinek je zbytečně přehnaná
  • „Nový“ fyzikální engine nevyřešil staré zásadní problémy
  • Umělá inteligence opět předvídá, co se stane
Související články
  1. Fyzika hraje v NHL 12 prim
  2. NHL 11 aneb zlomte jim ty hokejky! (recenze)
  3. Recenze: NHL 10 – bez Jágra, ale s Haškem

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 nejlepších RPG pecek, které si musíte zahrát

10 nejlepších RPG pecek, které si musí…

Hry na hrdiny jsou specifický žánr, který si opět vydobývá své místo na herním pódiu. Proto jistě neuškodí si připomenout ty nejlepší herní počiny, ať už pro pamětníky, nebo pro nové hráče, kteří by chtěli okusit něco z tohoto žánru.

26.  5.  2016 | | 33 N/A
10 nejlákavějších crowdfundingových herních pecek na trhu

10 nejlákavějších crowdfundingových he…

Videohry s podporou fanoušků jsou na obrovském vzestupu. Co pro nás přichystaly populární portály?

28.  5.  2016 | | 4 N/A
DOOM: krvavé slzy nostalgie (recenze)

DOOM: krvavé slzy nostalgie (recenze)

I přes minulou slávu byl DOOM dnes již mrtvou sérií, dokud na E3 nepředstavili vývojáři z Id Software bombastický návrat v podobě nového dílu. Povedlo se jim to?

18.  5.  2016 | | 21 N/A
Grafický rozdíl mezi Gran Turismo Sport a Gran Turismo 6 je značný

Grafický rozdíl mezi Gran Turismo Spor…

Exkluzivní PS4 titul Gran Turismo Sport má přinést pár novinek včetně lepší grafiky. Možná vás až překvapí, jak si hra od Gran Turismo 6 polepšila.

25.  5.  2016 | | 8 N/A
Vzhůru do jiných světů aneb jak funguje virtuální realita?

Vzhůru do jiných světů aneb jak funguj…

Všichni to chceme, málo kdo ale doopravdy chápe, co za tím stojí. Co je to virtuální realita?

24.  5.  2016 | | 10 N/A
Call of Duty: Infinite Warfare - vzhůru mezi hvězdy

Call of Duty: Infinite Warfare - vzhůr…

Už snad nikoho nepřekvapí, že i letos si pro nás Activision připravilo nový díl své dlouholeté FPS série Call of Duty. Tentokrát už je to nějaký čtrnáctý díl a stále se drží svého zasazení do budoucnosti.

19.  5.  2016 | | 7 N/A
Civilization VI: napříč historií

Civilization VI: napříč historií

Už je to nějakých 6 let od vydání posledního dílu Civilizace. A teď se z ničeho nic studio Firaxis vytasilo s trailerem, který obsahuje i datum vydání na díl nejnovější.

21.  5.  2016 | | 2 N/A
Uncharted 4 pod lupou: grafika nové generace z dílen Naughty Dog

Uncharted 4 pod lupou: grafika nové ge…

Uncharted 4 vypadá nádherně, co za tím ale stojí? Podívali jsme se, co dokáže interní grafický engine tvůrců.

16.  5.  2016 | | 14 N/A