Ohromující výkony Radeonu - podvod roku?

Američtí novináři přišli při jednom z mnoha testů Radeonu 8500 na zajímavou skutečnost - jeho drivery ne zrovna čistým způsobem ovlivňují výkon Radeonu ve hře Quake3: Arena. Jde o podvod, který nemá v oblasti herní grafiky obdoby, nebo jen běžnou optimalizaci výkonu?
Američtí novináři přišli při jednom z mnoha testů Radeonu 8500 na zajímavou skutečnost - jeho drivery ne zrovna čistým způsobem ovlivňují výkon Radeonu ve hře Quake3: Arena. Jde o podvod, který nemá v oblasti herní grafiky obdoby, nebo jen běžnou optimalizaci výkonu?

Pravděpodobně nikomu z vás neunikly v předchozích dnech a týden desítky a stovky oslavných ód na výkon nového Radeonu z produkce mamutí společnosti ATi a pravděpodobně i k vám se, stejně jako k milionům čtenářů po celém světě, dostaly zajímavé benchmarky, v nichž Radeon8500 suverénně a s velkým předstihem poráží všechny vlakové koně konkurenční nVidie. Zajímavé byly především z jednoho důvodu - v Quake 3 totiž u Radeonu vykazovaly až podezřele vysoké hodnoty.

Hloubaví pisálkové a náruživí domácí kutilové tedy neváhali a na základě předchozích tehdy nepotvrzených podezření vytvořili zajímavý prográmek (nebo spíš proceduru) nazvaný prozaicky "quackifier". Účel této utilitky spočíval v tom, že ve spouštěcím souboru výše zmíněné hry Quake3 vyhledala všechny výskyty slova quake a nahradila je podobným, avšak pro počítač odlišným výrazem "quack". Účelem tohoto testu bylo dokázat, že drivery Radeonu se chovají rozdílně, pokud si "myslí" že spuštěnou hrou je Quake3, a pokud jsou quackifierem záměrně uvedeny v omyl.

To, co vyplulo na povrch porovnáním shodných pasáží hry ve třech různých variantách (Quake3 na ATI, upravený Quack3 na ATI a Quake na GeForce3), všem doslova vyrazilo dech. Quake3 pod drivery ATi naprosto ignoroval nastavení nejvyšších detailů textur a naopak interně je nastavil tak, aby jejich vykreslení trvalo co nejmenší dobu, což mu posléze evidentně umožnilo vykazovat vyšší výkony. V jiných scénách zase Radeon sám od sebe downgradoval kvalitu textur z nejvyšší možné na jakýsi paskvil někde mezi spodní a horní hodnotou, čímž si zajistil nárůst výkonu o řádově i víc než desítku procent.

Ani tento závěr ale není poslední, ke kterému testeři použitím quackifieru k "oblafnutí" Radeonu dospěli. Porovnáním dalších scén Quake3:Arena přišli na to, že ATi v některých případech automaticky snižuje hloubku textur z uživatelem přednastavených 32bitů na hodnotu poloviční - a tedy opět vnucuje uživateli degradaci kvality obrazu na úkor vyšších výsledků v benchmarku.

Posléze provedená číselná měření už v podstatě jen nade vší pochybnost potvrdila, že ATi skutečně použila nekalých praktik k "nahnání" několika bodů v bechmarcích, které potřebovala k tomu, aby svůj Radeon mohla pyšně prezentovat jako současný nejvýkonnější 3d akcelerátor. Rozdíl hodnot u "skutečného" Quake3 a přejmenovaného Quack3 je přitom tím větší, čím větší je rozlišení, v nemž benchmark probíhá. Při rozlišení 1280x1024 tak drivery Radeonu "optimalizovaný" Quake poráží "původní" Quake (tj. Quack) o víc než 20%.

Posuďte sami, zda takové prakticky je ještě možné nazývat pouhou optimalizací výkonu u jedné konkrétní hry, což v mnoha případech činí i jiní výrobci než ATi a což je také tendencí spíše vítanou, než bytostně zavrhovanou, nebo se nejedná o nic jiného, než o podlý marketingový kalkul a podvod na zákazníky. Já osobně se přikláním spíše k možnosti druhé a to z jednoho prostého a zahraničními novináři mnohokrát omílaného důvodu, který je každému člověku s alespoň minimálními zkušenostmi z oblasti chování hardware produkujících firem jasný - pokud ATi není schopna podobné "optimalizace" dostatečně včas veřejnosti oznámit a není ani s to implementovat do svých driverů možnost své značně pochybné optimalizační metody vypnout na základě uživatelova výslovného přání, pak se zjevně nemůže jednat o krok vstříc hráčům.

Diskuze (43) Další článek: Silent Hill 2 v prodeji

Témata článku: , , , , ,