Playstation 4: na pár let máme vystaráno (první česká recenze!)

Před několika dny k nám do redakce dorazila dlouho očekávaná konzole nové generace – PlayStation 4. Jedná se o kýžený skok vpřed, nebo jde jen o marketingový tahák? Hodí se vůbec do českých domácností? To a ještě mnohem více se dočtete v naší recenzi.

Herní hardware nové generace je tady! Zatímco na Xbox One si budeme muset ještě nějaký ten měsíc počkat, konzole od Sony se k nám do redakce dostala už před několika dny. Po urputném testování, paření a prolézání uživatelského prostředí jsme nakonec dospěli k závěru, že…ale ne, to by bylo moc jednoduché. Pojďme si Playstation 4 rozebrat dopodrobna.

Kolik stojí Playstation 4:

• Konzole: 11 490 Kč
  • PS kamerka: 1 599 Kč
  • Ovladač DualShock 4 (bez nabíjecího kabelu): 1 599 Kč

Dobře vypadá a je zticha

Playstation 4 je nádherným kouskem elektroniky, ze kterého má člověk až „futuristický“ pocit. I když se mi po premiérovém odhalení zdály Xbox One a Playstation 4 velmi podobné, opak je pravdou. Obě sice konzole využívají kombinaci matného a lesklého povrchu, zatímco Xbox je ale obřím kvádrem, Playstation díky zkoseným hranám působí elegantně a veteráni jistě zavzpomínají na starší Playstation 2.

Je tu i skvělý dodatek v podobě světelného pásu, který lemuje hranu mezi matným a lesklým materiálem. Svítí několika barvami v závislosti na situaci a dodává jinak tmavě černému vzhledu trochu těch barviček.

Konzole působí jednotným dojmem a skvěle vypadá jak horizontálně, tak vertikálně.

Playstation 4 je rovněž viditelně menší, štíhlejší a lehčí, než Xbox One, přitom v útrobách schovává nejen výkonnější hardware, ale také zdroj. Ano, tu malou krabičku, o kterou člověk neustále zakopává v případě Xboxu 360 a nově i Xbox One. Z jedné strany je až k neuvěření, jak se Sony podařilo vše nacpat do tak malého těla. Na druhou stranu má ale Xbox One jednu nespornou výhodu – prostor.

Velikost mu totiž dopřeje dostatečnou filtraci vzduchu a maximální chlazení uvnitř, a to se počítá. Na druhou stranu, i po několikadenním urputném testování jsme nezaznamenali u Playstationu žádné výrazné zvýšení teploty a tělo konzole bylo vždy jen lehce teplé i při náročném hraní.

Po obvodu je konzole rozdělena řezem, v přední části je díky tomu chytře schovaná mechanika a USB porty.

Všechny ovládací prvky jsou chytře schované ve výřezu, který horizontálně lemuje přístroj. Zepředu naleznete Blu-ray mechaniku, dva USB 3.0 porty a senzorová tlačítka pro vypnutí konzole, případně vysunutí DVD z mechaniky. Vzadu je pak kromě obřích větracích otvorů ethernet, Aux port pro připojení kamerky, HDMI a optický SPDIF konektor. Standardní analogový A/V výstup už konzole nenabízí.

Zařízení je příjemně tiché a jediný zvuk, který většinou uslyšíte, pochází z mechaniky. O něco tišší je konzole také v případě orientace naležato. Pokud ji postavíte vertikálně do stojanu, mechanika dělá podstatně větší rámus, i když se to stále nemůže rovnat motorové pile jménem Xbox 360. Jinak je konzole opravdu tichá, ať už ji postavíte jakkoliv.

Výkon, výkon, výkon!

Dostáváme se pravděpodobně k tomu nejdůležitějšímu, co Playstation 4 nabízí. Tím myslím lví výkon v čele se speciálně navrženým osmijádrovým APU procesorem a ultra rychlou GDDR5 pamětí o velikosti 8 GB, která má být až 16krát rychlejší, než v případě Playstationu 3. Marketingové okecávky ale necháme stranou, co to znamená pro hráče?

Rychlejší paměť znamená jediné – rychlejší reakce uživatelského rozhraní a obří zásoba pro maličkosti a detaily všeho druhu, které uvidíme ve hrách. Vývojáři již nebudou omezováni malou pamětí a my se tak dočkáme větších světů, kvalitnějších detailů, lepších efektů a chytřejší umělé inteligence.

Playstation 4 – technická specifikace:

• Procesor: Osmijádrový AMD Jaguar x86-64
  • GPU: Integrovaný čip na bázi AMD Radeon s výkonem 1,84 TFLOPS
  • Paměť: 8 GB GDDR5
  • HDD: 500 GB
  • Mechanika: Blu-ray
  • Připojení: Ethernet, Bluetooth 2.1, Wi-Fi 802.11 b/g/n, USB 3.0

Vítáme dostatečnou otevřenost konzole. Pokud se vám zdá pevný disk konzole moc pomalý, není problém koupit nový a disky jednoduše vyměnit. Stačí odsunout lesklý kryt konzole, vyšroubovat disk a vyměnit jej. Sony tvrdí, že tím ani neporušíte záruku. Na výběr navíc máte nejen klasický HDD, ale také hybridní SSDHD nebo rychlý SSD. Ty jsou však nejen podstatně rychlejší, ale bohužel také dost drahé.

O samotném výkonu konzole se zatím dá říct jediné – obrovský potenciál, který zatím nemáme čím využít. Startovní hry jen mírně nahlodaly možnosti konzole a naprosto každému je jasné, že ty největší a nejlepší tituly teprve přijdou. Stačí se podívat na Killzone: Shadow Fall a člověk pochopí, jak velké perspektivy konzole má. Některé hry (např. NBA 2K14) vypadají neuvěřitelně už nyní. Však si to srovnejme.

Konzole PS3 kombinuje XDR paměť o velikosti 256 MB s GDDR3 pamětí o velikosti 256 MB. S touto kombinací nám zařízení ke konci svého životního cyklu dokázalo nabídnout takové hry, jako je The Last of Us, Uncharted 3 či God of War: Ascension. A teď to 16krát vynásobte. Máte to? Tak vítejte v nové generaci. Jen k ní máme ještě pár let přes pole a lesy.